Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä hyvinvointitekoja teet arjessa?

Lähettäjä: Pidä huolta 
Päivämäärä:   18.2.25 21:53:11

Kysymys otsikossa. Eli miten huolehdit omasta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista elämässäsi? Vai jääkö kiireessä se oma hyvinvointi liian vähälle huomiolle?

Mielenkiinnosta kerro myös ikäsi ja elämäntilanteesi

Re: Mitä hyvinvointitekoja teet arjessa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.2.25 21:55:37

Kävelen portaat kotona, enkä käytä hissiä kuin kauppakassi en kanssa. Kai senkin voi laskea

Päivämäärä:   18.2.25 21:58:27

Aloitan itse. Eli näillä keinoilla pidän itsestäni huolta:

- nukun 7-8 tuntia joka yö
- ulkoilen päivittäin
- harrastan monipuolisesti liikuntaa (aerobinen, lihaskunto, liikkuvuus)
- syön monipuolisesti ja pääosin terveellisesti
- en tupakoi enkä käytä alkoholia
- pidän huolta sosiaalisista suhteista, eli pidän yhteyttä perheeseen ja ystäviin
- vietän aikaa puolisoni kanssa
- aivojen terveydestä huolehdin lukemalla kirjoja ja tekemällä välillä ristikoita
- vietän myös löhöaikaa ja joka päivä päivällisen jälkeen meillä on koko perheen (= minä, mies ja koirat) pieni sohvahetki, jonka aikana laitetaan aivot narikkaan
- pesen hampaat aamuin illoin ja käytän myös hammaslankaa useamman kerran viikossa
- kosteutan ihoani
- huolehdin hyvästä käsihygianiasta ja pesen kädet huolellisesti aina, kun tulen kotiin

Päivämäärä:   18.2.25 21:59:17

Niin ja olen siis nelikymppinen, avoliitossa elävä ja vakityössä oleva nainen, jolla on pari koiraa.

Lähettäjä: domino 
Päivämäärä:   18.2.25 22:04:00

Yritän nukkua, olen nyt panostanut siihen että voisin viikonloppuisin herätä ilman herätyskelloa. Myös kauneudenhoitoa olen laittanut panostusta lisää, koska se luo minulle parempaa oloa nahoissani ja näin lisää hyvinvointiini.
Mutta silti ihan liian huonolla tolalla on. Minun pitäisi osata höllätä ja levätä. Puran stressiä liialliseen treenaamiseen ja ruoka maistuu huonosti -> olen väsynyt, nukun huonosti, palelee ja paikkoja kolottaa -> koska keholla on huono olo, niin myös mieli voi huonosti ja stressaan entistä enemmän. Kierre on valmis. Olen yleensä se iloinen, hymyilevä ja positiivinen tyyppi, mutta nyt huomaan kadottavani sitä itseäni ja se pelottaa.
Ikää 30v, maisteriopinnot menossa, töitä teen, oma hevonen löytyy ja kisoissa pitäisi yrittää kiertää (mutta treenit ei suju ja paineet onnistua on kovat, joten harrastus ei tällä hetkellä lisää hyvinvointiani vaan päinvastoin).

Lähettäjä: domino 
Päivämäärä:   18.2.25 22:06:21

Lisään vielä omiin arjen hyvinvointitekoihini yhden oleellisen eli ystävät, heidän näkeminen lisää hyvinvointiani!

Päivämäärä:   18.2.25 22:29:09

domino: vaikuttaa, että käyt pahasti ylikierroksilla. :( Olen ollut samassa tilanteessa joskus. Minulla ei kyllä ruokahalu lähtenyt, mutta söin epäterveellisesti ja nukuin levottomasti, eikä mikään uni tuntunut riittävän. Sydän tykytti ja oli päänsärkyä ja närästystä. Oli pakko siirtää itsensä slow motion -tilaan. Lopetin vähäksi aikaa kaikki raskaat treenit ja tein ainoastaan rauhallisia kävelystä ja kävin jossain pehmeissä kehoa huoltavissa jumpissa. Tein niin vähän töitä kuin mahdollista. Vapaa-aikana katselin sarjoja ja luin kirjoja. Auttoi.

