Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Noloimmat asiat, joilla ihmiset ylpeilevät?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.2.25 15:37:09

Mikä on noloin asia, jolla tiedät jonkun ylpeilevän? Ja miten se käy ilmi?

Aloitan sillä, kun jotkut ylpeilevät, etteivät tiedä jotain asiaa ja esim. nettifoorumilla tulevat kertomaan sen aihetta käsittelevään ketjuun. Ihan sama onko aihe ydinpommin toimintamekaniikka, verojen määräytyminen tai vaikka ripsipidennysten eri mallit niin on noloa ylpeillä sillä, ettei tiedä siitä mitään.

Re: Noloimmat asiat, joilla ihmiset ylpeilevät?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.2.25 15:39:04

Miehellä
"Mun mies"

Lähettäjä: ranu 
Päivämäärä:   10.2.25 15:42:14

Autot.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.2.25 15:44:08

Pienten lasten tekemiset ja niiden pitäminen maailman ihmeellisempinä ja erikoisimpina, vaikka kyseessä on aivan tavallinen taapero.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   10.2.25 15:45:04

Just niin kuin ap kirjoitti. Tietämättömyydellä ylpeily.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.2.25 15:45:34

Kyllä oman lapsen tekemisistä saa olla ylpeä. Ällö on ilmeisesti lapseton.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.2.25 15:47:49

"Kyllä oman lapsen tekemisistä saa olla ylpeä. Ällö on ilmeisesti lapseton."

Eri asia kuin se, että ylistää lapsensa tekemisiä maasta taivaisiin eikä ymmärrä, että se lapsi on oikeasti ihan tavallinen.

Esim. tiedän yhden, joka väittää taaperonsa olevan huippuälykäs ja äärimmäisen osaava. On kuulemma kaikkia muita lapsia kehittyneempi ja fiksumpi ja päihittää muut kaikessa liikunnassa ja myös älyllisesti. No, todellisuudessa tämä lapsi on ihan tavallinen lapsi: syö räkäänsä, huutaa huomiota eikä osaa keskittyä mihinkään pidempään, kuin pari minuuttia.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   10.2.25 15:47:56

"Kyllä oman lapsen tekemisistä saa olla ylpeä. "

Tottakai jokainen saa olla ylpeä ihan mistä tahansa asiasta. Mutta sillä asialla ylpeily on asia erikseen. Ja on eri asia ylpeillä esimerkiksi sillä, että lapsi on päässyt vaikkapa huippuyliopistoon vs. sillä että taapero oppii kävelemään.

Lähettäjä: $$ 
Päivämäärä:   10.2.25 15:48:06

Raha.

Lähettäjä: ranu 
Päivämäärä:   10.2.25 15:49:24

Raha, jota ei ole itse ansainnut: esim. vanhempien tai puolison rahoilla ylpeily.

Lähettäjä: Rlfl 
Päivämäärä:   10.2.25 15:49:33

Auto.

En tajua mitä leuhkimisen aihetta autossa on. Siis siinä, miten hieno joku auto muka on. Ei minua kiinnosta miten kallis tai hieno tai tuunattu jonkun auto on. Kun minä ajan m. 2010 Toyotalla niin joku leuhkii, että minun pitäisi joskus kokeilla hänen vm. 2006 Audi a 4:staan, että "pääsisin joskus ajamaan ihan oikealla autolla". Olen minä joskus jollain Audi a4:lla ajanut eikä se ihmeellinen ollut.

Tai kun kerron, että kaveri ajoi poliisien nähden punaisia päin niin joku kysyu "Mikä auto?". Kun sanon honda, hän nauraa "mikä malli", vastaan crv", älähtää tämä "se on ihan paaska!". Ihan sama mikä merkki ja malli, ihan paska se auto oli ja hän nyt sille nauraa. Hän itse ajaa jollain 20 v vanhalla citikalla jossa koko ajan jotain vikaa. Mutta kyllähän joku muu merkki ja malli on ihan paska. Ja sehän olikin koko jutun pointti, että hän ajoi x-merkkisellä autolla. Ei suinkaan se, että ajoi kaupungilla ruuhkassa punaisia päin poliisin nenän edessä...

