Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdanko lääkikseen?

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   19.2.25 13:20:02

Olen eläinlääkäriopiskelija (opiskelut yli puoliväliin tehty) ja tällä hetkellä vähän ahdistaa/pelottaa laskevat palkat ja kaikki paska mitä eläinlääkäreiden niskaan tulee. Joka päivä näen uutisia missä kommentteja kuinka hirveitä ihmisiä eläinlääkärit ovat. Aloitin kumminkin opiskelut rakkaudesta eläimiin ja on tunne että sitä ei voi todistaa, että tekee eläinten puolesta vaikka hinnat ivat ”kalliita” (halpaa verrattuna humaanipuoleen) ja esim. Evidensiassa eläinlääkäri itse ei vaikuta hintoihin, ne on jo ennaltaan päätettyjä Evidensian puolesta.

Nautin opiskeluista, nautin työstä, nautin että saan auttaa eläimiä ja omistajia, mutta mietinnässä on vaihtaa humaanipuolen lääkikseen parempien työolosuhteiden ja kunnioituksen perässä.

Vaihdanko työstä mistä nautin työhön mikä on tylsempää? Käynkö eläinlääkiksen loppuun, työskentelen ja maksan opiskelulainan, vai vaihdanko nyt heti lääkikseen? Unohdanko lääkiksen kokonaan ja yritän löytää hyvän työpaikan valmistumisen jälkeen ja katson sitten miltä tuntuu?

Tuntuisi rankalta kuluttaa eka 6v opiskeluihin ja sitten ehtiä työskennellä vähän ja sitten olisi TAAS 6v opiskeluita. Toki ne varmaan menisivät helposti kun on joitain kursseja tehtynä ja kokemuksen kanssa suurin osa on jo tuttua juttua.

Mitäs hötölän raati sanoo? Mitä kannattaa tehdä?

Re: Vaihdanko lääkikseen?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.2.25 13:23:36

Älä nyt panikoi uutisoinneista. Kyllä teitä eläinlääkäreitä arvostetaan ja kunnioitetaan. Ainakin itse yritän tuoda jatkuvasti esiin sen omille luottoeläinlääkäreille kuinka tärkeitä he ovat ja annan hyvää palautetta myös heidän työnantajilleen jne.

Löydät varmasti paikkasi työelämässä. Jos potilastyö ei nappaa, niin ainahan voit tehdä töitä eri rooleissa tutkimuksessa, patologiassa, ruokavirastolla jne jne.

En nyt usko, että palkat voivat laskea kamalasti, onhan teilläkin tes:sit.

Pää kylmänä ja kohti unelmia!

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   19.2.25 13:24:21

Kiinnostavatko ihmiset tarpeeksi, että jaksaisit olla loppuikäsi 'pelkkä' ihmislääkäri?

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   19.2.25 13:28:32

Jaa-a, enpä tiedä.
Kannattaa ehkä myös miettiä, minkä "filtterin" läpi asioita katsoo -sekin vaikuttaa paljon siihen, mitä näkee ympärillään.

Itse ehdotin juuri vuoden ell palkintoa kuntamme eläinlääkintähuollolle, perusteena esim. se, että he eivät saa sosiaalisessa mediassakaan "paskaa niskaan" vaan jatkuvaa kiitosta. Toki paljon muitakin perusteita oli. Huom. tein ehdotuksen kilpailun sääntöjen vastaisesti, mutta ehkäpä heitä voi huomioida jotenkin muuten liiton toimesta jos maallikon ehdotusta ei katsota päteväksi kilpailuun osallistumiseksi.

Että kyllä meitä kiitollisia asiakkaitakin on.
Itse en koskaan valita hinnoista, olen onnellinen että perheenjäseneni saavat hyvää hoitoa kun sitä tarvitsevat.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   19.2.25 13:31:39

Ala hyväksi eläinlääkäriksi ! Opettele oikeasti tuntemaan, kokeilemaan, diagnosoimaan ja hoitamaan ilman niitä "Evidensian laitteita" ! Ketjut eivät kulurakenteensa vuoksi maksa isoja palkkoja, mutta pienyrittäjiäkin alkaa olla sen verran, että joukosta pitäisi erottua.. Sen voi tehdä hyvällä maineella ja erikoistumisella. Sellainen vähän arka, teoriapainotteinen kympin tyttö sinne ketjulle vaan töihin ja ehtii miettiä olisiko ne ihmiset mukavampia potilaita (niihinhän pääsääntöisesti törmäät heidän eläimiään hoitaessa..) ja jos on oikeasti halua ja intoa alaan ja sellaista reippaan tekijän henkeä niin erottumaan joukosta: kokeilemaan erilaisia asioita, oppimaan jonkun legendan johdolla, päivystämään tai vaikka ulkomaille -ja erikoistumaan heti kun mahdollista ja se oma mielenkiinnon kohde erottuu. Erikoistuneet voivat tehdä lisätuloakin sitten jo ihan eri tavalla: perustaa niitä firmoja tai tehdä erillisiä joukkotarkkeja tai leikkuukampanjoita jne.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   19.2.25 13:31:49

Eläinlääkäreillä ei ole tes:iä

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   19.2.25 13:34:01

Ei ole järkeä vaihtaa nyt, kun olet seurannut unelmaasi jo noin pitkälle :)

Itse harrastan sellaista, että jos joku tuttu valittaa ell laskuta, pyydän häntä erittelemään minulle ääneen mitä mikäkin asia maksaa. Silloin alkaa tyhmemmällekin avautua, että se eläinlääkärin saama palkkio etenkin verojen jälkeen on häviävän pieni. Laitteet, tilat, hoitajien palkat jne maksaa.

