Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pahamaineinen asuinalue, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: Snobi 
Päivämäärä:   20.2.25 11:01:14

Siis tilanne on se, että saisin halvan ja ison vuokrakolmion kaupungin ns. Pahalta alueelta. Alue on usein uutisotsikoissa negatiivisessa valossa. Ryöstöjä, tuhopolttoja, väkivaltaa etc.

Eron jälkeen minulle jäi 2 isohkoa koiraa ja halpa vuokra ja isot tilat houkuttelee...
Mutta, aina kun ajattelen kyseistä asuinaluetta tulee todella, miten sen pukisi sanoiksi, negatiivinen olo. Ajattelen että siellä asuvat ihmiset on nistejä, juoppoja, elämäntapa työttömiä. . Ja tiedän 100% että ystäväpiirissä ajatellaan aivan samoin.

Jos joku kysyy asuinpaikkaa ja sanoo asuvansa kyseisellä alueella, se vaikuttaa väliaikaisesti mielikuvaan kyseisestä ihmisestä.

Ja tiedostan että olen tyhmä, negatiivinen, rajoittunut snobi.

Miten te jotka ns. Asutte huonolla alueella, koette tuntemattomien suhtautuvan teihin kun ensikertaa kuulevat missä asut? Vaikuttaako teihin yleinen mielipide?

Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Ja pelottaako teitä liikkua yksin?

Re: Pahamaineinen asuinalue, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   20.2.25 11:02:13

Mikä maa kyseessä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.25 11:03:26

Kasvoin koko lapsuuteni Vantaan Myyrmäessä enkä vielä tänäkään päivänä osaa nähdä aluetta pelottavana ghettona. Saati Kontuloita ja muita, missä käytiin kavereiden luona. Ihan tavallisia paikkoja.

Päivämäärä:   20.2.25 11:06:24

Lähettäjäsiis

Päivämäärä20.2.25 11:02:13

Mikä maa kyseessä?

Ihan Suomi on kyseessä. Tulee varmasti yllätyksenä, mutta täälläkin tapetaan ihmisiä ja poltetaan taloja.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   20.2.25 11:07:26

Kyllähän se vaikuttaa, tietenkin. Suhtaudut itsekin eri tavalla ihmiseen, joka sanoo asuvansa Westendissä kuin siihen, joka asuu Korsossa. Pitää kuitenkin muistaa, että asuinalueet joskus muuttuvat. Se, mikä oli 60-luvulla vielä karmea räkälä, voi nykyään olla yksi halutuimpia ja kalleimpia asuinalueita ja toisin päin.

Itselläni on alueita, jonne en muuttaisi ja on myös alueita, jonne en mene ilman aivan pakottavaa syytä. Esim. Itäkeskus, joka oli ihan kiva paikka minun nuoruudessani 30v sitten, on nykyään turvaton ja vaarallinen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.2.25 11:08:52

Olen asunut useammallakin "huonolla" alueella nuorena. Yksi näistä oli aivan legendaarisen huono alue, siis sellainen, että ulkopaikkakuntalaisetkin tietävät, että tämä on "paha" alue.

Ikinä ei ollut mitään ongelmia millään alueella. Tai ainoat ongelmat olivat sellaisia, että ihan muutaman kerran näin sivusta jotain ikävää, mutta koskaan minua ei uhattu mitenkään. Kerran näin esim. että lähikapakan edessä tapeltiin, kun kävelin siitä ohi.

Myönnän kyllä, että asiaan varmasti vaikuttavat myös omat elämäntapani. Jos minulla olisi ollut tarve tai syy liikkua ulkona aamuyöllä näillä kyseisillä alueilla, voi olla, että alueen ongelmat olisivat tulleet enemmän iholle.

Päivämäärä:   20.2.25 11:13:04

Mikä saa sut ap kuvittelemaan, että olisit parempi kuin alueella jo asuvat, jos ei sulla edes ole varaa asua muualla?

Päivämäärä:   20.2.25 11:16:48

Voi tulla yllätyksenä, että maaseutukylissäkin tapetaan ihmisiä ja poltetaan taloja.

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   20.2.25 11:30:09

Suomessa ei ole niin vaarallisia alueita, etteikö niillä uskaltaisi asua. Ns. huonommillakin alueilla kyse on todellisuudessa yksittäisistä taloista tai yksittäisten talojen yksittäisistä rapuista, joissa näitä ongelmia esiintyy. Kaikilla alueilla asuu myös ihan tavallisia ihmisiä ja niin kuuluu ollakin, jotta ns. ghettoutuminen voidaan estää.

Päivämäärä:   20.2.25 11:30:30

Se riippuu enemmän osoitteesta kun alueesta. Kaveri asui pahamaineisessa alueella ja heräili välillä laukauksiin romanien toimesta parkkipaikalla. Muutti pois aika nopeaa. Julkisissa paikoissa ei ongelmia. Muutoin rauhallinen alue. Jos osoitteessasi asuu rauhallista väkeä parin korttelin verran niin et huomaa ongelmia.

Lähettäjä: Tii 
Päivämäärä:   20.2.25 11:47:49

Enemmän olisin huolissani koirista. Kaverini asui opiskeluaikana Vantaalla Korsossa. Hänellä oli kaksi kissaa, jotka kaverin lapsuudenkodissa olivat ulkoilleet valjaissa. Kaveri sanoi, ettei voi Korsossa ulkoiluttaa kissoja, koska ”joka paikassa” on huumeruiskuja ja hän pelkää, ettei huomaa ruiskua ja kissa osuu siihen. Ulkoilutti kissoja vain, kun kävi lapsuudenkodissaan.

Päivämäärä:   20.2.25 11:50:11

Muutama vuosi sitten asuin Oulun Kaukovainiolla. Ei yhtään maineensa veroinen.

