Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kohonneet maksa-arvot

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.2.25 11:08:18

Työterveydessä verikokeessa havaittiin kohonnut ALAT-arvo (oli 40 kun yläraja olis 35). Olen täysin normaalipainoinen (58kg/165cm). Alkoholia olen tänä vuonna juonut vain muutaman annoksen. En juuri käytä lääkkeitä, muutama vk sitten sain keskenmenoon lääkkeet ja silloin otin isomman setin kipulääkkeitä ohjeen mukaan (panadol, burana, tramal) mutta lääkärin mukaan ei tuollainen yksittäinen päivä pitäisi vaikuttaa. Olen syönyt lisäravinteina raskaus- ja imetysajan monivitamiinilisää, hyaluronihappoa, omega3 ja c-vitamiinia isomman annoksen (1g) päivässä. Voiko nämä olla syynä kohonneeseen maksa-arvoon? Syön chiansiemeniä myös ruokalusikallisen päivässä.

Onko kellään mitään kokemusta vastaavasta?

Re: Kohonneet maksa-arvot

Päivämäärä:   13.2.25 11:09:31

Ja tiedän ettei tää ole mikään lääkäripalsta, mutta kiinnostaa vaan jos jollakulla muulla on kokemuksia asiasta. Olen lukenut että joillakuilla on lisäravinteet nostaneet maksa-arvoa mutta en tiedä mitä kaikkea ovat syöneet.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   13.2.25 11:11:48

Kipulääkkeet isoina annoksina tai jatkuvasti käytettynä nostaa maksa-arvoja.

Itsellä Burana tekee sen jo parin päivän käytön jälkeen.

Lisäravinteet tekee sitä myös. Niiden käytössä pitää olla tarkkana. Lisäravinteet muutekin turhia, jos syö monipuolisesti..

Päivämäärä:   13.2.25 11:15:34

Tuota raskaus- ja imetysajan monivitamiinia suositeltiin ihan lääkärissä että kuulemma jo yritysaikana pitäisi syödä.

En ole ottanut kipulääkkeitä peräkkäisinä päivinä. 3vk sit kun sain keskenmenoon lääkkeet niin otin yhtenä päivänä maksimiannokset. Tän jälkeen oon parina päivänä (n. viikko väliä) ottanut 400mg buranan kun tullut vielä keskenmenovuotoon liittyviä kipuja. Muuten en oo syönyt mitään lääkkeitä.

Lähettäjä: ZiZi 
Päivämäärä:   13.2.25 11:43:48

Kannattaa käydä vitamiinipurkit läpi ja katsoa mitä niissä on. Esimerkiksi luontaistuotteet ovat pahimpia maksalle. Mulla oli muutama vuosi sitten sama tilanne, ALAT arvo 54. Käytän alkoholia viikottain, kuitenkin kohtuukäytön rajoissa. Lääkäri käski silloin käymään vitamiinit läpi ja söin silloin kurkumiinia. Kun lopetin sen niin 6kk päästä ALAT arvo oli 21 kuten normaalisti. Se oli rasittanut maksaa.

Katsoisin tuota monivitamiinilisää sekä kokeilisin olla ilman hyaluronihappoa.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   13.2.25 12:04:33

..., miksi juot alkoholia, kun olet raskaana?

Päivämäärä:   13.2.25 12:16:09

tässä ja nyt, luitko aloitusviestiä? Kerroin raskauden menneen kesken. Raskaus- ja imetysajan vitamiinilisää suositeltiin jo yritysaikana. Olen juonut muutaman annoksen alkoholia yhteensä parina eri päivänä (eli lasillisen tai kaksi viiniä ruuan kanssa) kun keskenmenovuotoa vielä oli eikä yhdyntää saanut harrastaa. Nyt kun vuoto on loppu ja vauvayritys jatkuu niin en juo.

Lähettäjä: pop 
Päivämäärä:   13.2.25 12:17:03

Kuinka paljon tälläisestä asiasta pitäisi huolestua koska itsellä oli viime vuoden loppupuolella ALAT-arvo 41. Oli soittoaika lääkärille mutta koska muut testit yms eivät olleet valmiit soittopäivään mennessä niin sitä siirrettiin eikä lääkäri sitten koskaan soittanut. Pitäisikö itsellä reagoida tähän jotenkin? Alkoholia en käytä, kun muutamia kertoja vuodessa ja siihen aikaan en ollut käynyt aikohin missään ja kipulääkkeistä menee perus burana menkkojen ekana päivänä. Lisäravinteita en syö pl. -vitamiini.

Päivämäärä:   13.2.25 12:17:31

Tuo vitamiinilisä suositellaan aloitettavaksi jo muutama kk ennen yritystä että en nähnyt järkeä tauottaa sitä vaikka raskaus meni kesken. Keskenmenon tuottamisesta vuodon loppuun meni 1,5 kk.

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   13.2.25 12:19:13

Mitä syöt?
NAFLD eli nonalcoholic fatty liver disease, alkoholista riippumaton rasvamaksa yleistyy vauhdilla ja syynä on teollinen ja ultraprosessoitu ravinto ja sokeri.

Päivämäärä:   13.2.25 12:36:34

Mielestäni syön aika tavallista ruokaa, yleensä esim. riisiä, kanaa, salaattia. Aamuisin kaurapuuroa, illalla kauraleipää. Lääkäri oli sitä mieltä että rasvamaksasta tuskin on kyse kun olen ihan normaalipainoinen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.2.25 12:42:40

Onko arvo aikaisemmin ollut viitteissä?

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   13.2.25 12:45:24

Yksittäinen heitto arvoissa saattaa myös olla laboratoriovirhe.

Päivämäärä:   13.2.25 12:52:44

En tiedä onko multa näitä edes mitattu aiemmin. Nyt epäilin keskenmenosta johtuneen vuodon ja uupumusoireiden takia että olisi raudanpuute, mutta hemoglobiini olikin ihan normaali. Verikokeen yhteydessä vaan otettiin sitten muitakin arvoja ja tämä ALAT-arvo oli kohonnut.

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   13.2.25 13:12:21

Lievä nousu alat-arvossa on toki merkki jostain, mutta tyypiltään tuo arvo on sellainen, että tositilanteessa nousee moninkertaiseksi viitearvoon nähden. Tuo nousu on siis vielä lievää, kun monen muun arvon kohdalla saattaisi olla hälyttävää.

Päivämäärä:   13.2.25 13:29:51

Joo, lääkäri sanoi myös että ei ole syytä tästä paljoa huolestua kun on aika lievästi kohonnut, mutta toki silti kohonnut. Neuvoi jättämään lisäravinteet pois niin ajattelin että otan nyt vaan joka toinen päivä tuon raskaus- ja imetysajan vitamiinin ja jätän muut pois. Katsoo sitten 1-2kk päästä mikä tilanne.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.2.25 14:55:07

Mulla on ollut vuosia koholla, eikä lääkäri ole sitä mitenkään kommentoinut. Alkoholia en käytä lainkaan.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   13.2.25 15:08:30

Mulla on maksa-arvot olleet jo vuosia koholla. En juo, enkä käytä lisäravinteita

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.