Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Matkailu ei avarra

Lähettäjä: Poikamiss 
Päivämäärä:   13.2.25 15:39:09

Olen jäsenenä erilaisissa matkailuryhmissä, eikä osallistujien käytöksestä näy mitenkään, että matkailu avartaisi. Vaikka ihminen olisi kiertänyt maailman ristiin rastiin, niin silti hän saattaa olla äärimmäisyyksiin saakka pikkusieluinen, ahdasmielinen ja olla ymmärtämättä ihmisten erilaisia lähtökohtia ja näkemyksiä.

Mikään kokeminen tai lukeminen ei auta, jos se ei vaikuta päähän.

Re: Matkailu ei avarra

Lähettäjä: juuh elikkäs 
Päivämäärä:   13.2.25 15:42:22

Saman huomannut, jos ihminen on ahdasmielinen pässi niin ei se siitä muuksi muutu vaikka matkailisi kuinka, itseasiassa voi käydä jopa päinvastoin, stereotypiat vaan vahvistuu.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   13.2.25 15:44:47

Joka @!#$ asiassa tuovat esille ulkomailla oleskelunsa ja ovat silti niin tyhmiä, että tarvitsevat molemmat kätensä löytääkseen oman perseensä. Onhan se joskus 100 vuotta sitten ollut erikoista käydä ns. kaukomailla, nykyään ei mitään ihmeellistä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.2.25 15:46:01

Olen eri mieltä, joskin tuo riippuu paljon siitä, miten matkustaa. Jos matkustat vaikka johonkin Afrikan maahan mutta löhöät viikon resortissa poistumatta sieltä mihinkään niin joo, tietenkään et opi mitään paikallisesta kulttuurista. Mutta matkustaa voi myös hieman seikkailunhaluisemmin...

Päivämäärä:   13.2.25 15:49:08

Tunnen myös ihmisen joka on reppureissannut pitkän kaavan mukaan ympäri maapalloa ja asunut paikallistenkin kanssa ja silti se maailmankuva on perin outo, nuorena ei sentään ollut rasisti mutta nykyään on.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.2.25 15:51:29

"Tunnen myös ihmisen joka on reppureissannut pitkän kaavan mukaan ympäri maapalloa ja asunut paikallistenkin kanssa ja silti se maailmankuva on perin outo, nuorena ei sentään ollut rasisti mutta nykyään on."

Eli koska sinä tunnet yhden tällaisen ihmisen, niin tämä on totuus?

Jos itse mietin niitä ihmisiä ympärilläni jotka matkustavat paljon sekä niitä, jotka eivät matkusta lainkaan, niin kyllä jälkimmäiset ovat huomattavasti kapeakatseisempia.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.2.25 16:01:41

Yksi ihminen voi olla millainen tahansa. Jos haluaa vertailla, pitää ottaa vähintään 10 matkustellutta ja 10 matkustamatonta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.2.25 16:05:47

Matkustelemattomuuteen verrattuna matkustelu avartaa. Ihan riippumatta siitä, huomaako aloittaja ahdasmielisyydessään sitä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   13.2.25 16:15:58

Helposti voi matkailla niin että se ei yhtään avarra.

Lähettäjä: Poikamiss 
Päivämäärä:   13.2.25 16:18:58

"Matkustelemattomuuteen verrattuna matkustelu avartaa."

Esimerkiksi tällä hetkellä Maata pitkin matkustavissa on muutama keskustelu, joissa paljon matkailleet korkeakoulutetut ihmiset keljuilevat köyhille siitä, että köyhät kokevat liput kalliiksi.

Keljuilu todistaa ainoastaan sen, että kaikkiin ihmisiin ei pure sen enempää koulutus kuin matkailukaan.

Yksi luonnontieteilijä jopa nimeää lippujen kalliina pitämisen huonoksi käytökseksi.

Päivämäärä:   13.2.25 16:48:50

”Esimerkiksi tällä hetkellä Maata pitkin matkustavissa on muutama keskustelu, joissa paljon matkailleet korkeakoulutetut ihmiset keljuilevat köyhille siitä, että köyhät kokevat liput kalliiksi.”

Onhan se toki suhteellista, miten ja minkä itse kukin kokee halvaksi tai kalliiksi. En siltikään lähtisi dumaamaan sitä ihmistä, joka sanoo, että ~70€ lipusta Vilnaan on halpa. Se on hänen kokemus, eikä sitä ole tarkoitettu loukkaukseksi niitä kohtaan, jotka kokevat sen kalliiksi. Jos tuosta jotain opiksi ottaa, niin ehkä jatkossa ei kannata määritellä, mikä on halpa ja mikä kallis, ettei kenellekään tule paha mieli.

