Lähettäjä: ###
Päivämäärä: 20.2.25 11:51:52
Paras olisi, jos pennulle olisi oma huone tai tila (ei häkki!), mihin se opetetaan olemaan yksin ja rauhassa. Koko asunto on pikkupennulle liian iso tila hallittavaksi, ja yksinolo on pelottavampaa.
Meillä koirat opetetaan yksinoloon yhteen huoneeseen, portin taakse. Suljettu ovi on ahdistavampi. Opetus alkaa ekasta päivästä: ruoat syödään ko. huoneessa, siellä syödään nameja jne, eli huoneesta tehdään tosi kiva ja sinne menemisestä kannattavaa. Portin takana olon hetket on alkuun niin lyhyitä, ettei pentu ehdi hätääntyä, eli käytännössä sen huomio on ruoassa, ja kun se on syönyt, niin portti auki. Sitten se voi syödä vaikka luuta portin takana, kun mä olen sen toisella puolella, mutta näkyvissä, vaikka lukemassa tai tekemässä etätöitä. Pentu voi myös nukkua päikkärit portin takana.
Kun pentu huomaa, ettei tämä ole mikään juttu ja portti aukeaa aina, niin ei hätäännystä synny, vaikka häivyn hetkeksi näkyvistä. Ekana päivänä vaan sekunniksi kulman taakse, siitä sitten vähitellen aikaa pidentäen ja ulos siirtyen.
Kun tulen takaisin sisälle, en huomio pentua mitenkään. Kävelen portille, avaan sen, ja sitten vasta tervehditään. Jos pentu on minut nähdessään alkanut hihkua, niin en välitä siitä tai odota että se hiljenee. Joka tapauksessa kontakti vasta, kun portti on auki.
Yleensä olen pitänyt viikon vapaata pennun tullessa taloon, ja seuraavan viikon tehnyt etää ja lyhyempää konttoripäivää, siitä sitten normaaliin siirtyen. Kaikista koirista on tullut tosi varmoja yksinolijoita, ne voi jättää heti yksin vieraaseen paikkaankin jne. Ja kotona portin takana odottelu loppuu silloin, kun pentu- ja teini-iän mahdollinen tuhoamisinto on loppunut, eli kämppä säilyy ehjänä poissa ollessani.
Öisin koirat nukkuu meillä aina makkarissa. Pentuna pentuaitauksessa omassa pedissään ihan sängyn vieressä, ja kun pääsevät itse hyppäämään sänkyyn ja alas, niin pääsevät viereen nukkumaan.
Täyspäisiä ja hyvähermoisia nämä toki ovat luonnostaan, jonkun tosi hermoheikon tai läheisriippuvaisen kanssa ei ehkä nämä ohjeet toimi.
|