Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Etätyön iloa, mutta ei tämä kaikille ole :D

Lähettäjä: etälä 
Päivämäärä:   13.2.25 12:11:36

En tajua miten perheelliset nauttii etätöistä, se ylimääräinen aika menee kotitöihin, ruoanlaittoon, ja muuhun perheen asioiden hoitamiseen... :D No toki se on sitä muutenkin. Tätä tässä mietin tiistaina kun heräsin klo 11, lähdin lounaan kautta tallille, näppäilin bussimatkalta töihin päiväraportin puhelimella ja istahdin kello neljä kotisohvalle kahvikuppi kädessä... Ja nukahdin vielä päikkäreille. Illalla tein ehkä tunnin töitä, ja maanantaina muuten vain lusmuilin ja tein ehkä jopa kolme tuntia töitä.

Mulle tää on niin ihanaa, ei ole työaikoja, kukaan ei kyttää, työnantaja luottaa sataprosenttisesti ja olen hyvän työntekijän maineessa. Toki eilen sitten paahdoin liki vahingossa melkein 14 tuntia töitä, ihan niin pitkään ei ollut tarkoitus tehdä.

Tässä parhaillaan pohdiskelen että mitähän sitä seuraavaksi, muuttaisiko vaihteeksi ulkomaille, vai pohjoiseen :)

Muille etätyöläisille vinkiksi, luottamus ja vapaus on todella helppoa saada, jos työnkuva muuten sellainen että se sallii vapautta eikä pidä olla aina tiettyyn aikaan päätteellä: vastaa nopeasti kellonajasta riippumatta, ole valmis ottamaan koppia "työaikojen" ulkopuolella jos mahdollista, pidä huolta että suurimmat ja näkyvimmät työnpuristukset tehdään valmiiksi ja esitellään juuri ennen esim. isoja palavereita - kukaan ei kiinnitä huomiota jos et tee vaikka tiistaina ollenkaan töitä, jos torstaina annetaan kiitosta hyvästä työstä.

Vapaus on iso jousto ja luottamus työnantajalta, ja silloin pitää olla joustava ja luotettava takaisin ja valmis venymään tarvittaessa. En ole kenenkään kanssa sopinut mistään ns. päivystämisvastuusta, mutta arvotan itse omaa tyyliäni olla apuna silloin kun sitä tarvitaan niin paljon, että otan hyvällä omallatunnolla sen edestä vapaata.

Toistaiseksi on vuosien saatossa taakse jäänyt vain tyytyväisiä työnantajia ja suosittelijoita. Vaativaa, rankkaa, mutta myös niin ihanan rentoa ja vapauttavaa elämäntilanteessa missä ei tarvitse elää muiden aikataulujen mukaaan!

Re: Etätyön iloa, mutta ei tämä kaikille ole :D

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   13.2.25 12:15:14

Hyvin ehtii hoitaa koirat ja hevoset, klinikat ja kengitykset ja ratsastaan valoisan aikaan. Ei tässä mikään pakko ole kahdeksaa tuntia tuolissa kököttää. Kotihommat hoituu palaverien yhteydessä

Päivämäärä:   13.2.25 12:21:13

.../ Tää valoisaan aikaan tallille pääseminen on kyllä valtavan iso asia mulle! Kummasti kaamosmasennus jäi niille teilleen kun ei tarvinnut enää kököttää toimistossa valoisaan aikaan...

Luulen myös että hyvin harva etätyöläinen istuu koneella sen 8h, aika lailla siinä 6h- työpäivässä jo mennään. :) Harmi että toimistoilla ei olla vielä samaan lähdetty.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.2.25 12:24:45

"En tajua miten perheelliset nauttii etätöistä, se ylimääräinen aika menee kotitöihin, ruoanlaittoon, ja muuhun perheen asioiden hoitamiseen... :D" ei sitä voi lapseton ymmärtääkään ;)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.2.25 12:29:18

Jos tekisin töitä, joita voisi etätöinä tehdä, niin varmasti nauttisin siitä! Tekisin varmaan yhden pätkän aamupäivällä ja toisen alkuillasta, kun motivaatio on äärimmillään :D Mikään tarkka 8-16 -työaika vaan ei sovi minulle, mutta enpä ole muutenkaan toimistohommissa.

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   13.2.25 12:29:20

Meillä saa tehdä 100% etätöitä ja rytmittää itse työt miten haluaa mutta työt kirjataan 0,5h tarkkuudella projekteille ja selitteet perään, että mitä olet merkitsemässäsi ajassa tehnyt. Projektipäälliköt seuraa omia projektejaan ja alkavat kysellä perään, jos näkyvät tulokset eivät vastaa projekteille merkittyä aikaa ja selitteitä.

