Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi on "junttia" jäädä kotiseudulleen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.2.25 10:39:49

Kuulin vastikään kuinka meistä (minä ja mieheni) puhuttiin selän takana. Olemme vapaasta halustamme jääneet kotiseudulle, missä on käyty vähäiset koulumme ja työllistytty, ostettu se talo, autot, noutaja ja hepat ja tehty lapset. Kummallakaan ei ole hinkua muulle alalle, vaan halutaan elää aivan tavallista elämää tehden niitä töitä, mitä täällä on tarjolla ja harrastaen ja matkustellenkin.

Miksi meidän olisi pitänyt muuttaa oikein Tampereelle, Ouluun tai Helsinkiin tekemään tuplasti töitä, että saavutamme tällaisenkin elintason? Mikä siitä tekisi hienoa, kun itse emme sellaista halua? Voiko joku kertoa tyhmälle juntille?

Niin ja kynnysmattokin olen kun en nostanut äläkkää hautajaisissa kun nämä puheet kuulin. Huomautin kyllä, mutta puhujalta meni kuulo ja hänelle iski ripuli.

Re: Miksi on "junttia" jäädä kotiseudulleen?

Päivämäärä:   19.2.25 10:43:56

Kyllähän se junttiuden stereotypian täyttää, että on matalasti koulutettu duunari ja hankkinut kotipitäjästä talon ja pykännyt lapset oletettavasti nuorena, kun ei ole tarvinnut koulunpenkkiä kuluttaa kymmeniä vuosia.

Ei se silti tee ihmisten stereotyypittämisestä kohteliasta eikä kerro mitään teidän elämästä oikeasti.

Päivämäärä:   19.2.25 10:47:42

Entäs jos olisimme muuttaneet sinne Tampereelle ja Helsinkiin, käyneet ne lukiot ja ammattikoulut niissä ja ostaneet talon vaikkapa Jyväskylästä? Olisiko se silloin hienoa? Lapsia ei ole pykätty, pieraistu eikä muutenkaan rumasti tehty, heidät saatiin aivan tavallisesti kun oli 32- ja 34-vuotias.

Lähettäjä: vohveli 
Päivämäärä:   19.2.25 10:48:09

Onhan se nimenomaan stereotyyppistä, että jää matalasti koulutetuksi eikä lähde kotiseutuaan pidemmälle. Jämähtää. Mutta ei se tietenkään ole mitenkään kiellettyä tai muita vahingoittavaa eikä siitä pitäisi kailottaa niin että juttu kantautuu teille saakka.

Lähettäjä: Juuei 
Päivämäärä:   19.2.25 10:48:34

No ei tietenkään ole junttia, jos on työllistytty ja elämä on 'mallillaan'. Junttia on se, kun jotkut jäävät kotiseudulle työttömiksi ja peräkammarehin pyörimään. Usein perustellaan sukulaisilla ja ystävillä näitä valintoja...

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   19.2.25 10:50:50

Samaan aikaan vaikkapa Italian tai Ranskan maaseutukulttuuria moninaisine perinteineen arvostetaan, vaikka ihan yhtä juntteja tai juntimpia ihmiset sielläkin ovat.

Maailman näkeminen voi avartaa, mutta ei se mikään tae siitä ole. Kyllähän Helsinkikin on täynnä korkeakoulutettuja pikkusieluisia ihmisiä, joiden suurin huoli on se, onko rahaa riittävästi ja pystyykö osoittamaan kuluttamalla sosiaalista kuuluvuuttaan muiden joukkoon. Siitä on sivistys kaukana.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   19.2.25 10:51:07

on se munkin mielessä junttia, mutta en puhu siitä selän takana tai varsinkaan päin naamaa.

Omassa elämässäni on normaalia muuttaa isompaan kaupunkiin opiskelujen takia, työllistyä sinne, tehdä uraa ja muuttaa siinä vaiheessa kotikonnuille kun omakotitalo, noutaja, auto ja lapset tulevat kuviohin.

Kaikille tekee, ihan oikeasti, hyvää olla elämässään joku pätkä muualla kuin kotona.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   19.2.25 10:55:52

Junttia on arvostella toisen valintoja juntiksi.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   19.2.25 10:57:23

Se että joku asia luokitellaan junttimaiseksi tai stereotyyppiseksi kertoo kyseisen tavan tavanomaisuudesta. Eli moni muukin on päätynyt samaan ratkaisuun.

Ei siinä ole mitään huonoa, että asuu mieluummin tutuissa ympyröissä, on vanhoja kavereita ympärillä, on usein edulliset asuinkulut, työmatkat ei vie niin paljon aikaa kuin ruuhkasuomessa, lapsilla ehkä isovanhemmat lähellä, elämä on usein rauhallisempaa.

Valintaa ei tarvitse perustella hölmöille kyselijöille millään lailla.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.2.25 11:00:11

Junttia on pikemminkin se, että vaalitaan typeriä, mihinkään perustumattomia ennakkoluuloja. Kyllä tuollaisista "juntit jää kotiseudulle" -huutelijoista tulee mieleen lähinnä se, että jos muuttamista täytyy pitää jonain saavutuksena, niin melko vähiin ne saavutukset ovat sitten kai jääneet... :)

Tosiasia nyt kuitenkin on, ettei kotiseudulta muuttaminen vielä tee kenestäkään millään mittapuulla menestyjää. Isoissa kaupungeissa on kasapäin matalapalkkaduunareita, ja toisaalta kaikki pienillä maaseutupaikkakunnilla eivät ole matalapalkkaduunareita... Ja sekään ei loppujen lopuksi ole mikään häpeä, jos on matalapalkkaduunari, kunhan itse on elämäänsä tyytyväinen.

Itse asiassa minusta se on tavallaan oikein hienoa, jos ihminen viihtyy synnyinseuduillaan niin hyvin, ettei halua lähteä sieltä. Silloin ihmisellä on ainakin kunnolla juuret jossain. :) Surullista kotiseudulle jääminen on lähinnä silloin, jos kyse on uskalluksen puutteesta eli haluttaisiin muuta muttei vain rohkeus riitä. Toisaalta silloinkaan juntiksi haukkuminen ei asiaa auta, eikä haukkuja liene itse yhtään sivistyneempi.

