Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Autokoulu, automaatti vai manuaali

Lähettäjä: Nuorikko 
Päivämäärä:   11.2.25 11:42:31

Laittaisitteko lapsenne (17-18v) käymään autokoulun manuaalivaihteisella vai automaattivaihteisella autolla tämä päivänä?

Tulevaisuudessa varmaan manuaaleja ei enää niinkään ole. Nykyäänkin autokaupassa (käytetyt) suurin osa taitaa olla automaatteja.

Omat autot myös automaatteja..

Onko kuitenkin hyvä käydä manuaalilla autokoulu vai riittääkö automaatti? Nyt kyseessä tyttölapsi jolla ei ainakaan autopuolelle kiinnostusta esim ammatin puolesta - pojillahan (tai joillain tytöilläkin) saattaa työn puolesta olla tarve hallita myös manuaalit..

Re: Autokoulu, automaatti vai manuaali

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   11.2.25 11:43:07

Manuaalilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.2.25 11:43:38

Manuaali.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.2.25 11:43:42

Jos ei ole mitään erityistä syytä ajaa automaattikorttia niin tietysti manuaali.

Päivämäärä:   11.2.25 11:44:44

Manuaalilla ehdottomasti.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.2.25 11:46:56

Ehdottomasti manuaali. Hinta sama ja siinä vaiheessa kun etsitään autoa opiskelijalle hintaluokasta alle 10t, niin ei ne kaikki olekaan automaatteja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.2.25 11:46:56

Manuaali. Enemmän hyötyä. Silloin ei väliä ajaako manuaalilla vai automaatilla sen jälkeen.

Päivämäärä:   11.2.25 11:46:59

Manuaali ja meillä ei kotona muunlaisia autoja olekaan.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   11.2.25 11:48:13

Täytyy autoja muillakin aloilla ajaa kuin autopuolella, joten tuo nyt on vähän heikko peruste. :D

Manuaalikortti pitää useampia ovia avoimena, toki sitten pitäisi myös päästä manuaalilla ajamaan. Mun mies ei ole ajanut manuaalia autokoulun jälkeen, eikä enää selviäisi kytkimen käytöstä...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.2.25 11:49:49

Manuaalivaihteisella, koska automaatilla rajaa vain ihan turhaan tulevia mahdollisuuksia kapeammiksi. Ei ollut eikä ole vieläkään itselläkään autopuolelle kiinnostusta, mutta onneksi ajoin aikoinaan manuaalilla autokoulun. Lapsuuden perheessä oli jo autokouluaikoinani automaattivaihteiset autot, mutta työelämässä on sittemmin tullut vastaan manuaalivaihteisia enkä siis ole millään muotoa auto- tai kuljetusalalla. Perheessä myös manuaali tällä hetkellä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   11.2.25 11:49:54

Ihanan seksistinen aloitus.

Jos tytöllä ei ole mitään hahmotushäiriötä tms, niin manuaali. Joskus voi joutua vaikka ajamaan kaverin autoa.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   11.2.25 11:56:12

Manuaali.

Päivämäärä:   11.2.25 11:59:55

” Nyt kyseessä tyttölapsi jolla ei ainakaan autopuolelle kiinnostusta esim ammatin puolesta - pojillahan (tai joillain tytöilläkin) saattaa työn puolesta olla tarve hallita myös manuaalit..”

Jos jatketaan tällä seksistisellä linjalla eteenpäin, niin monet sairaanhoitajat tarvitsevat myös autoa työssään ja muuallakin kun kotihoidossa.

Tottakai manuaalikortti.

t. Sh ja työajoja tulee. Välillä omalla autolla, välillä talon autolla.

Päivämäärä:   11.2.25 12:01:13

Meidän perheen kaikki tytöt ajavat kortin sopivan vanhalla manuaaliautolla, jolla saa ihan oikeasti ajaa itse ilman uusimpien autojen korjailutekniikkaa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.2.25 12:02:05

Onko tytöllä joku oppimishäiriö? Manuaali ehdottomasti.