Päivämäärä:   13.2.25 12:33:02

Niin ja siis todellakin, jos täyttä työaikaa tekee niin joutuu sen 8h koneella olemaan (tai 37,5h viikossa, miten sitten jaksottaakin) vaikka kuinka olisi etätöissä. Kerran tai pari voi tehdä lyhyemmän päivän ja laittaa jollekin isommalle projektille vähän ylimääräistä mutta ei jatkuvasti. 6h työpäivä on ainakin meillä mahdoton toteuttaa ellei tee 80% työaikaa, kiva jos työpäivän lyhentäminen muilla onnistuu ilman palkanvähennystä (olen heille kateellinen).

Päivämäärä:   13.2.25 12:53:53

Teen etätöitä ja meillä ei ole työajan seurantaa, kunhan hommat hoituu niin ihan sama teenkö milloin ja kuinka paljon. Oon nopea ja teen kunnolla sekä pitkiä päiviä kun teen, joten välillä voi olla tekemättä yhtään mitään. Helposti tulee viikon työt hoidettua kolmessa päivässä ja loppu on vapaata. Palkkakin hyvä, käteen jää yli 4t kuussa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.2.25 12:56:23

Se on tosi hienoa, että olet löytänyt sinulle hyvän tavan tehdä töitä, joka toimii työnantajallesikin. Jokainen me ollaan erilaisia. Itse en pystyisi tekemään noin töitä. Olen liian tunnollinen ja tuntuisi, että olisin koko ajan töissä. Minäkin teen etätöitä, mutta rakastan sitä, että töitä on teoriassa 8-15.40, mutta liukumalla ja loppupäästä varsinkin vaihtelee käytännössä 14-17 välillä. Rakastan sitä, että kun koneen suljen, niin tiedän, että se on sen päivän osalta siinä ja ei tarvitse miettiä yhden yhtäkään työasiaa ennen seuraavaa päivää, enkä mietikään.

Päivämäärä:   13.2.25 13:00:00

Ja täytyy siis vielä sanoa, että meillä kyllä töitä riittää niin paljon, että tekemällä se ei lopu koskaan. En siis pystyisi tekemään pidempää päivää ja seuraavana päivänä lusmuilemaan, vaikka olisi työaika vapaa. Ehkä minulle tuo työaika ja max. saldotunnit +40 rajaa sitä, että en kuormita itseäni liikaa. Silti pidän saldovapaita siellä täällä, että ei saldotunnit pauku yli tuon 40 tunnin.

Päivämäärä:   13.2.25 13:03:39

Etätyö voi olla niin erilaista.

Valtiolla etätyötä todellakin katsellaan silmä kovana, töitä tehdään jokainen työaikaminuutti ja hiiren klikkauksia ja hiiren liikkumista näytöllä valvotaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.2.25 13:15:55

"Valtiolla etätyötä todellakin katsellaan silmä kovana, töitä tehdään jokainen työaikaminuutti ja hiiren klikkauksia ja hiiren liikkumista näytöllä valvotaan."

Höpöhöpö. T. Valtiolla töissä

Päivämäärä:   13.2.25 13:52:04

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 13.2.25 12:56:23

Se on tosi hienoa, että olet löytänyt sinulle hyvän tavan tehdä töitä, joka toimii työnantajallesikin. Jokainen me ollaan erilaisia. Itse en pystyisi tekemään noin töitä. Olen liian tunnollinen ja tuntuisi, että olisin koko ajan töissä. Minäkin teen etätöitä, mutta rakastan sitä, että töitä on teoriassa 8-15.40, mutta liukumalla ja loppupäästä varsinkin vaihtelee käytännössä 14-17 välillä. Rakastan sitä, että kun koneen suljen, niin tiedän, että se on sen päivän osalta siinä ja ei tarvitse miettiä yhden yhtäkään työasiaa ennen seuraavaa päivää, enkä mietikään.

^ Myönnän että kyllä on monet opit opittu, että pystyn nyt etätyöstä ja elämästä nauttimaan! Myös äärimmäisen tunnollisena ihmisenä olen monesti vetänyt itseni burnoutin partaalle ja venyttänyt itseäni ihan liikaa. On vaatinut paljon itsetutkiskelua, omanarvontunteen ja itsetunnon kehittämistä että pystyn nyt luottamaan siihen että olen hyvä työntekijä tyylistäni huolimatta.