Jos jotain perustetta näille junttihuuteluille haetaan, niin historiasta sellaista voi vähän löytyä. Aikanaan, kun suomalainen maaseutu alkoi tyhjentyä vauhdilla, niin kyllähän siinä monesti niin kävi, että rohkeimmat ja lahjakkaimmat lähtivät ja sitten ne, joilla ei ollut mahdollisuutta ponnistaa parempaan, jäivät autioituvalle maaseudulle. Silloinkaan se ei silti ollut koko totuus, koska osa kerta kaikkiaan vain rakasti kotiseutujaan, ja esim. sukutilaa jatkamaan jäävä henkilö tuskin oli millään mittapuulla sen juntimpi kuin esim. tehdastyöhön kaupunkiin lähtevä veli tai sisko... Ja joka tapauksessa siitä, miten asiat menivät joskus 50 vuotta sitten, pitäisi pikkuhiljaa päästä yli eli jankuttaa stereotypioita menneiltä vuosikymmeniltä.

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   19.2.25 11:04:21

Olen pohtinut samaa. Miten isoon kaupunkiin "saa" jäädä ilman että se on junttia? Helsinkiläiset saa pysyä Helsingissä ilman muuta, mutta miten turkulaiset tai tamperelaiset? Jyväskyläläiset ja oululaiset?

Olen itse yhdestä näistä Helsinkiä pienemmistä kaupungeista, ja vanhoista ystävistäni on välillä aistittavissa, että minä olen "jämähtänyt" tänne, kun olen käynyt täällä yliopiston ja olen hyvässä työssä, ja muutenkin rakentanut elämäni tänne. Kaikki muut ovat muuttaneet Helsinkiin tai ulkomaille.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.25 11:05:02

Minulle junttius tarkoittaa avarakatseisuuden puutetta. Siksi aina samoilla sijoilla eläneet ovat helpommin juntteja kuin enemmän maailmaa nähneet. Junttiuden ei kuitenkaan minun ajatuksissani sisälly minkäänlaista arvolatausta sen enempää kuin vaikka juurettomuuteenkaan, joka taas sopisi määrittämään montaa paljon maailmaa nähnyttä. Eli kyllä, silmissäni saatatte olla juntteja, mutta junttius ei ole huono ominaisuus, vain tapa kuvata asiaa.

Päivämäärä:   19.2.25 11:06:16

Ai niin, miten junttikerroin menee näissä tapauksissa (kaikki esimerkkejä tosielämästä):
- Henkilö A on syntynyt keskikokoisessa kaupungissa ja muuttanut isompaan kaupunkiin. On opiskellut mutta opinnot ovat jääneet kesken. Työskentelee siivoojana.
- Henkilö B on syntynyt pienellä maalaispaikkakunnalla ja asuu siellä nytkin. On yrittäjä. Välillä hän asui isossa kaupungissa ja opiskeli siellä korkeakoulututkinnon.
- Henkilö C on syntynyt keskikokoisessa kaupungissa ja asuu nyt pienellä maalaispaikkakunnalla. On korkeakoulututkinto, muttei tee sitä vastaavaa työtä.

Juntti, juntimpi, juntein... Miten mahtaa mennä? ;) Tosielämä on monimutkaisempaa kuin stereotypiat ja yleistykset.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   19.2.25 11:07:28

Niin ja kynnysmattokin olen kun en nostanut äläkkää hautajaisissa kun nämä puheet kuulin.

No, oletpa ainakin paljon fiksumpi kun tuo kommentoija. Että kuka nyt mitenkin sitten on juntti....

Päivämäärä:   19.2.25 11:09:01

"Minulle junttius tarkoittaa avarakatseisuuden puutetta. Siksi aina samoilla sijoilla eläneet ovat helpommin juntteja kuin enemmän maailmaa nähneet."

Niin, monethan ajattelevat juuri noin, että avarakatseisuutta kehitetään ennen muuta "maantieteellisesti" - kokemalla paljon eri paikkoja. Se on varmasti yksi tapa kehittää avarakatseisuutta, mutten itse keksi, miksi se olisi ainoa tai edes tärkein.

Monenlaista elämää voi kokea ja nähdä ja itseään voi kehittää muutenkin kuin siirtymällä paikasta toiseen. Ja toisaalta paikasta toiseen voi aivan varmasti siirtyä muuttumatta siinä merkittävän avarakatseiseksi.

Päivämäärä:   19.2.25 11:09:07

Ja ajatelkaa jos meillä ei olisi matalapalkkaduunareita, kun se on muka niin noloo. No olisi ainakin työttömyys huipussaan ja pitäisi lisää niitä noloja duunarijuntteja tuoda ulkomailta pyörittämään Suomea. Kun onhan se junttia ja noloa olla suomalainen duunari.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   19.2.25 11:16:02

Mun mielestä junttius on henkistä eikä liity siihen missä henkilö asuu tai on kasvanut. Junttiuden miellän ennakkoluuloisuutena, suvaitsemattomuutena ja paikoilleen jämähtämisenä vain siksi että "näin on aina ennenkin tehty ja näin tehdään jatkossakin".

Kieltämättä nämä piirteet ovat varmaan yleisempiä maalla kuin kaupungissa. Liittynee sekä siihen minkä luonteiset ihmiset päättävät jäädä maaseudulle ja toisaalta siihen että maaseudulla kokemusasiantuntijuudella ja paikallistuntemuksella on monessa toimessa suurempi arvo kuin muodollisella koulutuksella.

Pelkästään lapsuuden seudulla asuminen ei tee kenestäkään junttia. Voi olla vaikka kuinka sivistynyt, ennakkoluuloton ja maailmaa nähnyt, vaikka viettääkin arkensa maalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.2.25 11:18:20

Turha miettiä mikä on junttia ja mikä ei. Hienoa, että viihdyt kotiseudullasi. Jos joku on onnellinen noin, voin itsekin olla onnellinen hänen puolestaan, vaikka oma elämäni näyttääkin hyvin erilaiselta. Herää kysymys, mistä kumpuaa tarve arvostella?

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   19.2.25 11:19:31

Kaikkien ei tarvitse mahtua samaan muottiin.

Itsekin jäin kotiseudulle, en tosin samaan kylään, mutta muutin naapuripitäjään töiden ja miehen perässä.

Titteleiden ja omaisuuksien kerääminen ei ole minun juttuni.
Tietynlainen vapaus ja luontoyhteys ovat ebemmän omia arvojani.