Päivämäärä:   11.2.25 12:08:03

Tosiaan sairaanhoitajat ja siivoajat voivat joutua työssään ajamaan työnantajan autoja...

Lähettäjä: No jaa 
Päivämäärä:   11.2.25 13:30:52

Manuaali, koska koskaan ei voi tietää, mitä tapahtuu. Kaveriporukalla ollaan jossain mökillä, jotain tapahtuu ja tyttäresi on ainoa käytettävissä oleva kuski ja homma kaatuu siihen, ettei saakaan ajaa manuaalia.

Itse pidän enemmän automaateista, mutta niin vain on meillä pihalla tällä hetkellä 3 manuaalia.

Ja jos tyttö osaa ajaa polkupyörällä, niin oppii myös ajamaan manuaalia.

Lähettäjä: bmw 
Päivämäärä:   11.2.25 13:34:45

Manuaali.
Automaatti on helpompi jatkossa opetella kun "unohtaa" vaan vasemman jalan. Manuaali on vaikeempi opetella myöhemmin.

Päivämäärä:   11.2.25 13:49:08

Manuaali ehdottomasti!

Miksi ei olisi manuaaliautoja? Ja ei se nuori aina ajele omalla äidin maksamalla automaattiautolla. Voi olla työnsaanti kiinni siitä että voi ajaa työautoa. Nauretaan pihalle automaattikortilliset.

Meillä taitaa olla kaikki pakettiautot töissä manuaaleja vaikka uudehkoja ovatkin.

Ei minulla ole ikinä ollut mitään kiinnostusta autoihin. Omani ovat aina olleet manuaaleja, paljon mukavempi ajaa. Automaatteja on ollut melko harvoin vastassa, kavereiden autot ovat kaikki manuaaleja, joskus työauto tai huollon tarjoama ajopeli on ollut automaatti, useimmiten kuitenkin manuaali. Olisi todella hankalaa jos ei saisi ajaa manuaalia.

Aloittaja kuulostaa kyllä inhottavalta vanhemmalta. Vähättelevä ja seksistinen asenne omaa lastaan ja hänen tulevaisuuttansa kohtaan sen sijaan, että yrittäisit tarjota mahdollisimman hyvän pohjan elämälle. Jos mahdollistat autokoulun niin anna nyt ajaa kortti millä saa ajaa kaikkia B-kortilla ajettavia autoja eikä vaan osaa!

Lähettäjä: Xkx 
Päivämäärä:   11.2.25 13:49:39

Tästä oli ihan vasta täällä ketju.

Itse kävisin kortin manuaalilla, jos nyt menisin autokouluun. Syynä se, että todella moni auto on nykyään vielä manuaalivaihteinen eikä kaikki todellakaan ole automaatteja. Ainakin itse joudun aika paljonkin ajamaan sillä autolla mikä alle annetaan enkä voi valita ajavani vain automaatilla tai vain omalla autollani.

Eri asia toki ne, joilla on joku syy erikoisvarusteltuun autoon eli esim käsikaasu kun jalat ei toimi, tai jaloissa joku ongelma, kuten vasen nilkka ei toimi, jolloin ei pysty manuaalilla ajamaan. Heille manuaali ei ole edes vaihtoehto, joten heiltä ei kysytä eikä heidän tarvitse manuaalia edes harkita tai toisten autoilla ajella. Mutta kun itse olen terve, ja työn vuoksi joudun välillä ajamaan firman autoilla, niin ne on usein manuaaleja. Lisäksi kun viime kesänä vuokrasin pakun muuttokuormaa varten, oli tarjolla vain manuaalivaihteisia pakuja tuossa paikassa, josta halvalla pakun sain vuokrattua.

Automaatilla ajamisen oppii kuka vain, joten jos siitä kortista joka tapauksessa saman summan maksaa, niin kannattaahan se ajaa manuaalilla. Automaatilla voi sitten ajaa niin paljon kuin haluaa, eikä manuaalilla ajettu kortti sulje automaateilla ajoa piis, kuten toisin päin tehtynä.

