Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kuoria kiivi?

Lähettäjä: Kiivi 
Päivämäärä:   18.2.25 22:06:27

Pidän kiivistä. Etenkin keltainen on tosi hyvää. Se on kuitenkin tosi hankala syödä. Joo voi syödä kuorineen, mutta en halua.

Olen leikannut yleensä puoliksi ja syönyt lusikalla, mutta mehut valuu joka paikkaan ja on tosi sotkuista. No kokeilin netistä näkemääni kikkaa, että päädyt pois veitsellä ja pyöräytetään lusikalla hedelmäliha irti pystysuunnassa.

Tämä oli vähintään yhtä työlästä ja sotkuista. Mehut ja muussaantunut hedelmä valuu pitkin leikkuulautaa.

Onko mitään helppoa tapaa kuoria? Vai jätänkö suosiolla kauppaan, kun menee hermo?

Re: Miten kuoria kiivi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.25 22:09:25

Testaa vähän erilaisia lusikoita, minusta tuo pyöräytysmetodi on oikein näppärä.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   18.2.25 22:09:29

Varustaudut kunnon ruokalapulla ja pyyhkeellä. Nauti.

Päivämäärä:   18.2.25 22:10:13

Leikkaan puoliksi, laitan talouspaperia ympärille ja lusikoin suuhun. Ei tule sotkua.

Voithan myös vaikka leikata vaan puukolla joka sivulta pienen siivun kuorineen veks. Ei kai sen sen vaikeampaa tarvitse olla.

Lähettäjä: Sanni 
Päivämäärä:   18.2.25 22:10:32

Älä kuori, leikkaa halki ja syö lusikalla.

Päivämäärä:   18.2.25 22:15:03

Syönkin yleensä lusikalla, mutta en saa sitä irtoamaan hyvin. Hedelmäliha jää keskiosasta kiinni ja puristellessa valuu mehut ja hedelmälihat ulos. Asiaa ei paranna se, että inhottaa, kun kädet likaantuu.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   18.2.25 22:17:47

Sopivan pehmeän voi tosiaan halkaista poikki ja lusikoida. Napakammat kiivit olen kuorinut ihan perunankuorimaveitsellä, varsinkin jos on tarkoitus esim. viipaloida kakun päälle. Ensin molemmista päädyistä pienet kantapalat veke ja sitten vaan pitkittäin siivuina ne kuoret.

Päivämäärä:   18.2.25 22:18:35

Hei kiitos. Testaan tuon kuorimaveitsen.

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   18.2.25 22:21:36

Öö. Minä kuorin aina terävällä veitsellä. Eli päädyt pois, kiivi pystyyn lautaselle ja sitten vaan veitsellä vetelee kuoret aina vedoittain pois. Näin sinulle jää pelkkä lihamolluska, minkä yleensä pilkon. Minä kuorin tällä tavalla myös esimerkiksi appelsiinit.

Lähettäjä: Sanni 
Päivämäärä:   18.2.25 22:22:06

Jos lusikalla syöminen ei meinaa onnistua, niin sulla on raaka kiiwi.

Lähettäjä: Ommm 
Päivämäärä:   18.2.25 22:29:16

Mä syön tirskuvat hedelmät aina tiskialtaan päällä. Joo ei kovin tunnelmallista mutta olen käytännön ihminen.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   18.2.25 22:42:24

Minäkin kuorin kiivin kuin perunan. Siihen on tavallinen terävä hedelmäveitsi parempi kuin kuorimaveitsi, mutta se lieee makuasia.

Ole myös huomannut, että jos syö lusikalla, siihen vaikuttaa hirveästi se millaisella lusikalla hedelmää kaivelee. Jotkut pikkulusikat (onko ne sitten kahvilusikoita, jälkiruokalusikoita vai mitä lienee) ovat tosi paksuja ja niillä voi olla hankala syödä siististi. Mutta jos lusikka on ohutta metallia se uppoaa hedelmään melkein kuin veitsi ja se lusikalla syöminen on paljon helpompaa. Varsinkin jos kiivi sattuu olemaan yhtään kovempi, voi lusikalla olla yllättävän iso vaikutus.

