Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hoitaja valitti syyllistämisestä, kun...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.2.25 19:01:50

...lopetin hoitosuhteen.

Hän oli kahtena edellisenä kertana kysynyt, tahtoisinko lopettaa käynnit, koska vaikutan toimintakykyiseltä. Kun hän kysyi kolmannen kerran, sanoin hänelle, että koen tarvitsevani näitä, mutta koska haluat käyntini lopettaa, niin en enää tule.

Hän otti siitä nokkiinsa ja sanoi, että syyllistän häntä.

Teinkö jotakin väärin?

Re: Hoitaja valitti syyllistämisestä, kun...

Päivämäärä:   15.2.25 19:04:27

Kyllä. Syyllistit hoitajaa omasta päätöksestäsi ja tulkinnoistasi. Hoitaja on esittänyt ihan asiallisia kysymyksiä, jotta mietit itse omaa tilannettasi ja tarvettasi hoitosuhteeseen. Kysymykset eivät ole mikään vinkki siitä, että hoitaja haluaisi itse lopettaa hoitosuhteen.

Päivämäärä:   15.2.25 19:06:32

Kai sitten niin. Kärsin pahasta häpeäongelmasta ja tunnen, ettei minulla ole edes oikeutta olla olemassa. Tunsin hirveää syyllisyyttä hoitajan luona käynneistä sen jälkeen, kun hän rupesi kyselemään, pitäisikö minun lopettaa ne. En kestänyt enää painetta.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   15.2.25 19:08:28

Luultavasti et saa täältä ammattilaisen vastausta tähänkään kysymykseen.

Päivämäärä:   15.2.25 19:08:54

Taas tämä sama aloitus samasta aiheesta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   15.2.25 19:39:34

Mielenkiinnosta: mistä häpeäongelma johtuu?

Päivämäärä:   15.2.25 19:44:19

” Mielenkiinnosta: mistä häpeäongelma johtuu?”

Vaativasta äidistä ja mitä näitä syitä nyt olikaan.

Lähettäjä: Muro 
Päivämäärä:   15.2.25 19:59:02

Hoitajan olisi kannattanut jo ekalla kerralla perustella paremmin, että miksi hän ehdottaa lopettamista. Hän ei kuitenkaan varmasti tarkoittanut sitä, että sinulla ei olisi oikeutta käydä käynneillä.

Olen itsekin kärsinyt pahasta häpeästä ja edelleen häpeä nostaa herkästi päätään. Pitää kuitenkin aina yrittää muistaa, että minun häpeäntunteeni on yliaktiivinen: se, että jokin asia tuntuu minusta häpeälliseltä, ei läheskään aina tarkoita, että häpeään olisi oikeasti aihetta. Lopulta häpeä on vain tunne, ja sen valtaa pystyy vähentämään. En missään nimessä tarkoita että pitäisi syyllistyä siitä että kärsii häpeästä, mutta haluaisin valaa vähän toivoa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.2.25 19:59:52

Syyllistithän sinä häntä. Lopeta tai älä lopeta, mutta älä siirrä vastuuta itsesi ulkopuolelle. Hoitajan kysymys oli ihan asiallinen.

Lähettäjä: The Nöös 
Päivämäärä:   15.2.25 20:01:14

Suoraan sanoen en tiedä, miten nämä pitäisi lopettaa. Koulussa opetettiin, että päätös käyntien lopettamisesta pitäisi tehdä yhdessä potilaan kanssa, mutta eihän tämä toteudu juuri koskaan, kun aloite tulee hoitajalta.

Hoitajan ehdottamaan käyntien lopettamiseen potilaan reaktiot ovat usein koko asian kieltäminen, viha, hätä, uhkailu (itsemurha) tai käyntien lopettaminen ilman mitään selitystä.

Vaikka kuinka varovaisesti kysyisin potilaalta, kokeeko hän, että käynnit voitaisiin lopettaa, niin on hyvin mahdollista, että potilasta ei enää sen jälkeen näy, vaikka hänelle olisi varattu aika. Häpeä, joka lävistää koko persoonan, on niin voimakasta, että potilas ei pysty keskustelemaan, vaan kokee varovaisimmankin aloituksen hoidon jatkosta arvottomuudentunnossaan sillä tavoin, että hänellä ei ole enää oikeutta käyttää terveydenhuollon palveluita.