Lähettäjä: Nudd 
Päivämäärä:   11.2.25 14:14:20

Mutta esim 5 vuoden päästä. Kuinka paljon manuaaleja enää on? Nytkään autokaupassa ei ollut kuin pari manuaalia ja muut automaatteja.

Päivämäärä:   11.2.25 14:17:11

” Mutta esim 5 vuoden päästä. Kuinka paljon manuaaleja enää on? Nytkään autokaupassa ei ollut kuin pari manuaalia ja muut automaatteja.”

Suomalaiset ajaa keskimäärin 13,6 vuotta vanhoilla autoilla, joten ei ne manuaalit mihinkään katoa viidessä vuodessa. Esimerkiksi äidilläni on viisi vuotta sitten uutena ostettu manuaaliauto.

Päivämäärä:   11.2.25 14:19:12

Kortti kannattaa ajaa manuaalilla, koska sitten jatkossa on lupa ajaa millä vain. Kakkosvaiheen voi silti ajaa automaatilla. Tarpeita voi tulla kelle vain, tallilla tarvitsee vaikka joku kerta ajaa traktoria, tai päätyy kotihoitoon tai siivousalalle, jolloin pitää ajella työnantajan halvoilla manuaalivaihteisilla pikkuautoilla kun eivät halua maksaa km-korvauksia.

Päivämäärä:   11.2.25 14:21:21

” Kakkosvaiheen voi silti ajaa automaatilla.”

Eikös autokoulu nykypäivänä ole yksivaiheinen..

Päivämäärä:   11.2.25 14:24:01

” tai päätyy kotihoitoon tai siivousalalle, jolloin pitää ajella työnantajan halvoilla manuaalivaihteisilla pikkuautoilla kun eivät halua maksaa km-korvauksia.”

Ja tähän vielä: kotihoito ei ole ainoa paikka hoitoalalla, jossa ajellaan työajoja. Mä olen tällä hetkellä vastaanottotyössä ja satunnaisesti tulee ajoja omalla autolla, talolla ei ole autoja, kortittomat ajelee taksilla. Aikatauluteknisistä syistä omalla autolla kulkeminen on kumminkin paras. Osastotyössä tuli taas säännöllisesti ajoja talon autolla.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.2.25 14:25:58

Manuaali. Yllä tulikin jo perusteluja.
Ja mitä sitten jos vaikka sen 5v päästä on vain automaatteja niin ei manuaalilla kortin ajo sulje mitään pois. Mutta koskaan et voi tietää mitä elämä eteen tuo niin turhaa tässä alkaa säätämään. Mitään et sillä voita jos ajat automaatilla

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   11.2.25 14:26:59

En voi uskoa, että joku edes kysyy tämmöstä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.2.25 15:45:21

Manuaalilla ehdottomasti.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   11.2.25 15:47:00

Tietenkin manuaalivaihteinen.

Päivämäärä:   11.2.25 15:48:58

Manuaali tietenkin. Mä ajoin itse autokoulun jälkeen vain automaateilla melkein 15 vuotta, mutta sitten päädyin työpaikkaan jossa on pakko ajaa manuaalivaihteisilla autoilla. En olisi saanut ko. työtä jos minulla olisi vain automaattikortti. Ja kyllä, sen kytkimen käytön ja vaihdekepin heiluttamisen oppi yllättävän nopeasti vaikka sitä ei ollutkaan tehnyt sitten autokoulun. Toki alkuun oli vähän tökkivää menoa :D

Ei siitä manuaalikortin ajamisesta mitään haittaakaan ole. Siitä taas voi olla paljonkin haittaa, jos niitä manuaalivaihteisia ei saa ajaa.

Lähettäjä: mijka 
Päivämäärä:   11.2.25 16:00:40

”Mutta esim 5 vuoden päästä. Kuinka paljon manuaaleja enää on? Nytkään autokaupassa ei ollut kuin pari manuaalia ja muut automaatteja.”