Lähettäjä: Juntti 
Päivämäärä:   19.2.25 11:27:42

Itse tein väärinpäin eli muutin lukion jälkeen pienempään kaupunkiin opiskelemaan ammattia. Sie sitten maaseudulle. Maalla viihdyn parhaiten, on oma ranta, tilaa tontilla ja talossa jne mitä näillä tuloilla ei saisi ison kaupungin keskustasta. Siskoni taas rakastaa cityelämää kerrostaloineen ja muuttikin suurkaupungin sykkeeseen.

Elämä on kuitenkin aika lailla samaa. Sekä siskoni että minä pohdimme, mitä tekisi ruuaksi ja että siivota pitäisi. Iloitaan lasten iloista ja pohditaan työmurheita. Kaupassa ja kirjastossa käydään, siskoni käy usein teatterissa ja elokuvissa ja keikoilla, minä laskettelen ja uin ja käyn lukupiirissä :D.

Vaikka asuisin isossa kaupungissa tai jopa suurkaupungissa, kävisin jossain lähikaupassa ja haaveilisin tulevasta viikonlopusta.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   19.2.25 11:40:39

"Miksi meidän olisi pitänyt muuttaa oikein Tampereelle, Ouluun tai Helsinkiin tekemään tuplasti töitä, että saavutamme tällaisenkin elintason? Mikä siitä tekisi hienoa, kun itse emme sellaista halua? Voiko joku kertoa tyhmälle juntille?"

Tämäpä juuri. Itse asun synnyinpaikkakunnalla, tosin muutin pikkukaupungin keskustasta vielä enemmän maalle. Töissä käyn Helsingissä, mutta en ole sinne koskaan halunnut muuttaa, juurikin mm. ruuhkien ja asumismukavuuden puutteen vuoksi, kun asunnot ovat järjettömän hintaisia. Nykyään voin tehdä lähes sataprosenttisesti etätyötä. Kaunista luontoa ympärillä, asun omakotitalossa josta jopa jonkinlainen merinäköala. Helsingissä vastaava maksaisi lähemmäs miljoonan. Ja täällä olen pystynyt ostamaan sen yksin, ei edes miestä tarvinnut.

Yksi työkaveri ihmetteli, kun talon ostosta kerroin, että olenko saanut ennakkoperintöä vai miten se on mahdollista. Oli miettinyt tätä oikein seuraavaan päivään, palasi sitten asiaan :D Täytyi selittää että sadan neliön hyväkuntoinen omakotitalo maksoi saman kuin keskihintainen 20 neliön yksiö Kalliossa. Ja itse asiassa maksoin varmaan ylihintaa, kun hankinta osui lähelle koronabuumia ennen Ukrainan sotaa ja korkojen nousua, kohde oli suosittu ja siitä oli kilpailua.

Työssäni saan matkustaa ihan tarpeeksi ja jonkun verran myös vapaa-ajalla. Siihen on pikkupaikkakunnan asumiskustannuksilla myös varaa. Opiskeluaikana asuin muutaman vuoden osaksi yliopistokaupungissa.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.2.25 11:46:37

Juntittelu on junttia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.2.25 11:46:46

Mitäs ihmettä taas. Mä asun 5km päässä syntymäkodistani, meni vuosikausia että sain kerättyä rahat siihen että pääsisin muuttamaan just tän kylän alueelle. Joo, asuin välillä kaupungissa ja kävin ulkomaillakin töissä, mutta sen kaiken tarkoitus oli just se rahansäästö siihen että pääsee takaisin näihin maisemiin. Ihmiset ei tajua juurista mitään, siis siitä että oikeasti kuuluu johonkin. Ei näe mitään junttia siinä että on asunut samalla paikkakunnallla, kyllä mäkinn olisin tehnyt niinm jos olisin voinut saada rahaa kotipaikkakunnalla. Mutta oli pakko käydä välillä muualla niin että pääsi tavoitteeseensa ja takaisin omalle kylälle.

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   19.2.25 11:47:29

"Omassa elämässäni on normaalia muuttaa isompaan kaupunkiin opiskelujen takia, työllistyä sinne, tehdä uraa ja muuttaa siinä vaiheessa kotikonnuille kun omakotitalo, noutaja, auto ja lapset tulevat kuviohin.

Kaikille tekee, ihan oikeasti, hyvää olla elämässään joku pätkä muualla kuin kotona."

Mielenkiintoista. Minne esimerkiksi helsinkiläistuttavasi muuttavat opiskelemaan ja mitä opiskelevat, jos kuitenkin aina palaavat kotikonnuilleen hankkimaan sen ok-talon?

Kuinka kauas ja kuinka pitkäksi aikaa pitää mennä, jotta voi sanoa olevansa poissa kotoa, ja riittääkö silloin pienempi kaupunki, jotta nuo hyödyt saavutetaan?

Päivämäärä:   19.2.25 11:54:15

Avarakatseisuutta voi kehittää monella tavalla, maailman näkeminen on vain yksi tapa eikä sekään takaa maailmankuvan kehitystä. Lopulta kyse on siitä, miten määrittelemme junttiuden ja mitä arvoja siihen liitämme.

Eläimistäkin jotkut ovat mielestäni vähän juntteja, sellaisia tasaisen itsepäisiä ja vähän jäyhiä. Pidän esimerkiksi useita suomenhevosia vähän juntteina, ja pidän niistä juuri siksi. Miksi junttiuden pitäisi heistä vain negatiivisiin piirteisiin?

Päivämäärä:   19.2.25 12:03:38

Varmaan riippuu mistä on kotoisin. Olen itse kotoisin oikeasta kunnon junttilasta ja kyllä ihmettelen niitä ihmisiä, jotka sinne jäi. Sen kylän ilmapiiri on tosi myrkyllinen ja sisäänpäin käänynyt ja kaikki tuntee kaikki.

Jotkut on tyytyväisiä siihen yksinkertaiseen elämään, jossa eletään koko elämä samassa kylässä ja tehdään jotain aivot narikkaan työtä. Minulle tuollainen elämä olisi henkilökohtainen h#lvetti mutta jos se jollekulle sopii niin siitä vaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.2.25 12:08:14

Joo mulle se "aivot narikkaan työ" on etätyötä asiantuntijatasolla. Kadehdin mun koulukavereita jotka pystyi jäämään tänne samantien ilman että pitää ensin kierrellä siellä sun täällä keräämässä rahaa. Varmaan sekin on sit ihan superjunttia kun ei ylipäätään poistu omalta tontiltaan kuin kerran viikossa pakollisia kauppajuttuja varten. Mun koko elämä on täällä kotona ja just siitä mä unelmoin koko ikäni.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   19.2.25 12:13:26

Kaverini muutti kokemuksia hankkiakseen toiseen maahan, aivan eri kulttuuriin, väliaikaisesti. Hän asui ulkomaalaisten asuttamassa talossa, kävi talon salilla ja vaihteen vuoksi naapuritalon salilla, ruokakaupassa ja pesulassa samalla kadulla, soitti päivittäin suomeen, oli tekemisissä ainoastaan kahden ruotsalaisen naapurinsa kanssa ellei talon altaalla tai salilla törmännyt muihin. Kävi jossain näytöksissä, elokuvissa ja aina samassa ravintolassa. Eli hän on nähnyt maailmaa.