Vähän aikaa sitten ihmislääkäriystäväni voivotteli voiko ottaa koiraa kun on lukenut niiden hoitojen kalliudesta. Nauroin hänelle päin naamaa. Selitin, että maksavathan ihmistenkin hoidot yksityisellä. Ja että eläinlääketiede on edistynyt, niille on parempia hoitoja ja laitteita kuin ennen käytössä. Epäili vielä, että jospa niille tehdään turhia tutkimuksia. Sanoin, että kuvittelee tilanteen, että hänen rakas perheenjäsenensä olisi sairas -eikö hän haluaisi että sitä hoidetaan ja tutkitaan ammattimaisesti. Alkoi nauraa, että miten hänkin on lähtenyt mukaan näihin uutisointeihin, lääketieteen ammattilainen!

Joskus ihmisille joutuu avaamaan ja selittämään asioita, ei se ole sen kummempaa. En itse ole eläinlääkäri, mutta kuten näkyy, pidän puolianne :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.2.25 13:36:47

Opiskele nyt ihan rauhassa ja mieti palkkaa, hinnoittelua ja vaikka yrittäjyyttä sitten kun valmistut. Eläinlääkärin koulutuksella ei välttämättä ole pakko olla täysin asiakasrajapinnassa töissä, erilaisia vaihtoehtoja on olemassa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.2.25 13:37:04

Eläinlääkäreillä on oma työehtosopimus. Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT sekä Lääkäriliitto ovat solmineet **Lääkärien virka- ja työehtosopimuksen (LS)**, joka kattaa lääkäreiden, hammaslääkäreiden ja eläinlääkäreiden työehdot. Tämä sopimus on voimassa 1.5.2022–30.4.2025. citeturn0search1

Eläinlääkäreitä koskevat erityismääräykset löytyvät Lääkärisopimuksen **liitteestä 5**. Tämä liite käsittelee muun muassa palkkausta, työaikaa ja päivystyskorvauksia kunnallisille eläinlääkäreille. citeturn0search0

On myös mahdollista, että paikallisesti sovitaan erikseen joistakin työehdoista. Esimerkiksi Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella on tehty paikallinen virka- ja työehtosopimus eläinlääkärien päivystyskorvauksista ja valvontatehtävien toimituspalkkioista. citeturn0search5

Yksityisellä sektorilla työskentelevillä eläinlääkäreillä ei ole vastaavaa valtakunnallista työehtosopimusta, joten heidän työehdoistaan sovitaan yleensä työsopimuksissa työnantajan kanssa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.2.25 13:40:16

Sekin vaikuttaa missä päin työskentelet. Viikissä tehohoidossa vai pohjanmaalla lehmälääkärinä.

Jos et halua kuulla valitusta laskuista, kannattaa suunnata varakkaalle seudulle, jossa ihmiset on tottuneet käyttämään yksityisiä lääkäreitä.

Muistan aina kun yksi kaveri totesi että olen eläinlääkäreille hyvä lypsettävä, kun käytän lemmikeitäni säännöllisesti eläinlääkärissä. Hän pitää itseään hyvänä lemmikin omistajana ja todisteena sitä että tarvitsee niin harvoin eläinlääkäriä...sitten ihmetellään kun niitä kuolee ennen aikojaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.2.25 13:42:13

Eikös eläinlääkis avaa ovet moneen muuhunkin tehtävään?

Päivämäärä:   19.2.25 13:57:06

Kannattaa vaihtaa ennen kuin alkaa olemaan liian myöhäistä. Itsellä valmistumisesta nyt 14 vuotta ja kadun joka päivä, etten vaihtanut humaanipuolelle.

Kehittyminen vaatii työskentelemistä Evidensian kaltaisessa paikassa, etenkin jos haluat erikoistua. Palkat eivät ole kummoiset, toki YESillä vielä huonommat. Kunnaneläinlääkäreiden palkkausta ollaan muuttamassa uuden lain myötä, joten sekään ei ole enää tae suuremmista tuloista (toki ei ole ollut nytkään kaikkialla).

Itse jätin praktiikan jokunen aika sitten ja etsin motivaatiota tällä hetkellä muun tyyppisistä töistä.

Jos olisin sinä, niin opiskelisin kuitenkin loppuun ja hakisin sitten lääkikseen.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   19.2.25 14:03:31

Vaihda vaan. Itse en kadu alavalintaani, mutta kieltämättä ahdistaa milloin on oma vuoro olla lehtien ja kommenttipalstan räävittävänä. Tuo Hesarinkin juttu pöydältä tippuneesta koirasta on aivan uskomatonta mustamaalaamista ja täyttänee kunnianloukkauksen määritelmän. Yrittäjä raukka.

Päivämäärä:   19.2.25 14:24:16

^ puhumattakaan siitä varsasta, jonka omistaja keksi vaikka mitä juttuja..

Päivämäärä:   19.2.25 14:42:40

Kiitos kun puhutte alasta ja eläinlääkäreistä noin kauniisti <3 Ala kyllä tuntuu omaltani, tykkään diagnostiikasta ja vaihtelevuudesta, tykkään opettaa omistajia ja parantaa eläinten hyvinvointia :) Ihmislääkis kävisi kyllä varmaan vähän tylsäksi, olen lapsesta saakka ollut hulluna eläimiin, varsinkin kissoihin, ja työssä parasta on että saa tehdä hommia eläinten kanssa. Tykkään diagnostiikasta joten sen vuoksi ihmislääkis ei ole poissuljettu. Kunnioitus kumminkin houkuttelee, mutta onko väärttiä heittää unelma-ammatti kuuseen kunnioituksen ja työolosuhteiden takia?

Pelkään itsekkin tuota että joskus oma nimi pamahtaisi uutisen etusivulle, en ymmärrä miten eläinlääkäreillä ei ole samaa suojelua kuin ihmislääkäreillä. Järkytyn aina kun luen noita uutisia. Ehkä pitäisi blokata facesta kaikki uutissivut, jotta ei tule luettua niitä.

