Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Esivaihdevuodet

Lähettäjä: Nuorivanha 
Päivämäärä:   18.2.25 11:25:43

Hei. Olen kohta 44-v nainen ja uskon, että minulla on saattanut alkaa esivaihdevuodet. Minulla on tässä pikkuhiljaa lyhentynyt kuukautuskierto 28 päivästä 24 päivään ja nyt viime kuukaustiset jäi väliin. Silloin kun kuukautisten piti tulla tuli erittäin vähän vaaleanpunaista vuotoa yhtenä päivävä ja noin viikko sen jälkeen taas samalla lailla. Kuuluukohan tämä oireisiin vai pitäisiköhän tästä huolestua? Olen tehnyt kaksi raskaustestiä, jotka näyttivät molemmat negaa. Muita oireita ovat satunnaiset rytmihäiriöt ja jatkuvat PMS-oireet (äkäisyyttä ja ärtyneisyyttä). Välillä on vaikeuksia nukahtaa tai jos herään yöllä en saa enää unta. Onko muilla ollut näin "nuorena" samankaltaisia oireita? Gynellä en ole vielä käynyt mutta tilasin FSH-testin ihan mielenkiinnosta netistä ja odotan sen saapumista.

Toivon asiallisia vastauksia, vertaistukea ja hyvää keskustelua. :)

Re: Esivaihdevuodet

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   18.2.25 11:32:43

No ihan selkeä homma.. etkä ole edes erityisen nuori ensimmäisiin oireisiin, ei ole mahdotonta olla vaikka 10 vuotta "esivaihtareissa" ja sitten menkat loppuu. Niin ja toisilla ne menkatkin loppuu ihan normaalisti jo 45v, keski-ikä siihen taitaa olla 52.

Minulla hormonit oli ihan paikallaan eikä vuotomuutoksia tai muitakaan oireita vaihtareihin viitaten ja hormonikierukka kun oli vuoden ollut niin havahduin kaikkiin mahdollisiin esivaihtarioireisiin (mitä luetteletkin + seksihalujen katoaminen). Nyt pohdin tulinko juuri esivaihtareihin, oikeisiin vaihtareihin vai onko syynä kierukka.. Eli seuraan keskustelua ja itse kuulen mielelläni kommentteja hormonikierukkalaisilta ! ikää 48 nyt, oireet alkoi 47, kierukka asennettu 46.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.2.25 11:33:36

Joo, samanikäisenä alkoi vaihdevuosioireet minullakin. Yöhikoilua, rytmihäiriöitä, nivelkipuja huonolaatuista unta ja/tai valvomista... Kymmenisen vuotta odottelin, jos laantuisivat. Nukkuminen kuitenkin vaan huononi, joten hain korvaushoidon gyneltä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.2.25 11:37:17

Kannattaa mennä vaihdevuosiin erikoistuneelle gynelle. Haastattelee sut, tekee tutkimukset ja saat estrogelin.

Lähettäjä: Matte 
Päivämäärä:   18.2.25 11:41:17

Itselläni alkoi kuukautiset heitellä 37-vuotiaana. Välillä tulivat normaalisti, välillä olivat pois. Sitten alkoivat sormien nivelsäryt, jotka diagnosoitiin nivelrikoksi. 44-vuotiaana alkoi olla hikoiluaaltoja öisin ja herätessä, sekä öisin halvaannuttavia lonkkakipuja. Lopulta marssin gynelle, ensimmäinen nuorehko naisgyne ultrasi, teki sisätutkimuksen ja sanoi että olet terve lisääntymiskykyinen nainen. 45-vuotiaana menin toiselle gynelle ja hän antoi ilman tutkimuksia pelkän oirekuvan perusteella hormonikorvaushoidon. Sain vuodottoman hoidon (Cliovelle), koska menkat olivat viimeisen vuoden aikana tulleet vain pariin kertaan. Siihen loppui kivut ja säryt ja hikoilut. Unettomuutta oli jo kauan ennen vaihdevuosioireita, ei johdu estrogeenin puutoksesta joten siihen ei hkh auttanut.

