Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen rinkka tms matkailuun?

Lähettäjä: Reppuli 
Päivämäärä:   15.2.25 10:39:26

Suunnitteilla tehdä ainakin pari matkaa niin että lennän pääkohteeseen ja sitten sieltä kuljen julkisilla muualle. Tajusin just että eihän mitään matkalaukkua kannata tuollaisille reissulle ottaa mukaan vaan joku rinkka, iso reppu tms olisi parempi.

Mihinkään vaeltamaan ei ole tarkoitus lähteä, joten sellaista vaellusrinkkaa en tarvitse. Noin viikon tavarat pitäisi mahtua mukaan, eikä se mulla tarkoita vain hammasharjaa ja pareja vaihtoalkkareita, vaan melko reilustikin vaihtovaatteita ym. Onko jotain "kaupunki"vaihtoehtoja olemassa? Millaisia muilla on käytössä? Vinkkejä?

Toki täytyy johonkin kauppaan mennä jossain vaiheessa tsekkaamaan valikoimaa, mutta kartoitanpa hieman kokemuksia jo etukäteen.

Ai niin ja miten tuollaiset rinkat ym kestää ruumassa. Varmaan ihan hyvin? Kai niissä on ok kiinnitykset tms.

Re: Millainen rinkka tms matkailuun?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   15.2.25 11:04:09

Minä olen vuosia käyttänyt nimenomaan ihan vaellusrinkkaa. Ne on käteviä koska tilaa on, ja voi valita koon puolesta itselle sopivan. En tiedä miten samankokoinen reppu eroaisi mitenkään rinkasta.

Ruumaan mennessä täytyy vaan huolellisesti sitoa kaikki narut ja nauhat pois tieltä ettei ne jää mihinkään kiinni tai pistää muovipussiin. Ja tietysti kaikki vähänkään arka tavara keskelle pakattuna niin että vaatteet pehmustaa. Mutta hyvin on toiminut.

Itse suosittelisin että käyt ihan katsomassa ja kokeilemassa miltä tuntuu. Sitten kun painoa on reilusti ja sitä reppua joutuu rahtaamaan julkisissa niin on kyllä myös kiva että se on suunniteltu pitkäaikaiseen kantoon eikä vain asusteeksi koska yllättävän paljon jo se miten hihnat on kiinnitetty itse tavara osaan vaikuttaa kantomukavuuteen, samoin vyötärötuki on hyvä jos yhtään pidempiä aikoja joutuu kantamaan

Lähettäjä: moro 
Päivämäärä:   15.2.25 11:08:53

Osprey Fairview tai joku muu samantyylinen. Ehdottomasti semmoinen joka aukeaa matkalaukkutyyliin ettei tarvitse pohjalta kaivaa, tai vähintään koko repun läpi menevä vetoketju ei pelkkää päältätäyttöä. Tuossa fairviewissä on hyvä kun saa hihnat piiloon jos reppu menee ruumaan.

Viikon reissuille itse hankkisin 40l repun. Sen kokoiset menee usein vielä mahdollisesti käsimatkatavarana. 50-60l on vielä ok mielestäni, sitä isompi on aivan turha ja iso kaupunkimatkailuun.

Lähettäjä: PKS 
Päivämäärä:   15.2.25 11:13:17

Mulla on Ospreyn rinkka, joka on tarkoitettu laitettavaksi ruumaan, eli kaikki hihnat yms. saa pakattua piiloon. On toiminut todella hyvin. Toisena kassina vastaavassa käytössä mulla on Ortliebin vedenkestäviä duffeleita (mulla on sekä 85 että 60 litraiset) ja sellainen toimi todella hyvin mm. kuukauden matkalla Filippiinien reissukassina. Noi Ortliebit on vähän hinnakkaita, mutta ne kestää ja on vedenpitäviä, niin siksi oon hankkinut sellaiset. Reissussa mm. voi huoletta heittää kamat kassissa lavalle, kattotelineelle, veneen kannelle tms. eikä tarvitse pelätä, että vaatteet tai muut tavarat kastuu.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   15.2.25 11:31:42

Mulla on Ospreyn vedettävä rinkka. Siinä on siis pyörät alla ja kantosysteemi läpän alla piilossa. Ostin tuon kun tajusin rinkan kanssa reissatessa, että siitä on pitkä aika kun olen oikeasti rinkkaa reissuillani tarvinnut, vedettävä on helpompi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.2.25 12:25:37

Kannattaa tosiaan miettiä hetki, missä ja miten matkustaa. Itse samoilla spekseillä ajattelin tarvitsevani rinkan ja sitten kokemuksiani luettuani tajusin, että perusvedettävä on paljon kätevämpi. Jos kuljet vaikeassa maastossa, niin silloin rinkka on kätevämpi. Jos kuitenkin kulku on enemmän kaupunki/taajama-tyyppisessä ympäristössä, jossa on tasaiset tiet, niin mitä sinä rinkalla teet? Vedettävää ei tarvitse kantaa ja kulkee julkisiin ihan yhtä helposti ellei helpomminkin kun rinkka.

