Lähettäjä: --
Päivämäärä: 19.2.25 16:25:38
Olen sairastanut aikaisemmin masennusta kolmen masennusjakson verran ja olen käynyt 3 vuoden kuntoutuspsykoterapiankin sen takia. Puhutaan kuitenkin lievästä/keskivaikeasta masennuksesta ja olen lyhyttä sairaslomaa lukuunottamatta käynyt töissä masennuksen aikana. Nyt kaikki on ollut tosi hyvin jo useamman vuoden ja masennusta aiheuttaneet asiat on tiedostettu ja olen niitä hoitanut ja korjannut.
Minulla on hyvä parisuhde ja kaikki puitteet kunnossa perhe-elämään, olenkin nyt puolivälissä raskaana. Raskaus oli suunniteltu, mieskin on siitä erittäin innoissaan ja kaikki puitteet lapselle on hyvät: hyvä tulotaso, sopiva koti, tukiverkot jne... Raskausaikakin on ollut tosi helppoa ja olen innoissani kasvavasta vatsasta ja muutoksista kehossa. En lainkaan stressaa synnytystä tai tulevaisuutta lapsen kanssa, odotan vain innolla mitä tulevaisuus tuo.
Jostain syystä kuitenkin raskausajan myötä nuo masennuskausilta tutut ahdistuksen tunteet on nousseet uudestaan esiin. Tuntuu että itsevarmuus töissä on huvennut ja minusta on tullut sosiaalisesti todella epävarma. Sellainen vatsaa kaihertava jännitys ja ahdistus tuntuu jatkuvasti, enkä aina edes tiedä mistä se johtuu. Saatan ahdistua älyttömästi jostain ihan mitättömästä asiasta ja tuntuu että haluan mennä peiton alle itkemään. Siis vaikka siitä, että valitsen vähän huonon sanan ja kuulija ymmärtää minut väärin ja joudun sitten korjaamaan. Välillä on parempia päiviä ja sitten taas ahdistaa.
En tunne muuten itseäni masentuneeksi (ja minä kyllä tunnistan masennusoireet hyvin). Esim. tulevaisuus kyllä näyttää oikein valoisalta, tykkään harrastaa ja puuhailla kaikenlaista ja olen hyvällä tuulella aina kun ahdistus ei saa liikaa valtaa. Ahdistus rajoittaa eniten sosiaalista tekemistä, kun tuntuu etten halua mennä ihmisten ilmoille (teen paljon etätöitä onneksi).
Tiesin kyllä, että raskauteen liittyy mielialanvaihtelut ja monenlaiset tunteet. Mutta yleensä jos puhutaan raskausajan masennuksesta tai ahdistuksesta, se liittyy nimenomaan lapsensaantiin liittyviin muutoksiin ja raskausajan masennus on ilmeisesti tyypillisintä jos nainen on erityisen nuori, on esim. sosiaalisia ongelmia tai on esim. synnytyspelkoa. Minulla ei ole mitään näistä.
Minulla ei ole ollut muuten mielialanvaihteluita. Olen normaalistikin tosi tasainen ihminen eikä raskaus ole sitä muuttanut. On vain tullut tuo ahdistuksen tunne.
Onko muilla ollut vastaavaa?
|