Päivämäärä:   18.2.25 11:42:54

Kiitoksia vastauksista. Joo on tämä naisen keho ihmeellinen ja että nuo oireet saattavat kestää jopa kymmenen vuotta. Oletteko käyneet gynellä saamassa "diagnoosia"? Minä jo mietin varaavani ajan, mutta toisaalta en tiedä mitä muuta tämä voisi olla joten odottelen vielä jonkin aikaa. Mitään korvaushoitoa en ainakaan vielä halua ottaa, pelkään kuollakseni kaikkia hormonihoitoja koska minulle ei nuorempanakaan sopinut mitkään pillerit, ehkäisyrenkaat tms.

Päivämäärä:   18.2.25 11:44:02

Oho, näköjään oli tullut kaksi uutta vastausta sillä välin kun kirjoittelin ja kyselin. :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.25 11:54:34

Minäkään en haluaisi mitään korvaushoitoja, mutta kuinka kauan vaihdevuosioireista pitää kärsiä ilman..? Samat klassiset oireet..

Päivämäärä:   18.2.25 12:00:25

Joo, en tiedä. Pitää lukea vähän tarkemmin mitä muita vaihtoehtoja voisi olla lieventää oireita. Itse uskon, että kunhan on varma että kyseessä tosiaan on esivaihdevuodet ja tiedostaa, että oireet johtuu niistä niin sekin saattaa helpottaa oloa. Toki voin olla eri mieltä jonkun ajan päästä. :D Liikun paljon luonnossa ja huomaan että se vaikuttaa positiivisesti mielialaan vaikka aluksi tuntuu ettei aina jaksaisi lähteä. Nuo rytmihäiriöt yllätti, koska minulla ei aikaisemmin ole ollut niitä enkä osanut arvata että liittyvät myös esivaihdevuosioireisiin.

Päivämäärä:   18.2.25 12:01:04

Onko teillä muilla noita vuotomuutoksia tai välivuotoja?

Päivämäärä:   18.2.25 12:05:40

Oli. Ensin kierto lyheni, sitten vuodot oli vajaan vuoden kokonaan poissa. Sen jälkeen alkoi jatkuva vuoto, poisteltiin polyyppeja ja vuoti hillittömästi tai tiputteli parin vuoden ajan ja sitten poistettiin kohtu.

Lähettäjä: Matte 
Päivämäärä:   18.2.25 12:10:17

Kannattaa liittyä Facebookin vaihdevuosiryhmiin, sieltä saatte paljon vastauksia jo pelkästään keskusteluita seuraamalla =). Luonnonmukaisiin keinoihin on olemassa oma ryhmänsä.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   18.2.25 12:24:43

Esivaihdevuodet tai vaihdevuodet ovat päällä, en tiedä, kummaksi luokitellaan ;) Kohtu poistettu jo vuosia sitten, joten kuukautiskierrosta ei hajuakaan (munasarjat jätettiin, joten oma hormonitoiminta tai -toimimattomuus tallella).

Pari vuotta sitten alkoi migreenihelvetti. Lisäksi ollut kaikenlaista kolotusta ja vuodenvaihteen tietämissä muutama viikko kuumia aaltoja (päivin ja öin) sekä vielä normaaliakin huonompaa unenlaatua.