Olin muutama vuosi sitten töissä hoitajana klinikalla, missä eläinlääkäri poistui huoneesta hakemaan jotain ja pyysi omistajaa pitämään koirastaan kiinni sen ollessaan pöydällä. Omistaja piti hetken, sitten yhtäkkiä sanoi paikka ja päästi koirasta irti jotta pystyi selaamaan puhelinta. Sillä sekunnilla koira hyppäsi pöydältä alas. Onneksi ei käynyt mitään vaikka oli pieni koira, mutta yritti syyttää minua kun en pitänyt koiraa kiinni (En ehtinyt ottaa siitä kiinni kun näin että päästi irti, koira hyppäsi heti alas). Tulihan siitä aika järkyttynyt olo.

Ehkäpä yritän saada koulun tehtyä ja päästä kunnolla työelämään, jonka jälkeen katson haenko humaanipuolelle :)

On kyllä rankkaa lukea rakkaasta työstä ja kolleegoista jatkuvasti negatiivisia asioita, samalla kun lääkisystävillä ei ole mitään mistä he voisivat valittaa ja laki suojelee heitä näiltä kamalilta uutisilta. Mistään muusta ammatista ei kirjoiteta yhtä kamalia asioita.
Putkimiehelle voi hyvin maksaa yöpäivystyksestä tai talonmiehelle että käy avaamassa oven kun on unohtanut avaimet kotiin, mutta samaa hintaa ei voi maksaa eläinlääkärille valittamatta kun keskellä yötä eläin on kuolemaisillaan ja se saadaan kuntoon :(

Ehkä muutan jollekkin paratiisisaarelle, löydän sieltä miehen, ja teen pelkkää vapaaehtoistyötä ja uin kilppareitten seassa :D

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   19.2.25 15:20:34

Miksi ihmeessä vaihtaisit jos ala tuntuu omalta? Älä nyt etukäteen mieti kaikkea kamalaa, kyllä varmaan paikkasi löydät. Ei kaikkia ellejä haukuta eikä suurin osa heistä haluaisi vaihtaa hommiaan mihinkään muuhun!

Lähettäjä: ell2 
Päivämäärä:   19.2.25 15:38:03

Vaihda äkkiä kun vielä voit! Tässä ketjussa kyllä kiillotetaan kruunua miten jokainen täällä ainakin hirveästi arvostaa eläinlääkäriä mut missä tahansa muussa ketjussa tai tosielämässä se ei todellakaan ole totuus. Mieti jaksatko käyttää elämäsi vastaten reklamaatioihin siitä että eläinlääkäri hymyili rumasti tai ei tervehtinyt lemmikkiä tarpeeksi ylitsevuotavasti jne. Huomaa tässäkin ketjussa että suurin osa vastauksista on että joo arvostan arvostan MUTTA..... en niitä kympin tyttöjä tai sellaisia joista kukaan on ikinä valittanut jne.

Itseäni harmittaa nykyään joka päivä etten lähtenyt ihmislääkikseen mutta valitettavasti tässä yli 40veenä ei ole järkeä opiskella uutta pitkää tutkintoa. Eläimet on tosi kivoja ihan vaan harrastuksenakin ja silloin ei tule liitännäisenä niiden ihan pimeitä omistajia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.25 15:56:24

Vaihda lääkikseen jos siltä tuntuu. Jos sinulla ei ole motivaatiota olla ihmislääkäri niin sitten käy tuo loppuun ja katso mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Varmaan siellä eläin puolella voi miettiä kiinnostaako olla tuotanto ja/tai pien eläinlääkäri. Aika moni kunnan eläinlääkäri on pistänyt oman praktiikan pystyyn kun ne kunnan eläinlääkärin päivystysvuorot on jotain ihan järkyttävää niin että sitä omaa motivaatiota ja ajankäyttöä kannattaa varmaan miettiä.

Mitä tulee vastuuseen niin kyllä eläimen kanssa tulee vähemmän ongelmia tapahtuipa tahansa verrattuna ihmiseen, koska ihmishenki on arvokkaampi ja siitä joutuu helpommin vastuuseen. Karrikoidusti jos vahingossa tapat koiran niin kyllä siitä raivo syttyy mutta jos vahingossa tapat mummon niin saat kimppuusi omaiset, sairaalan johtokunnan, kuoleman syyn tutkimukset jne.

Lähettäjä: ELL 
Päivämäärä:   19.2.25 16:20:03

Keskimäärin eläinlääkärien palkat on surkeita verrattuna ihmispuolelle. Mutta säästää siinä toki vähän kun voi omat hevoset hoitaa.

Lähettäjä: ada 
Päivämäärä:   19.2.25 16:30:52

Teet sitä mikä on kutsumus. Et missään nimessä lähde ihmispuolelle pelkkien palkkojen takia. Sinne ei tarvita enää yhtään enempää työhönsä tympääntyneitä lääkäreitä joita ei potilaiden parantaminen aidosti kiinnosta. En suosittele myöskään eläinlääkärinä toimimista ellei se ole oikeasti kutsumus. Eläinlääkärin palkalla tulee hyvin toimeen vaikka se olisi alimmasta päästä. Potilaidenkaan hoitoa ei sitten jätetä kesken eläin eikä ihmispuolella vaikka kuinka tympisi.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   19.2.25 16:31:09

Jos pääsi on kova ja hermo kestää niin jatka vaan opiskelua, tämä on kiva ja vaihteleva ala ja alan sisällä voi tehdä montaa hommaa. Ei kaikkien tarvitse tehdä potilastyötä. Itse teen pieneläimiä ja hevosia, yksityisenä ammatinharjoittajana. On rankkaa ja välillä miettii öisin miten sesse voi, mutta palkitsee myös. En koskaan suostuisi tekemään Etelä-Suomessa pieneläinpraktiikkaa pelkästään, vain siksi että ihmiset ovat täysin irtaantuneet todellisuudesta.

Yksi asia minkä haluaisin nostaa esille on median vastuu. Millä oikeudella kirjoitetaan lehtijuttuja täysin yksisilmäisesti vain omistajan kertomuksen perusteella? Haukutaan eläinlääkäri lyttyyn ja voivotellaan kun oma eläin ei osaakaan käyttäytyä. Ei eläinlääkäri ole mikään koirakuiskaaja, eikä tarvitse olla.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   19.2.25 16:31:29

Ei eläinlääkärien palkat nyt huonotkaan ole :D
Itse olen opiskellut kaksi yliopistotutkintoa ja teen vaativaa työtä, enkä tienaa lähellekään sitä mitä eläinlääkärit. Arvostan kuitenkin eläinlääkäreitä ja he ovat ehdottomasti palkkansa ansainneet: enpä minä ole vastuussa kenenkään hengestäkään!