Aloin viime vuonna 2 v vanhalla manuaalivaihteisella vuokra-autolla kun autoin kaveria muutossa. Kyllä niitä on. Ja moni nykyään ajossa oleva manuaalivaihteinen auto auto on todennäköisesti ajossa myös 5 v päästä ja edelleen manuaaleja.

Ja kun pari kuukautta sitten koetin etsiä tietyn merkkistä ja mallista autoa käytettynä, niin suurin osa oli manuaaleja, automaatteja vähemmän. Ja minä haluan automaatin, joten valikoimaa koko Suomessa ei juurikaan ollut. Manuaaleina niitä olisi kyllä löytynyt niin uudempina kuin vanhempinakin.

Vaikka iso osa uudemmista autoista on automaatteja, niin kyllä niitä manuaaleinakin on. Sähköt ja hybridit toki automaatteja, mutta kaikki eivät sähkövatkaimia halua vielä 10 vuoteen, kunnes niiden tekniikka on parantunut ja niitä osataan korjatakin jossain muualla kuin Kokkolassa.

Jos kortti maksaa saman verran, niin kannattaahan se ajaa automaatilla. Ei sitten tule ongelmia elämässä jos pitäisikin ajaa manuaalilla. Ainakin itse joudun silloin tällöin jonkun muun omistaman auton rattiin, ja harva niistä on automaatteja. Edes työpaikalla meillä ei ole automaattivaihteisia. Ja niistäkin suuri osa on leasing-autoja kausityöntekijöillä kesäisin.

Meillä on töihinpääsyn kriteerinä vähintään B-kortti. Ja sillä tarkoitetaan kyllä ihan manuaalivaihteisella autolla ajoa.

Lähettäjä: Tb 
Päivämäärä:   11.2.25 16:07:38

Automaatilla ajon oppii kerrasta mutta edellä on jo tullut lukemattomia syitä miksi kortti kannattaa ajaa manuaalilla.

Lähettäjä: jhh 
Päivämäärä:   11.2.25 16:33:51

"kunnes niiden tekniikka on parantunut ja niitä osataan korjatakin jossain muualla kuin Kokkolassa."

Tämä!!!

Käsittämätöntä, että ihmisiä yritetään saada ostamaan sähköautoja, vaikka ne pitää kuskata Kokkolaan korjattavaksi vaikka asuisit pääkaupunkiseudulla... Koskahan osaamista saadaan muuallekin?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.2.25 17:17:13

Manuaali ja tarpeeksi vanha autonkottero, että oppii ajamaan ilman erikoisavustimia.
Niin sitä autoa oppii ajamaan kunnolla.

Lähettäjä: Maya 
Päivämäärä:   11.2.25 17:24:43

Itse ajoin aikoinaan automaatilla kortin enkä ole asiaa katunut.
Ei ole tullut tilannetta, missä olisin manuaalia tarvinnut. Korjaamoista esim tarjottu vara-autoksi automaatti aina ihan edes asiaa kysymättä.
Mutta eipä siitä varmasti haittaakaan ole manuaalikorttia ajaa, kuten moni on yllä sanonut :)

Lähettäjä: mmmmmm 
Päivämäärä:   11.2.25 17:41:44

Meillä oli kotona manuaali ja automaatti kun olin autokoulussa. Kortin saannin jälkeen ajoin paljon mieluummin manuaalilla. Se vaan jotenkin tuntuu enemmän ajamiselta. Moni uusi automaatti on täysin sieluton robotti.

Lähettäjä: mamarsa 
Päivämäärä:   11.2.25 18:47:09

Manuaali ehdottomasti. Eihän se velvoita ajamaan manuaalilla mutta automaattikortti rajaa pois manuaalivaihteisilla autoilla ajamisen.

Kun isä kuoli, hänen autonsa meni siskolleni. Vaikka siskoni ja miehensä ajavat mieluummin automaatilla, niin eivät sekuntiakaan nyrpistelleet kun saivat hyvinpidetyn auton itselleen ilmaiseksi, vaikka se olikin manuaali.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.