Lähettäjä: -
Päivämäärä: 20.2.25 07:58:27
Olen ollut oman kunnan valtuustossa, kunnanhallituksessa ja samassa lautakunnassa useamman valtuustokauden. Koko ajan oppii, ja Kuntaliitto ja muut kansalliset ja alueelliset toimijat järjestävät ahkerasti koulutuksia ja luentoja läsnäolotilaisuuksina sekä etänä. Aikaa kuluu ihan viikottain useampi tunti mun osallistumismäärällä. Käyn rutiinina läpi päivittäin sähköpostiin ja Teamsiin tulleet viestit ja materiaalit, tutustun tulevien kokousten esityslistoihin ja oheismateriaaleihin ja teen niistä muistiinpanot, ennen kokouksia asiat käydään läpi oman valtuustoryhmän kokouksessa aikaisempana päivänä.
Kuukausittain tarkastelen juristin avulla kokousteknisiä asioita ja juridisia menettelyitä, tapaan kunnan hallinnon työntekijöitä, laadin vastauksia ja käyn kirjeenvaihtoa kuntalaisten kanssa päätöksentekoprosessissa olevista tai sinne tulossa olevista asioista tai muusta.
Mitä suurempi ryhmä, sen enemmän yleensä tietoa ja kokemusta on käytettävissä. Aikanaan, kun mua pyydettiin LiikeNytiin mukaan (en kuitenkaan mennyt), perusajatus heillä oli keskusteluttaa KAIKKI päätöksentekoon tulevat asiat omalla "kannattajaryhmällä" ja äänestyttää nettialustalla mm edustajien äänestyskäyttäytymisestä. En tiedä, onko tämä LN:ssä koskaan toteutunut.
Ekan kauden valtuutettua/ luottamushenkilöä ylipäätään suosittelen tutustumaan huolellisesti koulutuksiin ja esimateriaaleihin sekä kyselemään paljon. Kuntaliiton sivuilla on tosi hyvää materiaalia, kuntalaista kaikki oleellinen mitä luottamushenkilö yleensä tarvitsee ja ajankohtaisia asioita. Kannattaa myös selata oman kunnan nettisivuja, ajankohtaisia asioita, pöytäkirjoja ja esityslistoja ahkerasti. Pelkällä valtuustopaikalla ei työmäärä kasva kovinkaan suureksi, sen sijaan lauta-/valiokunnat ja kunnanhallitus ovat yleensä useammin kokoontuvia ja työllistävämpiä.
Kannustan lähtemään mukaan ja kokeilemaan, itseä ainakaan ei kaduta: tämä on ihan tosi mielenkiintoista!
|