Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Terapia tekee hulluksi, mikä avuksi?

Lähettäjä: Mary 
Päivämäärä:   17.2.25 09:49:42

Terapia aiheuttaa minussa niin intensiivisen lakkaamattoman sisäisen puheen, että uuvun sen alle, en saa nukuttuakaan. Puhe ei ole kielteistä vaan hyvin analyyttistä, mutta sen määrä on valtava.

Jos jollain terapiassa käyvällä tai käyneellä on ollut samanlaisia ongelmia, miten olette selvinneet niistä?

Tätä on kestänyt nyt melkein vuoden.

Re: Terapia tekee hulluksi, mikä avuksi?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.2.25 09:52:46

No lopeta se terapia.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   17.2.25 09:58:10

Oletko puhunut tästä terapeutille? Oma kokemus oli se, että terapia nimenomaan lopetti loputtoman sisäisen puheen vyöryn. Suht nopeasti oppi että jos tulee joku ajatus mieleen niin sen voi sitten ottaa puheeksi terapiassa eikä tarvitse vatvoa itsekseen. Tai sitten kirjoittaa päiväkirjaan sen niin että saa asian pois päästään. Ota asia puheeksi terapeutin kanssa, hänellä on todennäköisesti hyviä vinkkejä asian käsittelyyn.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.2.25 10:03:52

Vääränlainen terapeutti?

Päivämäärä:   17.2.25 10:05:33

"Suht nopeasti oppi että jos tulee joku ajatus mieleen niin sen voi sitten ottaa puheeksi terapiassa eikä tarvitse vatvoa itsekseen."

Minulle ei käy noin, vaan terapiassa puhuttu jatkuu sisäisenä puheena yhtenä vyörynä. Helpoimpia minulle ovat olleet ne muutamat käynnit, kun emme ole puhuneet oikein mistään syvemmästä, vaan ihan niistä näistä arkisista.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   17.2.25 10:06:54

Puhu terapeutille asiasta. Voi olla myös ohimenevä "vaihe". Älä takerru liikaa niihin ajatuksiin, tarkkaile niitä neutraalisti ja objektiivisesti, mutta älä jää niihin kiinni.

Päivämäärä:   17.2.25 10:15:12

Tämä on nyt tärkeä asia kertoa terapeutille. Miten olette sopineet terapian tavoitteet? Onko tapaamisia kerran viikossa vai useammin? Oletteko sopineet jotkut teemat, mitä käsitellään? Millaisia kotitehtäviä terapeutti antaa?

Lähettäjä: Naaraaja 
Päivämäärä:   17.2.25 10:22:18

Mikä suuntaus terapialla on?

Päivämäärä:   17.2.25 10:24:02

"Puhu terapeutille asiasta."

Olen minä siitä puhunut. Terapeutin mukaan terapia on tavoitteellista toimintaa, jossa on tarkoitus mennä eteenpäin, joten tapaamiset eivät voi olla arkista jutustelua, vaan niihin täytyy liittyä pitemmän ajan ratkaisukeskeinen tavoite.

Minä taas itse kaipaan sitä, ettei koko elämäni olisi uuvuttavaa analysointia ja vaihtoehtoista ajattelua ja näkökulmia.

Päivämäärä:   17.2.25 10:24:40

"Mikä suuntaus terapialla on?"

Integratiivinen.

Lähettäjä: Nipa 
Päivämäärä:   17.2.25 10:27:19

Kirjoita, kirjoita, kirjoita. Sisäinen puhe luuppaa loputtomiin, tekstiksi muotoilemalla on ns pakko edetä ja saattaa ajatuksia valmiimmiksi. Mulla erittäin intensiivinen monologi ja tämä (parin luottotyypin kanssa keskustelemisen lisäksi) ainoa mikä toimii. Tekstin ei tarvitse olla johdonmukaista tai edes kokonaisia lauseita, vaan vaikka ajatuskarttoja tms, kunhan kynä paperiin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.2.25 10:27:46

"Minä taas itse kaipaan sitä, ettei koko elämäni olisi uuvuttavaa analysointia ja vaihtoehtoista ajattelua ja näkökulmia."

Tämän takia terapiassa käynti ei sovi kaikille vaan ne ongelmat kannattaa ratkoa ihan itse. Päätät mitä mieltä olet jostain asiasta ja that's it, ei se sen kummempaa ole.

Päivämäärä:   17.2.25 10:28:56

Tuo kuulostaa siltä että teidän täytyy käydä uudelleen läpi, että mikä se teidän tavoite on. Ratkaisukeskeisyys meinaisi just sitä että ajatuksista pääsee yli eikä ympäri eikä jää niihin kiinni. Terapeutti ei ole ilmeisesti osannut antaa sinulle oikeanlaisia tehtäviä tai ette ole päässeet kiinni todellisiin pulmakohtiin. Ajatusten jatkuva virta on vähän niinkuin sitä kiertää oikeaa kipukohtaa kuin kissa kuumaa puuroa. Eli mitkä ne tavoitteet on? Minulla esim oli ahdistusoireiden vähentäminen työkyvyn ylläpitämiseksi. Eli keskityimme siis siihen, miten voin työhön liittyvissä tilanteissa hallita omaa vireystilaa, stressireaktioita, palautumisprosessia jne. Tehtiin tähän liittyviä kotitehtäviä ja kirjoitusjuttuja, ja joka käynnillä testattiin jotain uutta työkalua ja tsekattiin miten aiempien työkalujen käyttö oli onnistunut. Eli aktiivista, määrätietoista työskentelyä sovitun teeman mukaisesti. Miten teillä on sovittu?

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   17.2.25 10:32:56

Olin pitkään tuollainen. Lisöksi luin kirjoja, jotka pahwnsi asiaa. Siis psykologiaa ja psykiatriaa.
Vihdoinkin on rauhoittunut, 8 terapiavuoden jölkeen : D

Päivämäärä:   17.2.25 10:34:04

"Lisöksi luin kirjoja, jotka pahwnsi asiaa."

Tätä minäkin teen. Pelkkä terapia ei riitä, vaan luen myös psykologien, terapeuttien ja psykiatrien kirjoittamaa kirjakauppakirjallisuutta.

Lähettäjä: Vilja 
Päivämäärä:   17.2.25 10:56:41

Ota asia uudelleen puheeksi terapeutin kanssa, mutta ei sillä lähtökohdalla että pitää vähentää hankalia asioita vaan että mitä teet, kun tilanne on päällä. Terapia ei ole helppoa ja sun elämäntilanne pitää olla sellainen että jaksat ja pystyt siihen. Keskeyttäminen kuitenkin on huono vaihtoehto, koska olet todella onnekas kun sulla on se terapeutti. Ne asiat jotka jää vaivaamaan, on selvästi syytäkin käsitellä, mutta minimoi nyt ainakin ylimääräinen kuormitus eli ne kirjat ja muu teoria, keskity itseesi enemmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.