Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinä, jolla on ollut HPV...

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   15.2.25 20:28:31

...oletko kertonut siitä seksikumppaneillesi?

Tuli toisesta topikista mieleen.

Mulla on ollut esiaste joskus 15 vuotta sitten eikä olisi tullut mieleenkään mainita esimerkiksi nyt vuosi sitten alkaneessa suhteessa esim. Ennen seksiä, vaan sitten vasta kun tulee luonnollisesti muuten puheeksi niin olen todennut olleen.

Mites muut?

Re: Sinä, jolla on ollut HPV...

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   15.2.25 20:44:50

Pitää mainita, heti! Herran jee. Mun mies kertoi 3kk jälkeen, että niin muuten voit saada kukkakaalin jalkoväliisi. Melkein lemppasin samantien. Luotto kyllä meni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.2.25 21:24:51

Kyllä kerron. Minä kannan virustyyppiä joka aiheuttaa syöpää eli minulla ei ole syyllä tai muitakaan oireita. Yksikään mies ei ole sen takia perääntynyt mutta kertovatko nämä uusille kumppaneille suhteen päättymisen jälkeen että ovat altistuneet? Eivät varmasti.

Lähettäjä: Pepe 
Päivämäärä:   15.2.25 21:35:55

Osaako joku kertoa mulle voiko HPV:tä vastaan suojautua oikeasti mitenkään? Olin hyvin pitkään ensimmäisessä suhteessani ja ei tullut nuorena häslättyä ympäriinsä. Avioliitto kariutui joku aika sitten, ja nyt pitäisi varmasti uskaltaa joskus uuteen vakavampaan suhteeseen... Muutama viritelmä tässä on ollut, mutta olen ollut varovainen, kondomia on käytetty kaikessa kanssakäymisessä. Kävin vasta papassa, ja sitä papanäytettä ei edes tutkittu koska minun todettiin olevan HPV negatiivinen. Olen jo 44v, mutta olisiko nyt eteen tuleva mahdollinen tartunta miten vaarallinen minulle? Papassa käydessä kysyin hoitajalta, että jos testi on nega, niin voinko saada rokotuksen. Aikuisia ei kuulemma rokoteta.

Lähettäjä: Agentti 
Päivämäärä:   15.2.25 21:50:33

Pepe, eipä siltä oikein voi. Huonolla tuurilla saattaa tulla kumista huolimatta.

Mielenkiinnosta: miksi koette tärkeäksi kertoa, jollei se just silloin ole aktiivinen? Eikös se sillä partnerillakin ole lähes varmasti jo ollut (miehet eivät sitä vain tiedä, eikä suurin osa naisistakaan).
Jos ajattelet, että "eihän sitä voi tietää, jos se aktivoituu uudelleen", niin samahan pätee keneen tahansa - koskaan ei voi tietää, vaikkei sitä olisikaan todettu.

Päivämäärä:   15.2.25 22:04:31

Yksityiseltä puolelta voi saada luultavasti omaan piikkiin HPV rokotteen, soita Mehiläiseen ja kysy. Muistaakseni maksaa useamman satasen.
--
Minä kerron, koska kannan ärhäkkää syöpää aiheuttavaa virusta joka voi aiheuttaa miehille suu ja peräsuoli syöpää. En testaa päivittäin onko HPV negatiivinen vai ei, joten en itsekkään tiedä mikä on tilanne 100% varmasti. Kyselen itsekin kaikki taudit ja vaadin sp testit, joten olisi tekopyhää olla kertomatta että minua nuolemalla saatat muuten saada ärhäkän viruksen joka voi aiheuttaa syöpää.

Kerron ennen seksin harrastamista ja annan linkin jonka kautta mies voi perehtyä asiaan ja sitten päättää mitä tekee. Kukaan ei ole tähän mennessä lähtenyt kävelemään. Ainoa miesten huoli on jos olisi syyliä..

Päivämäärä:   15.2.25 22:35:27

Eipä ihme, että tuokin on monella..

Päivämäärä:   15.2.25 22:56:18

Hauskaa, että vastaukset näyttävät elävän aina sen mukaan, millä kannalla aloittaja on :D nyt tietysti kaikki kertovat koska on vakaca juttu jne.