Toki siellä on niitä halpoja kaupungin vuokra-asuntoja, joissa meno on villimpää. Me asuttiin omistusasujien joukossa ainoassa vuokra-asunnossa, joten viihdyttiin. Eikä mua koskaan pelottanut käyttää mun pientä koiraa ulkona, ei edes öisin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.2.25 11:58:21

Hei apua, oon asunut ja viettänyt paljon aikaa Korsossa eikä siellä nyt joka kadunkulmassa lojumassa huumeruiskuja ole.

En tosin itse uskaltaisi siellä keskustan/aseman alueella liikkua iltaisin yksin, mutta en uskalla melkein missään muuallakaan enää.

Lähettäjä: kaijamaija 
Päivämäärä:   20.2.25 12:02:11

En pelkäisi ihmisiä, mutta yleinen levottomuus, rikollisuus, häiriöt on ne seikat, miksi en muuttaisi huonomaineiselle alueelle. Ei niinkään häpeä, miksi asuisin siellä.

Mä asun nyt hyvällä alueella, asunnot ovat täällä kalliita ja asukkaat ns parempaa väkeä. Paitsi mä :D Mun naapuri on kirurgi, toinen joku iso yrityksen toimitusjohtaja. Ja loput myös juristia, hammaslääkäriä...ja mä oon puhelinmyyjä :D Mua lähinnä naurattaa.

Päivämäärä:   20.2.25 12:06:20

Kenen rahoilla kaijamaija hienostoalueella asuu?

Päivämäärä:   20.2.25 12:10:27

Olin vuosia töissä Kontulassa, eikä ikinä koskaan pelottanut. Joskus hetken ahdisti ostarilla, mutta sinne ei ole pakko mennä. Asuin myös Kuopiossa Petosella. Välttelin kantakuppilan nurkkia viikonloppuiltoina, enkä ikinä nähnyt tai kuullut mitään sen kummempaa, vaikka asuin vuokrakerrostalossa ns. ikävällä nurkalla.

Ei sillä, en enää muuttaisi minnekään kun oma rahatilanne nykyisin sallii omakotitaloasumisen ns. hyvällä seudulla, mutta jos rahaa ei tähän olisi, asuisin mieluummin mukavasti ja väljästi varsinkin jos on eläimiä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.2.25 12:27:57

Mulla on tarkotus muuttaa Oulun Kaukovainiolle niihin halpoihin kerrostaloihin. Onhan siinä vieressä ihan uusiakin taloja niin tuskin se enää on niin paha paikka asua. Kolmiossa vuokra alle 600e ja asunnot on tosi kivoja, oon siellä asunutkin - 90 luvulla.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   20.2.25 12:28:50

Ärsyttää kun aina Vantaa pitää nostaa esiin näissä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.2.25 12:35:10

Voi hemmetti nyt, ei Suomessa olekaan sellaista aluetta, jolla ei uskaltaisi asua :'D Luulin että aloittaja puhuu jostain ihan muusta maasta...

Päivämäärä:   20.2.25 12:40:34

Lähettäjä--

Päivämäärä20.2.25 12:35:10

Voi hemmetti nyt, ei Suomessa olekaan sellaista aluetta, jolla ei uskaltaisi asua :'D Luulin että aloittaja puhuu jostain ihan muusta maasta...

En ole puhunut siitä etten USKALTAISI, asua. Vaan omasta ns. Ennakkoluuloista ja osittain todellisesta mainehaitasta. Lisäksi turvallisuuden tunteeseen kyllä vaikuttaa se, onko paikka aina uutisissa negatiivisesti, ampumista ja huumeiden käyttö on alueella lisääntynyt samaa tahtia mitä vuokrat on laskeneet.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   20.2.25 12:50:07

Asun Myyrmäen, Malminkartanon ja Kaivokselan lähellä vähän rauhallisemmassa kohdassa. Aina kun käyn Myyrmäessä vaikka kirjastossa, on siellä aina joko ambulanssi tai poliisit paikalla. Mihinkään noista en yöllä menisi ilman miestäni ja välttelen kyllä muutenkin.

Ennen ”levoton alue” on eriasia kun nykyään. Suomi on menossa hiljalleen Ruotsin suuntaan..

Lähettäjä: jippa 
Päivämäärä:   20.2.25 13:01:42

Asuin lähellä itistä muutaman vuoden ja lenkkeilin siellä myös ilta-aikaan, normaali lenkkireitti kulki myös kontulan ja mellunmäen kautta. Ihan normaalia sakkia sielläkin pyöri, eikä pelottanut liikkua siellä. Talvisin oli lapset pulkkamäessä vielä illalla jne. Varmaan jos sattuu ikävä talo tai ikävä naapuri, niin voi olla rauhatontakin.

Päivämäärä:   20.2.25 13:02:07

"En ole puhunut siitä etten USKALTAISI, asua. Vaan omasta ns. Ennakkoluuloista ja osittain todellisesta mainehaitasta. Lisäksi turvallisuuden tunteeseen kyllä vaikuttaa se, onko paikka aina uutisissa negatiivisesti, ampumista ja huumeiden käyttö on alueella lisääntynyt samaa tahtia mitä vuokrat on laskeneet."

Kerro lisää tästä "todellisesta mainehaitasta." Mitä se tarkoittaa ja miten se ilmenee? Pelkäätkö siis, että ystäväsi jotenkin tuomitsevat sinut asuinalueesi perusteella? :D Ymmärrät varmaan itsekin, että sellaiset eivät ole mitään oikeita ystäviä. Tai jos mietit tuntemattomien ihmisten mielipiteitä, niin mitä ihmeen väliä niillä on ja miten ne muka vaikuttaisivat elämääsi?

Mutta jos nyt oikeasti pelkäät niin jätä sitten muuttamatta. Kaikista viesteistäsi tulee sellainen kuva, että etsit täältä "vahvistusta" sille, että ei kannata muuttaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.2.25 13:08:48

Todennäköisyys joutua nyt vaikka ammuskelun tielle on häviävän pieni, mutta toki yleinen turvattomuus kulkiessa on lisääntynyt, kun aineissa olevaa nuorisoa ja vanhempaakin ikäluokkaa pyörii kulmilla, mun tutulta ryöstettiin lompakko ja puhelin ihan iltavuorosta tullessa keskellä lähiötä. Joo jäivät kyllä kiinni, mutta kaveri muutti muualle. Polkupyörä pitää kantaa kotiin sisälle ja kellariin ei voi viedä mitään, millä on arvoa.