Lähettäjä: Kielo 
Päivämäärä:   19.2.25 12:18:29

Minä juntti olen asunut nuorempana isoissa kaupungeissa ja pari vuotta Keski-Euroopassa hevoshommissa. Ei ollut minun juttu, palasin omaan rakkaaseen yhteisölliseen ja turvalliseen junttilaani duunariksi, enkä lähde kulumallakaan pois.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   19.2.25 12:22:19

Junttia on arvostella toisten elämänvalintoja. Muiden valintoja ei tarvitse ymmärtää eikä niistä tarvitse olla samaa mieltä, mutta jokainen saa tehdä omat valintansa ihan vapaasti.

Itse olen pääkaupunkiseudulta lähtöisin, opiskellut isossa kaupungissa ja sitten kiertänyt töiden ja muiden syiden takia lopulta itselleni ihan vieraaseen maakuntaan, joka varmasti monen mielestä on ihan junttila. Mitä sitten, minulla on täällä perhe ja toimeentulo.

Koen, ettei nuoruuteni kotikaupunkikaan nyt varsinaisesti mikään sivistyksen kehto ollut, vaikka olikin lähellä "Hesaa". Aikamoinen junttila ainakin ysärillä, mutta niin vaan sinne muutti silloin - ja edelleen - koulutettua kansaa, jotka tulivat halvemman asumisen sekä ehkä himpun rauhallisemman asumisympäristön perässä sieltä Hesasta.

Oma mielipiteeni on, että jokaiselle tekee hyvä nähdä, kokea ja ajatella sen oman laatikon ulkopuolelta. Mutta siihen riittää myös ihan maalaisjärki ja ennakkoluulottomuus, ei tarvitse muuttaa tai opiskella kymmentä vuotta. Itselläni on korkeakoulututkinto, mutta teen työtä, jossa pärjäisi ilman.

Tunnen monta aivan ihanaa ja sivistynyttä ihmistä, jotka ovat asuneet koko ikänsä samalla paikkakunnalla, tehneet samaa työtä ja jättäneet koulut käymättä. Ehkä heillä on sitten synnynnäistä avarakatseisuutta ja kiinnostusta perehtyä erilaisiin asioihin ja yhteiskuntaan. Ja mikä kellekin on sivistystä, antiikin filosofia, kielitaito vai politiikan tuntemus?

Nauti aloittaja elämästäsi ja anna toisten räksyttää <3

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   19.2.25 12:29:01

Mä en sanoisi ketään juntiksi vaikka kuinka olisi jäänyt kotiseudulle, tehnyt lapset nuorena ja tekisi ihan tavallisia duunarin hommia. Enemmän junttimaista käytöstä on muuttaa jostain pikkukylästä Helsinkiin ja esittää olevansa stadilainen.

Mä olen alun alkaen pieneltä paikkakunnalta (n. 15 000 asukasta) ja ensin muutin opiskelujen vuoksi Tampereelle ja sittemmin töiden perässä pääkaupunkiseudulle. Asuin vuosia Helsingissä mutta jossain kohtaa halusimme miehen kanssa lisää tilaa ja avaruutta asumiseen, joten ostimme Espoosta rivariasunnon. Edelleen mun duunit on Helsingissä eli kuljen lähes päivittäin Helsingin keskustaan, mies tekee reissuhommia ja siksi me asutaan toki Espoon puolella mutta hyvin yhteyksien päässä lentokentältä.

Mä olen aina sanonut olevani junan tuoma mutta pari lapsuuden tuttua esittävät olevansa niin stadilaisia, että itseäkin alkaa nolottamaan koska ne jutut vasta ovatkin juntteja. Joudun siis työni vuoksi olemaan tekemisissä parin tutun kanssa, toisen kanssa olin aikoinaan samalla riparilla ja toinen on entinen luokkakaveri.

Päivämäärä:   19.2.25 12:40:42

Elämäänsä tyytyväinen aikuinen ihminen ei ole velvoitettu ahdistumaan muiden mielipiteistä ja paskapuheista :) Eli jos on tyytyväinen omaan oloonsa ja valintoihinsa, niin miksi täytyy edes miettiä mitä muut ajattelevat ja puhuvat?

Lähettäjä: kuu 
Päivämäärä:   19.2.25 12:55:42

Yleisen näkemyksen mukaanhan se on junttia. En ymmärrä, miten se voi olla aloittajalle jotenkin epäselvää. Se sitten on taas aivan eria asia kannattaako toisten sanomisille korvaansa lotkauttaa. Jos seisoo täysin omien valintojensa taknana, niin sehän on aivan sama onko se juttia vai ei tai mitä muut siitä ovat mieltä.

Päivämäärä:   19.2.25 12:58:04

Höpöhöpö ole junttia kuin junantuomien helsinkiläisten mielestä.

Jos taas arvot ja mielipiteet on suoraan 1950-luvulta, se on junttia vaikka asuisi missä

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   19.2.25 13:14:32

Kuu: koska näin on aina ajateltu, vai mitä ;)

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   19.2.25 13:23:55

Eli jos seisoo valintojensa takana, ei saa loukkaantua kun töräytellään? Pahimmillaan vielä pään yli kuin uhri ei olisi paikalla ollenkaan. Voinko siis illalla mennä tallilla huutelemaan, miten typerää ja tylsää on kisata koulua ja miten ravit on junteille ja fy fan miten ruma takki tollakin on? Ja kukaan ei ajattele eikä korvaansa lotkauta?

Päivämäärä:   19.2.25 13:25:45

Matkustelukin on junttia, eikös nyt jokainen tänä

Päivämäärä:   19.2.25 13:27:27

Lähti kesken. Jokainen tietää matkustelun ilmastohaitat. Teki mitä tahansa, niin aina on juntti. Mutta junttina on hyvä olla.