Lähettäjä: Okk 
Päivämäärä:   18.2.25 22:34:29

*Nukun paljon
*Käyn salilla vaikka en muuten liikunnasta niin välitä
*Vältän kaikkia aikataulutettuja harrastuksia ym.
*Minulla on kylpyamme ja kylven siinä usein
*Teen 80% työaikaa
*Asun Helsingissä mutta muljen kaikkialle autolla koska koen julkiset stressaavana (aikataulut, odottaminen + muut ihmiset siellä)

En mielestäni laiminlyö itseäni. Olen päälle 40v, ei lapsia.

Lähettäjä: ccc 
Päivämäärä:   18.2.25 22:38:22

Minulla en tärkeää saada puhua jonkun kanssa vaikka kauppareissulla ja hymyillä ihmisille ja katsekontakti. Jotkut ihmiset ovat vaikeita ja välttävät katsetta ja puhumista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.2.25 22:39:25

Vältän kaikenlaisten listojen tekemistä, etten ala vahingossa suorittaa arkeani. Teen niitä asioita mitkä tuntuu missäkin hetkessä hyvältä.

Tämä vapauden tunne on mulle paras hyvinvointia lisäävä tekijä.

Päivämäärä:   19.2.25 06:41:53

En aikatauluta vapaa aikaani. Työ on ainoa asia joka tapahtuu 6-14 joku päivä mutta jos vapaa ajalle tulee joku aikataulu, alkaa aina ahdistaan.

Rentoudun koirien kanssa metsä lenkillä, palapelejä tekemällä, saunomalla. Pyrin nukkumaan hyvin ja syömään monipuolisesti. 2-5 kertaa vuodessa käyn ulkona ystävien kanssa jollain keikalla. Joskus sain siitä jotain puhtia mutta nykyään se enemmän vie kun tuo.

Päivämäärä:   19.2.25 06:42:34

Sori, ne keikat ei toki kuulu arkeeni :D vaan viikonloppuun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.2.25 09:50:18

Olen 27-vuotias.

- nukun 8-9 tuntia joka yö
- ulkoilen päivittäin
- en tupakoi enkä käytä alkoholia
- pidän huolta sosiaalisista suhteista, eli pidän yhteyttä perheeseen ja ystäviin
- pesen hampaat aamuin illoin
- huolehdin hyvästä käsihygianiasta ja pesen kädet huolellisesti aina, kun tulen kotiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.25 15:30:24

Rutiinit on mulle vaikeita ja olen saanut rutiiniksi vain yhden asian, se on käsienpesu kotiin tullessa. Jopa hampaiden harjauksen saatan skipata jos olen liian uninen.

Tärkeimmät hyvinvointitekoni ovat 9h unet joka yö ja se, että hankkiuduin eroon kuukautisista enkä ole enää aneeminen koko ajan.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   19.2.25 20:02:09

- hammastarkastukset säännöllisesti ja hyvä peruspuhdistus aamuin/illoin
- suolansaannin tarkkailu ja verenpaineen mittaaminen
- normaalipainossa pysyminen
- kasviksien lisääminen jokaiselle aterialle
- kuivan ihon rasvaaminen, pesu ei kuivattavalla suihkuöljyllä

