Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Välilevyn pullistuman kuntoutus - jumpat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.2.25 11:44:19

Vinkatkaa hyviksi todettuja&suositeltuja välilevynpullistuman kuntoutukseen sekä toki paranemisen jälkeen ennaltaehkäisyyn sopivia jumppia/lihastreenejä.

Lääkärissä käyty, fyssärillä käyty ja paljon on kävelty. Lääkäristä&fyssäriltä apu pyöreä 0 jos ei lasketa ohjetta ''syö buranaa ja kävele reilusti''. No eka fyssäri näytti että makuultaan vetää napaa selkärankaa kohti ja toinen fyssäri näytti että konttauasennossa ojentaa käsiä eteen ja jännittää vatsaa. Kolmatta fyssäriä en aatellu maksaa ellei sityten joku osaa nimetä maailman parasta fyssäriä joka oikeesti pystyy auttamaan.

Olen googlaillut mutta tosi huonost löydän ainakaan sellasia mitkä selkeesti hyviä tai suositeltuja pullistumapotilaalle. Jotain maksullisia verkkovalmennuksia löyty mutta niistäkään kun en tiedä mitkä hyviä ja mitkä ei, eikä ole varaa nyt ainakaan turhasta maksaa.

Re: Välilevyn pullistuman kuntoutus - jumpat

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.2.25 12:19:47

Oletko töissä vai vielä sairauslomalla? Harrastatko liikuntaa, millaista?

Kuntoutukseen vaikuttaa paljon muun elämän kuormitus. Jos työssä on paljon istumista tai kumartelua/nostamista, eikä välilevynpullistuma näistä tyllää, ei siinä kovin paljoa jumpat auta. Suurempi hyöty on ergonomiasta, seisomapöydästä, oikeanlaisesta nostotekniikasta jne.
Tietysti jumpastakin on jonkin verran hyötyä. Lihastasapainon parantaminen (= ei merkittäviä lihaskireyksiä, vahvat vartalon tukilihakset yms.) Pitkäaikaisissa selkävaivoissa tulee mukaan usein paljon varomista, jolloin mm. nopeiden lihassyiden kunto huononee tai liikeradat huononevat. Silloin voi olla hyötyä nopeusliikunnasta, esim. tanssiliikunta tai venyttelystä. Osaava fyssari osaisi kyllä neuvoa liikeitä, mutta akuuttivaiheessa liikkeitä on vähemmän.

Joskus välilevyt pullistuvat rakenteellisista tai kudoksellisista syistä. Näihin on vaan todella vaikeaa vaikuttaa jumppaamalla, muutenhan kaikki välilevynpullistumat saataisiin kuntoon...

Päivämäärä:   11.2.25 12:20:19

tyllää on tietysti tykkää...

Päivämäärä:   11.2.25 12:28:52

Töissä olen, en ole suostunut jäädä nyt sairaslomalle vielä ainakaan. Teen toimistotyötä mutta olen pyrkinyt nyt välttämään pitkiä aikoja istumista ja kävellyt pitkin toimsitoa usein. Ja istuessa yrittäny ttukea selkää niin että kipu helpottaisi.

Kyllä kuntoutus ja nimenomaan se ylläpito on erittäin tärkeä tekijä, ei voi kyllä sanoa että ''jonkin verran hyötyä''. Mulla vaan vähän hukassa mitkä on hyviä liikkeitä ja mitkä ei

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.2.25 12:29:39

Kato omt-fyssari. Turun seudulla ainakin Niklas Särkilahti on ihan guru jos ongelma on alaselässä.