Lähettäjä: kuu 
Päivämäärä:   19.2.25 13:30:55

Haha ihan vapaasti voit mennä. Mikään ei estä sinua kertomasta mielipiteitäsi ja lupaan, että mikäli samalla tallilla käydään en tule loukkaantumaan töräyttelyistäsi.

Päivämäärä:   19.2.25 13:36:12

Matkustelu on junttia koska ilmastohaitat.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   19.2.25 13:40:48

Kuu: ei käydä samalla tallilla, koska meidän talli on ns. paremman väen talli.

Päivämäärä:   19.2.25 13:41:00

Minulle junttius tarkoittaa avarakatseisuuden puutetta. Siksi aina samoilla sijoilla eläneet ovat helpommin juntteja kuin enemmän maailmaa nähneet.

Kuten Helsingin viherkuplassa elävät jotka ovat todella kapeakatseisia ja tietämättömiä esim. muusta suomesta.

Lähettäjä: heidi 
Päivämäärä:   19.2.25 13:53:04

Minusta juntteus kiteytyy avarakatseisuuden puutteeseen. Ja avarakatseisuutta ei välttämättä saa muuttamalla muualle tai näkemällä muita kulttuureita. Voi olla ihan yhtä avarakatseinen ja järkevä ja viisas kuin joku joka on vaikka asunut ulkomailla. Voi toki olla niinkin, että se ulkomailla asunut on viisas ja avarakatseinen ja se kotikylälle jäänyt on juntti, mutta ei voi yleistää.

On esimerkiksi ihan junttiuden ytimessä alkaa räyhäämään jossain lentokoneessa jurrissa, oli sitten kansanedustaja, kotikonnuille jämähtänyt tai maailmaa nähnyt.

Lähettäjä: Okk 
Päivämäärä:   19.2.25 14:28:20

Jotkut asiat nyt vaan ovat juntteja. Se on nimi niille asioille, ei mikään asia jota pitäisi/olisi pakko vältellä.

"Olen pohtinut samaa. Miten isoon kaupunkiin "saa" jäädä ilman että se on junttia? Helsinkiläiset saa pysyä Helsingissä ilman muuta, mutta miten turkulaiset tai tamperelaiset? Jyväskyläläiset ja oululaiset?"

Ne on ne piirit. Pienet piirit syntymästä kuolemaan tekee ihmisestä juntin. (Ja juntti saa siis ihan vapaasti olla jos haluaa, se on vain nimitys tietynlaiselle elämäntavalle.)

Lähettäjä: Fantasika 
Päivämäärä:   19.2.25 14:30:16

Eli Helsingissäkö ihmisillä on laajat piirit mutta vaikkapa Kajaanissa ei?

Päivämäärä:   19.2.25 14:40:15

Kajaanissa ei. Jos on koko elämänsä asunut siellä sitä ei vaan edes tajua mitä tolla tarkoitetaan.

Lähettäjä: Fantasika 
Päivämäärä:   19.2.25 14:51:25

Ok, kiitos kun selvensit. Itse olen muuttanut Suomen maaseudulle ja piirini ovat ihan yhtä suuret/pienet kuin ennenkin, niin vaikea kuvitella.

Päivämäärä:   19.2.25 15:01:50

Fantasika: sittenhän olet jo ainakin kahden paikkakunnan piireihin tutustunut jos olet sinne muualta muuttanut. Siihen en ota kantaa, oletko juntti.

Lähettäjä: hippi 
Päivämäärä:   19.2.25 15:05:04

Jos muuttaisin vaikka Helsinkiin, en usko että mun piirit olis yhtään sen isommat kuin täällä pienemmässä kaupungissakaan. Itse asiassa ne olis varmaan pienemmät.

Päivämäärä:   19.2.25 15:11:53

hippi: ne olisi silti eri piirejä. Uusia piirejä. Uusien piirien kokeminen ympäri maan tai maailman vähentää huomattavasti junttiutta.

Päivämäärä:   19.2.25 15:21:25

Annan vielä rautalankamallin aloittajan tilanteeseen liittyen:

Usein edes nuorena lähdetään pikkupaikkakunnalta muualle opiskelemaan ja töihin. Silloin ne piirit kummasti laajenee ja opiskelu itsessään opettaa ajattelemaan.

Jos skippaa tämän vaiheen, menee siihen oman kylän amikseen ja puolisokin löytyy samalta kylältä (no mistäs muualtakaan) niin kyllä, ihan varmana olet silloin tuomittu junttiuteen. Ja se on ihan ok. Jokainen elää elämänså niin kuin parhaaksi näkee.

Minunkin elämäntyyliä esim. työkaverit ja sukulaiset kuvaa eräällä tietyllä sanalla ja kyllähän se paikkansa pitää jos sitä alkaa miettiä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.2.25 15:27:49

Aloittajallakin on lapsuuden piirit, sukupiirit, koulupiirit, lukiopiirit, amispiirit, on varmasti harrastuspiirit, työpiirejä, lasten kautta tulleita, ehkä on erilaisia naapurustoja, miehen tuttavia ja sukulaisia, mitä muita piirejä pitää olla?

Olen asunut Suomen lisäksi kahdessa muussa maassa, niissä sitä olikin pienet piirit. Oli työpiiri, perhepiiri (toisella kerralla) ja pari naapuria, joiden kanssa vaihdettiin enemmän kuin "how do you do". Joo, on Facebookissa nyt kavereita noista maista, mutta ei mitään piirejä.

Päivämäärä:   19.2.25 15:29:30

Ja miten se eri kaupungissa opiskeleminen auttaa ajattelemaan? Alastahan tässä ei puhuttu. Osasin ajaa Tamperelle asti muuttokuorman kanssa vs. osasin ajaa kylätaajamaan muuttokuorman kanssa?

Päivämäärä:   19.2.25 15:30:54

"mitä muita piirejä pitää olla"

Ei "pidä" olla mitään muita piirejä, mutta nuo on kaikki just sieltä samalta kylältä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.2.25 16:04:29

Kieltämättä hymyilytti, kun kuulin koulukiusaajani asuvan yhä 35-vuotiaana samassa ei kovin hyvässä kerrostalolähiössä, jossa asui jo lapsena. Tuli fiilis, että eipä tuokaan pitkälle päässyt.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   19.2.25 16:08:18

Lähettäjä: Juuei
Päivämäärä: 19.2.25 10:48:34

No ei tietenkään ole junttia, jos on työllistytty ja elämä on 'mallillaan'. Junttia on se, kun jotkut jäävät kotiseudulle työttömiksi ja peräkammarehin pyörimään. Usein perustellaan sukulaisilla ja ystävillä näitä valintoja...

