Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä oli unelma ammatti lapsena ja mihin päädyit

Lähettäjä: Töihin? 
Päivämäärä:   18.2.25 02:27:33

Kysymys otsikossa, mikä oli lapsena/nuorena unelma-ammatti ja mihin alaan olet aikuisena päätynyt? Jos et ole unelma-ammatissa, aiotko sinne vielä päätyä?

Re: Mikä oli unelma ammatti lapsena ja mihin päädyit

Lähettäjä: Saippuakauppias 
Päivämäärä:   18.2.25 02:39:13

Ensimmäinen unelma-ammattini, jonka muistan (ja jonka myös perhe muistaa), oli autokauppias. Olin silloin 4-5v. En tiedä, mistä tuon olin keksinyt. Minulla oli leluina jonkin verran pikkuautoja ja automatto, mutta en ollut mitenkään kiinnostunut autoista. En tuntenut automerkkejä tms. Perheen auto vaihdettiin, kun olin 6v:nä eskarissa, joten ei ole kyse edes siitä, että olisin ollut autokaupassa ja sen vuoksi halunnut autokauppiaaksi.

En työskentele autokauppiaana. Edelleenkään autot eivät kiinnosta. Omistan auton, mutta minulle riittää, että se toimii luotettavasti ja vie minut paikasta A paikkaan B. Inhoan myyjän ammattiin kuuluvaa tyrkyttämistä, että saisi lisämyyntiä. En haluaisi tehdä mitään myyjän töitä.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   18.2.25 02:46:54

Eläinlääkäri oli lapsena/nuorena aina haaveena - nykyään olen eläinlääkäri <3 Nautin työstäni pieneläinklinikalla, parasta on kun näkee selvän parannuksen viime käynnin jälkeen ja kun asiakkaat soittavat kuinka koira/kissa/kani nyt voi niin paljon paremmin ja ovat kiitollisia. Voi toki olla rankkaa kaiken negatiivisuuden kanssa, mutta yritän painaa ne pois mielestä ja tehdä sitä mitä rakastan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.2.25 03:05:18

Ei ollut lapsena mitään haaveammattia.

Lähettäjä: Hej 
Päivämäärä:   18.2.25 06:19:10

Eläinlääkäri varmaanki oli ensimmäinen.
Olen tietoturva-asiantuntija, joten aika kauas päädyttiin

Lähettäjä: Peura 
Päivämäärä:   18.2.25 06:25:41

Varmaan hevosenhoitaja, mutta päädyin elintarvikealalle.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   18.2.25 07:24:06

Haaveammatti oli aika pitkään eläinlääkäri.
Olen biologi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.2.25 07:30:13

Hevosenhoitaja. Tein hommia useamman vuoden, mutta kroppa ei kestänyt ja vaihdoin alaa.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   18.2.25 07:56:31

Pienenä lapsena halusin olla näyttelijä. Nuorena sitten mikä tahansa, josta saa palkkaa.

Olen nykyään asiakasneuvoja yksityisessä firmassa.

Lähettäjä: Lori 
Päivämäärä:   18.2.25 09:36:59

Ratsuttaja/ratsastuksenopettaja. Tein niitä hommia suht pitkään täyspäiväisesti. Pari vuotta sitten siirryin toimistotöihin ja ratsastan/opetan enää sivubisneksenä.
Hevosihmiset on erikoista sakkia, joten on helpotus, kun ei tarvitse enää hevoshommilla elää.

Lähettäjä: Donrosa 
Päivämäärä:   18.2.25 09:41:49

Kettutyttö ja eläinlääkäri. Minusta tuli ympäristöasiantuntija. Tosin en aivan tainnut tietää lapsena, mitä kettutyttö ihan oikeasti tarkoittaa. Mutta halu parantaa maailmaa ja korjata vääryyksiä on ollut aina mukana

Lähettäjä: Kekäle 
Päivämäärä:   18.2.25 09:49:58

Pienenä halusin olla eläintenhoitaja, ja se minusta myös tuli. Pieneläinten sijaan kuitenkin työskentelen lehmien kanssa, mikä ei ollut osa lapsuushaavetta.

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   18.2.25 09:50:19

Ratsastuksenopettaja tai hävittäjälentäjä.

Päädyin poliisiksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.25 09:52:47

Se vaihteli lapsena eläinlääkärin ja kaupan kassan väliltä. Ehkä eniten jotain hevosiin liittyvää lopulta.

