Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Riittävätkö rahasi

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   12.2.25 09:46:18

ihmisarvoiseen elämään?

Tämä testi oli aikanaan täällä, "upitus".

https://yle.fi/a/74-20036544

Re: Riittävätkö rahasi

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   12.2.25 10:11:07

Noista tulee vain paha mieli, kun on itse elänyt yhteiskuntaa tukien ja itse kituuttaen. Toiset sitten odottaa yhteiskunnan kustantavan sen "ihmisarvoisen" elämän. Juu, raha ei ole vapaassa käytössä vaan joutuu pyytämään, nii eihän se ole soveliasta.

Suomalaisista 13,2 prosenttia kuuluu tähän ryhmään. 86,8 prosentilla suomalaisista on käytettävissä enemmän rahaa kuin tähän ryhmään kuuluvilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.2.25 10:15:12

Ei riitä. Siinä mielessä samaa mieltä, että rahan puute vaikuttaa esimerkiksi siihen ettei vielä uskalla yrittää lasta. Pärjäilee, mutta kyllä sen huomaa että paljon tiukempaa on kuin muilla. Vain 13% tienaa vähemmän kuin minä. Mitään tukia en saa.

Päivämäärä:   12.2.25 10:19:20

"Toiset sitten odottaa yhteiskunnan kustantavan sen "ihmisarvoisen" elämän. "

Odottaisin että ihan _työnantaja_ kustantaisi sen ihmisarvoisen elämän palkan muodossa. Kuten sanottua: käyn töissä, en saa tukia.

Lähettäjä: Lgl 
Päivämäärä:   12.2.25 10:30:34

"Suomalaisista 67 prosenttia kuuluu tähän ryhmään. 26,5 prosenttillaa suomalaisista on käytettävissä vähemmän rahaa kuin tähän ryhmään kuuluvilla."

Rahat riittävät ihmisarvoiseen elämään. Toisaalta mihinkään ylimääräiseen, kuten maksullisiin harrastuksiin, ei voi panna rahaa, jos mielii säästää ja ostaa ehkä joskus oman kodin.

Lähettäjä: Euro 
Päivämäärä:   12.2.25 10:34:47

Olimme keski- ja suurituloisten luokassa, 4,6 % on samassa ryhmässä ja 95,4% on vähemmän käytettävissä.

Aika helpolla tuohon pääsee, ei tässä rahassa kuitenkaan kylvetä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.2.25 10:40:46

"Suomalaisista 67 prosenttia kuuluu tähän ryhmään. 26,5 prosenttillaa suomalaisista on käytettävissä vähemmän rahaa kuin tähän ryhmään kuuluvilla."

Riittää rahat, varsinkin kun on velaton kämppä, eikä muutakaan lainaa.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   12.2.25 10:54:55

. Töissä minäkin olen ollut 35 vuotta. Sanovat että oma vika...

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.2.25 10:57:42

Keskituloisia ollaan mekin tuon mukaan.

Mutta eilenkin juuri viimeksi mietin, että köyhä kyllä pysyy köyhänä, kun ei pysty parantamaan elinoloja halvemmiksi. Esim. Yksi tuttu koko ajan mainostaa, että miksi ette laita vilp:ä tai maalämpöä, niin olisi pienemmät sähkölaskut. No, ei ole laittaa tosta vaan 15000e sellaiseen. Vastauksena on että ota lainaa, kyllä se muutamassa vuodessa maksaa itsensä takaisin. Joo ihan kiva että maksaa, mutta minunkin on maksettava sitä lainaa ja samanaikaisesti joka tapauksessa tulee jonkinlaisia sähkölaskuja maksettavaksi, vaikkakin pienempiä. Ja meillä kun ei ole varaa ottaa yhtään lisämaksua talvikuukausille. Myös takka helpottaisi sähkölaskuissa, mutta ei ole varaa tehdä sitäkään. Eikä voi säästääkään, koska ne isot sähkölaskut. Ollaan pattitilanteessa ja ikuisesti kalliilla sähkölämmityksellä, kun ei ole varaa tehdä investointia muuhun

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   12.2.25 11:02:07

Riittää, keskituloisia ollaan ja autot velattomia esim. Mutta tuhlaamista ei budjetti kestä, vaan yli 500€ ostokset pitää harkita ja suunnitella mahdollisimman pitkälle, jottei tarvitse säästöihin kajota. Joita onneksi saadaan kyllä kerrytettyä vähän, mutta kumminkin.