Koirat eivät sinänsä kaipaa isoa asuntoa, liikkuminen hoidetaan muualla kuin sisätiloissa. En muuttaisi jos kovin arveluttaa jo valmiiksi.

Päivämäärä:   20.2.25 13:29:44

Kerro lisää tästä "todellisesta mainehaitasta." Mitä se tarkoittaa ja miten se ilmenee? Pelkäätkö siis, että ystäväsi jotenkin tuomitsevat sinut asuinalueesi perusteella? :D

--------
Niihän aloituksessa kirjoitin.

Etsin enemmän ihmisiä joilla on ollut omat ennakkoluulot tietystä asuinalueesta, muuttaneet sinne silti, ovatko ennakkoluulot pitäneet paikkansa ( onko pöllitty häkkivarasto tyhjäksi, viety pyörä, kioski ryöstetty joka viikko...)
Onko puolitutut suhtautuneet miten kun kerrot asuinpaikasta? Onko ystävät vältelleet kylään tulemista?

Päivämäärä:   20.2.25 13:46:32

Monen huonomaineisen alueen kohdalla riippuu myös paljon asunnon sijainnista. Huonomaineisillakin alueilla on yleensä ne tietyt levottomimmat nurkat ja vaikkapa taloyhtiöt. Jos ne voi välttää, niin Suomessa on yleensä melko leppoisaa asua maineeltaan kehnommillakin alueilla. Toki myös piirit, joissa itse liikkuu, vaikuttavat. Suomessa huonomaineisemmatkin alueet ovat onneksi vielä varsin turvallisia ns. tavalliselle kansalaiselle.

Olen itse esimerkiksi asunut huonomaineisen alueen laitamilla, kauempana niistä pahimmista osista ja taloyhtiöistä. Ei mitään häiriötä. Lenkit ja vaikkapa kauppareissut pystyi tekemään maineeltaan parempiin suuntiin, mutta eivät ne levottomimmatkaan alueet olleet päivällä mitenkään pelottavia. Yleensä levottomia aluetta ovat esimerkiksi Helsingissä juna- ja metroasemien lähistöt, mutta päiväsaikaan suurin osa muistakin ihmisistä noilla alueilla oli ihan tavallista väkeä.

Päivämäärä:   20.2.25 14:01:48

Riippuu varmaan kaupungin koosta. Itse en asuisi Kokkolan Koivuhaassa, 10km sivummalta saa ok talon samaan hintaan. Mukavampi koirallekkin. Helsinki, Vantaa jne vähän hankalampia etsiä sitä ok taloa läheltä.

Lähettäjä: kaijamaija 
Päivämäärä:   20.2.25 14:57:23

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 20.2.25 12:06:20

Kenen rahoilla kaijamaija hienostoalueella asuu?"

Omilla! Joskus on tehty töitä ulkomailla, missä rahaa tuli tienattua. Nyt viimeiset vuodet ennen eläkkeelle jäämistä teen puhelinhommia :D

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   20.2.25 16:26:53

En muuttaisi, jos joku toinen vaihtoehto suinkin olisi. Vaikka nyt ei suoraan tulisikaan murhatuksi, talo palaisi tai muuta äärimmäistä, myös pienemmät jutut vaikuttavat elämänlaatuun pitkällä aikavälillä. Huonolla asuinalueella on suurempi todennäköisyys kellarimurtoihin, ajoneuvoihin kohdistuvaan ilkivaltaan, ryöstetyksi tulemiseen, ahdistelluksi tulemiseen ja muuhun levottomuuteen.

Ja vielä sekin mitä joku tuolla aiemmin sanoi, levoton alue 10v. sitten on eri asia kuin levoton alue nyt. Nistit ovat sekaisemmin kuin ennen, avohoitoon päätyy myös väkivaltaisia tapauksia, omaisuusrikoksia tehtailevat yhä nuoremmat, jne. Kuka sellaista jaksaa.

Lähettäjä: asukki 
Päivämäärä:   20.2.25 16:46:07

Oman kokemuksen mukaan nämä "pahat asuinalueet", etenkin Suomessa, ovat 95% liioiteltua pöyristymistä. Paljon enemmän on merkitystä sillä mihin piireihin itse hakeudut ja millaista seuraa pidät.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.2.25 16:49:02

Siis Suomessa ei olekkaan mitään huonoja asuinalueita, kiitos hyvän kaupunkisuunnittelun, jossa vuokrataloja ei ole keskitetty yhdelle alueella, vaan vuokratalot ja omistusasunnot ovat sekaisin asuinalueilla. Ei voi verrata Ruotsiin ja Ranskaan jossa kaikki maahanmuuttajat ja muut pienituloiset on laitettu asumaan tietylle asuinalueelle.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   20.2.25 17:19:48

Ymmärrän mitä aloittaja tarkoittaa ! En todella muuttaisi näille Hesan ja Vantaan "tietyille" alueille, en myöskään Tampereen kuuluisimmille. Mainehaitta kuten sanoit. Ja alkuperäiset kaupunkilaiset nämä kyllä tietävät ja vaikuttavat heidän suhtautumiseensa jos eivät itse ole ko. alueilta.. Jos taas puhutaan jostain Oulusta tms. niin en osaa ihan niin jyrkästi suhtautua, siellä nyt voidaan pitää pahoina paikkoina vaan vaikka liian pieniä kyliä tai jotain muuta pohjoisen ajattelua ja toisaalta edullinen asuminen on muutenkin helposti järjestettävissä. Mutta jos nyt ollaan vaikka hki/Vantaa akselilla niin koirien kanssa on tietysti itsellä vähän turvallisempaa iltaisinkin kulkea, mutta asunnon kokoa enemmän teet niillä kivoilla lenkkimaastoilla ja turvallisilla siirtymillä.. että siinä mielessä ennemmin vaikka junarataa tai isoa tietä saman verran pääkaupunkiseudusta ulos niin saat järjestettyä kaikki.