Hevosien kanssa työskentelin nuorena. Arvostin kuitenkin palkkaa enemmän joten opiskelin hoitoalalle. Sitten kyllästyin jatkuviin ilta ja viikonloppuvuoroihin, niitä oli 70-80 % työvuoroista, joten lähdin siivoamaan. Ja siivoaisin edelleen ellen olisi äitiyslomalla. Siivouksessa mulla oli parempi tuntipalkka ja työolot kuin hoitajana. Enköhän mopin ääreen vuoden päästä palaa, mukavaa perustyötä joka ei seuraa kotiin ja aika kuluu mukavasti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.2.25 09:54:04

Ammattiratsastaja.

Päädyin eläinlääkäriksi. En haluaisi olla ratsastaja, mutta kaduttaa kyllä tämäkin. Jos nyt saisin päättää, valitsisin humaanipuolen. Tai sitten kokonaan jonkun muun alan.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   18.2.25 10:02:12

Minulla ei muistaakseni ollut mitään tiettyä haaveammattia, mutta joku epämääräinen ajatus siitä, että haluaisin työskennellä eläinten kanssa. Olin/olen hirveän kiinnostunut luonnosta ja eläimistä, siis ei pelkästään koti/lemmikkieläimistä. Yliopistotutkija lukee toimiston ovessa, tutkimuskohteeksi päätyivät lopulta mikrobit.

Lähettäjä: buitton 
Päivämäärä:   18.2.25 10:31:29

Maatilanemäntä. Mutta ei löytynyt isäntää eikä ollut omaa maatilaa, niin jäi homma siihen. Koko elämäni olen kyllä eläinten kanssa puljautunut, ja asunut maalla, että sinänsä olen tavallaan elänyt sitä elämää, vaikka en ole ollut "tilallinen".

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   18.2.25 10:36:32

Rallikuski tai F1-kuski. Musta tuli ihan tavan rivi-insinööri sähkötekniikan puolelle.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   18.2.25 10:43:06

"Päädyin eläinlääkäriksi. En haluaisi olla ratsastaja, mutta kaduttaa kyllä tämäkin. Jos nyt saisin päättää, valitsisin humaanipuolen. Tai sitten kokonaan jonkun muun alan."

No ei liene liian vaikeaa ellille hakea ja päästä lääkikseen?

3v väitin kai haluavani eläinlääkäriksi kuten kovin moni muukin. Lentäjän hommat kiinnostivat jossain vaiheessa, IT-alalle päädyin rahan perässä. Nyt mietin LVIS tai rakennuskonservointi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.2.25 10:45:46

buitton: Lohjalla olisi yksi 55v isäntä vailla emäntää. Ei juo eikä polta, lukihäiriöinen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.2.25 10:46:13

Olisin halunnut olla vuoristoratojen suunnittelija. Ja toki haluaisin edelleenkin. Käytännön syistä valitsin kuitenkin muut hommat ja olen konsultti IT-alalla.

Päivämäärä:   18.2.25 10:51:07

Halusin lapsena luokanopettajaksi, ja luokanopettaja minusta tuli. Nuorena oli vaihe, jolloin halusin hoitaa hevosia työkseni, ja sitä teinkin pari vuotta opiskelujen välissä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.2.25 10:51:32

Ihan pienenä halusin kaivamaan dinosaurusten luita (arkeologi, paleontologi tms.) Tai eläinlääkäriksi.

Yläasteella halusin lastentarhanopettajaksi tai ratsastuksenopettajaksi.

Lukiossa halusin psykologiksi.

Päädyin sosiaalityöntekijäksi ja ihan tyytyväinen olen. Enhän minä tätä uravaihtoehtoa osannut lukiossa edes pohtia, kun ei siitä missään puhuttu.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   18.2.25 11:04:31

Haaveena eläinlääkäri lapsena.
En kuitenkaan halunnut lähteä Helsinkiin opiskelemaan.
Minusta tuli lääkäri.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.2.25 09:36:18

Halusin ratsupoliisiksi. Sairaanhoitaja tuli.

Päivämäärä:   19.2.25 09:40:01

Lapsuuden haave presidentti. Insinööri musta sitten tuli.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.2.25 09:46:42

Jossain vaiheessa halusin olla kampaaja. En ymmärrä miksi, koska en koskaan ole ollut kovin kätevä käsistäni enkä ole kiinnostunut ulkonäköön liittyvistä seikoista.

