Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Häpeä mattopesulan toistuvasta käytöstä

Lähettäjä: helevatti 
Päivämäärä:   13.2.25 21:23:39

Se mun muutaman viikon takainen aloitus on näköjään poistettu täältä. Muistajat muistaa. Alle kaksi viikkoa ehdin nauttia putipuhtaista matoista, kunnes ensin kissa oksensi TAAS matolle ahmittuaan. Se oksentaa maks. 1 x / kk ruohottomana aikakautena, jolloin se johtuu ahminnasta. Ei huolta siitä.

Se meni onneksi isoimman ja kalleimman maton takapuoleen, koska ehdin tempaista sentään vähän sitä syrjään.

Vähän sen jälkeen meni oikealle puolelle toista mattoa iso keltainen läntti karrikastiketta. NO saatatatatatna, äsken keitin vähän liian löysän munan niin se keltuainen lössähti matolle ja upposi huokoisen puuvillamaton kuitenkin heti.

On se nyt per ke le.

Satasen maksoi tietty viimeksi, ei mitään lukua että veisin ennen kesää pesulaan.

Re: Häpeä mattopesulan toistuvasta käytöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.2.25 21:28:40

Joo muistan aloituksen. Olet tosi kömpelö.

Päivämäärä:   13.2.25 21:29:26

Kiitos hei tosi paljon.

Päivämäärä:   13.2.25 21:30:39

Hävettää taas puolen vuoden päästä mennä mutta vielä enemmän vi tut taa puoli vuotta katsoa näitä keltaläikkäisiä mattoja ja hillota ruskeaa oksennusläikkää piilossa

Lähettäjä: ei omal 
Päivämäärä:   13.2.25 21:31:54

Vuokraa tekstiilipesuri ja pese sillä ne tahrat.

Päivämäärä:   13.2.25 21:35:34

Kyllä mä ainakin olen saanut sappisaippualla koiran oksennukset matoista pois. Heti vaan pyyhkii. Enkä muista koska itse olisin mitään läikyttänyt matolle, kyllä sinun meno kuulostaa tosi kömpelöltä ja miten voi olla, ettet osaa siivota tuon vertaa?

Päivämäärä:   13.2.25 21:37:08

Kannattaisiko sinun ehkä hankkia matot joita voit nätimmin pestä kotona, edes paikallisesti? Sellaiset ohuet?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.2.25 21:43:40

Tekstiilipesurin voi vuokrata, eikä lopulta ole kallis ostaakaan, jos tarvetta on jatkuvasti ja sillä voi välttyä kalliilta pesulassa pesettämiseltä. Monet tahrat kyllä lähtee tuoreeltaan ihan käsin esim. juuri sappisaippuan tai matoille tarkoitetun tahranpoistajan kanssa. Jos (kalliit) matot ovat sellaista materiaalia ettei uskalla itse lähteä pesemään ja hinkkaamaan, kannattaisiko ainakin sotkuille arimmille alueille hankkia vähän edullisemmat matot?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.2.25 21:53:22

Tuollaisen kohdan voi pestä ihan kotona, pieniä siivousliinoja, pyyhkeitä, kunnon pesuaine (myös eläinten eritteille tarkoitettu suihke) ja vettä. Huuhtele, hankaa, lisää pesuaine, hankaa, huuhtele, imeytä pyyhkeisiin tai papereihin. Jätä kohta vähän ilmaan vaikka tuolin päälle ja anna kuivua loppuun.

Suosittelen kissan kanssa elämistä ilman mattoja tai vaihda vaikka muovimattoihin.

Lähettäjä: liksa 
Päivämäärä:   13.2.25 21:54:58

"Suosittelen kissan kanssa elämistä ilman mattoja tai vaihda vaikka muovimattoihin"

Niin no minkäänlainen säännöllinen oksentaminen ei kuulu yhdenkään terveen kissan elämään, älä ihmeessä sellaista harhaa anna ilmi.

Päivämäärä:   13.2.25 21:56:36

Joo, kissan eikä minkään muunkaan eläimen kuulu oksennella jatkuvasti. On myöskin outoa, että ruokaa tippuu joltain noin jatkuvasti lattialle, onko sinulla jokin sairaus? Ihmettelen myös, miten et opettele pesemään tahroja matosta, ei ole vaikeaa.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   14.2.25 07:34:37

Kyllä ne siellä pesulassa ilahtuvat maksavasta asiakkaasta, vaikka kävisi joka viikko.
Mieti kuitenkin, kannattaako sinun pitää vaikeasti pestäviä mattoja keittiössäkin.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   14.2.25 07:47:22

1. Hanki matot, jotka on helppo pyyhkäistä puhtaaksi
2. Ne samat matot voi kiikuttaa itsepalvelupesulaan, tulee paljon halvemmaksi
3. Oletko ihan varma ettei sulla ole MS-tautia tai vastaavaa, jos koko ajan tavaroita putoilee käsistä?

