Lähettäjä: x
Päivämäärä: 12.2.25 12:43:00
Ensimmäisenä lopettaisin juomisesta huomauttelun. Jatkuva nalkutus asiasta on vain turhaa.
En siis väitä suinkaan, että sinun pitäisi vaan hiljaisesti hyväksyä ja tyytyä tilanteeseen, mutta se, että jatkuvasti nalkuttaa asiasta, ei taatusti auta sinua eikä miestä. Se vaan rasittaa entistä enemmän kumpaakin.
Toista ei voi pakottaa muuttumaan ja riippuvuuksien hoito pitää lähteä ihmisestä itsestään. Niin kauan kun mies ei oikeasti halua lopettaa juomista, hän ei sitä tee. Joko hän tekee sen näkyvästi tai sitten hän alkaa salailemaan asiaa sinulta. Jatkuva jankkaaminen ja "keskustelu" asiasta ei auta mitään.
Eli kertoisin miehelle yhden kerran ja selkeästi, miksi et pidä hänen juomisestaan. Kirjoita asiat vaikka paperille tai lähetä viestillä, jos keskustellessa menee helposti väittelyksi. Älä kerro asioita syyttävästi, vaan kerro miltä sinusta tuntuu, kerro MIKSI sinua haittaa. Se, että et vaan tykkää ei ole oikea syy. Taustalla pitää olla jotain ns. oikeaa syytä. Käyttäytyykö mies huonosti humalassa? Oletko huolissasi terveydestä? Pelkäätkö että hän joutuu vaikeuksiin? Kerro se miehelle.
Tyyliin: "Olen huomannut, että kun ollaan reissussa, haluat usein kuppiloihin ja vaikka oltaisiin sovittu, että mennään vain yksille, saatatkin juoda useamman. Tämä on minusta ikävää, koksa minusta olisi mukava olla reissussa selvinpäin. Itseä alkaa kovasti väsyttää jos meillä menee kuppilassa myöhään ja sitten en jaksa seuraavana päivänä, olen myös huomannut että sinä olet usein väsyneempi. Olen myös hieman huolissani, koska humalassa saatat sanoa mielipiteitäsi aika kovaan ääneen ja vahvat mielipiteesi joskus herättävät negatiivisia reaktioita muissa ihmisissä. Pelkään että joudut joku päivä oikeaan tappeluun.
Tästä johtuen en enää halua lähteä reissuun, sillä koen nämä reissut usein liian raskaina. Mielelläni matkustelisin yhdessä, mutta ilman kuppiloissa käymistä ja alkoholia. Olen myös miettinyt, että en halua jatkaa suhdetta, jos alkoholi menee meidän yhteisen ajan edelle."
Tämän jälkeen antaisin yhden mahdollisuuden, jos mies oikeasti on pahoillaan, ymmärtää näkökulmasi ja lupaa muuttaa käytöstään. En kuitenkaan enää muistuttaisi miestä asiasta, vaan jättäisin asian täysin hänen muistettavaksi ja huolehdittavaksi. En ottaisi mitään kantaa, jos mies haluaa lähteä baariin tai juoda kotona tai reissussa. Mies tietää, että juominen ärsyttää sinua ja että jopa koko suhde on vaarassa jos hän jatkaa. Joten sen perusteella mies sitten itse tekee valintansa.
Jos mies valitsee alkoholin, sinun pitää miettiä, haluatko enää jatkaa suhdetta.
|