Aika pitkään haaveilin eläinlääkärin työstä. Vaikka olinkin hyvä matematiikassa, ajattelin etteivät rahkeeni silti riitä yliopiston pääsykokeisiin. Vielä lukion alussa ajattelin kirjoittavani pitkän matematiikan, biologian, kemian ja fysiikan. Jossain kohtaa lukion aikana kirjoitettavat aineet muuttuivat psykologiaan, historiaan ja uskontoon. Pitkän matematiikan kuitenkin kirjoitin. Tajusin olevani kiinnostunut psykologiasta, mutta en nähnyt itseäni psykologina tai tutkijana. Kiinnostukseni opettajan työtä kohtaan kasvoi pikkuhiljaa. Tänä päivänä työskentelen erityisopettajana. Nuorempana minusta koitettiin tehdä ratsastuksenopettajaa, mutta tajusin jo silloin, etten halua lapata paskaa päivätyökseni. Nautin työstäni ja siitä, että hevoset ovat edelleen vapaa-aikaani.

Lähettäjä: jh 
Päivämäärä:   19.2.25 11:45:11

Maatilanemäntä, mutta tuli lomittaja.

Päivämäärä:   19.2.25 13:08:16

"No ei liene liian vaikeaa ellille hakea ja päästä lääkikseen?"

No ei se nyt näin 40v. ihan läpihuutojuttu ole. :)

Päivämäärä:   19.2.25 13:34:59

Maatilan emäntä. Lapsena olin naapurissa päivähoidossa ja tuli seurattua kun emäntä hoiti pikku karjaa joten ajattelin että tuohan on nättiä hommaa.
Kouluttauduin muulle alalle mutta niin vain minusta tuli lopulta maatilan emäntä kun löysin puolisokseni maitotilan isännän.
Työ ei ole sellaista mitä se oli lapsuuden naapurin pientilalla koska työ on ammattimaisempaa ja eläimiä on paljon enemmän mutta siihen vanhaan pikku navettaan verrattuna nykypihatossa lehmillä, hiehoilla ja vasikoilla on paljon paremmat oltavat ja monessa asiassa on menty parempaan suuntaan.

Lähettäjä: Muuttujia 
Päivämäärä:   19.2.25 18:04:45

Lapsena eläinlääkäri, näyttelijä, kirjailija, arkeologi.

Teininä klinikkaeläintenhoitaja, jokin taiteellinen ala, opettaja.

Nykyään työskentelen lasten parissa, mutta eläin puolen haaveen olen toteuttanut ja totesin ettei haaveet vastanneet odotuksia.

Päivämäärä:   19.2.25 18:09:10

Lorvikatarrinomi ja olen sellainen, päivääkään en ole töitä tehnyt enkä tee, tukia nostan.

Päivämäärä:   19.2.25 18:11:13

Halusin olla opettaja ja työskennellä hankalien lasten kanssa, myöhemmin halusin olla psykologi tai terapeutti. Päädyin sosiaalityöntekijäksi lastensuojeluun ja jatkokouluttaudun nyt psykoterapeutiksi.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   19.2.25 18:14:48

"No ei liene liian vaikeaa ellille hakea ja päästä lääkikseen?"

No ei se nyt näin 40v. ihan läpihuutojuttu ole. :)

Kuinkahan monta ei-ensikertalaista ne ottaa? Ilman noita kiintiöitä ei oliskaan mikään ongelma, mutta jos paikkoja on joku 7 niin menee hankalammaksi…

Lähettäjä: Jii 
Päivämäärä:   19.2.25 18:52:36

Rekkakuski piti tulla kun pappa ja enot oli kuskeja ja reissasvat ympäri Eurooppaa..no,tuli lähihoitaja.. :)

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   19.2.25 18:58:32

Näyttelijä tai laulaja olisin halunnut olla. Minusta tuli luuseri, josta ei ole yhtään mihinkään ja joka joutaisi kuolla pois happea tuhlaamasta.

Päivämäärä:   19.2.25 19:12:12

Minusta piti tulla eläinlääkäri, tuli pelkkä lääkäri. Ihmislääkäriksi en teininä halunnut missään tapauksessa.

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   19.2.25 19:32:12

Alle kouluikäisenä halusin poliisiksi. Ala-asteen alussa, kun jo harrastin ratsastusta, halusin ratsupoliisiksi. Ala-asteen loppupuolella ja yläasteen alussa halusin hevoskasvattajaksi.