Autoilla leveilevät ihmiset ovat noloja.

Jotkut toki haukkuvat sitten niitä, joilla on uudempi/kalliimpi auto, kun se on muka niin paska ja onhan tänä heidän (vanha halpa) autonsa nyt parempi. Ja sitten kun ovat kyytiä vailla niin voi sanoa "Emmä sua viitsi kuskata ku mulla on niin paska auto". Sitten tulee jotain mutinaa että enhän mä noin oo sanonu.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.2.25 16:01:23

Raha, jota ei ole itse ansainnut: esim. vanhempien tai puolison rahoilla ylpeily.

Tämä. Saa aina kuulijan miettimään kuinka vähän tuo kehuskelija on itse saavuttanut, jos ei omista ansioista löydy mitään millä voisi kehuskella.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.2.25 16:11:17

Huonot käytöstavat. "Mä vaan sanon kaiken suoraan".

Päivämäärä:   10.2.25 16:32:29

Vegaanius ja muut viherhörhöilyt.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.2.25 16:37:48

Väkivaltainen käytös ja runsas alkoholin käyttö.

”Oltiin taas eilen vähän Penan kans viihteellä. Mitään en muista, mutta olin kuulemma laittanut portsarin pakettiin. Sinne se luikki baarin suojaan häntä koipien välissä. Höhhöhhööö!”

Päivämäärä:   10.2.25 16:38:12

Toivottavasti kukaan ei luule, että ylpeilen jos kerron keskustelun lomassa, että ostin auton tai että nuorimmainen oppi kävelemään...

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.2.25 16:38:55

Persuilu, woke öyhötys, väkivallalla uhkailu ja muu äijäily.

Päivämäärä:   10.2.25 16:40:51

Munanjatkekoirat, ja vielä niiden tappelut ja miten tappoivat naapurin kissan tms

Päivämäärä:   10.2.25 16:49:13

Rahan käyttö. Kun leuhkii fasessa paljonko käytti ruokakaupassa, kaikki matkat ja ostokset pitää raportoida, uudet autot ja hevoset... Ja kun kaikki tietää ettei se firma kannattanutkaan ja ettei ne itse tehtyjä rahoja ole mitä törsätään.

Lähettäjä: Hii 
Päivämäärä:   10.2.25 16:52:46

1) Kaksoset. En tunne esim. kolmosten tai nelosten vanhempia, mutta useammat kaksosten vanhemmat tunnen ja heidän pitää jollain lailla aina korostaa kaksosuutta. Pari esimerkkiä:

Työkaverilla on identtiset kaksospojat. Jos työkaveri varaa puhelimella toiselle esim. lääkäriaikaa tai vastaavaa, jossa varauksen yhteydessä pitää sanoa lapsen hetu, niin aina sanoo syntymäajan heti ja sitten loppuosaa miettii hetken ennen kuin sen sanoo ja sitten aina toteaa sen jälkeen ”pitää aina miettiä, että kumman pojan asialla soitankaan, kun he ovat identtiset kaksoset”.

Kaveripiirissä yhdellä on kaksoset (tyttö ja poika). Jos ollaan porukassa, missä kaikki eivät kaksosista tiedä ja tämä kaveri toteaa jotain yleistä ”olipa ihanaa lähteä tänne, teinit kotona taas tappeli keskenään, saa puoliso olla vaihteeksi erotuomarina” ja sitten joku (kaksosista tietämätön) kysyy ”montako teiniä sulla on” ja saa vastauksen ”kaksi, tyttö ja poika” ja sitten tämä kaksosista tietämätön kysyy jatkokysymyksen ”kumpi on vanhempi”, niin sen sijaan, että kaveri neutraalisti toteaisi ”ovat kaksoset”, niin hän alkaa aina kovasti miettiä asiaa ja sitten sanoo ”olikohan nyt niin, että poika on 7 minuuttia vanhempi”.

2) Synnytykset. Tämä tuntuu olevan trendi, jos lapsi on teini tai aikuinen. Lapsen syntymäpäivänä äiti julkaisee faceen päivityksen ”15/19/27 vuotta sitten minusta tuli ensimmäistä/toista/kolmatta kertaa äiti”. Alle 10v. vanhemmat tuntuvat päivittävän faceen vain ”Tänään Pirjo-Pekka täyttää 7v.”