Tämä. Ei sijainnilla ole merkitystä vaan sillä mitä siellä sijainnissa tekee. Työttömänä Helsingissä muitten rahoilla asusteleva luuseri on luuseri verrattuna kotikuntaansa jääneeseen yrittäjään tai vaikka kyläkaupan kassaan, jotka molemmat elättävät itsensä, perheensä ja yrittäjä ehkä vielä jonkun työntekijänkin perheen.

Päivämäärä:   19.2.25 16:13:33

---: Entäs, jos olisitte asuneet vauraalla alueella, ja kiusaaja olisi muuttanut SIELTÄ sinne lähiöön, missä asuu nyt?

Päivämäärä:   19.2.25 16:21:05

Miksi jotkut rinnastavat juntin luuseriin? Ei ne ole ollenkaan sama asia. Ei juntit ole automaattisesti mitään luusereita!

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   19.2.25 16:21:59

Olen paluumuuttaja kotiseudulleni. 10 v asuin muualla. Arvostan niitä kavereistani jota pystyy saamaan elantonsa täällä syrjemmällä. Itsellä puolet vuodesta matkapäiviä. Siksi pystyn täällä asumaan.
Arvostan merta, puhdasta ilmaa, ihanaa saaristoa ja omaa sukuperintöäni.
Olen myös rikas. Asuminen on edullista täällä. Voin kävellä mereen uimaan omalta terassilta.
Tienaan ihan tavallisesti mutta sillä elätän perheen ja hevosen. Se että voi elää täällä lapsuusmaisemissa ei ole junttia vaan etuoikeus ja rikkaus.

Lähettäjä: No mutta 
Päivämäärä:   19.2.25 17:25:11

Se vasta on huvittavaa kun on nuorena menty rinta rottingilla yliopistoon lukemaan lettutieteitä ja päädytty saman kaupungin hanttihommiin tavallisten duunareiden joukkoon. Huomaa että sitä ns paremmuutta yritetään näyttää joka tilanteessa, tainnut kolahtaa itsetuntoon kun ei tullut mitään huippujulkimoa, vaan tavallinen kuolevainen.

Lähettäjä: öh 
Päivämäärä:   19.2.25 17:32:55

Siis ihanko oikeasti joku tänä päivänä luulee, että "piirejä" on vaan ne mitä on fyysisesti samalla paikkakunnalla? Nyt kun on semmoinen jännä juttu ku internetti niin kenellä tahansa syrjäkylän mummelilla voi olla "piirejä" vaikka australiassa asti ja mitkälie zoomiteamsikokoukset käynnissä harva se päivä. Suurin osa erilaisista harrastuksista on kansainvälisiä, just kuulin viime kesänä yhdeltä kyläläiseltä kehrääjistä. Että rukilla kehrääminen on nykyisin suosittu harrastus ja facebookin ryhmissä on ihmisiä ympäri maailmaa ja pidetään kaikenlaisia somehaasteita kehräämiseen liittyen. Ei tänä päivänä tarvii poistua kotoaan sen takia että tutustuisi uusiin ihmisiin tai oppisi uusia asioita. Ei meistä kukaan voi tietää että miten laajat kontaktit sillä "junttinaapurilla" on.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   19.2.25 17:51:45

”Se vasta on huvittavaa kun on nuorena menty rinta rottingilla yliopistoon lukemaan lettutieteitä ja päädytty saman kaupungin hanttihommiin tavallisten duunareiden joukkoon. Huomaa että sitä ns paremmuutta yritetään näyttää joka tilanteessa, tainnut kolahtaa itsetuntoon kun ei tullut mitään huippujulkimoa, vaan tavallinen kuolevainen.”

Just tämä kotiseudun mitä sekin kuvittelee olevansa asenne. Kun ei kuvittele yhtään mitään, mutta ne kotiseudun tyypit on kovasti sitä mieltä, että on se nyt niin olevinaan ja muka parempi kun on ihan maisteri. Ei jaksais tuollaista.

Päivämäärä:   19.2.25 17:57:52

+: onpas ikävää tuollainen :(. Meillä ainoastaan yksi setä muisti marmattaa kun sisko "lähti lukemaan". Ja se setä muutti jo nuorena kaupunkiin, samaan, minne siskonikin myöhemmin. Ja maisteriksihan se siskokin ensin luki, ei siinä mitään pahaa ole.

Päivämäärä:   19.2.25 17:59:21

Ja todellisuudessa kukaan ei ajattele yhtään mitään, eikä kuvittele itsestään ja muista mitään, eikä todellisuudessa edes muiden elämä kiinnosta. Luullaan muiden ajattelevan ja keksitään vasta reaktio. Sitten on eipäs juupas asetelma valmis, kuka on ja millainen.

Päivämäärä:   19.2.25 18:45:57

No ei korvaa mitkään nettikeskustelut eri paikoissa elämistä ja opiskelua

Päivämäärä:   19.2.25 18:47:17

Missä paikoissa olisi hyvä asia ja opiskella?

Lähettäjä: Tre 
Päivämäärä:   19.2.25 18:52:41

Entäs kuinka junttia on kun otin kotipaikkani hoitooni ja vietän siellä kaiken vapaa-ajan. Muuten lähikaupungissa asunto ja työt. Näitten asuntojen hinnalla saisi jostain Helsingistä ehkä yksiön. Mitä järkee siinä olis

Päivämäärä:   19.2.25 19:28:13

"Missä paikoissa olisi hyvä asia ja opiskella?"

Hötölän mukaan Helsinki, Luxemburg ja Pariisi.

Lähettäjä: öh 
Päivämäärä:   19.2.25 20:28:15

Mä en ois niinkään varma. On tullu vastaan yks jos toinenkin entinen vaihto-oppilas ja muu lentopisteiden kerääjä mutta ajatusmaailmaan ei ole tullu muuta eroa kuin vertailla mitä eri tuotteita saa eri lentokentiltä ja oliko hotellissa riittävän hyvät safkat. Kylän vanhemmissa ihmisissä on sit tullu vastaan vaikka vanhoja tätejä jotka on ollu vuosikymmeniä kirjeenvaihdossa lähetystyötä tekevien kanssa. Veikkaan että ovat sitä kautta oppineet maailmanmenosta yhtä sun toista. Ja kun niitä opintojakin voi tehdä etänä, niin niitäkään varten ei tarvitse lähteä mihinkään.