Älkää päästäkö klikkiuutisia ihon alle. Älkääkä ottako vain ikävien asiakkaiden asiakaspalautteita lukuun: varmaan on mukavia ja kiitollisiakin asiakkaita?

Tottakai eläinlääkärityössä tapahtuu hoitovirheitä siinä missä muissakin ammateissa Tuttu hevonen meinasi juuri kuolla klinikalla kun sai rauhoitteen valtimoon. Asia ei päätynyt iltapäivälehtien kansiin, ihan ell pahoittelulla (laskussa) hoitui.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   19.2.25 16:32:07

Tästä ketjusta luin ensimmäisen kerran, että eläinlääkäri ei olisi mukamas arvostettu ammatti.

Päivämäärä:   19.2.25 16:56:26

Ei ihmispuolella ole sen parempia työoloja ja yhtälailla paskaa sataa niillekin niskaan. Näkeehän sen täälläkin, luotto lääkäreihin täysi 0 ja kylilläkin haukutaan minkä keritään.

Päivämäärä:   19.2.25 17:03:57

Minkälainen lääkisopiskelija lukee iltalehdestä alansa tilanteesta...

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   19.2.25 17:04:47

Ihmispuolella sitten näet miltä tuntuu, kun ei voi eikä ehdi hoitaa kuten pitäisi. Hirveä kiire ja stressi. Pahimmillaan ihmishenki menee.

Päivämäärä:   19.2.25 17:11:10

Minä tein pitkään pohdintaa yleisen puolen ja eläinlääkiksen välillä. Päädyin lopulta yleiselle työolojen ja arvostuksen vuoksi. Nyt takana viiden vuoden opinnot ja viikoittain pähkäilen, että olisimpa mennyt elukalle. Kun ei vaan ole sellaista paloa ihmisten hoitamiseen, kuin mitä olisi erityisesti hevosten hoitamiseen. Miettinyt, että jos muuttaisi etelä-suomeen lääkäriksi ja alkaisi taas jossain vaiheessa pääsykoe urakkaan ja hakisi eläinpuolelle.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   19.2.25 17:36:45

Minustakin kuulosti aika oudolta ja naivilta, että noin pitkään eläinlääketiedettä ajattelisi asioita iltapäivälehtien kautta :D

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   19.2.25 17:40:06

Jos vaihtaa, eikö ole aika paljon helpompi hakea siinä valmistuneiden kiintiössä, missä on sairaanhoitajiakin. Verraten siihen, että menee uudelleen tavalliseen pääsykokeeseen, ja pänttää taas ma-ke-fy-viidakon ja on samalla viivalla tuoreiden ylioppilaiden kanssa (jotka saavat ensikertalaispisteitä)?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   19.2.25 17:58:31

Mikä valmistuneiden kiintiö? Ei kai sellaista ole?

Päivämäärä:   19.2.25 18:30:23

Ehdottomasti opiskelet sitä mikä tuntuu omalta alalta! Itse olen niin kiitollinen niille kaikille eläinlääkäreille, jotka ovat hoitaneet niin omia koiriani kuin hevostani mielettömällä ammattitaidolla ja empatialla.

Ehkä mulla on käynyt poikkeuksellisen hyvä tuuri sitten, kun on osunut kohdalle lähes pelkästään hyviä eläinlääkäreitä? Ell ei ole helppoa työtä, kun pitäisi eläinten lisäksi osata niitä ihmisiäkin jossain määrin hoitaa.

Paljon tsemppiä sulle! <3

Päivämäärä:   19.2.25 19:12:23

"Itse olen opiskellut kaksi yliopistotutkintoa ja teen vaativaa työtä, enkä tienaa lähellekään sitä mitä eläinlääkärit."

Sulla ei silti varmaankaan ole LISENSIAATIN tutkintoa. Maisterintutkinto on alempi. Linsensiaateille kuuluukin, tai KUULUISI, maksaa enemmän.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   19.2.25 19:22:14

”Jos vaihtaa, eikö ole aika paljon helpompi hakea siinä valmistuneiden kiintiössä, missä on sairaanhoitajiakin. ”

Jos meinaa eläinlääkäri olla niin pitää suorittaa sekä eläinlääketieteen kandin että lisensiaatin tutkinto. Mikään sairaanhoitajasta lisensiaatiksi ei ole mahdollista.

Lähettäjä: ELL3 
Päivämäärä:   20.2.25 01:56:27

Vaihda, vielä kun ehdit. Itselläni lähes 30 vuotta uraa takana ja vähän vielä täytyy sinnitellä ennen eläkeikää. Sääliksi käy vastavalmistuneita: klinikoita alkaa olla vähän siellä ja täällä, tuotantoeläinpuoli on romahtamassa ja koko kunnaneläinlääkärijärjestelmäkin muuttuu tai kaatuu. Asiakkaatkin aina vain vähävaraisempia, eli laskujen kirjoittamisestakin tunnen jatkuvaa syyllisyyttä, kun pienellä paikkakunnalla ihmiset ovat aina jossain määrin tuttuja ja useimpien taloudellinen tilanne on väistämättä tiedossa. Ja tosiaan tuo syyllisten etsiminen: tuntuu että jokaiseen luonnolliseenkin asiaan ja sattumaan pitää löytää syypää. Tiede menee valtavaa vauhtia eteenpäin ja enää ei jaksaisi seurata ihan kaikkea ja jokaista eläinlajia. Ehkä oma vuosien takainen täysin työperäinen burnout ja sitä seuranneet varmaan loppuelämän uniongelmat vaikuttavat tähän negatiivisuuteeni, mutta olen varma siitä että elämäni olisi ollut onnellisempaa jos valintani aikoinaan olisi ollut erilainen.