Päivämäärä:   10.2.25 16:55:54

No ylipäätään ketään ei kiinnosta millon kenestäkin tuli äiti tai millaisen salaatin se teki.

Päivämäärä:   10.2.25 16:56:36

Hii, onpa tuo ongelma sinullekin että jollain on kaksoset.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   10.2.25 17:07:31

Tuo tietämättömyydellä ylpeily on kyllä ihmeellistä, ja sitä esiintyy tälläkin palstalla heti, kun puhutaan jostain populaarikulttuurin henkilöstä. Oli kyseessä sitten Robin, prinssi Harry tai Beyoncé, niin vakiolauseet ovat "kuka se on? En ole koskaan kuullutkaan. Ei voi olla kovin tunnettu, kun kuulin hänestä vasta nyt ensimmäisen kerran".

Tavallaan on myös ihailtavaa, että joku ylpeä siitä, että on tyhmä.

Päivämäärä:   10.2.25 17:29:06

Hyviä huomioita, näihin itsekin törmännyt ja niille hymähdellyt:

Naisilla:

-mun mies (kuulkaa! Mulla on MIES)
-mun lapsi teki/sanoi (jotain täysin normaalia)
-mun lapsenlapsi teki/sanoi (jotain täysin tavallista)

Miehillä:

-ikinä en yhtään kirjaa ole lukenut enkä lue
-minä en syö pupunruokaa
-minähän en naisia passaa

Lähettäjä: Nups 
Päivämäärä:   10.2.25 17:30:55

Ehdottomasti seksipartnereiden määrä ja ylipäänsä kaikki makuuhuoneeseen liittyvät asiat.

Lähettäjä: Tellu 
Päivämäärä:   10.2.25 17:31:53

Mä en ole koskaan lukenut yhtään kirjaa...

Mulla on seitsemän perussairautta..

Mä olen aina vaan sen aikaa töissä, että saan päivät nollattua...

Salametsästys.. on se vaan niin jännää

Päivämäärä:   10.2.25 17:42:35

Puolison tekemisillä leveily.

Päivämäärä:   10.2.25 18:08:44

Just nyt äsken näin tuttavanaisen instagram-tarinassa kuvan 10v lapsen askartelusta ja "näitä pojan töitä kaikkialla... Itsehän en tähän pystyisi, on todella taitava!"

Siis lapsen kehuminen on hyvä ja lapsia ei varmaan voi liikaa näiden kuullen kehuakaan, tekee hyvää itsetunnolle.

Mutta ihanko oikeasti nelikymppinen tuplamaisteri luulee että muut uskoisi että tämä todella taitava nainen ei osaisi tehdä hyvin yksinkertaista askartelua tyyliin tulitikkurasian maalaaminen yhdellä värillä? :D Todella taitava on lapsensa joo.

Päivämäärä:   10.2.25 18:11:59

.: noh, itse en osaa tehdä ompelukoneella yhtään mitään. En siis saa käynnistettyä tai neulaa ja lankaa laitettua siihen, eli ihastelin kyllä, kun siskoni vain surautti tehdä jotkut pussukat koko lapsensa joukkueelle. Ihastelen kyllä tosiaan, jos joku lapsi ompelee edes suoraa viivaa moisella rakkineella.

Päivämäärä:   10.2.25 18:14:16

A-luokan lihan_syöjä öyh öyh. Väitetään että vegaanit pitävät paljon ääntä itsestään, mutta enemmänkin nämä keksivät minkä tahansa aasinsillan, jotta pääsevät ylpeilemään "miehekkäällä" pihvinmättämisellä.

Ja sitten väkivaltaylpeily, yleensä samanlaiselta porukalta. "Jos joku tulee mulle vittuileen niin kyllä pistän sen nippuun, penkistä nousee xyz jne ja tunnen prätkäjengiläisiä ja oon niin vitun cool äijä jota kannattaa pelätä."