Sanon vaan että just se teidän halveksuma kotikylän asukki voi olla paljon laajemmin sivistynyt ja maailmaa ymmärtävä kuin ehkä hoksaattekaan. Ei kannata tehdä oletuksia asuinpaikan perusteella.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   19.2.25 20:48:17

Entäs jos on useasti korkeasti kouluttautunut ja jäänyt kotiseudulle asumaan, vieläpä todella lähelle lapsuudenkotia? Eikö ole paljon muualla asunut saati seurustellut tai hankkinut lapsia :D välillä tulee mieleen, että mitähän muut minusta ajattelee. Matkustelen kyllä paljon ja teen kaikennäköistä mistä itse tykkään. Miehiä on tullut ja mennyt, muttei mitään pysyvää.

Päivämäärä:   19.2.25 20:50:01

Tämä puhe "piireistä" on vähän hassua. Hyvin moni ihminen asuinpaikkaan katsomatta elää omassa rajatussa piirissään ja omassa kuplassaan. Joku jo ylempänä mainitsikin, että eläähän moni helsinkiläinenkin melkoisessa viherkuplassa tajuamatta edes oman maansa menosta sen oman kuplan ulkopuolella paljon mitään. Millä tavalla tämä on parempi kupla kuin jonkun pikkukaupungissa tai syvällä maaseudulla asuvan kupla?

Lisäksi ulkomaille muuttavista hyvin moni vasta todella rajoittuneissa piireissä elääkin! Vieraassa maassa ei ole useinkaan lähtökohtaisesti niitä "omia ihmisiä" (joiden kautta voitaisiin sitten tavata taas uusia ihmisiä) ja usein uusien tuttavuuksien solmiminen vieraalla kielellä vieraassa maassa on vaikeampaa kuin kotimaassa. Kyllähän se ulkomailla asumisen tuoma valtava ja spesiaali avartava vaikutus on monessa tapauksessa harhakuva ja perustuu lähinnä oman maan ja sen kansalaisten dissaamiseen, uutuudenviehätykseen ja matkustelun hauskuuteen ja hohtoon. Näistäkin asioista osa on muuten minun mielestäni aika junttia. ;)

Jos "piirit" ylipäätään ovat portti pois junttiudesta, niin erilaiset piirit saavuttaa lähinnä olemalla utelias ihminen, joka on monessa mukana ja joka haluaa ennakkoluulottomasti tutustua monenlaisiin ihmisiin. Tämä voi toteutua tai olla toteutumatta yhtä lailla Haukiputaalla kuin Helsingissä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.2.25 21:25:24

Helsinki on täynnä maaseudulta lähtöisin olevia juntteja, jotka luulevat olevansa jotain, kun asuvat pääkaupunkiseudulla. Nämä on niitä jotka haukkuvat maalle jääneitä tovereitaan junteiksi. Helsinkiläisiä on kautta aikain haukuttu maaseudulla, mutta kova hinku maalaisilla kuitenkin on sinne muuttaa.

On pelkästään fiksua jäädä kotipaikkakunnalle, kun kerran töitä on. Siellä on varaa asua isoa taloa pihoineen, kun Helsingistä samalla rahalla saisi jonkun kerrostalokaksion.

Lähettäjä: loi 
Päivämäärä:   20.2.25 07:40:42

Moni pikkukaupungista lähtenyt korkeakoulutuopinnoissaan lähtee ulkomaan harjoitteluun, missä syntyneiden verkostojensa kautta päätyy ulkomaille töihin muutamiksi vuosiksi.

Jos työskentelee ulkomailla, ei se sulje pois mahdollisuutta palata kotikylään takaisin, niinhän ne ulkomaalaisetkin menee takaisin kotiseuduilleen kun ovat vaikka Suomessa käyneet opiskelemassa tutkinnon.

Ihmisen elämän aktiivisimpana ajanjaksona n. 20-50v. ehtii kyllä tekemään kaikenlaista, mikä ei estä palaamasta kotiseudulle kun on tarpeeksi elänyt ja kolunnut maailmaa.

Siinä mielessä on "junttia" jäädä kotiseudulleen, että sinne sitten helposti jää pöhöttymään, ja katkeroituu nelikymppisenä, kun tajuaa, että suurkaupunkielämä parikymppisenä -kokemusten juna meni jo. Tulee FOMO (fear of missing out), joka on noloa. Jos jää kotiseudulleen jo parikymppisenä, pitää osata olla katkeroitumatta ja tuntematta, että on menettänyt jotain.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   20.2.25 07:56:52

"Helsinkiläisiä on kautta aikain haukuttu maaseudulla, mutta kova hinku maalaisilla kuitenkin on sinne muuttaa. "

-Miltäkähän osin tuo "hinku" on ihan vaan keskittämispolitiikan aiheuttama pakko, kun opiskelupaikat ja työpaikat on keskitetty tarkoituksellisesti yksittäisiin kasvukeskuksiin.

Kotiseudulle jääminen itsessään ei ole junttia, mutta junteilla on keskimääräistä useammin taipumus päätyä tuohon valintaan vähän huomaamattaan. On eri asia jääkö siksi, että arvioi vaihtoehtoja ja toteaa jäämisen palvelevan parhaiten omia tarpeita, kuin jos jää vain siksi, ettei osaa edes tulla ajatelleeksi, että voisi arvioida mikä palvelisi omia tarpeita. Ja näköalattomia juntteja löytyy noista kasvukeskuksista ihan siinä missä pienemmiltäkin paikkakunnilta ja jopa enemmän, kun samanlaista painetta tulevaisuuden pohtimiseen ei opiskelupaikkatarjonnan keskellä ole. Pikkukaupungin lukiossa iso osa miettii mille paikkakunnalle jatkaa opiskelemaan herättäen keskustelullaan vähän hitaammatkin miettimään jatkoaan. Helsinkiläislukiossa aika harva on vaihtamassa paikkakuntaa opintoihin hakiessaan, joten samanlaista keskustelua ei käydä ja vähemmän nohevan on helppo vain "valua eteenpäin" ajattelemattaan.