Lähettäjä: pumpkinspice 
Päivämäärä:   20.2.25 01:30:55

*Koira. Koiranpentu oli elämäni paras hankinta joka tuo kaivattua iloa elämääni joka päivä paljon ja harhauttaa pois stressaamasta turhia.
*Nukkumisen priorisointi. Pyrin saamaan 8 h yön. Vaikka heräilen paljon painajaisongelman takia eli yhtäjaksoista unta ei tule, niin pyrin ehtiä viettämään vähintään 8 h sängyssä.
*Musiikin kuuntelu. Minulla työmatkat on varattu musiikin kuuntelulle, ai että tekee joskus hyvää laittaa volat kovalle ja fiilistellä ja vaikka laulaa täysiä mukana (kuljen siis omalla autolla, en julkisilla :D)
*Treenin vähentäminen. Kehoni ajautui ihan liian koville ja tein valmentajan kannustamana päätöksen lopettaa ohjelmastani salitreenin kokonaan pois, koska se aiheutti minulle vain pahaa oloa henkisesti ja fyysisesti. Muut treenit riittää vallan hyvin ja keho sekä mieli voi nyt paremmin.
*Aurinkoon ja metsään aina kuin mahdollista. Eli pyrin olemaan ulkona mahdollisimman paljon silloin kun aurinko paistaa sekä kävelemään paljon metsässä. Se lataa akkujani.
*Tiukasta ruokavaliosta hellittäminen ja armollisempi asenne ruokaa ja itseäni kohtaan.
*Puhelut parhaan ystäväni kanssa. Valitettavasti hän asuu nykyään kaukana, joten näemme vain harvoin, mutta onneksi pari kertaa viikossa pitkät puhelut on edelleen oleellinen osa arkea.
*Pienet henmottelut osana arkea. Eli vaikka pitkän kaavan mukaan saunominen kasvonaamioineen ja muine lisineen, kirppiskierros noin kerran viikossa yms pieniä minulle iloa tuovia asioita.
*Laiskottelun salliminen henkisesti. Eli muistaa, että on ihan ok joskus vaikka lösähtää sohvalle vaan rapsuttelemaan koiraa toviksi eikä tarvitse olla tehokas koko ajan.

Olen 29 v, ei lapsia, elämäntilanne nyt tiivistettynä pieni kaaos, ei aina niin hallittu sellainen

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   20.2.25 07:07:56

Olen vähentänyt kellon tuijottamista iltaisin. Koiran kanssa iltalenkillä pyrin olemaan kokonaan katsomatta puhelinta. Samoin yöllä kun heräilen niin en katso kelloa vaan luotan siihen että olen kyllä laittanut herätyskellon soimaan.

Olen myös pyrkinyt rauhoittamaan illan ja aikaistanut nukkumaanmenoa ettei tule sitä kellon tuijotusta taas että "nyt jos menen nukkumaan niin on sen ja sen verran aikaa nukkua"

Puhelimen käyttöä olen vähentänyt. Siis ettei sitä tarvitse selata heti aamulla vessassa käydessä eikä ottaa käteen heti jos tulee hiljainen hetki. Esim tällä viikolla hammaslääkärin odotushuoneessa katsoin kun mummot ja papatkin selasivat puhelinta ja totesin että nyt olisi varmasti hyvä hetki taas itse harjoitella sitä ilman puhelinta olemista. Töissä tauoilla sama. Työ on aika hektistä ja tuntuu että tauolla saa paremmin rauhoituttua jos ei koko aikaa selaa puhelinta.

Yritän myös oppia paremmin tunnistamaan ja käsittelemään tunteitani, mitkä olen vuosikymmenet vain jättänyt käsittelemättä.

40v, töissä, ei lapsia.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   20.2.25 07:52:26

- olen vähentänyt lihansyöntiä, joka toinen tekemäni ruoka on nykyään kasvisruoka
- sisällytän jokaiseen päivään liikkumista, en harrasta erikseen liikuntaa mutta lähden illalla kävelylle jos päivään ei ole tullut liikkumista muuten
- jätän puhelimen iltaisin keittiöön, herätys vanhanaikaisesti herätyskellolla, heräilen öisin ja ennen oli tapana tarkistaa puhelimesta kellonaika ja saatoin jäädä sitä sitten yölläkin selaamaan, nyt teen nukahtamisharjoituksia ja olen jo huomannut lisääntyneen unen vaikuttavan positiivisesti omaan jaksamiseen

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   20.2.25 10:00:07

Pyrin nukkumaan 8 h yössä, liikun päivittäin ulkona noin tunnin, kasvisruokavalio, salitreenit kahdesti viikossa. Järjestän aikaa myös lukemiselle, vapaa-ajalla minimoin netin ja somen käytön. Olen viisikymppinen ja avioliitossa. Niin ja seksiäkin on oltava!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.