Aiemmin ekstrapuristukset ja tunnit toivat "olenko nyt riittävä"- olon, enkä pystynyt lainkaan antamaan itselleni armoa ja kiitosta sen verran, että olisin uskaltanut ottaa sitä vapautta ja palautumisaikaa takaisin.
Tässä on helpottanut paljon se että olen alkanut tarkastelemaan suoriutumistani kuukausissa, en päivissä tai viikoissa. ADHD- ihmisenä energiatasot vaihtelevat valtavasti ja kun en osannut tunnistaa niitä ahkeria hetkiä niin en osannut muuta kuin sättiä itseäni huonoista päivistä.
Vasta nyt alkaa olla mukavaa arki ja työ ja vapaa-aika tasapainossa, siksi kai tämän topan aloitinkin :)

Kaikki on erilaisia. Tiedän että itse palaisin loppuun ja saisin potkut alta aikayksikön esim. asiakaspalvelutehtävissä, missä pitää mennä ihan työpaikalle ja noudattaa työaikoja. Sellaiselle työnantajalle olen maailman surkein ja epäluotettavin työntekijä. Pitkä työ takana että löysin alan ja roolin jossa olen vahvuuksieni ja heikkouksieni kanssa loistava tekijä.

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   13.2.25 13:57:07

Minulla ei ole työaikaa (ei ollut ennen etätöitäkään); asiantuntijana teen sen mitä sovitaan silloin kun pitää ja joskus painetaan 6-22 ja viikonloppujen yli, joskus voidaan tehdä 5 h parissa osassa jne.

Ei koneessa kiinni oleminen välttämättä kerro mitään työnteosta, meillä ollaan toimistopäivinä pääsääntöisesti workshopeissa tai kokouksissa, jossa muiden kuin esittäjien on suorastaan kiellettyä käyttää konetta - läsnä pitää olla 100 %.

Tavoitettavissa on oltava 9-15, se on meillä sääntö, joka seuraa oletpa toimistolla tai etänä, joten työpuhelinta kannetaan mukana jollei olla oikeasti merkitty "oma asia ulos" - leimaa ja kalenteriin myös poissaoloa. Ja näistä tietenkin esihenkilölle joutuu sitten tilittämään jos rikkoo luottamuksen.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   13.2.25 13:57:39

Valtiolla töissä ja kyllä meillä ainakin kirjaudutaan järjestelmiin ihan normisti ja hommat tehdään oman yksikön palveluaikojen puitteissa. Työaika 8-16.15, liukumaa voi käyttää kyllä, muttei nyt sentään ihan miten vaan. Puhelimeen täytyy olla vastaamassa silloin kun puhelinvuoro on, ei tosiaankaan heräillä milloin sattuu eikä käydä tallilla keskellä päivää. Tai ehkä sen ruokatunnin + sallitun liukuman ajan voisi hevostella, jos talli olisi lähellä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.2.25 14:08:15

Mulla on etätöissäkin työaika, ihan sama liukuma kuin lähitöissäkin. Tavoitettavissa pitää olla klo 9-15, sen ulkopuolella voi toimia liukuman puitteissa (7-9 ja 15-18). Lisäksi käytössä on työajanseuranta, eli saldon pitää pysyä ns. vihreällä.

Eli kaikilla etätyö ei mahdollista päiväsaikaan harrastamista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.2.25 14:57:18

Itsekin typistän päiviä ja käyn vaikka lenkillä kesken päivän, mutta hoidan hommani.
Vastaavasti taas jos olen toimistolla niin saan päivän aikana tehtyä ehkä 70% suunnitelluista töistä, koska siellä tulee kokoajan keskeytyksiä, kahvittelua, vessaan on matkaa jne.
Teen siis taatusti siinä 6 tunnin aikana kotona ne työt , mihin menisi 10h toimistolla.

Ja koska vastaan itse siitä että tietyt deadlinet hoituu, niin otan myös vapauksia. Vastaan myös iltaisin tai hoidan tulipalon viikonloppuna, olen tavoitettavissa, mutta samalla voin viedä lapseni treeneihin aiemmin.

luottoa molemminpuolin.

Lähettäjä: meeri 
Päivämäärä:   13.2.25 15:03:26

Hienoa, että tuli etätyöt. Minulle se tarkoitti konkurssia.

t. Ex lounasravintolayrittäjä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.2.25 15:04:44

Meeri, tämä on varmasti totta.
Itsekin syön lähes aina kotona ja tosiaan autoonkin menee paljon vähemmän. Toki tilaa vie kunnon työtila useamman ruudun kanssa ja kunnon nettiyhteys.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   13.2.25 16:06:54

"vastaa nopeasti kellonajasta riippumatta, ole valmis ottamaan koppia "työaikojen" ulkopuolella jos mahdollista, pidä huolta että suurimmat ja näkyvimmät työnpuristukset tehdään valmiiksi ja esitellään juuri ennen esim. isoja palavereita - kukaan ei kiinnitä huomiota jos et tee vaikka tiistaina ollenkaan töitä, jos torstaina annetaan kiitosta hyvästä työstä."