Vertaa tähän topaan: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9955475&t=9934941#top

Päivämäärä:   16.2.25 14:27:21

Up

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   16.2.25 15:32:58

No eipä siltä oikein voi suojautua, tarttuu limakalvokontaktissa, joten voi tarttua suudellessakin. Olen toki kertonut kumppanilleni, hän kun on lasteni isä ja ollaan yli 10v oltu yhdessä, hpv aktivoitui kun oltiin oltu 7v yhdessä. Ei aavistustakaan, kummalla se oli ollut vai molemmilla. Mutta minulle siis kehittyi siitä syöpä. Kumpikaan meistä ei harrasta pettämistä, kummallakaan ei ole ollut mikään vilkas seksielämä ennenkuin mentiin yksiin ( yhden käden sormilla laskettavissa) , joten siinäpä kummastelijoille miettimistä. Se voi olla kenellä vaan ja aktivoitua yhtäkkiä vuosien hiljaiselon jälkeen. Siksi sitä seulotaan. Muttei se nyt jumaleissön mikään kuolemantuomio ole. Virus kuin virus.

Lähettäjä: Juupeli 
Päivämäärä:   16.2.25 15:38:29

Nykyäänhän testataan onko elimistössä hpv. Eli jos se on nega niin tarkoittaako se että syöpää ei voi tulla/ehtii vielä ottaa rokotuksen? Eli onko turha juosta taas seuraavissa papakokeissa jos en tässä välissä harrasta mitään seksiin viittaavaa limakalvokontaktia, edes suutelua? Ja menen vasta kun sitä tapahtuu? Kun jos olen nega niin turha kai seuloa tässä välissä mitään.

Päivämäärä:   16.2.25 15:50:28

Juupeli, silloin se ei vain ole aktiivinen, jos testi on nega. Voi aktivoitua vaikka kolmen tai kolmentoista vuoden päästä ilman, että on seksiä välissä. Koskaan ei voi tietää, onko virus latenttina eli nukkuvana kehossa vai ei.

Lähettäjä: Illusia 
Päivämäärä:   16.2.25 15:51:06

Nih, jotkut lähteet ainakin sanovat, että EI tartu suudellessa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.2.25 15:55:00

Mulla on ollu joskus 10 vuotta sitten ihan se näkyvä kondylooma. Ja myös testeissä korkean riskin hpv. Siitä mainitsin aina ennen seksiä. Mutta nyt ei ole enää vuosiin oireillut. Ja hpv testi ollu puhdas. Joten en ehkä enää vaivaudu kertoo.

Päivämäärä:   16.2.25 17:47:00

"Eli jos se on nega niin tarkoittaako se että syöpää ei voi tulla/ehtii vielä ottaa rokotuksen? Eli onko turha juosta taas seuraavissa papakokeissa jos en tässä välissä harrasta mitään seksiin viittaavaa limakalvokontaktia, edes suutelua?"

Olet voinut saada sen viruksen esimerkiksi omalta äidiltäsi ja se voi aktivoitua / olla aktivoitumatta. Kukaan ei voi tietää. Riittää kun käyt seulonnoissa kun se kutsu tulee. Syövän kehittyminen vie yleensä +7 vuotta, joten se 5 vuoden välein tehtävä seulonta on riittävä.

Ei sen HPV:n takia unia kannata menettää kunhan osallistuu seulontoihin. Omaa seksikäyttäytymistään kannattaa kuitenkin miettiä- kuten yksi lääkäri sanoi niin makaat tavallaan mun jokaisen seksi kumppanisi edellisen kumppanin kanssa. Siksi HPV on myös todella yleinen kun se tarttuu hyvin herkästi.

Se, että kerrotko kumppanillesi onko sinulla HPV tai jokin muu seksitauti on suurimmaksi osaksi itsesi päätettävissä kun ainoastaan herpeksen ja HIVn tarttuttamisesta on annettu tuomioita. Minä kerron HPV:stä ja en harrasta seksiä ihmisen kanssa, joka ei ensin mene testeihin ja käy puhumalla nämä asiat läpi. Mielestäni sillä toisella osapuolella on oikeus kieltäytyä samoin kun minä olen itse kieltäytynyt kun joku on tunnustanut että hänellä on tiedossa oleva sp tauti.

Lähettäjä: 1x 
Päivämäärä:   16.2.25 17:48:27

YÖK

Lähettäjä: Kaktus 
Päivämäärä:   17.2.25 22:37:38

Riittääkö, jos kertoo ennen kuin kondomi jätetään pois (tai on suuseksiä etc), siis jos testi on jo muuttunut negaksi?

Toki koskaan ei voi tietää, jos se uudelleen aktivoituu, mutta eikös se ole sama tilanne kaikilla, jotka joskus ovat seksiä harrastaneet (ettei voi varmaksi tietää, onko sitä)?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.