Lähettäjä: Krnm
Päivämäärä: 11.2.25 12:58:02
Hankin ensimmäisen koirani reilu vuosi sitten. Kaikki on mennyt hyvin, koira on ihana ja paras ystäväni. Tässä vuoden aikana olen sukeltanut yhä syvemmälle koirien käyttäytymiseen, lajityypillisiin tarpeisiin ym. ja tuntuu että paineet kasautuvat yhä suuremmiksi mitä enemmän opin.
Totta kai tiesin koiraa hankkiessani että sen hyvinvointi ja onnellisuus on minun vastuullani, mutta jotenkin vasta nyt on iskenyt tajuntaan, että koiran elämässä ei ole MITÄÄN sellaista sisältöä, jota minä en sille varta vasten tarjoa. Herranjestas, eläin ei saa edes itse päättää milloin käy tarpeillaan!
Parhaani teen, alusta asti on hyödynnetty osallistavaa käsittelyä mikä toimiikin hyvin, lenkit tehdään pitkälti koiran omien intressien mukaan liinassa/vapaana, on sosiaalisia suhteita muihin koiriin ja ihmisiin, järjestän erilaisia virikkeitä ja kakkin tavoin pyrin tarjoamaan koiralle mahdollisuuden olla koira. Mutta fakta on, että olen kaupungissa kerrostalossa yksin asuva ihminen, joka on väh. 3 pv viikossa 8 h/pv töissä muualla ja parina päivänä etänä kotona, mutta tällöinkään koira ei toki paljoa huomiota saa. Jotenkin ahdistava ajatus, että koira ei muuta voi kuin olla ja möllöttää tuntikausia päivässä, kun itse olen liian kiireinen.
Onko nämä ajatukset ihan typeriä, vai liikkuuko muiden päässä jotain samaa? Onko teillä koira jotain, joka vain menee siinä sivussa muun arjen ohessa, vai kenties ensisijaisesti harrastusväline, tai jotain muuta, mitä?
|