Toinen koulussa opetettu asia oli, että käyntien loppuessa potilaalle ei saisi jäädä tunnetta, että hän jää yksin, mutta tosiasiassa hyvin usein hän jää. Kun hoitajakäynnit loppuvat, potilaan oletetaan pärjäävän ilman muita tukitoimia. Olen monesti miettinyt, kuinka moni voimakkaasti häpeävistä potilaista on tappanut itsensä hoitosuhteen loputtua, koska he eivät välttämättä enää uskalla yrittää palata hoidon piiriin häpeänsä vuoksi.

Päivämäärä:   15.2.25 20:18:55

"En kestänyt enää painetta."

Mitä sinä kestät?

Päivämäärä:   15.2.25 20:22:21

"Syyllistithän sinä häntä. Lopeta tai älä lopeta, mutta älä siirrä vastuuta itsesi ulkopuolelle."

Olin vastannut kahdella edellisellä käynnillä hoitajan kysymykseen, että en tahtoisi lopettaa hoitosuhdetta. Kun hän kysyi kolmannen kerran, minulle tuli tunne, että minulla on velvollisuus lähteä.

Oletin, että hän tulee kysymään kysymyksen jokaisella käynnillä, kunnes lähden.

Lähettäjä: The Nöös 
Päivämäärä:   15.2.25 21:03:22

"Olin vastannut kahdella edellisellä käynnillä hoitajan kysymykseen, että en tahtoisi lopettaa hoitosuhdetta. Kun hän kysyi kolmannen kerran, minulle tuli tunne, että minulla on velvollisuus lähteä."

Tätä juuri tarkoitin. Kun aloite lopettamiseen tulee hoitajalta, tilanne on usein se, että potilas ei tahdo suhdetta lopettaa. Siksi en ymmärrä, miksi koulussa opetettiin, että päätös on yhteinen. Jos hoitaja tahtoo potilaan pois, niin hoitajanhan päätös on tehtävä potilaan tahdosta riippumatta.

Homman ei pitäisi mennä tuollaiseksi painostamiseksi. Hoitajan pitäisi tehdä päätös ja sitten valmistella potilas päättämäänsä, eikä painostaa kyselemällä. Kaikki erot eivät ole sopuisia, eikä sille mitään voi.

Lähettäjä: Dkdk 
Päivämäärä:   16.2.25 13:10:16

Minullakin on kai jonkinlainen häpeäobgelma. Ei ole diagnoosia enkä ole kehdannut kenellekään.puhua asiasta.

Vanhempani arvostelivat ja haukkuivat pienestä asti. Isä ollut besserwisser ja äiti töllötti vain saadakseen kertoa mitä tein väärin. Tarhassa jotkut kiusasivat eikä hoitajat puuttuneet. Ihan siis saattoi olla nimittelyä ja nurin tönimistä. Hoitajat sanoivat vain että älä välitä tai että eivät ole nähneet tai kuulleet mitään. Koulussa ja harrastuksissa sama. Solvattiin, haukuttiin, hyljittiin, jne. Huomauteltiin vioista ja keksittiin vikoja jos niitä ei ollut.

Minusta tuli pelokas ja arka. Olen sellainen edelleen 40-vuotiaana. En uskalla luottaa ihmisiin ja olen katkera siitä, että muut kohtelivat minua huonosti sen sijaan, että olisivat vain antaneet minun olla rauhassa.

Vaikka kuinka itse ajattelen, että menneet on menneitä ja jos jollain on joku ongelma niin eläköön sen kanssa ja antakoot minun olla. Minä en voi koskaan olla kaikkien mielestä täydellinen ja oikeanlainen. Mutta silti on vaikeaa ja minua nolottaa kaikki ja hävettää ihan typerätkin asiat pitkään jälkeenpäin.