Hyvä jos tämä toimii aloittajalle, mutta en kyllä lähtökohtaisesti suosittelisi tällaista kellekään.

Se, että on ns. aina töissä: aina valmis vastaamaan puhelimeen ja ottamaan hommia työaikojen ulkopuolella on ihan äärimmäisen kuormittavaa. Siis useimmille. Tällöin et ole oikeasti koskaan vapaalla, vaan vähän niin kuin aina töissä vaikka et töitä tekisikään. Sitä voi jaksaa aikansa, mutta pidemmän päälle se voi olla jopa tuhoisaa, jos alkaa käydä niin että tunnollisena ihmisenä työt alkaa mennä jopa sosiaalisten suhteiden ja perheen edelle.

Minun alallani etätöitä tehdään paljon ja tehtiin jo ennen koronaa. Tällä alalla on hyvin nähnyt sen, mitä tapahtuu, kun on ihmisiä jotka eivät koskaan päästä oikeasti irti töistään. He ovat niitä, jotka päätyvät sitten burnikselle. Usein nämä ovat niitä "yrittäjähenkisiä" ja "joustavia" työntekijöitä, jotka ajattelevat olevansa taivaan lahja työnantajalle.

Yleensä tästä ei seuraa kuin pettymyksiä. Ajan kanssa sitä oppii, ettei palkollisena oikeasti olekaan ainutlaatuinen eikä korvaamaton ja joustamista aletaan pitää vaan itsestään selvyytenä. Jos pitää tehdä tiimityötä, voi olla tiimille lähinnä ärsyttävää, jos yksi tekee töitä miten sattuu: ikinä et voi luottaa onko hän töissä normaaleina toimistotyöaikoina ja voitko kutsua häntä pikapalaveriin keskellä päivää, kun hän saattaa tehdä töitä vaikka keskellä yötä.

Mutta tästä on vaikea huomauttaa, jos työntekijä saa kiitosta työnantajalta, kun on niin joustava.

Suosittelen ihan oikeasti tosissaan harkitsemaan, onko todella järkevää omistaa elämäänsä työlleen. Olet kuitenkin vain palkollinen, et yrittäjä. Kuten aloittaja itsekin sanoi, tuo on rankkaa. Joten onko se sen arvoista, enempää palkkaa siitä tuskin tulee.

Itse olen oppinut iän myötä, että aivan yhtä paljon kiitosta saavat ne työntekijät, jotka pitävät kiinni työajoista ja omista rajoistaan ja hoitavat työnsä kunnolla sinä sovittuna työaikana/ toimistotyöaikana ja päivystävät muina aikoina vain ennalta sovitusti. Lopulta firmalle on äärimmäisen tärkeää myös se työntekijän oma jaksaminen. Burniksella työntekijä ei hyödytä ketään.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   13.2.25 17:56:11

Työuran alkuvaiheessa tilanne oli ihan sama kuin aloittajalla. Jousto toimi molemmin puolin todella mukavasti, joskin silloin muinoin 20v sitten piti vielä enimmäkseen käydä toimistolla näyttäytymässä. Mitä korkeampaan asemaan on ajautunut ja mitä pahemmin alani työpaikat on alkaneet keskittyä mikroyrityisten sijaan suuriin yksiköihin, sitä vähemmän työssä on mielekkyyttä ja selkeyttä, joka mahdollistaisi työntekijän joustamisen kuormittumatta kohtuuttomasti. Kun nykyään koko työpäivä on yhtä WTF-hetkeä ja työtä aina aivan liikaa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan, ei kiinnosta enää joustaa minuuttiakaan pakollisen työajan ulkopuolelle. Selkeitä hommia on helppo tehdä tarpeen mukaan vaikka keskellä yötä, mutta loputonta epämääräistä setvimistä ei vaan jaksa kohdata yllätyksenä ja pyytämättä kesken vapaa-ajan.