Lähettäjä: Hi 
Päivämäärä:   13.2.25 16:57:09

Minä en ole koskaan oikeastaan halunnut matkustaa. Olen käynyt useammassa Euroopan maassa, kerran Afrikassa ja Usassa. Eipä noista oikein mitään jäänyt käteen. Kokemuksina kivoja juu, mutta ennemmin viihdyn kotimaassa matkaillen (+ Norja & Ruotsi autolla).
Rahaa olisi reissata, mutta ei kiinnosta. En ymmärrä miksi joku haluaa "nähdä maailmaa". Hyvässä vai pahassa?

Päivämäärä:   13.2.25 17:14:14

Minä en ole koskaan oikeastaan halunnut matkustaa. Olen käynyt useammassa Euroopan maassa, kerran Afrikassa ja Usassa. Eipä noista oikein mitään jäänyt käteen. Kokemuksina kivoja juu, mutta ennemmin viihdyn kotimaassa matkaillen (+ Norja & Ruotsi autolla).
Rahaa olisi reissata, mutta ei kiinnosta. En ymmärrä miksi joku haluaa "nähdä maailmaa". Hyvässä vai pahassa?”

Ihmisillä on erilaisia mielenkiinnon kohteita. Miksi joku haluaa oman hevosen? Miksi joku haluaa istua autossa mahdollisesti tunteja, että pääsee mökille? Miksi joku näkee vaivaa ja menee kuntosalille? Ei se, että mua ei kiinnosta mökkeily tarkoita sitä että muut ovat jotenkin viallisia kun niitä kiinnostaa. Olisi minullakin varaa ostaa mökki, mutta ei kiinnosta. Ei edes kiinnosta vuokrata viikoksi kesälomalla. En silti täällä ihmettele, että mitä ne ihmiset oikein siitä mökkeilystä saa, kun minä en saa mitään.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   13.2.25 17:19:53

Olisihan se nyt vähintäänkin kummallista, jos matkailu muuttaisi ihmisen persoonallisuutta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.2.25 17:26:51

Matkailu siellä täällä turistina ei avarra mutta vieraassa maassa asuminen mielestäni avartaa. Ainakin jos yrittää sopeutua paikalliseen kulttuuriin. Siinä joutuu omaa minäkäsitystään aika paljon muovaamaan, kun maassa voi olla esim. erilainen moraalikäsitys jne.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.2.25 17:57:18

"Onhan se toki suhteellista, miten ja minkä itse kukin kokee halvaksi tai kalliiksi. En siltikään lähtisi dumaamaan sitä ihmistä, joka sanoo, että ~70€ lipusta Vilnaan on halpa. Se on hänen kokemus, eikä sitä ole tarkoitettu loukkaukseksi niitä kohtaan, jotka kokevat sen kalliiksi. Jos tuosta jotain opiksi ottaa, niin ehkä jatkossa ei kannata määritellä, mikä on halpa ja mikä kallis, ettei kenellekään tule paha mieli."

Toki Matti on saanut saman lipun 50 eurolla ja Maija 20 eurolla, joten ei se 70 euroa halpa ole. Ja Jaska masentuu rahajutuista, kun tili on tyhjä, ja Gunillan rikkaat vanhemmat ovat opettaneet, että on epähienoa puhua rahasta. Joten kukaan ei saa sanoa rahasta mitään.

Oikeasti kyllä matkojen hintoja voi verrata samoin kuin bensalitran tai voipaketin hintaa. Jos ei halua lukea vertailuja tai kestä ajatella rahaa, netistä löytyy tämmöisille muuta sisältöä (vaikka hötölä).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.2.25 19:22:49

Hi, kanssasi samaa mieltä.

Päivämäärä:   13.2.25 21:38:23

Mulla on kyllä paljon muitakin sukulaisia ja tuttavia jotka matkustelleet paljonkin (mutta lähinnä perus hotellilomilla) mutta kun se maailmankuva ei silti kaikilla avarru matkustamisesta huolimatta. Pointtini siis oli että että matkustaminen ei välttämättä avarra ihmistä yhtään, matkustustavasta riippumatta. Sitten voi olla hyvinkin avarakatseinen ihminen vaikkei matkustaisi juuri yhtään, niitäkin tunnen, paljonkin. Omat arvioni eivät perustu yhteen henkilöön, se olisi kovin suppea näkemys. Ja siis toki se matkailu avartaa joitain ihmisiä, mutta ei pidä olettaa että näin automaattisesti tapahtuisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.