Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kilpirauhaslääkekokeilu 13 mikrog

Lähettäjä: Onko mitään hyötyä 
Päivämäärä:   12.2.25 14:40:53

Mulla on ollut kaikenlaista vaivaa, joka voisi viitata kilpirauhasen vajaatoimintaan. Myös toinen kilpirauhasarvoista on punaisella. Lääkäri määräsi kolmen kuukauden kokeilun Medithyrox 13 mikrog -lääkkeellä, 1 tabletti aamuisin. Lopuksi verikokeet. Onkohan tästä odotettavissa mitään näkyvää hyötyä ennen verikokeita? Vertaistukea lähinnä haen...

Re: Kilpirauhaslääkekokeilu 13 mikrog

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.2.25 14:47:48

Kuulostaa mitättömältä annokselta. 100 mikroa on aika yleinen annostus.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.2.25 14:50:15

-: Koskaan ei aloiteta millään satasella kun siitä lähtee henki pahimmillaan.

Ihan normaali aloitusmäärä, mulla oli aikoinaan 25ug aloitus ihan tavan tyroksiinilla. Nyt menee 112,5.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   12.2.25 14:51:29

Onko kellään ollut TSH hiukan koholla ja samalla myös vasta-aineet koholla?

Lähettäjä: Onko mitään hyötyä 
Päivämäärä:   12.2.25 15:45:06

Mä en osaa terminologiaa (vielä). Mitä on vasta-aineet?

Mulla oli S-tyreotropiini (TSH) 5.3 (viitealue 0.4-4.5) ja S-tyroksiini (T4-V), vapaa 14.2 (viitealue 11-21). Ferririini on keltaisella (25), mikä myös voi vaikuttaa arvoihin, mutta 3 kuukautta rautaa purkista ei ole vaikuttanut niihin mitenkään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.2.25 16:10:38

Ei ole hyötyä.

Ja 13 mikroa ei ole normaali aloitusannos.
Normaali on 25 mikroa ja siitä nosto 50 muutaman kuukauden jälkeen ja siitä taas nosto muutaman kuukauden jälkeen.

Lisäksi oma kilpirauhastoimintasi tulee painumaan tuon 13 mikron verran matalammas ja ollaan taas lähtötilanteessa. Tyroksiinille on ns. negative feedback loop eli keho huomaa kehon ulkopuolelta tulevan hormonin ja vähentää omaa tuotantoa vastaavasti.

Tyroksiinin tarve on 100-150mikroa ja se on se määrä johon sitä tullaan nostamaan.

Paras olisi että menisit endokrinologille kun kilppariasiat on yleislääkäreille mysteeri.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.2.25 16:11:52

Ja tosiaan vasta-aineet pitää selvittää jotta saisi selvyyden johtuuko huononevat arvot siitä, että sulla on autoimmuunitulehdus joka hiljalleen tuhoaa kilpirauhasen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.2.25 16:14:47

Jaa.a pieneltä kuulostaa, mä syön 200 mikrog/ vrk mut mulla ei oo kilpirauhasta ollenkaan.

Lähettäjä: Toinen ... 
Päivämäärä:   12.2.25 16:28:06

"Mulla oli S-tyreotropiini (TSH) 5.3 (viitealue 0.4-4.5) ja S-tyroksiini (T4-V), vapaa 14.2 (viitealue 11-21). Ferririini on keltaisella (25), mikä myös voi vaikuttaa arvoihin, mutta 3 kuukautta rautaa purkista ei ole vaikuttanut niihin mitenkään."

Sulla on raudanpuute. Laita raudat ensin kuntoon, lähelle 100, ni kilpoariarvot voi korjaantua sillä.

3 kk. raudan syöntiä on tosi lyhyt aika.
Hyvällä imeytymiselläki ferritiini nousee 5-10 yksikköö/kk. Joten rautaa nyt kunnon annoksella menemään!

Suosittelisin...

Lähettäjä: hipsu 
Päivämäärä:   12.2.25 19:24:24

T4V on kuitenkin ihan ok, vaikka TSH on hieman viitteen ulkopuolella, moni ei noilla arvoilla saa edes lääkityskokeilua oireista riippumatta. Oma aloitusannos oli kaksi viikkoa puolikas 25 mikrogramman tyroksiini, siitä nostettiin kokonaiseen ja parin kuukauden päästä 50 mikrogrammaan. Se on ollut ihan ok mutta mulla on ilmeisesti toimiva kilpirauhanen ja vika on hormonisäätelyssä eli aivolisäke ei boostaa kilpirauhasta tarpeeksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.