Päivämäärä:   21.2.25 10:14:38

Suomessa ne huonomaineiset alueet on tosi pieniä. Harvoin edes koko postinumeroalue, vaan joku tietty kadunpätkä, aseman ympäristö, tietyn taloyhtiön ympäristö tms. Se saattaa laskea koko postinumeroalueen hintatasoa, vaikka todellisuudessa vaikkapa alueen reunamilla olisi ihan rauhallista eikä mitenkään sen enempää häiriöitä kuin muuallakaan.

Mutta itse kyllä välttäisin silti näitä ns. huonomaineisempia alueita. Alempi hintataso kerää sitä väkeä joilla ei ole varaa asua muualla ja tällaisilta alueilta helpommin saa asunnon vaikka luottotiedottomana. Usein näillä alueilla voi olla esim. kaupungin vuokra-asuntoja tai erilaisia tukiasuntoja. Pienituloisuus ja vuokralla asuminen ei tietenkään tarkoita että ihminen olisi häiriöksi, mutta häiriöksi olevat ihmiset ovat useammin pienituloisia vuokralla asujia.

Olen itse asunut parissa vähän huonomaineisemmassa taloyhtiössä. Toinen oli nimenomaan sellainen, että paikalliset tiesivät kyseisen kadun vähän huonommaksi, ei edes koko asuinalue ollut huonomaineinen. Ja kyllä voin sanoa että häiriöitä oli ja talo kyllä "lunasti lupauksensa". Ei sinänsä mitään minuun kohdistuvaa uhkaa, mutta jatkuvasti pientä häiriötä: rappukäytävää ja yhteisiä tiloja tuhottiin jatkuvasti, autot saivat osumaa parkkipaikalla ja yöaikaan oli kaikenlaista epämääräistä tyyppiä lähistöllä notkumassa.

Toisessa taloyhtiössä taas varastettiin kellareista jatkuvasti tavaraa, niin pyörät kuin häkkikomeroidenkin tavarat lähti kävelemään. Meteliä oli toistuvasti: bileitä, perheriitoja, räksyttäviä koiria... ei noista edes jaksanut valittaa, koska vaikka edellinen lopettaisi metelöinnin, seuraava sen aloitti kuitenkin heti. Asukkaat vaihtui muutenkin tiuhaan, joten vaikea edes seurata mistä meteli kuului.

Näiden jälkeen olen asunut vain paremmilla asuinalueilla ja paremmissa taloyhtiöissä (sellaisissa joissa enimmäkseen omistusasuntoja) ja voin kyllä sanoa että onhan sen eron huomannut. Häkkikomeroihin tehdään kyllä murtoja kaikkialla, mutta ei läheskään samaan tahtiin. Muuten paikkoja ei pääosin tuhota ja metelöinnit ovat yleensä vain yksittäisten asukkaiden aiheuttamia ja näihin pystytään puuttumaan. Ennen kaikkea parasta on se, ettei hirvitä liikkua edes yöaikaan.

Päivämäärä:   21.2.25 10:49:03

Mielläni en muuttaisi. Tinkisin mielummin neliöistä. Toki nyt minulla on lapsia. Asuisin mielummin lasten kanssa tosi ahtaasti, kuin huonolla alueella. Haluan lapseni parempiin kouluihin, joita noilla alueilla ei ole. Koulutustaso periytyy vahvasti. Samoin periytyy tukien saaminen. Ja nuoruudessa kaveriporukallakin on paljon merkitystä. Joko hyvistä numeroista kiusataan ja kavereiden asenne on negatiivinen koulutusta kohtaan, on siinä vaikeampi itse pysyä koulutusmyönteisenä, kuin porukassa, jossa kavereiltakin odotetaan hyvää koulumenestystä.

Lähettäjä: klopu 
Päivämäärä:   21.2.25 11:00:39

Miten periytyminen liittyy koulun tai alueen hyvyyteen / huonouteen?

Ajattelen itse, että jos lapsella on korkeakoulutetut vanhemmat, jotka pystyvät tukemaan oppimisen kanss,a niin hyvä vaan olla kouluss,a jossa tutustuu myös eri yhteiskuntaluokista ja kulttuureista tuleviin ihmisiin. Lukiovaiheessa sitten jo kuitenkin pääsee valitsemaan sen paremman lukion, jos rahkeet riittää.

Päivämäärä:   21.2.25 11:30:38

klopu, kuten kirjoitin, myös kaveripiirillä on suuri merkitys. Ja yleisillä asenteilla koulussa. Paremmissa kouluissa harvoin hikeksi haukutaan. Tai että kaverit toteaisi, ettei koulutuksella ole mitään arvoa/merkitystä. Ihan pienillä koululaisilla vanhempien merkitys on suuri, mitä lähemmäs teini-ikää tullaan, sitä enemmän on vaikutusta kavereilla.

Päivämäärä:   21.2.25 12:12:07

"Ajattelen itse, että jos lapsella on korkeakoulutetut vanhemmat, jotka pystyvät tukemaan oppimisen kanss,a niin hyvä vaan olla kouluss,a jossa tutustuu myös eri yhteiskuntaluokista ja kulttuureista tuleviin ihmisiin. Lukiovaiheessa sitten jo kuitenkin pääsee valitsemaan sen paremman lukion, jos rahkeet riittää."

