Lähettäjä: Najadi
Päivämäärä: 11.2.25 13:02:26
Vatsalihasten vahvistaminen auttaa siihen että lihakset tukevat selkärankaa eikä niitä välilevyn pullistumia pääse syntymään niin herkästi.
Minulla aikoinaan kun meni välilevy min selkäni kuvattiin, ja todettiin että välilevy on pullistunut selkäpuolen suuntaan. Sekä lääkärin että fyssarin mukaan tämä on tärkeä tieto, siis tietää mihin suuntaan se pulistuma on tullut, koska se vaikuttaa suoraan jumppaliikkeisiin mitä mahdollisesti ohjeistetaan tekemään. Minulla kun se oli pullistunut taaksepäin, sain fyssarilta ohjeen ottaa tukeva haara-asento (ei mitään liioitteula, mutta sellainen että pysyy tukevasti jaloillaan) ja sitten nojautua taaksepäin hetkeksi, niin että selkä taipuu ristiselän kohdalta, sitten oikaista itseni ja taas nojautua taaksepäin. Tai jos mieluummin ajattelee niin päin että työntää lantiota eteenpäin, kyse on samasta asiasta. Oleellista on se, että ristiselkä taipuu taaksepäin ja sillä tavalla nikamat painelevat sitä välilevyä hiljalleen takaisin omalle paikalleen. Sain ohjeeksi tehdä kyseistä liikettä kymmenisen minuuttia kerrallaan pari kolme kertaa päivässä. Selkää pitäisi taivuttaa taaksepäin sen verran mitä kipu sallii. Alkuun jo pieikin liike sattuu, mutta jos sen kestää se alkaa helpottaa.
Se auttoi. En muista kauanko kesti että selkäni parani, siitä on jo melkein 20v aikaa, mutta liike jäi mieleen ja olen myöhemminkin käyttänyt sitä kun selkä on silloin tällöin alkanut oireilemaan. Liike tekee kipeää koska nikamat painelevat sitä pullistumaa, mutta kipu helpottaa sitä mukaa kun välilevy alkaa vetäytyä takaisin omalle paikalleen.
Ei kumartelua eikä istumista, kumpikin on tosiaan myrkkyä välilevylle, niin minulle sanottiin ja sen olen kyllä huomannut itsekin.
Selän kunnon ylläpitoon sitten sitä selkä- ja vatsalihasten vahvistamista ja niiden ylläpitoa.
|