Ja sitten nämä antivaxxerit ja uskomushoitohihhulit jotka ovat ylpeitä itsestään kun lapset on täysin alttiita joka kulkutaudille ja eläimet kituu kun niiden vammoja ja sairauksia hoidetaan kotikonstein ilman kipulääkitystä ja muuta asiallista... mutta onpahan pelastettu pahalta tieteeltä.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   10.2.25 18:17:02

Riehuvat hevoset. On muka niin siistiä kun hevonen loikkii narun päässä tai ratsastettaessa "kun tää on niin vaikee"...

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   10.2.25 18:17:57

Rahalla ylpeily on mielestäni aina ollut jollain lailla rahvaanomaista ja junttimaista.

Lähettäjä: Tyyne 
Päivämäärä:   10.2.25 18:22:38

Tiedän muutaman naisen otka ei oo ihan niitä penaalin terävimpiä kyniä. He kehuvat sillä kuinka sanovat asiat suoraan esim työpaikalla, kaveripiirissä jne. Todellisuudessa päästävät suustaan sammakoita, ovat usein epäkohteliaita, tahdittomia ja suvaitsemattomia.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.2.25 18:23:21

Hiin toksäa esimerkki on just ylpeilyn vastakohta :D Tyyppi puhuu vain teineistä eikä heti eksna tai tokanakaan kailota kaksosista.

Päivämäärä:   10.2.25 18:26:40

Tekevät asioita "jotta vihervassareita v*tuttaa".

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.2.25 18:32:50

^Ja tää muuten yhdistyy todella usein siihen tietämättömyydestä ylpeilemiseen.

Päivämäärä:   10.2.25 18:36:23

Tyyne, mieheni veljenvaimo on juuri tällainen.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   10.2.25 18:44:38

Seksipartnerien määrä.

Tuo "mun mies" on mielestäni täysin normaalia puhetta ilman ylpeilyä. Itsekin käytän "mun mies/koira/kissa/hevonen", en oikein tiedä muutakaan tapaa ilmaista asiaa. Vai miten vaikka sanoa toisin, että mun auto hajosi?

Päivämäärä:   10.2.25 18:56:35

Työttömyydellä, tuilla elämisellä kehuskelu

Päivämäärä:   10.2.25 19:00:21

Hicks: minäkin ihmettelen, että eikös tuollainen ole aivan tavallista puhetta? "Mä voi vaihtaa sen vuoron, jos vielä tarvitsee, kun pojat lähtevät silloin leirille". "Äitini sanoi, että pohjoisessa on nyt tosi kylmää", "mieheni sanoi, ettei aio enää ostaa kolmatta Nissania". Miten nämä asiat voisi ilmaista? No joo, pelkästään "No, vaihdetaan sitten niitä vuoroja!", "Sallassa on kylmä!", "Erään tuttavan Nissanit ovat olleet maanantaikappaleita".

Päivämäärä:   10.2.25 19:01:21

En tiedä paremmuusjärjestyksestä, mutta yksi kaveri rupesi kerran kehumaan huutokaupassa ollessamme kuinka paljon hällä on amerikanautoja, varsinkaan kun ei ollut yhtään omaa...

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   10.2.25 19:05:30

Tampereen murteessa sanotaan, että meijän miäs. 'Mun' kuulostaa tosiaan omimiselta, mikä olisi noloa. Samoin kotona on 'meillä', vaikka asuisi yksin.

Itsekin joudun aina miettimään sekä (epäidenttisten) kaksosten että yksösen hetuja. Olisi noloa unohtaa ne. Se ei ole noloa, jos yksi kirjain tai numero menee väärin, vaan todistaa vain, että ihmisellä on muutakin ajateltavaa.

Olisi myös noloa unohtaa pankkikortin tunnusluku. Autonsa rekisterinumeron voi kyllä unohtaa. Kerran olen kirjoittanut Kelan lappuun väärän vuosiluvun, mutta se ei ollut erityisen noloa, kun en historiassakaan koskaan muista vuosilukuja. Kela lähetti lapun ystävällisesti takaisin, ja on vain ominaisuus, että puuttuu sellainen muistin tyyppi. Postinumeronsa unohtaminen taas olisi noloa ja tyhjäpäistä.