Lähettäjä: Taas 
Päivämäärä:   16.2.25 14:11:33

Tuolle aloittajalle on se ja sama mitä sille sanotaan. Mikään ei ole hyvä.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   16.2.25 14:16:10

Jos mielenterveysketjuissa joku on vaikeasti ongelmainen, niin se on hyvin harvoin aloittaja. Ongelmaiset ilmoittautuvat ketjuihin mukaan vasta myöhemmin. Edellä on yksi.

Päivämäärä:   16.2.25 14:20:10

"Olin vastannut kahdella edellisellä käynnillä hoitajan kysymykseen, että en tahtoisi lopettaa hoitosuhdetta. Kun hän kysyi kolmannen kerran, minulle tuli tunne, että minulla on velvollisuus lähteä.

Oletin, että hän tulee kysymään kysymyksen jokaisella käynnillä, kunnes lähden."

Miten hoitaja olisi voinut varmistaa että haluat vielä käydä hänen vastaanotollaan? Muuten kuin kysymällä?

Lähettäjä: hei taas 
Päivämäärä:   16.2.25 14:43:54

Ei olekaan pitkään aikaan aloittajasta kuulunut, harmi ettei hoitosi ole yhtään edennyt tai vointisi kohentunut

Päivämäärä:   16.2.25 15:49:12

"Miten hoitaja olisi voinut varmistaa että haluat vielä käydä hänen vastaanotollaan? Muuten kuin kysymällä?"

Olisin ilmoittanut sen itse.

Hoitaja ei kysellyt yli yhdeksään kuukauteen, tahdonko käydä, antoi vain aina uuden ajan. Sitten rupesi kyselemään. Miten muuten tuon voi tulkita kuin niin, että hän tahtoi minusta eroon?

Miten olisitte itse tulkinneet yhtäkkiä alkaneet kyselyt?

Päivämäärä:   16.2.25 16:24:18

"Olisin ilmoittanut sen itse."

Olisitko? Hoitaja tietää että häpeät kaikkea, olisitko kehdannut kertoa ettet halua enää tavata häntä?

Päivämäärä:   16.2.25 17:44:44

"Olisitko? Hoitaja tietää että häpeät kaikkea, olisitko kehdannut kertoa ettet halua enää tavata häntä?"

Olisin.

En ymmärrä, miksi hoitaja ei voinut keskustella asiasta suoraan ja perusteellisesti. Miksi hän rupesi vihjailemaan, että minun pitäisi lähteä pois?

Minulle jäi tunne, että hän kiersi vastuutaan ja halusi minun lopettavan hoitosuhteen sen sijaan että olisi itse tehnyt päätöksen, että se on lopetettava itsetuhoisuudestani huolimatta.

En voi kuin arvailla, joten arvaan, että juuri tuo itsetuhoisuus oli asia, minkä vuoksi hoitaja painosti minut pois sen sijaan että olisi tehnyt rehdisti päätöksen itse ja kantanut siitä vastuun.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   18.2.25 21:01:03

Koko homma menee perseelleen koulusta asti, jos tästö ei puhuta muutoin kuin lopettamisen näkökulmasta ja ko termiä käyttäen. Keskustelujen ja prosessin vaikuttavuutta voi arvioida vaikka sen perusteella, miten paljon saa puhuttua alusta alkaen auki sitä, että tapaamiset ovat osa tervehtymistä ja tasapainottumista, siis yksi vaihe elämänkulussa, eikä siihen pidä takertua yhtään sen enempää. Että puhutaan näkyväksi se, mihin ja miten hlö keskusteluja oman tarinansa osaksi sitoo ja millaisen merkityksen niille antaa, mihin niitä käyttää. Väärinkäyttäjiä on aina.

Aloittaja antoi ammattilaiselle PALAUTETTA ja sehän on juma...a kiellettyä systeemissä. Olet puhumassa siellä omista asioistasi ja tunteistasi ja sitten kun niin teet, todella autenttisesti, niin eikö joku tunari vedä herneen nenään. Ehkä hän on käyttänyt keskustelujanne oman vointinsa tai ylemmyyden - tai oikeudentuntonsa vuoksi muuhun kuin piti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.