Nyt tilanne taas rauhallisempi migreeniä lukuun ottamatta. Migreenikohtauksia siis viikottain ja ovat pahimmillaan kestäneet päiviä. Olen muokannut syömisiä (ihan ruokailut sekä "lisäravinteet") sen mukaan, mitä vaihdevuosi-iässä suositellaan ja tilanne vähän rauhoittunut. Nyt mennyt muutama viikko taas paremmalla unella ja ilman kuumia tuulahduksia. Voi olla sattumaa tai plaseboa, mutta olen tyytyväinen tilanteeseen ;)

Migreeniin en ole saanut täysin toimivaa lääkitystä. Kahta estolääkitystä kokeiltu, eivät auttaneet mitään. Kohtauslääke ja särkylääke vähän siinä ja siinä, huonoimmillaan vain vievät päänsäryltä kovimman terän eikä kohtaus "katkea". Ruokavaliomuutoksen jälkeen kohtausmäärät onneksi vähän vähentyneet. Lekuriin pitäisi varmaan taas mennä, mutta arvon tässä, että lyönkö satasia tiskiin gynelle vai neurologille :)

Lähettäjä: Nennus 
Päivämäärä:   18.2.25 12:53:53

Vuoden olen kohta ollut hormonikorvaushoidolla ja e-pillerikokemuksiin perustuvasta hormonivastaisuudestani huolimatta on ollut hyvä ratkaisu. Unettomuus ja tolkuton yöhikoilu pakottivat pillereihin. Näitä oireita 3-4v ennen lääkitystä, kuukautiskierto lähti lyhenemään jo aiemmin. Nyt pitäisi muuttaa lääkitystä kun on unet muuttuneet huonommiksi ja hikoilua taas tullut.
Harmittaa vaan että työterveydestä ei saa apua eikä julkiselta. Kallista käydä yksityisellä.

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   18.2.25 12:56:57

Paraniko teillä korvaushoidon aloittaneilla yöuni? Olen ollut aina huono nukkuja mutta nyt tämä väsymys on ihan haitarista. Herään aamuyöllä enkä saa enää unta. Muita vaihdevuosioireita ei ole.

Päivämäärä:   18.2.25 13:07:41

Varmaan kannattaa kokeilla paraneeko. Saa ne hormonit lopettaa, jos ei ole mitään hyötyä. Itsellä uni parani huomattavasti, olin jo unohtanut miltä oikea nukkuminen ja herääminen tuntuu. Muutokset tulee niin hitaasti, että niihin ehtii tottumaan.

Lähettäjä: Donrosa 
Päivämäärä:   18.2.25 13:32:40

Tungenpa tänne. Olen 31v ja pieni epäilys noussut että onko ennenaikaiset vaihdevuodet. On alapään kuivuutta, satunnaista yöhikoilua, rytmihäiriötä, väsyneisyyttä eli huonoja unia, ärtyneisyyttä ja menkat on puolen vuoden aikana jääneet pois kaksi kertaa. Tarkoitus nostaa lääkärissä puheeksi, mutta miltä kuulostaa? Toki on ihan jumalaton stressi ollut töissä ja elämässä muutenkin, joten menisi kai oireet sen piikkiinkin...

Lähettäjä: Tod wanha 
Päivämäärä:   18.2.25 15:09:23

Tässä parhaillaan menkat menossa ja ikää jo 53 vuotta. Saisi jo hiljalleen loppua tämä. Kyllästynyt rättirumbaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.2.25 15:27:59

Itsellä alkoi ekat oireet 44v.
Pyörrytti, unen laatu heikkeni, masensi, jaksaminen oli nollassa, niveliä särki…

Sain estrogeelin, yksi pumpallus päivässä ja pyörryttkset loppui, uni parani, mieli tasapainottui.

Käytän mieluummin geeliä, ei rasita maksaa. Hyvissä ajoin aloitettu estrogeeni suojaa sydänkohtauksilta, hidastaa nivelrikkojen syntymistä ja hoitaa mielenterveyttä.