Päivämäärä:   15.2.25 12:27:25

Ja siis julkisissa kun tosiaan et voi kulkea rinkka selässä, vaan se täytyy kantaa. Helpommin matkalaukkua siirtelee metrossa kuin rinkkaa. Junassa sama homma. Busseissa se taas laitetaan alas.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   15.2.25 12:34:17

Duffel bag -tyyppinen kassi itselläni, voi kantaa reppuna selässä tai olkalaukkuna. Jos pysyy kaupungissa ja tasaisilla teillä, niin perinteiden vedettävä on helpompi.

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   15.2.25 12:42:01

Haaveilen Samsoniten Ecodiver backpacista, vetolaukku olkahihnoilla siis. Ei nuo Ospreynkään versiot sen hullummilta näytä.

Tähän mennessä on tullut pärjättyä 50-65l rinkalla, reppureissatessa pienemmällä ja pari viikon sukellusreissut isommalla. Useasti majoituksesta toiseen siirtyessä sivusta/päältä aukeava rinkka on kätevä, kun ei viitsi kaikkea tyhjentää tarvitessaan sen pohjalla olevan tavaran.

Ompelin rinkalle jämäkästä kankaasta sadesuojan mallisen pussin, jonka laitan olkahihnojen suojaksi lentojen ajaksi ja viimeistelen paketin jämäkällä matkalaukkuvyöllä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   15.2.25 12:46:25

Duffel bagit on hankalia, jos on lyhyt ja lyhytselkäinen. Itse olen 158cm ja mulla duffelit tippuu pepun päälle, todella hankala kävellä ja liikkua. Ehkä sellainen pieni 40 litrainen duffeli voisi mennäkin. Rinkoissa löytyy paljon enemmän säätövaraa, niin saa sopivammaksi, jos jonkun kannettavan haluaa. Rinkkojen etu on myös erilaiset taskut ja osastot, mitä ei ole putkikasseissa eikä kyllä yleensä ns matkailurinkoissa. Jos siis ihan perinteistä rinkkaa ostaisin, niin ehdottomasti sellainen, missä on välipohja ja kunnon sivutaskut.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   15.2.25 12:58:12

Minulla 65L Halti rinkka, kestänyt hyvin lentokoneen ruumassa matkaamista melkein 20v. Tosin kannattaa huolehtia siitä ettei siellä ole mitään terävää rinkan reunoja vasten. Kulunuthan tuo jo toki on, mutta silti edelleen ehjä ja lujatekoinen.

Mutta jos ei ole tarkoitus lähteä vaeltamaan eikä muutenkaan tarvitse kovin paljon tavaraa mukaan, niin viikon reissuun riittää pienempikin.

Matkalaukuissa on puolensa, mutta itselläni menee hermot niiden pyörien jatkuvaan narinaan ja kolinaan jos tie (vaikka tavallinen asfalttikin) on yhtään epätasainen niin kuin tiet ovat melkein aina. Rinkkaa tai reppua taas pitää koko ajan kantaa ja jos siinä on painoa sen kanssa voi hartiat joutua koetukselle jos ei ole sellaiseen tottunut. Siinä asiassa rinkka on parempi kuin reppu, niissä on tukeva lantiovyö jonka varaan saa osan painosta niin että se tuntuu kevyemmältä kantaa kun kaikki paino ei ole hartioiden varassa.

Jos pitäisi valita viikon reissuun pieni rinkka tai matkalaukku, valitsisin pienen rinkan.

Lähettäjä: Fin 
Päivämäärä:   15.2.25 13:15:15

Arvioi tarkkaan mihin olet menossa. Jos on kaupunkikohteita ja siirtymät on lentokentältä julkisilla muualle, niin rinkka ei välttämättä ole se paras vaihtoehto. Se on kuitenkin kannettava, eikä vedettävä. Joitakin vedettäviä rinkkoja toki myös on, mutta ovat sitten suhteessa myös kalliimpia.

Jos taas reissu sellainen että joudut oikeasti kävelemään ja huonompiakin teitä ja tavarat kulkee "koko ajan" mukana, niin sitten rinkka voi olla parempi.