Kyllähän sillä koulun tasolla, ilmapiirillä ja muilla oppilailla on ihan valtava merkitys. Matalampi taso tarkoittaa enemmän käytöshäiriöitä, mikä vaikeuttaa kaikkien oppimista. Koulutettujenkaan vanhempien lapsi ei ole automaattisesti tosi fiksu ja nokkela, vaan tarvitsee sitä opetusta ja tukea. Vaikka vanhemmat tukisi oppimista myös kotona, ei työssäkäyvät vanhemmat pysty käyttämään niin paljoa aikaa lapsen opettamiseen kuin ehkä tarvitsisi. Eikä se ole reilua lapsellekaan, että pitäisi vielä vapaa-ajalla sitten opiskella lisää (siis enemmän kuin mitä nyt läksyihin vaaditaan). Fiksummat lapset taas helposti kärsivät siitä, että eivät pääse tekemään riittävän haastavia tehtäviä ja toisilla jopa alkaa esiintyä käytöshäiriöitä sen takia, että ovat turhautuneita ja tylsistyneitä.

Eri yhteiskuntaluokista ja kulttuureista tuleviin ihmisiin pääsee tutustumaan ihan joka paikassa. Jopa täällä omassa kotikunnassa, jossa on vain n. 50 oppilaan kyläkoulu, on pari ulkomailta muuttanutta oppilasta. Harvassa suomessa on ne, jotka eläisivät ihan täysin omassa "varakkaampien ja parempien ihmisten" kuplassaan. Kyllä useimmat kohtaavat erilaisia ihmisiä ihan arjessa, ei siihen vaadita koulua, jossa 50% oppilaista ei puhu suomea äidinkielenään ja on täysin eri kulttuurista.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.2.25 12:15:03

"korkeakoulutetut vanhemmat"

Tarkoitatko AMK? Sehän on entinen opistotasoinen tutkinto. Ihan perusjuttu.

Lähettäjä: nacho 
Päivämäärä:   21.2.25 13:44:38

"Lähettäjä: zäkä
Päivämäärä: 20.2.25 12:28:50

Ärsyttää kun aina Vantaa pitää nostaa esiin näissä."

Niinpä. Oon asunut Myyrmäessä, Hakunilassa ja Länsimäessä ja kaikki ovat mainettaan parempia. Etenkin Länsimäessä asuessa sain yllättyneitä ja pöyristyneitä katseita osakseni, kun kysyttiin asuinpaikkaa. Ja taivasteltiin, että eikös se ole se paikka jossa ryöstellään jatkuvasti, paikka on kamala slummi jne.

Minulle se oli rakas paikka, jossa viihdyin.

Päivämäärä:   21.2.25 13:55:37

Kyllästyisin vahtaamaan omaisuuttani. Teen taloyhtiössä usein remppaa käytävissä ja rasittavaa kun "huonomaineisilla" alueilla et saa jättää mitään työvälineitä valvomatta ja kaikki ihan jo teippirullasta lähtien pitää hillota kunnolla lukittuihin varastoihin.

Lähettäjä: uus 
Päivämäärä:   21.2.25 13:56:57

Annoin mahdollisuuden tämmöiselle vähän huonomaineiselle asuinalueelle koska juurikin asumiskustannuksissa säästäminen houkutteli. No ehdin asua pari viikkoa kun totesin, että koko kämppä on täynnä luteita ja varmaan koko kerrostalokin. Onneksi pääsin pois mutta rahaahan siihen paloi ja hirveä rumba.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   21.2.25 14:01:11

Uus, luteita nyt voi olla missä tahansa.

Lähettäjä: jepa 
Päivämäärä:   21.2.25 14:27:29

Mä asuin opiskeluaikoina Tampereen Hervannassa ja se on kyllä mainettaan parempaa seutua, varsinkin nykyään kun uusia taloja on rakennettu ja ratikka. Eikä se ollut mikään ghetto edes 90-luvun lopulla, maine ehkä saattoi olla huono mutta mä asuin TOAS:in yksiössä ja kävelymatka TTY:lle, ei se ollut sen kummoisempi taloyhtiö, kaikki opiskelijoita eli joskus keskiviikkoisin tai jos oli haalaribileet niin alkuillasta jengi vietti etkoja mutta sitten hiljeni enkä muista, että sen ihmeellisempää olisi ollut. Taloyhtiön varastossa mutta oli fillari ja se sai olla siellä rauhassa, ei kukaan sitä pöllinyt. Ja ne alueen mamut ja juopot siihen aikaan, ei ne ketään häirinneet. Mamut oli omissa oloissaan ja juoppoja siellä nyt oli pitkin metsiä välillä enemmän ja välillä vähemmän. POL AMK:in kavereita asui naapurissa muun muassa.

Voisin kuvitella ostavani Hervannasta asunnon jos sinne muuttaisin, se ratikka meinaan on kätevä kuin mikä. Testattu viime kesänä kun punkkasin yhden kaverin luona pari yötä.

Lähettäjä: Naava 
Päivämäärä:   21.2.25 15:10:59

Korso ei todellakaan ole niin paha kuin puhutaan, ainoastaan aseman ympäristö ehkä, mitä on kyllä monessa muussakin paikassa.

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   21.2.25 15:24:29

Itse en uskaltaisi asua sellaisella alueella, kuumottaa aina käydä kaverinkin luona joka asuu Järvenpään Jampassa. Mietityttää aina kun jättää auton parkkiin, että missä kunnossa se on kun tulen takaisin ja pimeällä pelottaa ihan älyttömästi kävelyllä parkkipaikalta hänen kerrostaloasuntoon ja pois sieltä takaisin autolle. Okei, pelottaa ihan päivänvalossakin :D

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   21.2.25 15:32:26

"Ennen ”levoton alue” on eriasia kun nykyään. Suomi on menossa hiljalleen Ruotsin suuntaan.."