Ei sitä estrogeeniä tarvii tykittää liikaa, pienin mehdollinen annos löytyy kokeilemalla.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   18.2.25 16:41:15

Mulla on pari kertaa käynyt nyt niin että kierto vain 21 päivää.
Lopetin pillerit 3v sitten.
Aiemmin tosi säännöllinen kierto.
Jos lyhenee viikolla, kuten nyt, niin kärsin jäätävästä päänsärystä ja koko ajan janottaa. Elämä on @!#$ä 3- 4 päivää .
Hirveä pms raivo tohon päälle...
Pillereitä syödessäkin särki pää taukoviikolla mut ei näin pahasti... sit taas jonain kuukautena nykyään ei särje välttämättä ollenkaan.
Pms raivo ollut pillereiden lopettamisesta asti joka kk ihan kaamea.
Täytän kohta 43....En tiiä mikä riivaa.
Nii ja lisäksi ilmeisesti verenpaine korkea tiettyyn aikaan kuusta, sellanen suhina käy korvissa Jos lasken päätä....voiko liittyä vaihdevuosioireisiin? Oon ihan loppu välillä tähän
Ja nukun huonosti ajoin myöskin, tai siis heräilen jatkuvasti.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   18.2.25 16:53:23

48 v ja 15 vuotta pois pysynyt migreeni ilmestyi yhtäkkiä takaisin. Aurat pahemmat kuin nuorena, itse särky vähän helpompi. Mitään muuta oireita ei ollut kunnes vaihtoivat Jarmonetin Slindaan, yriyin kyllä sanoa ettei näin vanhana näillä rasvoilla tulla enää raskaaksi mutta suostuin syömään kun pelottelivat. Fsh onneksi otettiin. 3 viikkoa tuota ja aloin ravata kusella kolmesti yössä, paino putosi pari kiloa ja unen laatu huonon. Verenpaineet (ennestään matalat) laski ja alkoi pyörryttään. Mitään muuta muutosta ei ollut kuin tuo slindan aloitus. Fsh oli onneksi riittävän korkea joten noilla nakkaan vesilintua. Toivottavasti muutokset korjaantuu.

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   18.2.25 17:00:14

52v ja en ole muuta oiretta huomannut kuin että menkat tulee muutamaa päivää useammin ja ovat runsaammat. Kolmatta vuotta näin.
Hormoonikierukkaa suunniteltiin kun rauta ja hb aika alakantissa mutta ehdin saada veritulpan jalkaan niin nyt vaan jatketaan raudalla ja toivomalla että vuoto loppuu pian.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   18.2.25 17:23:19

Ikää 44. Yöhikoilua ollut kesästä asti ja nukkuminen huonoa. Herään yöllä noin kolmen aikaan - BING - enkä enää nukahda. Onneksi pystyn käymään aikaisin nukkumaan (ei ole perhettä), niin kompensoin sillä aamuyön valvomista. Kello soi työpäivinä klo 5.

Kuukautisten kanssa ei ole aiemmin ollut mitään erikoista, paitsi että vuoto on ollut niukkaa jo muutaman vuoden, mikä on ollut vain hyvä asia, mutta viime joulukuussa kuukautiset jäivät väliin. Tammikuun 15. pv ne sitten alkoivat ja edelleen vuodan eli kuukauden jatkunut nyt jo vuoto.

Jos ei tää vuoto kohta lopu, pakko kai mennä lääkäriin, vaikken haluaisi. Lääkäri ei ole koskaan tutkinut mun alapäätä, enkä haluais sitä kenellekään näyttää. Ärsyttää.

Päivämäärä:   18.2.25 17:55:20

Mirja, mikä tuossa viittaa alkoholismiin?

Lähettäjä: Noni 
Päivämäärä:   18.2.25 18:08:59

Itse aloitin hormonikorvaushoidon juuri viime syksynä 45-vuotiaana, ekat oireet tulivat 43-vuotiaana tosin en niitä heti silloin osannut esivaihdevuosiin yhdistää. Sitten osallistuin viime keväänä Terveystalon järjestämään ilmaiseen vaihdevuosiwebinaariin ja sain kerralla niin paljon tietoa, että sen jälkeen tajusin kyllä yhdistää useammat oireeni nimenomaan vaihdevuosiin.