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   14.2.25 08:06:03

Pesula vain onnellinen asiakkaasta, joka sen palveluita käyttää ;) Edellä tuli myös hyviä vinkkejä tahrojen hallintaan. Itse heitän vielä yhden, (vauvojen) kosteuspyyhkeet. Niillä olen viimeksi hinkannut mustikkaa pois keittiön matosta. Tätä on suositeltu myös esim. viinitahrojen poistoon. Itse en punkkua juo, joten ei ole kokemusta ;)

Toki eläin- tai lapsitaloudessa kannattaa myös kiinnittää huomiota mattojen materiaaleihin. Kallein ja laadukkain ei ehkä ole paras, jos tahroja tulee usein. Edullinen, kevyt ja hankausta kestävä toimii käytössä parhaiten. Jos tahra on reunassa, niin kevyen maton saa kiikutettua kylppäriin ja pesee likaisen nurkan (ihan vaikka Fairy ja juuriharja kelpaa) ja antaa kuivua ennen kuin laittaa lattialle takaisin.

Sisustuksessa pitää minun mielestäni mennä käyttäjät ja käytettävyys edellä. Lapsia voi toki kasvattaa eikä ruokaa tarvitse viedä olkkarin vaalealle sohvalle, mutta ehkä se nukkamatto tms. ei ole paras valinta. Meillä on esimerkiksi keittiössä vaalea matto ns. käytävämatto-matskua, koska keittiössä on suurin sotkumahdollisuus (vain siellä syövät sekä lapset että elukat). Tahrat saa pyyhittyä tarvittaessa tuoreeltaan eikä materiaalia ensimmäisenä imaise kaikkea sisuksiinsa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   14.2.25 15:18:07

Mulla on vanishin matto- ja tekstiilisuihke, ihan ehdoton eläinten kanssa. Suihkuta ainetta läiskään, annan vaikuttaa ja juuriharjalla tai rievulla hankaan pois, ja tarhasta ei ole enää jälkeäkään. Menee veri-, paska ja oksennusläiskät ja oma-aiheuttamat ruokatahratkin.

Ja ei mua ainakaan mattopesulakäynnit hävettänyt tätä ennen. Nykyään käytän lähinnä pestäviä puuvillamattoja, jotka voin viedä itsepesulaan tai kesällä pestä mattojenpesupaikalla. Tahrat saan tuolla suihkeella pois.

Päivämäärä:   14.2.25 22:58:58

Mä en ymmärrä miten ihmiset voi pitää valkoisia mattoja kotona. Se on kuin kaivaisi verta nenästään. Ihminen elää eli syö ja juo ja sitten vielä kotieläimet, sotkua ja pientä nuhjaa tulee. Viiden sentin kokoinen tomaattitahra ei ole hygieniariski mutta tylsää katsella sellaista valkealla matolla. Hankkikaa vähän tummemmat matot...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.2.25 23:51:49

Minä pesen kaikki matot painepesurilla keväällä, ja näkyvät tahrat tekstiilipesurilla tai vippaskonsteilla. Jos matto ei kestä pesua, niin se menee rikki ja voi voi. Mummon kutomat räsymatot ainakin kestävät, muita voi aina ostaa uusia jos tarvitsee. Mutta eipä tarvitse.

Lähettäjä: mittee 
Päivämäärä:   15.2.25 08:06:48

Koiratalous, ja matot ovat niin pieniä, että mahtuvat omaan pesukoneeseen. Aina puhtaat matot kodissa.

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   15.2.25 09:21:08

Minäkään en oikein ymmärrä, että miten sitä ruokaa tippuu jatkuvasti matolle/lattialle mihin vaan :0
Ei minulla tipu. Joskus joku sipulin palanen saattaa pudota, kun kaadan leikkuulaudalta pannulle, tmv.

Päivämäärä:   15.2.25 09:37:23

Samoin kuin mittee kertoo yllä. Koiratalous (ja lapsilauma siihen vielä jatkoksi) ja talouden kaikki matot pesen omassa pesukoneessa tarvittaessa. On isojakin mattoja mutta on 12 kg:n pesukonekin joka hoitelee ne vaivatta puhtaaksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.2.25 09:50:55

Sitä varten ne mattopesulat on että sinne voi viedä mattoja pestäväksi. Asiassa ei ole mitään hävettävää. Googlaa dawn foam, lemmikkiperheelle sopivat matot.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.