Höpö höpö! Voi hyvän tähden... Suomessa ei mitään "pahamaineisia asuinalueita" oikeasti ole olemassakaan. Itäkeskustakin pelkää vain ne perämetsien peräkammarinpojat

Päivämäärä:   21.2.25 16:05:49

Oon nuorena asunut ilmeisesti kaikki idän slummit läpi :D Kontula, Myyrmäki, Itis, Länsimäki. Mutta siitä on jo 20 vuotta aikaa ja musta on kyllä tullut tämä mainittu "perämetsien peräkammarinpoika". En muuttaisi enää nykyään yhteenkään, silloin ennen ei ollut ongelmia noista missään. Länsimäki oli kiva. Mutta mieluummin nykyään kehyskunnassa omakotitalossa keskellä metsää. Halvempaa ja niille koirillekin kivampi.

Hakunilaan sen sijaan voisin muuttaa helpostikin, mutta "oikealle puolelle".

Päivämäärä:   21.2.25 16:24:13

Päädyn toistuvasti asumaan kaupunkien "huonommille" alueille. Niin kauan kun asut omassa tai yksityisen omistamassa asunnossa on yleensä ihan ok.

Ongelmat keskittyvät kaupungin yms. tahojen yksittäisiin kerrostaloihin joissa on halvat vuokrat eikä luottotietojakaan välttämättä tarvita. Luottotiedottomuus nykyään useimmiten kertoo jonkinlaisista elämänhallintaongelmista jotka kyllä sitten näkyvät.

Joensuun Rantakylässä ilta-aikaan kulkiessa minuakin väistettiin kadun toiselle puolelle, vaikka olin hentoinen nuori tyttönen siihen aikaan. Ikinä en kohdannut mitään ongelmia yölläkään kotiin mennessä, toki tiesin että tietyille kaduille ei kannata ihan huvikseen mennä pyörimään.

Tampereen Hervannassa asuessani kyllähän ne ostarin juopot olivat alkuun aika yllätys, mutta eipä noista ole mitään haittaa tai häiriötä kuitenkaan ole omalla kohdalle sattunut. Ja kun asuin ihan vasta rakennetussa talossa niin oli ihan hiljaista ja rauhallista. Toisin kun kaverin VTS-kotien asunnossa missä ei ilta-aikaan viikonloppuisin halunnut kulkea.

Koirien kanssa varmaan saa lenkkeillä missä vaan suht rauhassa.

Ei minua ole kukaan mitenkään dissannut asuinpaikan takia, yleensä ihmetellään rohkeutta vaan.

Ihan niitä kährämiä on kaikkialla ja rauhattomillakin alueilla ne riidat on yleensä tuttujen välisiä.

Päivämäärä:   21.2.25 16:42:17

Jyväskylässä välttelin Puparia ja Keltsua. Siellä edelleen meno on kuin villissä lännessä. Molemmissa ( ainakin oli vuosia sitten) Sale tai muu pikku kauppa ja joka kerta sen edessä oli narkkeja tai juoppoja jotka yrittivät saada rahaa "ruokaan".

Ystävä asui Keltsussa ja häkkivaraston oven olisi aivan hyvin voinut jättää selälleen, sinne murtauduttiin niin monta kertaa.

Ja aloittajalle voin ikäväkseni todeta, että en mielelläni käynyt ystävän luona, koska ikinä ei pystynyt luottamaan siihen, onko autossa renkaat alla ja ikkunat ehjinä.
Onneksi ei ole asunut siellä vuosiin.

Lähettäjä: Hä 
Päivämäärä:   21.2.25 21:26:29

Asuin Kontulassa, eikä yhtään hävettänyt

Päivämäärä:   21.2.25 21:41:11

"Tampereen Hervannassa asuessani kyllähän ne ostarin juopot olivat alkuun aika yllätys, mutta eipä noista ole mitään haittaa tai häiriötä kuitenkaan ole omalla kohdalle sattunut. Ja kun asuin ihan vasta rakennetussa talossa niin oli ihan hiljaista ja rauhallista. Toisin kun kaverin VTS-kotien asunnossa missä ei ilta-aikaan viikonloppuisin halunnut kulkea."

Hervanta ja VTS, peloteltu kombo, mutta ei kyllä ole jännittänyt.

Päivämäärä:   21.2.25 21:50:00

Joku sanoi asuneensa Kuopion Petosella. Minäkin asuin siellä, ja asuminen venähti useampaan vuoteen vaikka piti vain talon etsimisen ajan asua. En asunut levottomalla alueella vaan vähän syrjässä, mutta viihdyin hyvin. Siellä oli kaikki palvelut ja bussi taisi parhaimmillaan kulkea neljästi tunnissa ihan läheltä! (No, sitä en voinut neljästi tunnissa käyttää kun kävin eri kunnassa töissä mutta joskus ajoin huvikseen kaupungille). Kävin myös siinä kapakassa, silloin taisi olla kolmekin kapakkaa, mutta siinä pahamaineisimmassa myös. En yöaikaan, jolloin niitä ammuskeluja taisi sattua, mutta kuitenkin.

Päivämäärä:   22.2.25 01:58:51

Jos alueella asuu paljon mamuja, niin en muuttaisi. Ihan oman turvallisuuden takia.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.2.25 10:37:35

Mä asun Hervannassa VTS:n asunnossa ja ei parempaa paikkaa vois olla. Rauhallista, ihanat naapurit ja ihana pihaympäristö.

Asuin myös Espoossa Suvelassa, kaikkien puheiden mukaan ihan hirveä läävä, mutta hyvä siellä oli asua. Rauhallista eikä pelottanut kulkea öisinkään yksin.

Asunut myös Malminkartanossa, eikä sielläkään pelottanut kulkea öisin yksin.

Kontula on tuttua seutua, en pelkäisi asua sielläkään

Päivämäärä:   22.2.25 14:47:38

Asuin useamman vuoden Jyväskylässä Keltinmäessä, tosin siinä Mäyrämäen rajalla. Pari aikamoista hurupäätä oli naapurustossa, valitettavasti niistä toinen juuri oman asuntoni yläpuolella, mutta muuten ihan viihdyin. Vuokrakin oli osa-aikatöissä käyvälle opiskelijalle sopiva ja asunto itsessään kiva ja tilava. Itselleni tärkein juttu olivat kuitenkin mahtavat lenkkeilymaastot, suunnilleen joka viikonpäivälle pystyi valkkaamaan eri polun, ja koiranomistajana sitä osasi arvostaa.