Päivämäärä:   20.2.25 10:02:32

Kuvitteleeko joku pätevä eläinlääkäri oikeasti pääsevänsä joskus eläkkeelle? Ehei... Kyselijöitä on niin kauan ku sulla vähänkään pää pelaa. Soittelijat loppuu vasta siihen, kun on pari metriä multaa päällä.

Päivämäärä:   20.2.25 16:24:10

Älä vaihda

Aika hemmetisti joutunut veroeuroja pistää jo omasta pussista sun unelmiin. Tahtoo vastinetta rahoille.

Lähettäjä: Katuja 
Päivämäärä:   20.2.25 17:43:12

Itse päälle 40-vuotiaana eläinlääkärinä olen todennut, että olisi kannattanut mennä ihmislääkikseen. Vaikka kokemusta ja oma asiakaskunta jo on, niin tämän alan työkulttuuri, ja myös jatkuvasti kohtuuttomammaksi käyvä eläinten omistajien käytös, syövät terveyttäni. Toisin kuin ihmislääkäriä, eläinlääkäriä saa nykyään kohdella kuin lainsuojatonta. Lääkäreiden turvaverkkoa ei ammattikunnassamme samalla tavalla ole. Asiakkaat valittavat hinnoista sillä ei ymmärretä, että eläinlääkintäpalvelujen tuottamisen kustannukset ovat samat kuin ihmisillä mutta valtio ei maksa. Halutaan vain parasta palvelua mutta ei haluta maksaa. Jos eläinlääkäri tekee virheen, kuten kaikki ihmiset tekevät, niin lynkataan iltapäivälööpeissä etkä voi puolustautua. Palkka on työmäärään ja vastuuseen nähden surkea.

Jos olisin nuorempi, vaihtaisin alaa. Jos sinua epäilyttää nyt, pelkäänpä että valmistuessa ei todellisuus ruusuisemmaksi muutu.

Päivämäärä:   20.2.25 18:02:40

No, humaanipuolella olet yhtä lailla syytteessä, jos tapahtuu isompi virhe. Julkisella on todella kauheat työolot ja hullu kiire, yksityisillä sitten ei niin olekaan, mutta ammatinharjoittajia on paljon ja erikoisaloillakin kilpailua. Jotta saat listasi täyteen, sulla pitää olla nimeä ja potilaita, jotka haluavat tulla nimenomaan sulle. En sanoisi, että helpompaa, rahakkaampaa voi olla. Sairaalahierarkia on melko kamala työympäristö.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   20.2.25 19:27:09

LähettäjäHmm

Päivämäärä19.2.25 16:32:07
Tästä ketjusta luin ensimmäisen kerran, että eläinlääkäri ei olisi mukamas arvostettu ammatti.

Tämä! Ei ole ikinä käynyt mielessäkään, etteikö eläinlääkäreitä arvostettaisi! Älkää missään nimessä lopettako, jos teette työtänne aidosta kiinnostuksesta. Olette kultaakin kalliimpia meille, jotka haluavat hoitaa rakkaat perheenjäsenet viimeisen päälle.
Työskentelen itse matalapalkka-alalla, mutta ei koskaan ole tullut mieleenkään napista hinnoista vaikka koko kuukauden palkka menisi kerralla :D Olen todella yllättynyt tästä keskustelusta!

Lähettäjä: Akke 
Päivämäärä:   20.2.25 20:33:57

Älä vaan vaihda ihmispuolelle jos ei kiinnostusta hoitaa ihmisten vaivoja. Alalla jo tarpeeksi tyyppejä joita ei kiinnosta hoitaminen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.2.25 20:49:00

Mikä ihmeen Hesarin juttu? Luen paljon lehtiä mutta en muista lukeneeni yhtäkään ellejä rääpivää lehtijuttua. Onkohan nyt vähän turhaa draamaa näissä pohdinnoissa.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   20.2.25 21:12:53

Muutama vaihtamista puoltava argumentti:

Olet ehkä jo nyt huomannut, että pieneläinten ja hevosten omistajillle joutuu olemaan psykiatri/terapeutti/tukihenkilö/olkapää ja korva. Siitä ei voi laskuttaa, mutta aikaa ja henkisiä voimavaroja menee. Hoidat omistajaa yhtä paljon kuin eläintä. Et voi sanella jatkoja ell:na samoin kuin humaanipuolella, missä ihmiset pyrkivät toimenpidejonoon vatvomisen sijaan.

Erikoistumisvaiheen jälkeen ei juuri tarvitse ihmispuolella päivystää. Sillä on iso merkitys keski-iässä, kun ei enää palaudu valvomisesta eikä saa nukuttua kuten nuorempana. Univelalla on dramaattisia vaikutuksia mm. perhe-elämään. Kunnon kuukausipalkka on täysin hyväksyttävä tavoite tuollaisen henk.koht panostuksen jälkeen! Humaanipuolella voi tarpeen vaatiessa tehdä rahaa oikein kätevästi vaikka keikkalääkärinä Kainuussa.

Lähettäjä: Joo o 
Päivämäärä:   20.2.25 22:02:54

Koira, joka on kauhun vallassa, ei ole puheen (rauhoittelun) tavoitettavissa. Kuonokoppa ja kiinnipitelijät vain pahentavat tilannetta. Eläinlääkäri EI olisi saanut nostaa/pyytää nostamaan koiraa pöydälle! Koiralle olisi alunperin pitänyt antaa "pikkuhumautus" kevytnukutus, ettei tarvitse joutua pelkäämään noin. Siinä se hoitovirhe oli.

Todella surullinen tapaus. Mutta miksi koiran omistaja ei ole kirjoittanut kokemuksestaan Googlen arvosteluihin niin että muut koirien omistajat voisivat varoa tätä paikkaa?

