Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun hevonen säikähtää jotain tallissa niin miksi

Lähettäjä: talli 
Päivämäärä:   11.2.25 11:45:02

Se juoksee ensimmäisenä omaan karsinaan?

Re: Kun hevonen säikähtää jotain tallissa niin miksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.2.25 11:46:06

Karsina on hevosen koti sekä turvapaikka.

Päivämäärä:   11.2.25 11:49:10

Se viettää siellä eniten aikaa, kokee olonsa turvalliseksi siellä. Tietenkin se juoksee sinne. Ihan kuten usein pihalla säikähtävä hevonen pyrkii tarhaan tai talliin.

Lähettäjä: leidi 
Päivämäärä:   11.2.25 11:59:10

Miksi jotkut sitten kauhistelevat kun hevonen seisoo karsinassa? Ja että sen pitäisi päästä tarhaan jos karsina on hevosen koti?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   11.2.25 12:01:33

Hevonen tarvitsee terveytensä vuoksi liikuntaa ja ulkoilmaa, jota saa tarhasta.

Päivämäärä:   11.2.25 12:09:08

Sänky on ihmiselle turvallinen ja mukava paikka, miksi kauhistellaan jos joku jää vaan sänkyyn makaamaan?

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   11.2.25 13:50:18

Missä kaikki kettutytöt?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.2.25 14:09:41

Mikä on tämän keskustelun pointti?

Lähettäjä: Nevör 
Päivämäärä:   11.2.25 14:25:18

Olen kyllä nähnyt useamman kerran, kun hevonen on säikähtänyt jotain tallissa (yleensä syynä yhtäkkinen ääni), mutta en ole kertaakaan nähnyt, että hevonen olisi juossut karsinaansa (jos siis on ollut karsinan ulkopuolella). Yleensä hevonen on kiinni käytävällä/hoitopaikalla/vesarissa ja säikähtäminen on sitä, että pää nousee ja saattaa astua (äänen suunnasta riippuen) muutaman askelen eteen/taakse/sivulle.

Jos taas hevosta ollaan juuri taluttamassa käytävällä, niin ei ole hevonen koskaan päässyt taluttajaltaan irti ja juossut karsinaan.

Missä tilanteissa aloittaja on näitä karsinaan juoksuja nähnyt?

Päivämäärä:   11.2.25 14:31:48

Minä olen nähnyt, kun kengittäjä laski jalan maahan ja sanoi "jaahas, se ois sitten siinä" ja arka hepo nykäisi itsensä irti ja juoksi karsinaansa. Olen itse taluttanut hevosta aivan normaalisti tyhjällä tallin käytävällä, enkä tiedä tänä päivänä, mitä tuo hevonen säikähti, se sai minut tönäistyä kumoon karsinaan ja juoksi itse omaansa. Toisen kerran talutin hevosta myös normaalisti käytävällä, kun se säikähti oven aukeamista ja marhaminnan lukko petti ja hevonen juoksi karsinaansa.

Nämä tapaukset tulevat heti mieleen miettimättä.

Lähettäjä: kira 
Päivämäärä:   11.2.25 14:36:05

Mitenkähän palomiehet saa hevoset pois karsinoista, jos hevonen pelätessään jää karsinaansa? Tätä olisi ehdottomasta hyvä harjoitella pahan päivän varalle, vaikka palokunnan kanssa sovittu harjoittelu vähän maksaisikin!

Päivämäärä:   11.2.25 14:43:26

Kira: palomiehet harjoittelevat kyllä, mutta toki heissäkin on niitä, ketkä esimerkiksi pelkää hevosia, ja toki jos oikeasti on tulipalo, ja sinne menee niitä savusukeltajia varusteissaan, niin on hankala juttu. Hevoset pelkäävät kyllä kun palaa, savuaa, kaverit pelkää ja avaruusmies saapuu paikalle kohisemaan. Onneksi suurin osa onkin toisenlaisia eläimen pelastamista.

Lähettäjä: Nesra 
Päivämäärä:   11.2.25 15:37:42

Ei palomiehet aina saakaan hevosia pois palavasta tallista ja tiedän, että näin on käynytkin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.2.25 15:43:11

No sehän se turvallisin paikka omasta mielestään. Tallipaloissa hevoset voivat juosta takaisin palavaan talliin jos pääsevät irti.

Päivämäärä:   11.2.25 15:45:15

Pelkkä pään nostaminen ja sivuaskel ei ole sen laatuinen säikähtäminen, että hevosella olisi edes tarvetta juosta karkuun karsinaansa turvaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.