Pari kaveria asui jossain vaiheessa Helokantiellä KOAS:n kämpissä, ja pakko myöntää, että ihan siinä hoodeilla en ehkä olisi itse halunnut asua. Kauppareissut Helokantien päässä olevaan lähikauppaan olivat ihan riittävä kosketus, ja toki nyt ohimennessä siitä tuli kuljettua.

Päivämäärä:   22.2.25 15:20:30

Asuuko joku Kaketsulla? Millainen meininki?

Päivämäärä:   22.2.25 19:06:20

En uskaltaisi asua Myyrmäessä. Kaikki mahdollinen ryöstetään, huumeruiskuja on joka paikassa ja ihmiset ovat aineissa keskellä kirkasta päivää.

Lähettäjä: Slummatti 
Päivämäärä:   22.2.25 19:19:13

Olen asunut Raahen Kummatissa ja ystäväni asui Ollinsaaressa.

Molemmat selvitty hyvin.

Lähettäjä: Tämä hetki 
Päivämäärä:   23.2.25 07:58:32

Suomessa kasvava huume ongelma ja jatkuvasti tulee yhä koukuttavampia ja vaarallisempia huumeita. Joku kymmenen vuoden takainen kokemus joltain alueelta ei ole tätä päivää. Huumeiden käyttäjät ovat arvaamattomia ja vaarallisia. Ne kun harhoissaan kuvittelevat sinun olevan joku joka on sinulle velkaa niin käyvät päälle. Joku entisaikojen pultsari jengi on ihan mitätöntä verrattuna huumeaddikteihin.

Aloittajana en edes vilkuilisi huonomaineista aluetta. Maineelle on ihan syynsä ja jos jatkuvasti uutisoidaan jostain pienistä tapahtumista niin kuinka paljon tapahtuamia siellä tapahtuu joista ei uutisoida.

Päivämäärä:   23.2.25 08:02:18

Itse en asuisi alueella jossa on paljon vuokrakämppiä.

Päivämäärä:   23.2.25 08:40:35

Olen asunut pahamaineisella alueella. Ihan normaalia elämää elin, tosin kyllä siellä yksi hurja juttu tapahtui, mutta missä ei tapahtuisi. Ei se, että asuu huonomaineisella alueella tarkoita sitä, että saa puuk0sta, py[[ystä ja milloin mistäkin. Keskenään nuo tuollaiset yleensä riehuvat, eivätkä hu.u.mehör.hötkään yleensä tee mitään pahaa ulkopuolisille. En tosin itse halua asua tuollaisilla alueilla jostain syystä, mutta toisaalta milloin mikäkin alue saa huonon leiman, joten vaikea niitä on välttääkään täysin.

Päivämäärä:   23.2.25 08:43:10

Tuo toinen sana oli pys.sy. Unohdin että erikoiskirjaimet eivät toimi täällä.

Päivämäärä:   23.2.25 08:49:43

-//Kyllä ne hörhöt tekevät muillekin pahaa. Siinä vaiheessa, kun harhat iskee päälle niin se ei katso kuka sieltä vastaan tulee. Olen työskennellyt kaupassa ja voin sanoa, että huumeiden käyttäjien ja heidän aiheuttamat vahingot ovat kasvaneet viime vuosina valtavasti eikä todellakaan ole mukavaa katsella kaupassa riehuvaa harhaista hörhöä. Ei katso edes kellon aikaa ja aluetta vaan ihan keskellä päivää näihin törmännyt ja hyvällä alueella.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   23.2.25 10:02:20

Monet asuinalueet ovat sellaisia, että niiden sisällä on paikkoja joissa on levotonta ja enemmän häiriöitä ja paikkoja joissa hiljaista ja rauhallista. Usein aseman seutu, ostoskeskukset joissa on baareja ja paikat, missä on kaupungin vuokra-asuntoja ovat alueita joissa on enemmän häiriötä. Kilometrin päässä voi olla paikka missä on omistusasuntoja, lapsiperheitä, hyvät ulkoilumahdollisuudet ja todella rauhallista.

Huumekauppa keskittyy usein määrättyihin paikkoihin, humalassa olevia ihmisiä on siellä missä baarit ovat ja ihmiset kerääntyvät ostoskeskusten lähelle. Näilläkin alueilla yleensä levottomampaa ilta- ja yöaikaan.

Myyrmäessä sijaitseva parkkihalli yöllä on aivan eri asia kun kahden kilometrin päässä oleva alue missä on omistusasuntoja keskellä päivää.

Päivämäärä:   23.2.25 11:31:58

Faktahomma//Ei kai siinä mitään, jos sitten pysyy siellä neljän seinän sisällä eikä poistu sen kilometrin säteellä yhtään mihinkään, mutta monilla ihmisillä on tapana liikkua ja jos on kaksi isoa koiraa niin varmaan vähän kauemmaskin kuin kilometrin säteellä siitä omalla asuin alueelta.

Päivämäärä:   23.2.25 11:50:03

Tämä hetki, monissa paikoissa niitä pitkiä lenkkejäkin voi tehdä ihan rauhassa jos ei lenkkeile siellä "pahimmissa paikoissa" eli lähtee lenkille pois päin aseman seudusta, ostoskeskuksista joissa on baareja ja paikoista ja alueista missä on kaupungin vuokra-asuntoja. Usein siellä on ihan hyvät ja rauhalliset ulkoilumaastot.

Päivämäärä:   23.2.25 11:52:37

Fakta homma//Aloittaja edelleen puhuu pahasta alueesta ja jos hänellä ei ole alueen suhteen tuntemusta niin mikään ei takaa sitä ettei huumehörhö muuta naapuriin.

Päivämäärä:   23.2.25 13:09:45

Tämä hetki, se asuinalue kannattaa tuntea ja jos ei tunne, kannattaa ottaa selvää siitä.