Lähettäjä: Pökö 
Päivämäärä:   10.2.25 19:18:02

Eräs tuttava kertoo olevansa Lapin mökillään, vaikka kyseessä ei ole hänen mökki vaan vanhempien mökki. Sama myös appivanhempien loma-asunto ulkomailla on heidän loma-asuntonsa sekä vanhempien mökki järvenrannalla on heidän mökki. Heillä on myös oma mökki ja koti, joten en ymmärrä miksi pitää antaa ymmärtää näiden kaikkien olevan heidän.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   10.2.25 19:24:50

Kaksosilla ylpeily on kyllä hassua. Hauskaa se on siksikin, että olen itse kaksonen mutten sitä korosta, eli harva siitä tietää. Aina kun joku ottaa lastensa kaksosuuden tai oman kaksosuutensa esiin minua vähätellen "ethän sä mitään ymmärrä/tiedä/tajua" niin saan vastineeksi ihan mielenkiintoisia ilmeitä, kun kerron itsekin olevani kaksonen. Olen nelikymppinen.

Eräässä projektissa minua ylempänä oleva henkilö oli hirveän halveksiva minua kohtaan. Jaksoi aina hokea, miten hän kyllä jaksaa ja osaa vaikka hänellä onkin kaksoset (tuolloin 10 v). Sanoi jotain, että olen todella laiska ja hidas enkä saa mitään aikaan, vaikka tiesi kylä, että olin kahden vuoden aikana saattanut hautaan molemmat vanhemmat ja isosiskoni ja sairastanut itse syövän. Jotain leuhki taas että hän kyllä jaksaa vaikka hänellä onkin kaksoset. Sanoin, että on kai se rankkaa, olen minä itsekin kaksonen ja oli minunkin vanhemmillani joskus raskasta kolmen lapsen kanssa. Siitä hän sai lisää vettä myllyyn ja ilkkui "onko se sun kaksonenkin yhtä patalaiska ja saamaton kuin sinäkin", johon vastasin "hän menehtyi yli 20 v sitten".

Olisittepa nähneet hänen ilmeensä. Lehahti punaiseksi ja änkytti jotain, pakkasi kamansa ja häipyi. En saanut häneen mitään yhteyttä yli kuukauteen ja projekti seisoi sen vuoksi.

Olisin voinut sanoa takaisin, että mitä sä oikeen laiskottelet kun suhun ei oo saanu yhteyttä yli kuukauteen, mutta annoin olla. Koskaan tuon jälkeen hän ei enää halveksinut minua ja selostanut, miten superihminen hän on kun hänellä on kaksoset.

Lähettäjä: Tauno 
Päivämäärä:   10.2.25 19:27:26

Mikään aiemmin kirjoitettu ei ole noloa minun mielestä. Ihan arkea ja elämää.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   10.2.25 19:28:28

Tyyne: toiset ihmiset tuntuvat olevan niin korvat lukossa, ettei mikään muu kuin suoraan asioista sanominen auta. Katsos, asioissa on aina kaksi puolta ;)
Minä en nolostele muiden puolesta. Kukin elää kuten kokee tarpeelliseksi, eivät toivottavasti muita miellyttääkseen.

Lähettäjä: Voi ei 
Päivämäärä:   10.2.25 19:29:08

Minäkin puhun vanhempieni mökistä "meidän mökkinä", koska olen tottunut näin sanomaan. Vaikka meillä on omakin mökki. MieheNI sanoo vain, että mennään mökille Saarijärvelle, ja tarkentaa vasta kysyttäessä, että se on appivanhempien mökki.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   10.2.25 19:34:48

Lähipiirissäni on aikuiset kaksoset, joihin vielä usein viitataan termillä kaksoset. Kysytään, mitä kaksosille kuuluu eikä mitä Jussille ja Mikolle kuuluu, lapsuuden muistoihin viitataan kaksoset sitä ja kaksoset tätä, ei koskaan Mikko ja Jussi sitä ja tätä. Mielestäni aivan turhaa alleviivaamista. Toisaalta, luokallani oli kaksoset jotka nimenhuudossa huudettiin aina ”Virtaset” eikä etunimillä kuten meidät muut :D

Lähettäjä: mtm 
Päivämäärä:   10.2.25 19:45:07

Nämä naiset jotka kehuu miehiään.Meidän "matti" teki sitä sitä, tienaa niin hyvin.Koko ajan kehutaan kuinka ihana.Meidänkin kylällä oli tämmöinen tapaus.Paljastu ukko sairaaksi joka kyttäs ihmisiä ikkunoiden takaa ja asensi kameran kyttään naisia työpaikallaan.Oli rouvalle kova pala,joutuivat lähteen paikkakunnalta häpeän takia, mutta "matti" on niin ihana etteivät eronneet.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   10.2.25 20:09:39

Marimekko ja Iittalan tuikut.