Päivämäärä:   12.2.25 11:05:44

"Vaatteet 49e/kk. Saankohan edes vuodessa tuota summaa käytettyä. Tai siis toki saisin käytettyä kun olisi rahaa käydä edes kirpparilla....

Ei riitä. Olen sairas, elän tuilla. Ei kukaan elä tuilla omasta halustaan vaan aina siellä on sairaus taustalla, viimeistään siinä kohtaa kun niitä töitä ei vaan saa.
Terve ihminen haluaa huolehtia omasta elannostaan. Ihan älytöntä että tätä ei tuilla elämistä kritisoivat ymmärrä. Ei ole olemassa ideologisesti työttömiä, ihan jokaisella siellä on sairaus taustalla miksi ei sovellu työelämään.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   12.2.25 11:06:41

Pienituloinen. Hyvin pärjätään, ei tuhlailla missään ja ennakoiden säästetään niin rahaa säästössäkin siten että jos tulee yllättävä lääkärilasku tai kodinkone hajoaa niin saadaan maksettua (tosin jos näitä tulee useampia samaan aikaan niin tiukkaa voi tehdä).

Päivämäärä:   12.2.25 11:06:42

". Töissä minäkin olen ollut 35 vuotta. Sanovat että oma vika..."

Oma vika se, ettei työnantajaa velvoiteta maksamaan elämiseen riittävää palkkaa...? Ok...

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.2.25 11:07:07

Ahahahahhahhahaa! "Asumiseen 452€/kk"

Jooei. Mulla on sähkölasku siirtoineen jo isompi kuin toi. Siihen vielä tonnin lainanlyhennykset päälle.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.2.25 11:15:23

"Jooei. Mulla on sähkölasku siirtoineen jo isompi kuin toi. Siihen vielä tonnin lainanlyhennykset päälle."

Valintoja, valintoja.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   12.2.25 11:21:06

Joo rahat riittää ihmisarvoiseen elämään, mutta tuo sivusto heitti että asumiseen menisi 550€ yhdellä aikuisella ja yhdellä lapsella. Yksiöönkö tässä pitäisi muksun kanssa muuttaa, että tuo toteutuisi?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.2.25 12:35:51

Nimenomaan pitäisi. Yksiöön mahtuu mainiosti 2 ihmistä asumaan.

Päivämäärä:   12.2.25 12:41:59

""Jooei. Mulla on sähkölasku siirtoineen jo isompi kuin toi. Siihen vielä tonnin lainanlyhennykset päälle."

Valintoja, valintoja."

No joskus tulee tehtyä vääriä valintoja. Minäkin ostin halvan sähkölämmitteisen talon maalta, kun oli vielä korot alhaalla ja sähkö ja bensa halpaa. Nyt tosiaan lainan lyhennys on aika iso, puhumattakaan sähkölaskusta. Liikkumiskulutkin on kasvaneet. Palkka ei. Ja kukapa tällä hetkellä ostaisi tällaista sähkösyöppöä haja-asutusalueelta. Täällähän ollaan jumissa, kun pois ei päästä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.2.25 12:42:28

"Joo rahat riittää ihmisarvoiseen elämään, mutta tuo sivusto heitti että asumiseen menisi 550€ yhdellä aikuisella ja yhdellä lapsella. "

Mulla näytti yli 672e. Eli määrä riippunee paikkakunnan vuokratasosta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.2.25 12:50:54

"No joskus tulee tehtyä vääriä valintoja. "

Toki. Jotkut myös takaavat esim. läheisen velan, joutuvat itse ulosottoon jne. Nämä tilanteet vaan ei varsinaisesti liity siihen mikä on elämiseen riittävä palkka Suomessa. Kulut voivat aina olla isommat syystä x tai y.

Päivämäärä:   12.2.25 13:28:00

Meillä asuu äiti ja 2 teiniä, kulkemiseen oli laskettu 580e. Aika iso summa on, bensaan menee 80e kuussa. Auto vanha ja velaton, vakuutukset oisko 40e kuussa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.