Päivämäärä:   19.2.25 07:42:12

Täällä olikin jo vinkki, eli kuorin kuin perunan. Mutta sotkuista sekin välillä on. Pidän näille sotkuhedelmille keittiössä omaa pyyhettä.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   19.2.25 07:58:03

Minä leikkaan aina viipaleiksi (pituussuunnassa puoliksi ja sitten puolikkaat viipaloin). Nopeampi kuin kuoriminen ja ei sotke samalla tavalla kuin lusikointi. Samoin syön appelsiinin.

Lähettäjä: Valpuri 
Päivämäärä:   19.2.25 08:39:26

"Öö. Minä kuorin aina terävällä veitsellä. Eli päädyt pois, kiivi pystyyn lautaselle ja sitten vaan veitsellä vetelee kuoret aina vedoittain pois. Näin sinulle jää pelkkä lihamolluska, minkä yleensä pilkon. Minä kuorin tällä tavalla myös esimerkiksi appelsiinit."

Sama. Ja greipit.

"Mä syön tirskuvat hedelmät aina tiskialtaan päällä. Joo ei kovin tunnelmallista mutta olen käytännön ihminen."

Ihana! :'D

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   19.2.25 08:41:45

Hedelmäpyyhe :D <3

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   19.2.25 08:50:17

Mä en tykkää kiivistä, mutta yhdellä kaverilla on sitä varten lusikka minkä miehensä teroitti. Eli lusikan reunat on vähän kun veitsi. Ei kannata laittaa suuhun, mutta sillä tämä kaivaa puolikkaista lautaselle kiivin sisällön.

Lähettäjä: Onnistuu 
Päivämäärä:   19.2.25 09:04:38

Kuorimaveitsi on keksitty, joko perunankuorimaveitsi tai tomaattiveitsi

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   19.2.25 09:07:41

"Mä syön tirskuvat hedelmät aina tiskialtaan päällä. Joo ei kovin tunnelmallista mutta olen käytännön ihminen. "

Teen ihan samalla tavoin! :D Greipit, kiivit ja sen sellaiset. Paljon helpompi siivota jäljet.

Päivämäärä:   19.2.25 09:10:33

Kuorimaveistä mäkin käytän. Jos leikkaan puoliksi ja lusikoin, valitsen siihen hommaan aina Hackmanin Carelia lusikan. Meillä olevista lusikkamalleista se on selkeästi paras :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.2.25 10:13:07

Kuorin terävällä pikkuveitsellä kuin perunan ja fiiliksestä riippuen sitten sillä veitsellä viipaloin sitä mukaa kuin syön tai, jos oikein makosa ja mahtava kiivi niin purasen suoraan siitä mollukasta about puolet ja syön sen ja sitten toinen puolisko perään :D Kiivin syöminen on aina oma operaatio, koska aina siitä jonku verran mehua tirisee jostain, mutta ei muuta ko talouspaperia pöydälle, kuorimaan ja mussutteleen. Kädet voi pestä sen jälkeen :D

Lähettäjä: mangolia 
Päivämäärä:   19.2.25 10:17:55

Ostan yleensä aika kovia liivejä ja ne kuorin ihan hyvällä kuorimaveitsellä.
Jos tulee vastaan joku oikein kypsä ja pehmeä, niin sen joko kaavin sellaisella ns terävällä lusikalla tai laitan hetkeksi pakastimeen ja kuorin kohmeisena kuorimaveitsellä.

Päivämäärä:   19.2.25 16:22:35

Päät pois ja pituussuunnassa terävällä veitsellä tai kuorimaveitsellä.. Jos onnistaa, niin hedelmä on jo niin pehmeä, että voi vetää kuorta pois ja sitten vasta onni on täydellinen, kun se hedelmä ei ole kuitenkaan vielä kypsynyt pilalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.