Viime keväänä oireet olivat vielä suht pieniä mutta syksyn aikana pahenivat huomattavasti. Yöhikoilu oli jatkuvaa, nivelkivut polvissa ja lonkissa häiritsivät päivittäistä elämää (kaltaiselleni aktiiviliikkujalle tuo oli ihan myrkkyä), unohdin asioita enemmän kuin muistin, elin aivosumussa, olin aivan väsähtänyt ja vihasin kaikkia ja mitähän muuta vielä. Sitten kun olin marraskuussa kaksi viikkoa itkenyt kaikkea ihan turhaa, totesin ettei tästä selvitä pelkällä liikunnalla, ruokavaliolla ja hengitysharjoituksilla, ja laitoin työterveyteen viestiä oireistani. Sain lähetteen labraan, jonka jälkeen lähetteen gynelle ja sitten aloitinkin jo estrogelin. Kyllä on elämä hymyillyt sen jälkeen.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   18.2.25 23:00:14

Te jotka olette saaneet apuja oireisiin, onko pitänyt mennä yksityiselle gynelle?
Itselle vaan kunnallinen yleislääkäri totesi 45v että olen ihan nuori vielä..
Oireita on vaikka ja mitä, juuri sitä yöhikoilua, heräilyä (kun ennen nukkui vaikka 10h putkeen) ihme nivelkipuja, mieliala vaihteluja, sitten voi olla tovin ihan kaikki taas normaalia. Menkoista en osaa enää sanoa kun kierukka ollut toista vuotta niin se hieman sekoitti pakkaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.2.25 23:26:40

Meillä työterveyslääkäri ei suostu lähettämään gynelle. Olen tässä kymmenen vuotta kiertänyt fysiatrit, reunapolit, sisätaudit, ortopedit ja psykologit. Oireina väsymys, epämääräiset nivelkivut, huono uni, jne.

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   19.2.25 05:47:56

Mitä luontaistuotteita voisi kokeilla ensimmäisiin oireisiin, vinkkejä?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   19.2.25 07:10:45

Itse maksaisin sen muutaman satasen gynestä, enkä odottelisi mitään lähetteitä.

Lähettäjä: Nennus 
Päivämäärä:   19.2.25 09:06:21

Työterveydestä sain pienen väännön jälkeen 3kk hormonit ensiavuksi "unettomuuteen" koska gynepuolen jutut on järjestään suljettu pois työterveyssopimuksista. Sitten menin yksityiselle hakemaan 1v jatkoreseptin. Reseptiä vielä jäljellä mutta pitää muuttaa lääkitystä, nykyinen ei enää
riitä. Joten taas yksityiselle mentävä, julkiselle on niin toivotonta saada aikaa. Kallista on jos oikeaa lääkitystä joutuu hakemaan ja muuttamaan usein.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.2.25 09:49:49

Onko auttanut tuo estrogeeni uneen? Sain suihkeen ja auttaa muihin oireisiin, muttei uneen. Nukun ok vain max viikon kuukaudessa, ts menkkojen lopusta ovilaatioon... Tosin kierto enää sen 24pv niin lyhyeltä tuntuu.

Päivämäärä:   19.2.25 09:53:05

Millä annostuksella suihke?

Päivämäärä:   19.2.25 09:55:08

joo, olen kerran ollut yksityisellä gynellä, enkä sen kokemuksen mukaan halua maksaa uudestaan sataakuuttakymppiä viiden minuutin visiitistä. Hyvä, ettei tarvinnut lähteä vaatteet kainalossa ja pukea käytävässä. Mitään ei saanut kysellä, kun joka kysymystä varten olisi pitänyt varata uusi aika. Ja suoramarkkinointipommitusta kesti monta vuotta, vaikka sen kielsin: tuli esivarattuja aikoja kyseiselle gynelle kahdelle eri lääkäriasemalle, jatkuvia soittoja, tekstareita ja sähköposteja uuden ajan varaamiseksi.