Päivämäärä:   11.2.25 12:40:32

Istuminen on täyttä myrkkyä välilevyvaivaiselle. Vaikeutat nyt itse omaa paranemistasi kun et "suostu" jäämään sairauslomalle.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.2.25 12:44:24

AFT selkätreeni on suunniteltu siihen

Päivämäärä:   11.2.25 12:44:57

Piste, mulla on yli 30v kokemus selkäkuntoutusryhmien vetämisestä...Ryhmissä on ollut kymmeniä ja taas kymmeniä välilevynpullistumapotilaita, osa leikattuja.
Toiset hyötyvät jumpasta paljonkin, esim. kahteen kertaan leikattu henkilö pääsi kipulääkkeistä eroon ja sai nukuttua.
Mutta on niitäkin, joille jumpasta ei ole mitään hyötyä, alkuvaiheessa jopa haittaa. Yksikin henkilö soitti mulle kiroillen sairaalasta, kun ohjeet olivat kipeyttäneet. Teimme myöhemmin lantion asentoa korjaavan korotuksen ja seuraava puhelu oli positiivinen :)

Tsemppiä kuitenkin aloittajalle, toivottavasti sinä kuulut siihen porukkaan, joka hyötyy jumpasta ja saat joltakin hyvät ohjeet. Tai löydät jonkun sun selälle sopivan kokonaisvaltaisen liikuntamuodon.

Lähettäjä: Deas 
Päivämäärä:   11.2.25 12:44:59

Noi fyssarit ovat yrittäneet ilmeisesti syvien vatsalihasten jumppaliikkeitä antaa, onko niistä ollut yhtään hyötyä? Mulle fyssari opetti ensin syvien vatsalihasten ja pakaran aktivoinnin ja sen jälkeen näiden ja lantion vahvistamista, muutamassa kuukaudessa alkoi auttamaan. Vaatii säännöllisen tekemisen ja jonkin verran aikaa.

Eli neuvoisin tutustumaan syvien vatsalihasten, lantion ja pakaran vahvistamiseen, paljon löytyy esim. youtubesta videoita.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.2.25 12:53:35

Kunnon fyssari, salille ja osaavan pt:n tekemä ohjelma sinne. Liike on lääke.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   11.2.25 13:02:26

Vatsalihasten vahvistaminen auttaa siihen että lihakset tukevat selkärankaa eikä niitä välilevyn pullistumia pääse syntymään niin herkästi.

Minulla aikoinaan kun meni välilevy min selkäni kuvattiin, ja todettiin että välilevy on pullistunut selkäpuolen suuntaan. Sekä lääkärin että fyssarin mukaan tämä on tärkeä tieto, siis tietää mihin suuntaan se pulistuma on tullut, koska se vaikuttaa suoraan jumppaliikkeisiin mitä mahdollisesti ohjeistetaan tekemään. Minulla kun se oli pullistunut taaksepäin, sain fyssarilta ohjeen ottaa tukeva haara-asento (ei mitään liioitteula, mutta sellainen että pysyy tukevasti jaloillaan) ja sitten nojautua taaksepäin hetkeksi, niin että selkä taipuu ristiselän kohdalta, sitten oikaista itseni ja taas nojautua taaksepäin. Tai jos mieluummin ajattelee niin päin että työntää lantiota eteenpäin, kyse on samasta asiasta. Oleellista on se, että ristiselkä taipuu taaksepäin ja sillä tavalla nikamat painelevat sitä välilevyä hiljalleen takaisin omalle paikalleen. Sain ohjeeksi tehdä kyseistä liikettä kymmenisen minuuttia kerrallaan pari kolme kertaa päivässä. Selkää pitäisi taivuttaa taaksepäin sen verran mitä kipu sallii. Alkuun jo pieikin liike sattuu, mutta jos sen kestää se alkaa helpottaa.

Se auttoi. En muista kauanko kesti että selkäni parani, siitä on jo melkein 20v aikaa, mutta liike jäi mieleen ja olen myöhemminkin käyttänyt sitä kun selkä on silloin tällöin alkanut oireilemaan. Liike tekee kipeää koska nikamat painelevat sitä pullistumaa, mutta kipu helpottaa sitä mukaa kun välilevy alkaa vetäytyä takaisin omalle paikalleen.

Ei kumartelua eikä istumista, kumpikin on tosiaan myrkkyä välilevylle, niin minulle sanottiin ja sen olen kyllä huomannut itsekin.

Selän kunnon ylläpitoon sitten sitä selkä- ja vatsalihasten vahvistamista ja niiden ylläpitoa.

