Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Selittäkää tyhmälle sähkön hinta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.25 11:04:11

Paljonko sähkö teillä maksaa kaikkinensa. Älkää eritelkö erilaisia maksuja, vaan kertokaa, paljonko kilowattitunti kaikkinensa maksaa.

Siis jos vuodessa vaikka kuluisi 18 000 kilowattituntia kokonaisuudessaan, niin paljonko se maksaisi kaikkinensa.

Re: Selittäkää tyhmälle sähkön hinta

Päivämäärä:   19.2.25 11:10:21

No ei sitä voi tietää, ellei ole kiinteät hinnat.

Päivämäärä:   19.2.25 11:12:25

Siis ette tiedä, paljonko teillä on eri vuosina kilowattitunti maksanut? Kai teillä jonkinlainen karkea tieto siitä on.

Päivämäärä:   19.2.25 11:12:59

” No ei sitä voi tietää, ellei ole kiinteät hinnat.”

Ja siirtohintaanhan ei voi itse vaikuttaa (ellei muuta toisen yhtiön alueelle), joten ihan mahdoton sanoa, paljonko siirto maksaa aloittajan esimerkin alueella.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   19.2.25 11:13:22

Mulla kWh kaikkine kuluineen (mitä ei ole ) maksaa 0.18$

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   19.2.25 11:18:06

Mulla maksaa nyt: 15cent

https://sahko.tk/ tuolta näkee hinnan ja sit oman sopparini marginaali ja siirtomaksut päälle.

Päivämäärä:   19.2.25 11:18:26

Oulun alueella siirtohinnat
perusmaksu: 5,75e/kk
Energia: 2,85snt/kwh
Energiavero I: 2,81120snt/kwh
Huoltovarmuusmaksu: 0,01632snt/kwh

Lisäksi päälle tulee vielä sähkönhinta
Perusmaksu: 4,04e/kk
Sähkö: 8,40snt/kwh

Siitäku aloittaja lasket, paljonko 18 000kwh sähköä maksaisi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.2.25 11:18:54

Riippuu ihan sähkösopimuksesta ja jos on pörssisähkösopimus, niin kulutuksen ajoituksesta. Siirtohintoihon ei voi itse vaikuttaa, mutta ne ovat hyvinkin eri suuruisia eri puolilla Suomea.

Päivämäärä:   19.2.25 11:22:56

Siirto voi paikkakunnasta riippuen maksaa parista sentistä kymmeneen senttiin per kWh. Samoin perusmaksu voi olla alle kympistä moniin kymppeihin kuussa.

Eli kalliin skenaarion mukaan pelkkä siirto voi tuolla kulutuksella olla luokkaa 2500 € vuodessa ja siihen vaikka se 12 snt/kWh määräaikainen sähkösoppari päälle. Tekee perusmaksuineen jotain 2200 €. Eli yhteenlaskettuna 4700 €/vuosi ja tämä jaettuna 18000 kWh:lla tekee noin 26 snt/kWh.

Jos taas olet halvan siirron alueella ja sinulla on ollut vaikka 5 v määräaikainen sähkösopimus, jossa sähkön hinta on 4,5 snt/kWh, niin kokonaislasku voi olla luokkaa 1500 €/vuosi, eli n. 8 snt/kWh.

Valtaosalla lasku lienee jossain noiden välimaastossa.

Oma lukunsa on sitten vielä pörssisähkösopimukset, jolloin varsinainen kulutuslasku voi olla hyvin vähän tai hyvin paljon, riippuen pörssisähkön hinnasta ja oman käytön ajoituksesta.

Päivämäärä:   19.2.25 11:25:55

Kiitos pisteelle erittelystä. Laskin, että 18 000 kilowattitunnin kulutuksella vuosishinnaksi tulisi noilla hinnoilla noin 2600 euroa.

Päivämäärä:   19.2.25 12:32:26

Olen carunan alueella ja kaikki kulut sähköstä ovat 27 senttiä/kwh

Päivämäärä:   19.2.25 13:06:49

Meillä siirto 8,4 senttiä ja energian keskihinta tänä vuonna jotain 3,7. Mutta pörssisähköohjaus lämmityksessä eikä muutenkaan tarve käyttää kalliita tunteja.

Lähettäjä: Tippi 
Päivämäärä:   19.2.25 13:09:05

Mulla maksaa tällä hetkellä kiinteä sähkö + siirto veroineen 17snt/kwh. 18000kwh maksaisi siis 3060e eli 12 kk jaettuna 255e/kk. Toisinsanoen tosi paljon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.