Ns. reppureissaajilla Ospreyt on olleet tosi suosittuja. Pointti on ehkäpä se rinkan malli ja pakkauksen solakka muoto ja tiiveys. Esimerkiksi Fjällravenin Kajka on nimenomaan vaellusrinkka, jolla selvästi ruumaan riskialttiimpi muotoilu, kun taas Abisko on tiiviimpi malliltaan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   15.2.25 13:16:00

65 l Halti Chili on ollut käytössä vuosikaudet ja se toimii erinomaisesti. Pidän sitä kätevämpänä kuin matkalaukkua. Esimerkiksi Lontoossa on huomattavasti helpompi liikkua metrossa rinkan kuin matkalaukun kanssa, siellä esteettömyys on aika vieras asia ja portaita kaikkialla. Kantomukavuus on paljon parempi kuin raahata laukkuja.

Päivämäärä:   15.2.25 13:44:21

"Esimerkiksi Lontoossa on huomattavasti helpompi liikkua metrossa rinkan"

Ihan oikeasti muista välittämättä kannat rinkkaa lontoon metroissa? Itsekeskeisyys huipussaan. Ei, älä todellakaan edes harkitse tekeväsi kuin ällö. Kuuluu ihan peruskäytöstapoihin, että julkisissa ei kuljeta iso reppu selässä.

Lähettäjä: Kaija 
Päivämäärä:   15.2.25 13:49:50

Mä harkitsen matkarepun ostoa. Mahtuu tarpeeksi tavaraa ja saa viedä koneeseen.

Maailmalla kannetaan reput ja rinkat etupuolella, ei selässä kun ollaan metrossa sun muussa ahtaassa tilassa

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   15.2.25 14:02:53

Kaija, että etupuolellako se rinkka vie vähemmän tilaa? Ei, rinkat ja reput lasketaan metrossa pois selästä, ei pidetä sen paremmin etu- kuin takapuolellakaan.

.., totta kai kannan. Lasken selästä metrossa ja kuljen sen ulkopuolella portaissa yms rinkka selässä. Miten muuten ajattelit toimittavan? Saman tilan se ja rinkka netrossa vie kuin matkalaukkukin. Missään kohdassa en ole metrovaunussa sanonut pitäväni rinkkaa selässä. Etkö ymmärrä käyröstapoja vai mikä sinua vaivaa? Metrovaunussa ei ole portaita, metrotunneleissa on, mutta tämäkin pitää vissiin kaltaisellesi vääntää rautalangasta.

Lähettäjä: Kaija 
Päivämäärä:   15.2.25 15:22:20

Ällö: kyllä vaan on joissakin maissa kielletty reput ja rinkat selässä joukkoliikenteessä. Hitsi kun en muista missä?
Kun käännyt esim metrossa rinkka selässä versus mahan puolella, tajuat eron. Kokeile vaikka

Lähettäjä: Reppuli 
Päivämäärä:   16.2.25 12:31:33

No, sepä se kun tässä on koko maailma vielä valloitettavana niin ei voi tietää millaisiin paikkoihin päädyn. Nytkin suunnitteilla olevat reissut sisältävät muutakin kuin kaupunkeja ja taajamia. Ja onko esim mukulakivillä kiva vetää matkalaukkua? Mulla meni jo vähän hermo matkalaukun vetämiseen, kun yhdessä paikassa käveltiin autovuokraamolle muutama kilometri ja tie ei ollut ihan priima.

Monipuolisuus plussaa, joten tuollainen rinkka mitä voi myös vetää, alkoi kiinnostamaan. Hinnalla ei väliä, jos on hyvä ja kestävä.

Kiitos vinkeistä! Laittelen näitä ylös ja alan tutustumaan vaihtoehtoihin paremmin.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   16.2.25 13:32:43

Reppuli, jos alat vakavamminki harkita reppua tai rinkkaa jossa on myös pyörät sitä varten että voi vetääkin halutesaan, älä osta netistä ainakaan ennen kuin olet jossain kivijalkaliikkeessä kokeillut miltä sellaine tuntuu kantaa.

Jokunen vuosi sitten me saimme työnantajalta lahjaksi sellaisen monitoimirepun joka on sopiva käsivatkatavaroihin. Siinä on sellainen aisa jonka voi tarvittaessa vetää esiin ja taas työntää sisään kun ei tarvita, samanlaine kuin monissa matkalaukuissakin. Alla pyörät juuri sitä vetämistä varten.

Muuten hyvä... Mutta jos repussa on paljon painoa ne pyörät painavat ilkeästi selkää, eikä siihen auta sekään että säätelee olkahihnojen pituutta. Kevyesä kuormassa ne eivät haitaa, mutta kute sanottu, jos on yhtään enempää painoa kannettavana ne pyörät painavat selkää niin että sitä ei todellakaan kanna reppuna yhtään enempää kuin on pakko. Joten kokeile ennen kuin ostat, jos sellaista alat vakavammin harkita!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.