On hoitovirhe nostaa koira hoitopöydälle jos on tiedossa, että kyseinen koira on pelokas hoitotoimenpiteille ja on vielä rauhoitettu lääkkeellä, jolloin ei hallitse normaalisti lihaksiaan pakoon pyrkiessä. Vakuutusyhtiö tai klinikka on korvausvelvollinen!

Noin selvä tapaus kirjoituksesta päätellen, luulisi että olisi klinikankin edun mukaista korvata noinkin pieni summa. Turhaa mielipahaa koiran omistajalle ja henkilökunnalle.

Nyt vain tämän klinikan tiedot julkisiksi, niin alkaa löytymään sitä vastuunkantoa.
Onhan tämä mennyt nyt ihan ihmeelliseksi poliitikkoja myöden, että mistään ei kannettaisi enää vastuita.

Tässä muutamia jutun perusteella tehtyjä kommentteja, tilanteesta jonka tiedän menneen hyvin eri tavalla kuin on kuvattu jutussa. Valtakunnan luetuimman sanomalehden kommenttipalstalta. Kannattaa tosiaan opiskella eläinlääkäriksi, tällaista kivaa luvassa.

Päivämäärä:   20.2.25 22:06:58

''Mikä ihmeen Hesarin juttu? Luen paljon lehtiä mutta en muista lukeneeni yhtäkään ellejä rääpivää lehtijuttua. Onkohan nyt vähän turhaa draamaa näissä pohdinnoissa.''

Tänä vuonna on tainnut olla (ei välttis hesarissa) huonokuntoinen löytökissa joka lopetettiin ja omistaja löytyi mikrosirun avulla, pöydältä tippunut koira, varsalla katkennut jalka, joku menetti koiransa kasvaimeen mitä ei ollut (vai oliko sittenkin) ja muitakin muistelen nähneeni

Päivämäärä:   20.2.25 22:11:59

Tai siis vuoden sisään nuo on ne mitä muistan 24-25

Jos on paloa ja nautit työstä, älä muserru negatiivisista idioottijunteista netissä. Marjatta 57veen ja Heikki 62veen mielipiteet ei pitäisi lisensiaatin tutkinnon tehnyttä fiksua ihmistä jäädä vaivaamaan :) Jätä jutut lukematta ja varsinkin kommentit. Tsemppiä, toivottavasti löydät tiesi urallasi!

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   20.2.25 22:19:23

Nyt ehkä kriisin paikka opiskeluissa ajallisesti, mutta kyllähän noi ketjut tekee niin hallaa ammatille: jos olisin vain niiden varassa, ei mulla ehkä olisi lemmikkejä lainkaan hintatason takia. Onneksi on vielä yksityisiä, toivottavasti tulevaisuudessa enemmänkin. Perusell on kyl kaikkein arvokkain ell, jalat maassa, avoimin mielin, omistajaa kuunnellen. Toki ell käynti siis saa maksaa, mutta jos yksi nopea käynti alkaa maksaa karhunosan omasta kuukausipalkasta, niin se on moro.

Lähettäjä: harmi 
Päivämäärä:   20.2.25 22:19:44

Eläinlääkäreiden tilanne on kyllä harmillinen. En ymmärrä miten ihmiset voi olla niin röyhkeitä, itse olen humaanipuolella ja olin nuorena menossa eläinlääkikseen mutta äitini ei antanut hakea sinne. Olen ihan tyytyväinen työhöni, mutta usein toivon että olisimpa lukenut eläinlääkäriksi. Tämä että istuu koko päivän sisällä ei ole kauhean kivaa, kaipaan maatila ja tallikäyntejä, kaipaan enemmän yllätyksiä työpäivääni.

Älä vaihda jos ala tuntuu omalta.

Päivämäärä:   20.2.25 22:20:58

Kävin just yksityisellä lääkäriasemalla yhden nopean käynnin ja hinta oli yli 500e. Alv 0%.

Lähettäjä: harmi 
Päivämäärä:   20.2.25 22:24:30

''Toki ell käynti siis saa maksaa, mutta jos yksi nopea käynti alkaa maksaa karhunosan omasta kuukausipalkasta, niin se on moro.''

Ihmiset valittaa nykyään 50e 30min tarkistuskäynnin hinnasta, mikä on noin 16e/h, samalla maksavat mielellään yksityisen lääkärin 15min konsultaatiosta 150e. LÄÄKÄRIN palkkio pitäisi olla hyvä, 6v rankkojen opiskeluiden jälkeen ei todellakaan mitään 16e/h palkkaa...

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   20.2.25 22:26:17

''Kävin just yksityisellä lääkäriasemalla yhden nopean käynnin ja hinta oli yli 500e. Alv 0%.''

Katsoppas laskusta mitä käynnin hinta sisältää, niin ehkä tajuat olla kiukuttelematta :) Ai oli vielä päivystysaikaan?? eihän siitä voi maksaa ylimääräistä missään nimessä :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.2.25 22:31:55

Heti stop tuolle! Vastasit heti aloituksessa itsellesi mielestäni :) Älä mene egon perässä, vaan sen, mikä susta itsestä tuntuu hyvältä/oikealta/kiinnostavalta/... Juuri sun sydämen asialta.

Lähettäjä: Pekka 
Päivämäärä:   20.2.25 22:53:02

Niin eihän sitä vain vaihdeta, sitä haetaan uudestaan.
Ihmispuolella ei ole kyllä tylsempää, sanoisin että päinvastoin.
Aloja joihin voi erikoistua on vaikka kuinka paljon.
Sydäntään kannattaa seurata tässäkin asiassa.

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   20.2.25 23:05:34

''Niin eihän sitä vain vaihdeta, sitä haetaan uudestaan.''

Jos kerta eläinlääkikseen on päässyt niin humaanipuolelle on helppo päästä, voi ongelmitta käyttää sanaa vaihtaa.

''Ihmispuolella ei ole kyllä tylsempää, sanoisin että päinvastoin.''