Pitkään halusin biologiksi. Oikeastaan ysiluokan ja koko lukion ajan tähtäsin yliopistoon lukemaan biologiaa. Kirjoitin kuitenkin kaikki luonnontieteet ja sain kaikista E:n. Vietin välivuoden hevoshommissa Ruotsissa ja hain sitten yliopistoon mutta en päässyt biologialle vaan kakkosvaihtoehtoon ympäristötieteisiin. Otin paikan vastaan ja nykyään teen töitä ympäristöalalla konsulttina :) Eli vähän sinne päin sitten kuitenkin.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   19.2.25 19:36:43

Lapsena halusin olla taidemaalari. Muuten hyvä suunnitelma, mutta ei ollut kärsivällisyyttä opetella maalaamaan. Eikä taida olla kovin helppoa elättää itseään tauluja myymällä...

Esiteininä löysin tähtitieteen, ja se oli tähtäimessä koko yläasteen ja lukion. Pääsinkin opiskelemaan tähtitiedettä (enimmäkseen koska fysiikan laitokselle pääsee sisään jos osaa avata oven...), mutta jotenkin vasta siinä opintojen aikana tajusin, että enhän mä tätä tahdo työkseni tehdä. :D

Tähtitieteen opinnot jäi kesken. Kävin vielä kokeilemassa suomen kielen opintoja, mutta lopulta hylkäsin koko yliopiston, lukaisin itseni puutarhuriksi ja niitä hommia on takana kohta 10 vuotta (+ muutaman kesän kesätyöt samalla alalla). Katsotaan kuinka kauan kroppa kestää, voin hyvinkin joutua vielä takaisin koulun penkille...

Ai niin. Sivujuonteena ihan lapsesta saakka on ollut ajatus kirjailijaksi ryhtymisestä. Taisi sekin jossain vaiheessa olla haaveammattina. Monta romaania olen aloittanut, mutta nyt on yksi vihdoin siinä vaiheessa, että hiomisen jälkeen voin tarjota sitä kustantamoihin! <3

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.2.25 13:07:53

Sukeltaja, meriarkeologi, tuli sairaanhoitaja

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   20.2.25 14:55:20

Ihan pienestä asti olen halunnut hoitaa ja valmentaa hevosia, ja sitä teinkin työkseni, kasvatustyön ohessa eläkeeseen asti. Lisätyöksi löysin kirjaston, koska hevoset eivät täysin elättäneet. Mitään muuta en olisi halunnutkaan tehdä.

Lähettäjä: Eipä nyt omalla 
Päivämäärä:   20.2.25 15:02:39

Kirjailija oli haave lapsena, eläinlääkäriksi valmistuin kolmikymppisenä

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   20.2.25 15:42:26

Pienenä halusin olla laskettelunopettaja. Myöhemmin erityisope jostain syystä. Päädyin IT-alalle, IT admin.

Päivämäärä:   20.2.25 15:48:07

Ei ole koskaan ollut haaveammattia ja siksi olenkin sairaanhoitaja. Suhteellisen vähällä opiskelulla pääsee kohtuutienesteihin ja työllisyysnäkymätkin ovat olleet ihan kivat nyt viime vuosina.

Oispa joku ”palo” tehdä jotain.

Lähettäjä: Humi 
Päivämäärä:   20.2.25 15:56:25

Aivokirurgi, päädyin aivojen takia sairaseläkkeelle. Nuorena.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.2.25 16:03:18

Jos on jo akateeminen koulutus ja epäilee mahdollisuuksiaan päästä sisään Suomessa, niin kannattaa hakea myös ulkomaille. Euroopassa on paljon hyviä yliopistokaupunkeja, joissa lääkikseen on aikuisen huomattavasti helpompi päästä kuin Suomessa. Parikin tuttua on opiskellut Tanskassa. Vahva kouluruotsi riittää.

Lähettäjä: Vuohi 
Päivämäärä:   20.2.25 16:06:28

.: toisaalta voi olla hyväkin, ettei ole paloa tehdä jotain tiettyä. Jos siis on muitakin juttuja, mitä haluaa lisäksi. Että kelpaa jokin tavallinen kelpotyö, jota voi tehdä melkein missä vaan. Näin voit muuttaa Lappiin tai Hankoon tai ympäriinsä, tai voit etsiä juuri haluamasi asunnon tai sen mökin järven rannalla jne.

Lähettäjä: serenande 
Päivämäärä:   20.2.25 16:25:55

Mistä tämän yhteystiedot saa?
"Lohjalla olisi yksi 55v isäntä vailla emäntää. Ei juo eikä polta, lukihäiriöinen."

Lähettäjä: Kinkeri 
Päivämäärä:   20.2.25 21:19:43

Halusin olla astronautti.
Minusta tuli kokki.