Lähettäjä: Antti 
Päivämäärä:   11.2.25 13:07:33

No mulla hyvä liike on selinmakuulla jalat koukussa ja sitten nostaa lantiota niin ylös kuin saa. Yllättävän toimiva liike ollut.
Selkä kipeytyy ajoittain , todennäköisesti välilevy. Sillain hassusti vetää kieroon , tekisi mieli sillain seistessä koukistaa ja kiertää jalkaa et venyy. Ei oo kuvattu mut fyssari arveli et välilevy.
Yhden jalan kyykyt myös hyviä

Lähettäjä: Antti 
Päivämäärä:   11.2.25 13:08:42

Nämä siis vahvistaa selkää ja on toiminut itsellä

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   11.2.25 13:17:19

Itsellä auttoi kuntosalilla käyminen. Kaikki liikkeet niin, että selkä tuettuna. Pari kuukautta "itkettiin" ja tehtiin.

Opeteltava myös uusi nostotekniikka, sekä varottava kurottumasta selkä pyöreänä alaspäin tai että kantaa toispuoleisesti painavia tavaroita. Kumartumisen tilalle opeteltava menemään kyykkyyn, syväkyykkyyn niin selkäranka pysyy suorana - tästä sitten nostetaan tavarat ym. ylös. Jos uusia asentoja ei opettele, niin satavarmasti välilevy oireilee jatkossakin.

Eli vaatii vähän pidempää kun muutaman viikon silloin tällöin treeniä. Osaava personal trainer kehiin, sellainen joka ymmärtää mitä välilevypullistuman treeni pitää olla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.2.25 13:22:10

Mikä @!#$ fyssäri?

Jumpat riippuu ihan siitä, mikä se tilanne pullistuman suhteen on. Aloittaja ei kertonut muuta kuin että on kipeä ja väkisin käy töissä. Akuutissa tilanteessa ei mitään salireenejä tehdä ja aloittajan saamat ohjeet fyssareilta on ihan käypiä.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   11.2.25 14:02:07

No joo, mulla on leikattu selästä välilevyn pullistuma ja se tosiaan oli niin iso, että painoi pahasti hermoon eikä mitään toiveita hoitaa konservatiivisesti. Leikkauksen jälkeen kävin työterveyden kautta fysioterapeutilla, jonka kanssa tehtiin yksilöllinen selkäjumppa-ohjelma (kotona tehtävä) ja sen lisäksi aloitin pilateksen ja uimisen.

Mulla homma menee niin, että kunhan core on kunnossa niin selkä pysyy kuosissa. Mullakaan ei akuuttiin kipuun auttanut mikään jumppa, fyssari, hieroja eikä joulupukki.

Laikkauksen jälkeen olin viisi viikkoa sairaslomalla, paljon kävelyä ja kyykkyjä keittiön tuolin avulla, kun tikit oli poistettu niin aloitin uimisen, sairasloman loputtua oli tosiaan työ työterveyden fyssari ja samoihin aikoihin aloitin pilateksen. Nostotekniikan uudelleen opettelu.

Päivämäärä:   11.2.25 14:31:00

Tsekkaa selkäkanava.fi, siellä on hyvää perusohjetta kuntoutumiseen ja erilaisia liikeharjoituksia sekä kuvallisin että videomuotoisin ohjein.

Lähettäjä: 112 
Päivämäärä:   11.2.25 14:46:26

Akuurissa vaiheessa lepoa ja kipulääkettä, kun vähön helpottaa niin liikettä.
Itseltäni on pullistuma leikattu, ei auttanut konservatiivinen hoiti ja tunto alkoi mennä toisesta jalasta.
Kuntoutuksena omalla kohdallani hyväksi on ollut pilates, salitreeni ja kävely. Juoksusta tukee liikaa yöröhdystä, esimerkiksi crossfit liian kilpailullista, ei ehdi tehdä liikkeitä ajatuksella.
Istumista pitäis vältellä, päivä kokonaan istuen on ihan myrkkyä edelleen.
Odotitko ehkä tuloksia liian nopeasti? Mitkään liikkeet eivät auta viikossa tai kahdessa vaan selän kuntouttaminen on kuukausien projekti. Välttämättä fyssarien ehdottamassa harjoituksissa ei ole mitään vikaa, olet vain liian malttamaton.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.