Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hermoheikot OK

Lähettäjä: Wuf 
Päivämäärä:   12.2.25 11:38:28

Minulla on ollut samoja rotuja yli 20 vuotta. Ovat mukana tilalla työkoirina. Vielä 10 vuotta sitten oli kohtuullisen helppoa löytää tervepäisistä vanhemmista perus käyttökoira. Siis ei harrastuksiin vaan ihan arkeen. Laidunsiirtoja, portilla pitämistä yms perus paimenen hommaa. Kasvattajat ovat lopettaneet kasvatuksen joilta ensimmäiset koirani ovat tulleet.
Olen kaksi vuotta etsinyt fiksuista vanhemmista peruspaimenta. Olen jopa koittanut toisia rotuja katsoa. Ei löydy. On allergiaa, suolisto-ongelmia ja eroahdistusta. Järkyttävää säheltämistä jatkuvasti, läähätetään ja hyrrätään niin että tyhmäkin näkee että hermorakenne on täysin nollilla. Ja vanhemmat ovat sellaisia että ei tarvitse edes harkita pentua ne tavattuaan.
Minua kiinnostaa miksi tähän on menty? Tarvitaanko kilpailuissa ja halliharrastuksissa noin äärettömän reaktiivisia koiria?

Re: Hermoheikot OK

Lähettäjä: Ooo 
Päivämäärä:   12.2.25 11:56:03

Kun ei osata jalostaa, niin tuo on lopputulos. Noita rotuja riittää, mitkä on pilalle jalostettu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.2.25 12:02:45

Työkoirat on ihan eri eläimiä, ja niitä kasvatetaan ihan eri paikoissa ja eri rekistereissäkin monesti kuin harrastuskoiria. Sukulaisella on nautahommissa sekarotuisia paimenkoiria, hankkii pennut tuttavilta tiloilta.

Lähettäjä: murre 
Päivämäärä:   12.2.25 12:10:18

Paimenetkin on eriytyneet, on paimensukuisia agilityjalostettuja ja sitten niitä oikeita työkoiria.
Ja tosiaan, nämä oikeat paimenet saattaa olla kennelliiton rekisterissä, tai sitten ei.
Oikea paimen ei häslää ja ole levoton arjessa, päinvastoin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.