Päivämäärä:   20.2.25 21:22:51

Halusin olla lapsena apteekintäti tai kaupantäti, nuorena luokanopettaja. Päädyin toimintaterapeutiksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.2.25 00:36:58

Keraamikko. Ajauduin verhoilijaksi. Harmi: olin liian hidas ja huolellinen urakkahommiin, ei kestänyt pää eikä peese alkaa yrittäjäksi. Konservaattorina olisin voinut olla hyvä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   21.2.25 07:04:32

Ninja :DDDDDD Lisäksi ratsastuksenopettaja ja kirjailija.
Hevosalalla olinkin aluksi aika pitkään, sitten aloin hammashoitajaksi. Runoja kirjoittelen omaksi huvikseni.

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   21.2.25 07:39:18

Halusin lapsena luokanopettajaksi, mutta päädyin lakimieheksi. Olen tyytyväinen alavalintaan, koska opettajan työ vaikuttaa nykyään varsin raskaalta...

Lähettäjä: Kari Taalasmaa 
Päivämäärä:   21.2.25 09:36:14

Lapsena oli toiveammattina "Kirkkoherra" mutta musta tuli vaan insinöörinplanttu.

Lähettäjä: Loser 
Päivämäärä:   21.2.25 09:48:02

Ei ollut unelmia lapsena, päädyin siivoojaksi.

Lähettäjä: Vih 
Päivämäärä:   21.2.25 10:59:29

Eläinlääkäri, maatilan emäntä, eläintenhoitaja, fyysikko ja opettaja on ollut haaveita. Ei tullut mitään näistä.
Lukiossa pitkä matikka, fysiikka, kemia ja biologia juurikin haaveisiin tähdäten.
Yliopistolla kävin kääntymässä, tajusin ettei tieteen tekeminen ollut oma juttu.

Päädyin toimistorotaksi. Haaveammatti tämä ei ole, mutta sillä elättää itsensä. Maatilan emäntääkään ei sitten tullut, kun parisuhde tilalliseen kaatui.

Jotenkin edelleen se oma paikka maailmassa haussa. Ehkä joku päivä vielä selkenee mitä musta tulee isona.

Päivämäärä:   21.2.25 11:13:54

En enää tiedä, oliko minulla lapsuudessa sellaista selkeää unelma-ammattia vai vaihtuiko se aina sesongin ja ikävuosien mittaan monesti, mutta muistan kyllä ikuisesti kuinka lapsuudenystävän kaverikirjaan kirjoitin kerran unelma-ammatikseni malli ja kilparatsastaja :D

No, mallin mittoihin en koskaan kasvanut ja kilparatsastuksen pariin en itse ole vielä tähän päivään asti kerennyt, mutta työskentelen tällä hetkellä kilparatsastajalle hevosenhoitajana ja ratsastajana. Ammatiltani olen kuitenkin kokki.

Päivämäärä:   21.2.25 11:18:29

Ei ollut unelmia lapsena, päädyin siivoojaksi.

Jos on vakituinen työpaikka ja edes jonkinlainen palkka niin eikö se ole ihan ok?
Tekee vapaa- aikana sitten sellaista mikä itseä kiinnostaa.

Lähettäjä: Amisope 
Päivämäärä:   21.2.25 11:28:46

Opettaja --> opettaja.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   21.2.25 12:42:49

Lentäjäksi halusin lapsena ja pitkään nuorenakin. Ongelmaksi tuossa sitten muodostui se, että olen liian lyhyt. Päädyin hammaslääkäriksi ja pidän kyllä nykyisestä työstäni.

Päivämäärä:   21.2.25 13:11:31

Astronautti ja hävittäjälentäjä.
Ensihoitajaksi päädyin ja on kyllä enemmän mun alaa. Tällä näöllä en uskaltaisi itseäni kyllä varsinkaan hävittäjän kuskiksi päästääkään. Jännitystäkin on ihan riittävästi mun tarpeisiin.

Päivämäärä:   21.2.25 13:18:54

sillon 60luvulla toivoin olevani erakko ja asuvani jossain vuorella ilman ihmisiä. ei lapsen mielikuvitus pidemmälle riittänyt.
asun yksin, mutta siinäpä ne haaveet. ehkä eläkkeellä muutan jonnekin periferiaan ja saan oikeasti olla yksin.

Lähettäjä: Diana 
Päivämäärä:   21.2.25 13:40:21

Pienenä halusin sairaanhoitajaksi, mutta tulikin opettaja.

Päivämäärä:   21.2.25 13:43:49

Eläinlääkäri, tuli virkamies.

Lähettäjä: Karo 
Päivämäärä:   22.2.25 12:52:24

Oopperalaulaja. Farmaseutti tuli.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.