"kiva jos työpäivän lyhentäminen muilla onnistuu ilman palkanvähennystä"

-No, tämä on näitä sijoittajien omistaman suuryrityksen kotkotuksia. Meillä on ihan työnantajan taholta pakotettu piilottamaan lähes kaikki toimistotyö asiakkaitten hankkeille (en tiedä ketä varten dataa manipuloidaan), joten siinä sivussa on helppo piilottaa sinne tuntien pyöristyksiä muutenkin, kun ei tuntikirjanpidolla ole paljonkaan enää tekemistä todellisuuden kanssa. Olipa lähinä tai etänä, niin ihan yhtälailla sinne voi pyöristellä sitä sun tätä. Tuntiarviot kun ylittyy väistämättä jo ihan vaan esimiesten määräysten mukaan toimimisesta.

Päivämäärä:   13.2.25 18:09:54

Etätyö. Terveysala. Vaatimus 8 puhelua tunnissa (myös 20 min ruokatauon aikana). Saamme joka viikko palautteen päääsimmeko tavoitteeseen.

Lähettäjä: nnbb 
Päivämäärä:   13.2.25 19:07:57

Teen etätöitä Suomeen ulkomailta käsin. Työajat määritän itse tai tunnit päivää kohden, työt tehtävä 9 ja 20 välillä. Minulle tämä vapaus on aivan huippu juttu, aamukahvit partsilla rauhaksiin, pari tuntia töitä ja sitten ehkä kävelylle, kaupoille, mitä nyt milloinkin on, vaikka ihan kodinhoito juttuja, sitten taas töitä ja sen jälkeen omaa aikaa, ei työmatka-aikoja, ihan kotivaatteissa voi hommat tehdä ellei teams palavereja jolloin on kyllä naama kammattava, nautin todella tästä enkä vaihtaisi työtäni. Itse työkin vielä mukavaa asiakaspalvelua, eli en ehkä lehtimyyjänä näin onnellinen olisi.

Päivämäärä:   13.2.25 19:20:29

"Valtiolla töissä ja kyllä meillä ainakin kirjaudutaan järjestelmiin ihan normisti ja hommat tehdään oman yksikön palveluaikojen puitteissa. Työaika 8-16.15, liukumaa voi käyttää kyllä, muttei nyt sentään ihan miten vaan. Puhelimeen täytyy olla vastaamassa silloin kun puhelinvuoro on, ei tosiaankaan heräillä milloin sattuu eikä käydä tallilla keskellä päivää. Tai ehkä sen ruokatunnin + sallitun liukuman ajan voisi hevostella, jos talli olisi lähellä."

Valtiolla töissä ja työt tulee tehdä 6:30-20 välillä, klo 10-14 pitää olla tavoitettavissa (puhelimella). Saldoja saa käyttää ilman erillistä ilmoitusta tuon ajan ulkopuolella ja mikäli täytyy juuri tuolla välillä olla jossain, laittaa vaan merkinnän kalenteriin. Koko päivän saldovapaa täytyy hakea.

Päivämäärä:   13.2.25 19:22:54

Mä teen 100% etänä. Avaan koneen kasilta ja suljen yleensä neljältä. Joskus teen iltaisin tai viikonloppuisin hommia, jos joku projekti vaatii sitä.

Meillä saa työajalla liikkua kaks tuntia viikossa, niin yritän parina päivänä käydä valoisan aikaan tunnin kävelyllä tai kerran pidemmällä parin tunnin kävelyllä.

Olen nyt kahtena vuonna tehnyt marraskuun töitä Etelä-Euroopasta ja pitänyt siellä saldoja pois tekemällä lyhennettyä työviikkoa.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   13.2.25 19:27:59

Lähettäjä*

Päivämäärä13.2.25 14:08:15

Mulla on etätöissäkin työaika, ihan sama liukuma kuin lähitöissäkin. Tavoitettavissa pitää olla klo 9-15, sen ulkopuolella voi toimia liukuman puitteissa (7-9 ja 15-18). Lisäksi käytössä on työajanseuranta, eli saldon pitää pysyä ns. vihreällä.

Eli kaikilla etätyö ei mahdollista päiväsaikaan harrastamista.
-----

Sama täällä, klo 9-15 pitää olla töissä eikä klo 18 jälkeen saisi tehdä töitä. Joskus tuosta joustan ja teen illalla myöhään hommia, ja kirjaan ne sitten päivätunneiksi. Kyllähän siinä sen työmatka-ajan säästää, ja voi kahvitauolla pistää pesukoneita pyörimään, mutta siinäpä ne ilot. Huomaan myös helposti eristäytyväni kotiin, jos ei ole palavereita niin en välttämättä puhu kenenkään kanssa moneen päivään.