Lähettäjä: Näin on 
Päivämäärä:   20.2.25 09:46:34

Juntteja on joka puolella. Se ei katso asuinpaikkaa. Moni syrjempään asumaan jäänyt tai muuttanut voi pärjätä taloudellisesti paljon paremmin siellä, kun jossain suuressa kasvukeskuksessa, kun mm. asuminen on niin paljon halvempaa. Tietenkin moni koulutettu joutuu muuttamaan työnperässä, mutta ne jotka onnistuvat saamaan keskimääräisen palkan syrjemmässä, niin ei tässä lähtökohtaisesti mitään junttia ole. Junttius tulee aivan muista tekijöistä kuin asuinpaikasta.

Päivämäärä:   20.2.25 11:04:44

"Ihmisen elämän aktiivisimpana ajanjaksona n. 20-50v. ehtii kyllä tekemään kaikenlaista, mikä ei estä palaamasta kotiseudulle kun on tarpeeksi elänyt ja kolunnut maailmaa."

Tästä välittyy sellainen asenne, että kotiseudulle jonnekin syrjäkylään voidaan sitten palata eläkepäiviksi jäähdyttelemään, kun on ensin hoidettu se ELÄMINEN muualla. Tämä voi tulla yllätyksenä, jos elämää ei ymmärrä kovin laajasti, mutta myös isojen kaupunkien ulkopuolella oikeasti ELETÄÄN - ei vain "pöhötytä", niin kuin seuraavassa kappaleessa nerokkaasti muotoilit. :)

"Siinä mielessä on "junttia" jäädä kotiseudulleen, että sinne sitten helposti jää pöhöttymään, ja katkeroituu nelikymppisenä, kun tajuaa, että suurkaupunkielämä parikymppisenä -kokemusten juna meni jo. Tulee FOMO (fear of missing out), joka on noloa. Jos jää kotiseudulleen jo parikymppisenä, pitää osata olla katkeroitumatta ja tuntematta, että on menettänyt jotain."

Ensinnäkin et valtavassa avarakatseisuudessasi ilmeisesti kunnolla tunnista sitä mahdollisuutta, että kaikki eivät lähtökohtaisestikaan kaipaa mitään suurkaupunkielämää. Nythän sinulla tuntuu olevan vähän oletuksena, että kaikkihan sitä kaipaavat, vaikka jotkut eivät osaa lähteä kaipuunsa perään, ja että sitten täytyy valtavasti pinnistellä, ettei tästä suunnattomasta menetyksestään katkeroituisi.

On hyvä koettaa elää niin, ettei se kaduta jälkeenpäin. Tämä on aivan totta. Se, mitä itse kukin voi katua ja missä se uskallus voi loppua, on kuitenkin hyvin yksilökohtaista. Eivät kaikki kaipaa mitään "suurkaupunkielämää" koskaan, vaan katumuksen aihe voi olla vaikkapa se, ettei sitten nuorena jaksanutkaan kunnolla panostaa urheiluun tai soittamiseen, vaikka lahjoja olisi ollut. Tai katumuksen aihe voi olla se, että tuli jätettyä se Jaska tai Jaana nuoruuden huumassa vähän pöllöin perustein ja myöhemmin mietityttää, mitä siitä suhteesta olisi voinut tulla.

Elämä on oikeasti moninaista ja me ihmiset olemme kovin erilaisia, vaikka sitä voi omasta pienestä kuplastaan käsin olla vaikea uskoa. ;)

Päivämäärä:   20.2.25 12:03:07

Siinä mielessä on "junttia" jäädä kotiseudulleen, että sinne sitten helposti jää pöhöttymään, ja katkeroituu nelikymppisenä, kun tajuaa, että suurkaupunkielämä parikymppisenä -kokemusten juna meni jo. Tulee FOMO (fear of missing out), joka on noloa. Jos jää kotiseudulleen jo parikymppisenä, pitää osata olla katkeroitumatta ja tuntematta, että on menettänyt jotain."

Pitäisikö sinun käydä välillä töhrimässä maalilla joku toinenkin rakennus?

Päivämäärä:   20.2.25 12:08:14

Miksi ei ole junttia syntyä suurkaupungissa, opiskella siellä ja jäädä asumaan sinne?
Mutta samaan aikaan on junttia syntyä maalle, opiskella siellä ja jäädä asumaan sinne?

Monet myös tässä keskustelussa väittävät, että eivät käytä juntti-sanaa pahalla, vaan se vaan on termi tietylle elämäntavalle. Miksi nämä samat ihmiset eivät käytä sitten juntti-sanaa itsestään, jos se on kerran termi sille, että ihminen on elänyt koko elämänsä pääasiassa yhdessä paikassa? Miksi tämä "hyvällä tarkoitettu juntti"-termi koskee vain maalla asuvia?

Olen vahvasti samaa mieltä siitä, että juntti on haukkumasana ja tarkoittaa avarakatseisuuden puutetta. Ja kuten tässäkin keskustelussa huomaa, juntti-sana kuuluu sanavarastoon näillä suurkaupungissa elävillä ei suinkaan maalla asuvilla. Jos juntti sanana olisi kohteliaisuus, miksi kukaan kuvailisi itseään, että asuu maalla/pienellä paikkakunnalla tms., kun kerran on koko asian selittävä juntti-sana?

Toisen suurin haave on elää maalla, toisen suurin haave on elää suurkaupungissa. Ja toivon, että jokainen pystyy toteuttamaan oman elämänsä haaveen. Ja kukaan ei lyttää sitä toisen suurinta unelmaa, kutsumalla sitä junttiudeksi. Tämä maailma myös tarvitsee sekä niitä maalla asujia kuin kaupunkilaisia sekä ihmisiä, jotka tekevät erilaisia töitä. Siinä loppuu äkkiä näiden suurkaupunkilaisten asiantuntijoiden/johtajien tms. työt, jos ei ole niitä johdettavia.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   20.2.25 12:26:33

Tossa mielenkiintoinen tutkimusartikkeli aiheeseen liittyen, jonka taannoin luin.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   22.2.25 12:42:34

Saisko linkkiä myös?

Päivämäärä:   22.2.25 13:03:16

Kaupungissa useimmiten näkee enemmän, kohtaa enemmän muualta tulleita, vieraita kulttuureita, uusia asioita kuin pikkupaikkakunnalla. Siksi pikkupaikkakunnalla on helpompaa junttiutua. Vaikka juntti voi olla missä vain, on junttien osuus väestöstä pikuupaikoissa usein suurempi kuin suurissa kaupungeissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.