Lähettäjä: xx
Päivämäärä: 14.2.25 15:21:09
Maksaminen tuntuu yleensä pahemmalta, jos saatu palvelu on sellainen minkä joko a) osaisi tehdä itse tai b) luulee, että osaisi, eikä arvosta sen vaatimaa ammattitaitoa. Useimmat uskovat osaavansa tehdä pullaa, keittää kahvia tai täyttää patongin. Siksi tuntuu pahalta maksaa "ylihintaa" näistä muiden tekemänä, vaikka kulurakenne huomioiden hinta olisi kuinka kohtuullinen. Kun verrataan siihen mitä se maksaisi ilmaistyöllä kotona tehden Lidlin tarjousraaka-aineista, eikä lasketa välineille, kauppareissulle autolla, sähkölle tai niille omille seinille hintaa. Sen sijaan moni on valmis maksamaan sellaisesta mitä ei ymmärrä tai osaa lainkaan, huomattavasti enemmän ja helpommin, osittain koska ei edes osata kuvitella miten helppoa/vaikeaa sen opetteleminen ja tekeminen käytännössä olisi. Ja sitten toki myös niistä hommista, mitä ei kertakaikkiaan haluta tehdä itse vaikka mikä olisi (vrt. viemärisukeltaja, kukaan ei esim. ala pohtimaan miten voisi itse kouluttautua hommaan ja säästää kahlaamalla vapaaehtoisesti siinä itsessään sen sijaan että maksaisi siitä jollekin toiselle).
|