Päivämäärä:   13.2.25 19:43:44

zxc - Ehen minä elämääni työlle omista :) Siksi tällä alalla olenkin. Ymmärrän että moni ei tätä jaksaisi - vaatii paljon itsekuria, rajoja ja hyvää itsetuntoa kyetä näin epämääräiseen työtahtiin ilman että joustaa siitä vapaasta, minkä on ansainnut! En havittele sen enempää kiitosta kuin muut, havittelen vapautta.

Itsestään selvää on se etten jätä tiimiläisiä pulaan, ja hyödynnän vapautta silloin kun se ei muiden työtä vaikeuta :)

Lähettäjä: Totuus 
Päivämäärä:   13.2.25 19:52:21

Aloittaja ei varmasti ole tehnyt päivääkään etätöitä. Tuskin muitakaan töitä.

Päivämäärä:   13.2.25 20:09:26

Totuus - Selkeästi sun tarvii uskoa tuohon. Ehkäpä oma työelämä tuntuu hankalalta ja rajoittavalta. Sen sinulle sallin <3

Päivämäärä:   13.2.25 20:54:41

"jos ei ole palavereita niin en välttämättä puhu kenenkään kanssa moneen päivään."

-Onko tämä jonkun mielestä huono asia? :D

Arvostan aivan valtavasti sitä, että pyykkikone ehtii pyöriä työpäivän aikana taustalla, sillä nykykoneet jauhaa ikuisuuden sitä pesuohjelmaa. En kertakaikkiaan käsitä, miten lähityötä tekevät lapsiperheet ehtii pestä pyykkinsä vapaa-ajan puitteissa tinkimättä yöunistaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.2.25 21:00:54

Lähettäjä
meeri
Päivämäärä13.2.25 15:03:26
Hienoa, että tuli etätyöt. Minulle se tarkoitti konkurssia.
t. Ex lounasravintolayrittäjä

Itse olen etätyöläisenä kaivannut lounasravintoloiden ruokia kotiinkuljetuksella tai vaikkapa Woltilla. Lounastauko sen verran lyhyt ettei ravintolaan ehdi lähteä, mutta koska työnantajalta saa lounasedun, olisin mieluusti tilannut annoksen. Tällä hetkellä kotiin saa tilattua lähinnä pikaruokaa tai jonkin kahvilan ylihintaista salaattia.

Lähettäjä: Tiinu 
Päivämäärä:   13.2.25 21:39:38

etälä: aika samanlaisessa tilanteessa olen kuin sinä, ja en muuttaisi mitään! Adhd löytyy täältäkin, ja juuri mietin miten joku muka jaksaa tehdä 8 h putkeen etenkin jos ei pääse valoisalla ulos.

zxc: Tässä oon yli 8 vuotta mennyt 24/7/365 puhelinpäivystyksellä (viranomainen sallii lentomatkat ym ilman että tarvitsen sijaista). Puheluita, joihin pakko reagoida aivan heti, tulee keskimäärin yksi vuoteen, muut asiat sähköpostilla. En siis ole ollut edes virallisesti lomalla 8 vuoteen, mutta viime vuonna oli ehkä 6 sellaista viikkoa, että sain 40 h töitä tehtyä. Muuten teen vähemmän :D Jännä nähdä, koska se muka alkaa kuormittaa edes lähimainkaan yhtä paljon kuin ajatus 8-16 läsnätyöstä.

Lähettäjä: ------ 
Päivämäärä:   13.2.25 21:56:52

Lähettäjä: Sh
Päivämäärä: 13.2.25 18:09:54

Etätyö. Terveysala. Vaatimus 8 puhelua tunnissa (myös 20 min ruokatauon aikana). Saamme joka viikko palautteen päääsimmeko tavoitteeseen.

Mitä oikein teet työksesi jos puhelut on n. 5 min mittaisia? Kuulostaa kamalalta tahdilta. Eihän siinä ajassa ehdi tekemään mitään.

Päivämäärä:   13.2.25 21:57:12

Pakko se on kuitenkin vastata!

Eli hyvin samanlainen tilanne täälläkin.

Olen kyllä isolla työnantajalla töissä, iso firma osti pienemmän jolle aikanaan tulin.

Periaatteessa työvuorot on merkitty 8-16, mutta koska työ on itsenäistä, mä itse sovin asiakkaani, joita pyrin pitämään tavoitemäärän.

Joskus asiakkaat ei edes pääse ennen klo 16 jälkeen omien töidensä vuoksi, joten on firman etu että suostun tekemään 16-> hommia.

Samoin tykkään tehdä kirjalliset vklp kun niitä on, koska varsinaisina työpv en pysty keskittyä niihin tietäen että kello tulee niin että pitäisi lähteä asiakkaille.

