Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin gynelle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.25 21:45:36

Milloin pitäisi mennä gynekologille? Olen 24-vuotias enkä ole ikinä käynyt gynellä. Olen käyttänyt minipillereitä kohta 10 vuotta, ne sai ehkäisyneuvolasta eikä siihen tarvittu gynekäyntiä. Monesti kuulee neuvottavan, että gynelle tulee mennä ensimmäisen kerran, kun aloittelee sukupuolielämää, kun harkitsee ehkäisyä ja viimeistään tiettyyn ikään mennessä. Mutta milloin sinne siis kuuluu oikeasti mennä? Tuntuu hassulta varailla aikaa kun ei ole mitään vaivaa, toisaalta käydäänhän hampaitakin ihan vaan tarkistuttamassa vaikkei olekaan välttämättä vaivaa.

Milloin sinne gynelle siis pitää mennä? Mitä sanoa aikaa varatessa, jos vaivaa ei ole? Varaan aikaa pelkkään tarkistukseen?

Re: Milloin gynelle?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.2.25 22:14:07

No mä oon 43v enkä oo koskaan käynyt. Ei ole ollut vaivaa, en ole käyttänyt hormoonallista ehkäisyä ja seksiäkin on tyyliin kerran 10 vuodessa. Papa seulonnoissa oon käynyt, mut siinä se.

Päivämäärä:   19.2.25 22:27:53

Ei tarvitse mennä, jos ei ole mitään ongelmia.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.2.25 22:30:22

Mä oon käyny suunnilleen kerran vuodessa paitsi nyt kun ollut 2 raskautta suht lyhyen ajan sisään ni näiden aikana en oo. Ei mulla mitään ihmeellistä ongelmaa oo koskaan ollut. Kipulääkereseptin oon saanu uusittua ja kerran oli joku tulehdus tms. ja joskus otettu papa. Kai ennen oli suositus käydä säännöllisesti mut vissiin siitä on vähän luovuttu. Aattelin kyllä raskauksien jällkeen käydä tyyliin parin vuoden välein. Jos ei oo rahaa yksityisellä käyntiin ni julkisen kautta tosin ei taida päästä ilman tosi isoja ongelmia.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.2.25 22:33:35

Ei tarvitse mennä vaikka olisi mikä kuppatauti. Kuten ei muullekaan lääkärille. Lääkärillä käynti on vapaaehtoista.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   19.2.25 22:41:20

En mä silmälääkärissä tai hammaslääkärissäkään huvin vuoksi käy. En siis gynelläkään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.2.25 01:05:35

Ei tarvii mennä, jos ei oo ongelmia. Joukkoseuloinnoissa käynnit riittää.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.2.25 07:15:45

Mummoni eli yli 80-vuotiaaksi käymättä gynellä kertaakaan. Eihän niitä silloin täällä edes ollut. Itse kävin ensimmäisen kerran 16-vuotiaan, kun oli joku kysta. "Turhan" tarkastuksen varasin sen jälkeen, kun äitini kuoli gynekologiseen syöpään noin 70-vuotiaana. Hänen syöpänsä oli niin aggressiivinen, että ei olisi vuosittainen gynetarkastus pelastanut.

Tämän perusteella sanoisin, että käy sitten, kun tuntuu olevan tarvetta. Jos sinulla ei ole mitään vaivoja eikä kymmeniä tai peräti satoja, tuskin tarvitsee. Mutta onhan sinulla ollut seksiä jo 15-vuotiaasta, joten ei se liioittelua olisi, vaikka nyt jo kävisit.

Päivämäärä:   20.2.25 10:03:10

Oon kans 24v, en oo kertaakaan käynyt. Ei oo ollut tarvetta, vaikka parisuhteessa olen ollutkin 6v.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   20.2.25 10:56:51

"'Mutta onhan sinulla ollut seksiä jo 15-vuotiaasta, joten ei se liioittelua olisi, vaikka nyt jo kävisit."

Missä kohtaa aloittaja sanoi aloittaneensa 15 vuoden ikäisenä seksin? Hän aloitti silloin _minipillereiden käytön_, voi olla vaikka hankaliin kuukautisiin jne.

Aloittajana kävisin kyllä aina välillä, niiiiiiiin iso helpotus jos mitään ei ikinä löydy.

Ja menkää niihin seulontoihin kun kutsu tulee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.