Onhan se tylsempää, jos nauttii eläinten parissa työskentelystä ja suuresta vaihtelusta, haasteesta, salapoliisi tehtävistä. Eläinlääkäri voi myös tehdä kaikenlaisia leikkauksia ja mennä siitä suoraan hammas, sisätauti, tai neurologisiin keisseihin. Potilaana voi olla kissa ja siitä seuraava potilas vaikka lisko tai alpakka. Onhan se paljon mielenkiintoisemman kuuloinen ammatti, vaikka itse en ihmis taikka eläinlääkistä ikinä pystyisi tekemään.

Päivämäärä:   21.2.25 07:12:36

"Katsoppas laskusta mitä käynnin hinta sisältää, niin ehkä tajuat olla kiukuttelematta :) Ai oli vielä päivystysaikaan?? eihän siitä voi maksaa ylimääräistä missään nimessä :)"

Ei ollut päivystysaikaan.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   21.2.25 07:49:32

Tulin vaan sanomaan, että ei sitä vaihdeta lääkikseen, vaan sinä haet lääkikseen ja olet menettänyt ensihakijan edun; en nykymaailmasta mitään tiedä, mutta ainakin ennen joutui pääsykokeeseen. Samaan riviin jokaisen kanssa, osa hakee neljättä kertaa ja on elänyt velaksi koko vuoden ja lukenut.
Eläinlääkiksessä suoritetut kurssit tuskin kelpaavat mihinkään, että aloitat siis uuden kuuden vuoden koulutuksen.
Salaa luulen, ettei aloittaja ole edes eläinlääkiksessä; keskeyttämis% on n 2, muistaakseni. Eli porukka on motivoitunutta ja henki hyvää, ne muutamat keskeyttäjät/ alanvaihtajat yleensä sairastuvat opikelun aikana vakavasti; reuma, maligniteetit, psykoosi; jotain mikä selkeästi estää alalla toimimisen jatkossa edes muokatussa tilanteessa.
Proteesi molemmissa lonkissa, vaikeaa on suureläinten hoito, mutta esim tarkastuseläinlääkärinä pärjää…
Leukemia, no, jos ei ole vastustuskykyä lainkaan, on vaikeaa, sama jos on esim munuaissiirre…

Päivämäärä:   21.2.25 09:57:28

mama: Tuo pelkkä prosentti ei oikeastaan kerro mitään, koska opiskeluoikeus säilyy pitkään. Esim. 10 vuotta sitten aloittaneelta vuosikurssilta keskeytti/vaihtoi alaa todellisuudessa n. 10%. Lisäksi tutkimuksen mukaan n. 60% on harkinnut alan vaihtoa ensimmäisen 5 vuoden aikana valmistumisen jälkeen.

T. ell

Päivämäärä:   21.2.25 10:09:55

"Jos kerta eläinlääkikseen on päässyt niin humaanipuolelle on helppo päästä, voi ongelmitta käyttää sanaa vaihtaa."

Mistäs ihmeestä tällainen luulo juontaa? Ei korkeakoulussa enää noin vain vaihdella alaa, vaan uuteen koulutusohjelmaan mennään pääsykokeiden kautta. Ja pisteet pitää olla kokeesta tapissa koska todistus- ja ensikertalaisuusporukat on ensisijalla. Jos tuohon ruljanssiin riittää energiaa niin siitä sitten vaan. Itse en todellakaan lähtisi jos olisin jo eläinlääkiksessä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.2.25 11:08:18

Ei nyt liity aloitukseen, mutta olen tullut siihen tulokseen, että naistyyppini on ell. He ovat aikaansaavia, usein empaattisia ja hyväsydämisiä ihmisiä. Ihastun harvoin, mutta kun ihastun, kohde on usein ell. Ikävä kyllä, sitä oikeaa ei ole vielä osunut kohdalle!

Lähettäjä: piisami 
Päivämäärä:   21.2.25 12:02:23

''Mistäs ihmeestä tällainen luulo juontaa? Ei korkeakoulussa enää noin vain vaihdella alaa, vaan uuteen koulutusohjelmaan mennään pääsykokeiden kautta. Ja pisteet pitää olla kokeesta tapissa koska todistus- ja ensikertalaisuusporukat on ensisijalla. Jos tuohon ruljanssiin riittää energiaa niin siitä sitten vaan. Itse en todellakaan lähtisi jos olisin jo eläinlääkiksessä.''

''Eläinlääkiksessä suoritetut kurssit tuskin kelpaavat mihinkään, että aloitat siis uuden kuuden vuoden koulutuksen.''

Ulkomaille jos hakee taitaa olla lääkikseen suht helppo päästä, mutta kurssien läpi pääseminen onkin haastavaa

Fysiikat, kemiat ja matikat sun muut tällaiset ainakin pitäisi kelvata, nehän on samoja kursseja

Päivämäärä:   21.2.25 12:39:14

En oikein ymmärrä, miksi joku epäilee olenko eläinlääkiksessä :D
No ei sillä ole merkitystä, täällähän minä. Itselle opiskelu on aina ollut helppoa. Tämän vuoksi en myöskään käyttänyt hirveästi aikaa pääsykokeeseen lukemiseen sillä kun jotain opin se myös jää päähäni, eli en ole huolestunut siitä pääseekö lääkikseen jos hakee, tiedän että pystyisin siihen, olkoon sitten Suomessa taikka ulkomailla. Opin äärettömän nopeasti, eli sinänsä alan vaihto ei olisi uuden oppimisen kannalta paha, enemmän henkisesti ja ajallisesti rankka idea.

En olisi keskeyttämässä opintoja sen takia että ei ole motivaatiota, sitähän on, mutta epäröin haluani olla alalla mitä jatkuvasti lynkataan... Oppiminen tosiaan helppoa, se ei tässä ole ongelma, ylä ja alakoulussakin sain aina luokassa lisätehtäviä, sillä tein kaikki tavalliset tehtävät niin nopeasti.

Tykkään juuri eläinten parissa työskentelystä, kirurgia sekä sisätaudit ja exot on kivaa, kaikki on kiinostavaa. Lääketiede itsessään on kiinnostavaa. En osaa sanoa, nauttisinko työstä ilman eläimiä, ne ovat aina olleet tärkeä osa elämääni. Ekasta kanistani lähtien olen aina halunnut eläinlääkäriksi...