Mä usein teen tietokoneela suunnittelu ym hommia aamusta pari tuntia, yökkäri ja kahvi kädessä:D

Sitten käytän koirat lenkillä, syön, vaihan vaatteet ja lähen asiakkaille. Sitten asiakkaiden jälkeen teen koneella hommat jitka liiittyy suoraan asiakkaisiin.

Siis todellakin nautin siitä että voin pitää vaikka 3h metsälenkin kesken päivän, mutta se on kaksisuuntainen tie, joustan aikatauluissa myös. Vastaan viesteihin vaikka illalla ennen nukkumaanmenoa, tai viikonloppuna. On myös mun etu tietää vaikka klo 19, jos asiakas peruuntuu; ehdin äkkiä sopia uuden halutessani.

Mut joo ei tää kaikille sovi, jos ei oo organisointitaitoja.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   13.2.25 22:01:37

” Jännä nähdä, koska se muka alkaa kuormittaa edes lähimainkaan yhtä paljon kuin ajatus 8-16 läsnätyöstä.”

En tarkoittanutkaan että vaihtoehto on 8-16 läsnätyö. Mutta etätyötäkin voi tehdä niin että on työaika ja työaika voi olla hyvinkin joustava.

Enkä väitä etteikö tuo sopisi toisille. Mutta tosiaan kehottaisin kaikkia varomaan, tuossa pitää olla just oikea persoona että tuo toimii. Todella herkästi tuossa ajautuu tilanteeseen jossa tekeekin liikaa töitä.

Ja tokihan tuo toimii, jos töitä on yleensä paljon vähenmän kuin se 40h/vk, mutta varsinkin jos työ on sen tyyppistä ettei se lopu tekemällä ja hälytyksiä voi olla useitakin kertoja vuodessa, ollaan riskialueella.

Lähettäjä: +++++ 
Päivämäärä:   13.2.25 22:08:22

Luojan kiitos saa tehdä fyysisiä töitä eikä niitä mukatöitä koneella.

Päivämäärä:   13.2.25 22:11:01

Ei lopu työt tekemällä. Projektityötä - työt loppuu ehkä parin vuoden päästä. Sen aikaa kohti maalia X.
Tarpeeksi pitkään kun tekee suuren skaalan projektityötä niin se kyllä iskostuu mieleen oli etätöissä tai ei, että ne työt ei tekemällä lopu, ei vaikka painaisi 100 tuntia viikossa :)

Päivämäärä:   13.2.25 22:12:18

++++ / Näistä mukatöistä saa hemmetin hyvää palkkaa, ja on vielä todella hauskaa, luovaa ja palkitsevaa työtä.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   13.2.25 23:20:27

LähettäjäA

Päivämäärä13.2.25 20:54:41

"jos ei ole palavereita niin en välttämättä puhu kenenkään kanssa moneen päivään."

-Onko tämä jonkun mielestä huono asia? :D
----

Ei se ekana vuotena, tai edes tokana, mutta nyt neljäntenä etätyövuonna se ihmiskontaktin puute alkaa tuntumaan. Tällä hetkellä ei ole sellaisia harrastuksistaan missä tulisi sosiaalista kontaktia, ja kaverit asuu vähintään 100 km päässä, joten se viikon ainut puhekaveri voi olla se kaupan kassa. Vaikka olen hyvin introvertti ja tykkään käydä yksikseni vaeltamassa ym. niin kaipaan kyllä niitä kahvitaukoja ja lounaita, joilla voisi vaihtaa pari sanaa vaikka säästä tai muusta ei-työasiasta.

Lähettäjä: Tiinu 
Päivämäärä:   13.2.25 23:33:24

Zxc: Työ ei todellakaan lopu tekemällä, mulla on sitä jatkuvasti moneksi kuukaudeksi eteenpäin listalla ja siitä sitten priorisoin. Hevoset vievät niin paljon aikaa että en vain ehdi enempää tehdä, joten teen ja kirjaan sen verran tunteja mitkä ehdin ja huvittaa tehdä. Niistä sitten maksetaan, ei mistään presenteismistä tms. Kyllä tämä joskus stressaa ja välillä teen jaksoja vähemmillä yöunilla mutta mikäpä työ ei välillä stressaisi...

Päivämäärä:   14.2.25 07:33:56

Ajatuskatko: Minä taas jaksan paljon paremmin panostaa työpaikan ulkopuolisiin ihmissuhteisiin, kun etänä ei tule sitä lähityön sosiaalista kuormitusta. Etätyö antaa mahdollisuuden valita, kehen sosiaalisen jaksamisensa käyttää. Välillä käyn jonkun samassa kaupungissa työskentelevän kaverin kanssa lounaalla tai jollain kurssilla, enimmäkseen puhun puhelimessa tai viestittelen kauempana asuvien läheisten kanssa, kun suurin osa asuu useiden satojen kilometrien päässä.