Tutkimusten mukaan oma naapurusto koettiin merkittävästi turvallisemmaksi kuin oma asuinalue tai koko kaupunki. Kyselyyn vastanneista 21 prosenttia koki Vantaan turvalliseksi tai melko turvalliseksi, kun taas omaa naapurustoa piti turvallisena 71 prosenttia vastaajista.

Täällä joku kirjoitti esim. Helsingin Malminkartanosta. Malminkartaton aseman alue saattaa olla iltaisin rauhaton paikka. Myös viereisen asuinalueen, Kannelmäen aseman alue on rauhaton paikka. Malminkartanon ja Kannelmäen välissä on kuitenkin virkistysalueeksi kaavoitettu alue (ns. Mätäjoen ympäristön alue) jossa esim. iltaisin on pääasiassa koiran ulkoiluttajia ja lenkkeilijöitä. Sitä voi valita meneekö ulkoiluttamaan koiraa lähelle rauhatonta asema-aluetta vai rauhallisempaan paikkaan.

Päivämäärä:   23.2.25 13:39:13

"mikään ei takaa sitä ettei huumehörhö muuta naapuriin."

Ei sitä mikään takaa ns. paremmillakaan alueilla. Esim. Töölössä on paljon sijoittajien omistamia kerrostaloasuntoja, jotka he laittavat vuokralle ja vuokralainen voi olla mitä tahansa.

Riskiä voi pienentää niin, että muuttaa alueelle jossa on pien- ja rivitaloja joissa asuvat asunnon omistajat.

Eniten pahoinpitelyjä tapahtuu esim. Helsingissä Kampissa ja Kluuvissa koska keskustoissa on paljon ihmisiä, ravintoloita jne.

"Oikeasti maalaisjärki riittää. Jokainen aikuinen ymmärtää, mitä oman kunnan alueita kannattaa välttää öisin." (poliisitarkastaja Heikkinen)

Päivämäärä:   23.2.25 14:15:50

Faktahomma//Ja aloittaja tietää tuolla asuin alueella olevan huono maine ja jatkuvasti nousee uutisia ryöstöjä, pahoin pitelyitä, tuhopolttoja, on nistejä ja juoppoja ja silti pitää pohtia onkohan se turvallinen asuin alue. Jos jatkuvasti saa lukea ilkivallasta ja kaikki kaverit yms. Karttaa aluetta niin eikö se kerro jo tarpeeksi. Aloittajalla ei ainakaan tunnu olevan yhtään maalaisjärkeä, sillä kukaan sen omistava ei väkisin muuta tuollaiselle alueelle vaan tajuaa pysyä kaukana. Ja tuollaisella alueella kerta kyse vuokra-asunnoista niin se on vain ajan kysymys, että se nisti muuttaa siihen talonyhtiöön. Sille on syynsä, että se iso kolmio on halpa ja koska se on halpa niin sinne myös muuttaa ne juopot ja nistit.

Päivämäärä:   23.2.25 14:52:30

Tämä hetki, Aloittaja kysyy myös ovatko ennakkoluulot pitäneet paikkansa jos on asunut ns. pahamaineiselle alueelle.

"ryöstöjä, pahoin pitelyitä, tuhopolttoja, on nistejä ja juoppoja" jos ne ovat tapahtuneet esim. asema-alueella tai ostoskeskuksen läheisyydessä, se ei kerro mitään siitä, minkälaista on asuinalueen laidoilla.

Vuokra-asuntokin voi olla halpa huonojen kulkuyhteyksien takia, siksi että on tulossa suuri remontti tai vaikka siksi että paikkakunnalla on paljon tyhjiä asuntoja koska siellä on korkea työttömyys ja ihmiset muuttavat muualle.

Helpompi tähän olisi vastata jos aloittaja kertoisi mikä asuinalue on kyseessä.

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   23.2.25 15:10:26

Lopulta ne pahamaineiset alueet eivät ole niin pahoja, mitä annetaan ymmärtää. Toki joillain alueilla levottomuudet nousee esille median kautta, mutta ehkä silti pelotellumpia mitä todellisuudessa ovat. Harvemmin jengirikollisuua ym. Kohdistuu ulkopuolisiin, tavallisiin ihmisiin.

Muuttamalla taviksena ns. "Pahalle" alueelle on itse osana edistämässä ko. Alueen maineen muutosta ja tasapainottamassa väestöeroja.

Itsekin asunut 5v sitten Myyrmäessä. Ehkä levotonta, mutta ei niin paha.

Lähettäjä: OK 
Päivämäärä:   23.2.25 15:15:03

"ihmiset ovat aineissa keskellä kirkasta päivää"

Eli et uskalla liikkua edes päivisin Helsingin keskustassa.

Päivämäärä:   23.2.25 15:24:54

Olen asunut mainituissa Malminkartanossa ja Kannelmäessä vielä kaupungin asunnoissa. Mukavia paikkoja koiraihmiselle, hyvät harrastusmahdollisuudet ja ulkoilu alueet.

Asemat vähän rauhattomia, pari vuotta sitten joku puukotettiin Maltsun asemalla ja juoksi Alepaan kuolemaan. Kyseessä oli kuitenkin näiden känniläisten keskinäisiä riitoja.

Mulla ei ole koskaan ollut turvaton olo ko. Paikoissa, edes yöaikaan. Paljon turvattomampaa aluetta on esim. Hki keskusta yöllä. Joskus joku limainen känniääliö tullut heittämään pervouksia, karjaisin takaisin että hyi vit*u - hiljeni sillä ja vaihtoi suuntaa.
Yhtenä kertana herättelin kadulle sammunutta äijää, oli kai matkalla kotiinsa kun oli jo kauempana ryyppypaikasta. Ihan leppoisa kaveri, menin juttelemaan ja sanoin että kohta poliisit tulee poimimaan jos et tästä jalkakäytävällä lähde järkevämpää paikkaan päikkäreille :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.