Päivämäärä:   21.2.25 12:42:40

Jopa tässä ketjussa on hinnoista valittelua, sitä on varmasti ilkeä kuunnella joka päivä, kun asiakkaat valittavat hinnoista mitkä ovat jo ennaltaan päätetty eikä itse sitten eläinlääkärinä asialle voi yhtään mitään..

Päivämäärä:   21.2.25 12:45:30

Oma viestini oli yksityiseltä LÄÄKÄRIASEMALTA. Jos joku ei tajunnut. Että kun joku valitti ell hinnoista, niin ihan yhtälailla yksityinen lääkäri maksaa. Ja toki pitääkin. Ja siinä on vielä tosiaan alv 0%.

Päivämäärä:   21.2.25 13:07:29

"Ulkomaille jos hakee taitaa olla lääkikseen suht helppo päästä, mutta kurssien läpi pääseminen onkin haastavaa" - juu moni suomalainen opiskelee esim. Tartossa, Riiassa tai muualla ulkomailla. Ja sinnehän on helpompi toki päästä kun Suomen lääkikseen, mutta sisään juu kyllä pääsee, mutta poispääsyn kanssa onkin sitten jo vaikeampaa. Jos et pärjää opinnoissa tarpeeksi hyvin sinut kätellään ulos yliopistosta. Puhumattakaan ne kymppitonnien lukukausimaksut. Että jos aloittaja on nyt hyvässä opinahjossa Suomessa niin en ainakaan ulkomaanopintoja suosittele enää tässä vaiheessa.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   21.2.25 13:10:31

Voi kuule aloittaja, ne asiakkaat on riesana jokaisella alalla. Ja kuten joku sanoikin, yleensä näkee esim. uutisoinneista sen, mikä itseä koskettaa. Eli jos olisit poliisi, huomaisit poliisin kritisoinnit, lastentarhantäti niin heidän virheet jne.

Kaiken kaikkiaan eläinlääkäreistä ei ole mitenkään yliedustettuna klikkiuutisia.

Ja suurin osa asiakkaista on mukavia, jopa ihania. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos hinnasta valittavat, ei sitä voi hyväntekeväisyyttä tehdä ja jos ihmiset eivät osaa laittaa rahaa pahan päivän varalle niin se ei ole eläinlääkärin syy.

Hymy korviin ja etiäpäin!

Päivämäärä:   21.2.25 13:32:58

''Ja suurin osa asiakkaista on mukavia, jopa ihania. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos hinnasta valittavat, ei sitä voi hyväntekeväisyyttä tehdä ja jos ihmiset eivät osaa laittaa rahaa pahan päivän varalle niin se ei ole eläinlääkärin syy.''

Tämähän tuppaa unohtumaan kun keskittyy kaikkeen negatiivisuuteen :) kiitos muistutuksesta. Se on kyllä totta, suurin osa asiakkaista (ja tottakai kaikki potilaat) ovat todella mukavia ja homma on tosi kivaa.

Eläinlääkäreitä kuulemma aika usein katsotaan kilttinä ihmisenä, jonka pitäis hyväsydämisyyden vuoksi tarjota hyväntekeväisyytenä halpaa työtä. Joidenkin mielestä on julmaa, että haluaa palkkaa siitä että auttaa eläintä kärsimyksestä.

Päivämäärä:   21.2.25 13:51:47

Ihmispuolella ajatus ei ole että on julmaa haluta hyvä palkka työstään, vaan siellä ajatus että on käynyt kovan koulun ja pelastaa henkiä eli ansaitsee hyvän palkan. ''Samassa'' työssä siis ajatus eläinlääkäristä joka haluaa hyvää palkkaa on että olisi julma ja ahne ihminen, kun taas lääkäri joka haluaa hyvää palkkaa on tehnyt kovan työn ja ansaitsee sen.

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   21.2.25 14:20:30

'' ''Samassa'' työssä siis ajatus eläinlääkäristä joka haluaa hyvää palkkaa on että olisi julma ja ahne ihminen, kun taas lääkäri joka haluaa hyvää palkkaa on tehnyt kovan työn ja ansaitsee sen.''

Tähän olen lääkärinä kiinnittänyt huomiota! Olen myös kuullut kun lääkäri ja hoitaja kolleegani joskus valittavan ell hinnoista (tietenkin olen myös huomauttanut asiasta ja selittänyt miksi näin ei kuulu tehdä) ja siitä että ell mukamas ovat raha-ahneita.
Kun olen maininnut että heillä on ns. sama koulutus kun meillä lääkäreillä ja ovat tehneet kovan työn valmistuaakseen, vastauksena on silmien pyörittelyä, joskus harvoin ymmärrystä. En käsitä, miksi näitten kolleegoiden mielestä heidän oma lääkärin työ ansaitsee hyvän palkan, mutta eläimiä hoitava lääkäri ei tarvitse yhtä hyvää palkkaa.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   21.2.25 14:40:02

Enemmän purinaa aiheuttavat eläinlääkäriasemien kovat hinnat ja erityisesti tuo yksi iso, jonka omistaa ulkomainen sijoitusyhtiö. Varsinaisesti eläinlääkäreitä ei arvostella vaan sitä tyyliä mitä esim. tuo iso ketju teettää työntekijöillään, eikö siellä ole vähän niin kuin ohje, että jos omistaja on valmis maksamaan (tai ei ymmärrä) niin sitten teetetään kaikki kokeet mistä vaan voi rahaa nyhtää.

Eläinlääkärin palkka on pieni osio siitä kaikesta. Kysyin viime syksynä 15kg koiran hammaskiven poistoa ja sanottiin, että alkaen tonni! Siis wtf??? Tonni plus lääkkeet koiran hammaskiven poistosta. Noh, onneksi sain ajan ketjuuntumattomalle asemalle, 350€ ja sisälsi röntgenin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.