Päivämäärä:   14.2.25 07:35:32

Lähityöaikoina ei jaksanut sopia mitään kenenkään kanssa ja siskon puheluun vastaaminenkin tuntui raskaalta, kun koko työpäivä oli pakkososiaalisuutta.

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   14.2.25 07:38:22

Minulle etätyö ei ole tuota vaan jatkuvaa Teams-palaveriputkea. 10-14 -välillä sopimus kieltää koneelta poistumisen puolen tunnin lounastaukoa lukuun ottamatta.

Lähettäjä: Peku 
Päivämäärä:   15.2.25 09:36:28

Minä teen töitä hyvin samalla tavalla kuin aloittaja. Käytännössä mulla on aina työpuhelin auki, virallisesti en päivystä mutta epävirallisesti kyllä. Jos virka-ajan ulkopuolella tulee isompi hämminki, niin minun se pitää ratkaista. Näitä tulee yleensä muutama vuodessa. Lomille on toki sijainen, ja silloin ei tarvitse puhelimeen vastata. Kalenteri on välillä hyvin täynnä, ja on palaveria toisensa perään, mutta välillä on sitten ihan aikatauluttamattomia päiviä, jolloin voin tehdä hommia omaan tahtiin ja silloin kun haluan. Päiväaikaan keskeytyksiä tulee niin paljon, että usein kirjoitan ihan omasta halustani haastavammat kirjalliset työt iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin saa keskittyä. Otan sitten ihan sujuvasti pois arkena tunteja aina kun ehdin.

Teen jonkin verran myös läsnätyötä, siinä saa mukavasti kontaktia muihin ja pääsee kahville ja lounaallekin. Ehkä päivän tai kaksi viikossa käyn kentällä, muut usein etänä. Työmatka on yli 100km, niin turhaan ei viitsi ajella. Pitää olla joku läsnäoloa vaativa juttu että lähden.

Minulla on myös ADHD ja en pysty keskittymään kovin pitkään kerrallaan. Mutta silloin kun keskityn, painan hirmuisen määrän hommaa lyhyessä hetkessä. Toiin myös hyvin paineen alla, eli osaan ratkaista niitä paniikkitilanteita, missä tarvitaan nopeaa päätöksentekoa. Kun se joku työn alla ollut homma on valmis, ja jos ei ole mitään akuuttia siinä hetkessä odottamassa, niin ihan varmasti lähden ulos hoitamaan hevosia, ratsastamaan tai lenkittämään koiran. Ennen kun palaan taas tekemään sitä mitä kulloinkin tarvitsee. En aina edes vastaa vaikka puhelin soisi, koska jos olen juuri saanut jonkun tärkeän homman tehtyä, niin tarvitsen sen hetken ajatusten nollauksen ihan muun homman parissa. Voi se olla siivoustakin, tai pyykkikoneen täyttöä. Vastaan sitten kun energiatasot mahdollistaa taas työnteon. Sähköpostit ja viestit saa hetken kertyä ja puhelimessakin on vastaaja, joka kertoo etten juuri nyt voi vastata, soitan takaisin kun olen vapaa.

Ei ole tullut koskaan moitteita, ja suoritustasoni on erittäin hyvä. Joustan aina tilanteiden mukaan, ja odotan että myös minun suuntaan joustetaan. Tunnit pitää kirjata, mutta ei se minun kirjaus kyllä todellisuutta vastaa. Se vastaa sitä mihin työnantajani sen kirjanpidon tarvitsee. Olen töissä julkisella puolella, kunnassa. Palkkataso 5500 € ja esimiestehtävä.

Lähettäjä: sdf 
Päivämäärä:   15.2.25 09:48:09

Minulle etätyö on suuri ilo siksi, että ei tarvitse autoa käynnistää. Lähden samaan aikaan töihin, mutta etätyössä työmatkaan menee noin puoli minuuttia, toimistolle puoli tuntia. Työajassa on reilu liukuma, mutta yleensä menee kahdeksasta neljään. Päivällä ehtii valoisaan aikaan ainakin ruokkia koirat ja jotain muuta pientä ulkohommaa. Kotitöissä en ahkeroi muutenkaan, enkä varsinkaan työpäivinä. Ehkä laita tiskikoneen päälle, pyykit koneesta tai muuta sellaista, mitä lounastauon aikana ehtii.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.