Päivämäärä:   19.2.25 09:57:39

Minuakin kiinnostaa nuo luontaistuotteet ensioireisiin. :)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.2.25 10:02:38

. Ensin 1 suihke/ pv, sitten kokeilin 2 suihketta/pv, ei eroa.

Päivämäärä:   19.2.25 10:04:34

Mulla on 4 suihketta per päivä ja otan ne iltaisin. Nukun hyvin.

Päivämäärä:   19.2.25 10:07:20

Ja unettomuuteen olen estrogeenin hakenut, muita oireita ei enää juurikaan ole ollut.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   19.2.25 10:19:28

* kokeile jotain toista firmaa. Itse kävin yksityisellä, eikä siellä ollut mitään tuollaisia ongelmia. Sain avun ilman mitään vääntöä. Ennemmin maksoin sen alle 200 siitä, että tuli apu ongelmiin kuin että kärsisin vuosia ja ramppaisin kaikilla muilla lääkäreillä hoidattamassa oireita, mitkä johtuu kaikki vaihdevuosista.

Päivämäärä:   19.2.25 10:48:06

Nn, tuo gyne on markkinoinnistaan päätellen töissä molemmissa lähikaupungin lääkärikeskuksissa.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   19.2.25 10:59:44

Salviatipat ovat auttaneet mulla pahimpaan hikoiluun. Käytän kuurina ja erityisesti niinä päivinä, kun oon yleisön edessä.

Mutta noihin hikoiluihin... ehkä ollaan siskon kanssa oltu onnellisia ettei muita oireita kuin kuumat aallot ei oo ollut, mutta ovat kyllä jatkuneet pari vuosikymmentä eikä loppua näy.

En osaa häiriytyä öisistä aalloista, nukun ikkuna auki kesät talvet.

Lähettäjä: oooo 
Päivämäärä:   19.2.25 12:04:14

Unpopupar opinion.

Voi toki olla esivaihde- tai vaihdevuosioireita. Mutta voi olla jotain muutakin. Oletko elämässäsi kuormittunut muuten?

Itse olen jatkuvassa taloudellisessa paineessa, täysin ylikuormittunut töiden kanssa, yrittänyt räpiköidä kroonisen uupumuksen kanssa jo vuosia, eronnut väkivaltaisesta suhteesta, muuttanut ja vaihtanut paikkakuntaa, tavannut uuden kumppanin ja koko elämäni on pyörähtänyt täysin ympäri.

Kun kerron olevani väsynyt, viimeinen asia mitä kaipaan on ilmoitus siitä, että esivaihdevuosia nämä vaan.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   19.2.25 12:18:10

Olen 40 ja epäilen että minulla on ollut esivaihdevuodet jo parin vuoden ajan. Kierto on lyhentynyt pahimmillaan kolmeen viikkoon, on rytmihäiriöitä, pms-oireita ja vaikka nukun kyllä, uni ei ole palauttavaa. Harkitsen minipillereitä jotta vuodot jäisivät ehkä kokonaan pois. E-pillereitä ei suositella koska tupakoin satunnaisesti.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   19.2.25 13:15:15

Kyllä se on yleensä niin päin, että lääkärit eivät tunnista (esi)vaihdevuosioireita ja ensin selvitetään kaikki mahdollinen muu. Se, onko kyse vaihdevuosista vai ei, on helppo selvittää kokeilemalla hormonikorvaushoitoa. Se auttaa, jos on puutetta estrogeenista ja ei auta, jos kyse on muusta.

Yksityiselle gynelle kun menee niin saa rahoillensa kyllä vastinetta paremmin. Mm tuolta Facen ryhmistä saa selvitettyä omalta paikkakunnalta asiaan perehtyneitä gynekologeja niin ei tarvitse sokkona arpoa. Lääkkeen säätöön voi sitten jatkossa ottaa vaikka puhelinajan, ei tarvitse mennä paikan päälle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.