Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sähköjen uusiminen, millainen homma?

Lähettäjä: plöö 
Päivämäärä:   12.2.25 20:58:23

Tässä nyt omakotitalossa asuessani olen törmännyt mainoksiin sähköjen uusimisesta. Toiset sanoo, että 30 vuotta vanhat sähköt pitäisi uusia, toiset taas, että 50-luvulla vedetyt sähköt pitäisi jo uusia. Mihin luottaa? Millainen homma se on, ts. miten se tapahtuu? Revitäänkö seinät auki? Kauanko remppa kestää? Sen tiedän, että kalliiksi tulee, paljonko teillä on maksanut?

Mulla ei ole hajuakaan, milloin tähän taloon on sähköt vedetty (entinen asukas vanha mies, joka ei asiaa tiennyt/muistanut, ehkä sitä edellisen asukkaan aikana 80-luvulla vedetty sähköt, miten saan selville?).

Myös, mikä minua vaivaa, on sähköpistokkeiden vähyys. Melkein jokaisessa pistokkeessa on jatkojohto ja niissä useampi johto kiinni. Miten noita pistokkeita saa lisää? Saako niitä minne vaan ja mistä sähkömiehet tietää, missä sähköjohdot menevät? Tämänkin varmaan saisi hoidettua sähkörempan aikana, vai?

Re: Sähköjen uusiminen, millainen homma?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.2.25 21:07:12

Isossa talossa voi olla kymppitonnin homma. Kaikki vanhat pois eli jos et halua pintavetoina piuhoja niin kyllä, kaikki seinät ja katot pitää avata. Toki sitten voi vaihtaa ja lisäillä katkaisimia ja rasioita miten haluaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.2.25 21:08:03

Älä ainakaan ota niitä uskovaisten sähkoliikkeitä, vie rahat ja jälki kamalaa.

Päivämäärä:   12.2.25 21:09:33

Vanha viisaus, toimivaa ei kannata korjata. Minkä ikäinen talo?

Päivämäärä:   12.2.25 21:30:12

Mulle tarjottiin viime vuonna muut sähköt uusiksi paitsi keittiö (on vasta remontoitu myös sähköjen osalta). Suurin osa pintavetoina (60-luvun talo), hinta 20ke. En tarttunut tilaisuuteen.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   12.2.25 21:36:47

Me tehtiin 50-luvun taloon uudet sähköt kun muutenkin piti lisäeristää. Eihän se nyt silleen halpaa ollut, mutta ainoa fiksu ratkaisu. Vedettiin uudet piuhat seinien sisään. Sähkäri osaa kyllä vetää tarvitessa myös siistinä pintavetona. Sehän riippuu talosta, vanhaan rintsikkaan ja vastaaviin vanhempiin voi hyvin vetää pintaan, jos haluaa ns.aikakauden tyyliin.
Meillä suurin kannustin sähköjen uusintaan oli, kun alkoi räpsyä ja säristä piuhat :D

Päivämäärä:   12.2.25 22:41:59

60-luvun taloon tehtiin, maksoi n. 8000e. Muun remontin yhteydessä, joten lattiat ja seinät oli auki jo valmiiksi. Eli tuo vain sähkärin osuus.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.2.25 23:31:57

Kannattaa todellakin uusia jo tuossa vaiheessa! Samalla laitatte pistokemäärän ajan tasalle. Ei missään nimessä jatkojohtoja jatkuvaan käyttöön!
Meillä tehtiin yli 100-vuotiaaseen taloon pintavetona kaikki uusiksi. Aikain saatossa oli uusittu sieltä ja täältä, nyt on kaikkialla uudet.

Lähettäjä: xxd 
Päivämäärä:   12.2.25 23:43:55

Pintavetona kaikkein paras ja siisti lista päälle, en laittaisi enää betoniin tai muuten piiloon mitään johtoja.
Mutta itse voi kyllä kiinnittää sähköjohdot sellaisenaan ja sitten sähkömies laittaa kytkennät. Se on paljon edullisempi tikki.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.