Päivämäärä:   10.2.25 20:10:43

Minä ja minun yritys. Minä ja minun menestys.
= Niin siis sinun isä, joka on rempannut kaikki toimitilat, rahoittanut aina kaiken ja ollut aina plan B? - niin ettei sinun koskaan tarvinnut ottaa missään mitään riskiä ja pystyit tekemään ihan mitä huvittaa koska rikas iskä oli aina valmis tulemaan sinut pelastamaan jos mokaat?

Joo kyllä kannattaa hehkuttaa jossain instassa miten olet upea toimitusjohtaja joka on verellä ja hiellä aina kaiken YKSIN ja ITSE rakentanut. Vielä kun ottaa huomioon että ko neidin rakennekynnet ei ole koskaan mitään oikeaa työtä edes nähnyt.

Näitä vastaavia löytyy myös Suomen ratsastaja "huipuista". Rahalla saa ja hevosella pääsee ja sitten kerrotaan miten paljon ollaan raadettu. Juupa juu. Menkää vaikka oikeisiin töihin edes viikoksi niin palataan sitten asiaan.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   10.2.25 20:15:28

Vegaanius

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   10.2.25 20:17:29

"Tampereen murteessa sanotaan, että meijän miäs. 'Mun' kuulostaa tosiaan omimiselta, mikä olisi noloa. Samoin kotona on 'meillä', vaikka asuisi yksin."

Sama asia, eri murre. Siksi se varmasti joillain kalskahtaa korvaan. Hesalaiset sanoo "mun". Turkulainen ystäväni puhui aina "meidän Sakke sitä ja tätä".

Jos puhutaan "meidän mökistä", vaikka kyse vanhempien omistamasta mökistä, sillekin löytynee niinkin luonteva selitys kuin, että se mökki on ollut lapsuudesta saakka "meidän (perheen) mökki". Sitten on kasvettu aikuisiksi, mutta kotoisa sanonta jäänyt elämään.

Että ei kaikki ole aina kehumista tai korostamista.

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   10.2.25 20:30:38

" Äänestän persuja, persut on parhaita ja meillä koko suku äänestää persuja"

Päivämäärä:   10.2.25 20:34:13

Vegaanius

Päivämäärä:   10.2.25 20:36:24

No kun se "mun moes" kuulostaa säälittävän takertuvalta. Se ei ole sun. Tosin kuin lapset on sun lapsia ja äiti on sun äiti.

Päivämäärä:   10.2.25 20:40:23

Millä tavalla nämä "mun miehestä" valittavat sitten miehistään puhuvat?

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   10.2.25 20:44:05

Kyllä mäkin sanon monessa yhteydessä mun mies. En nyt mitenkään ylpeile, että mulla on mies. Mutta kun suomenkielessä tuo mies-sana on niin hölmö, että se voi tarkoittaa kumppania tai se voi tarkoittaa ketä tahansa miessukupuolista. On eri asia tehdä asioita omaa kumppanin kanssa kuin minkä tahansa random-miehen.

Mutta olihan tuolla jo aika kattavasti listattu minunkin mielestäni nolot kehuskelut. Esim. kännisekoiluilla tai seksikumppanien määrällä kehuskelu. Myös tuo hankalilla eläimillään kehuminen on hämmentävää, kun usein on vaan kyse huonosti koulutetusta eläimestä tai osaamattomasta omistajasta. Toki joskus on eläin oikeasti hankala, mutta silloin tuntuu että omistaja ennemminkin häpeilee sitä. Ja myös tietämättömyydellä tai junttiudella ylpeily. Juuri tuo, että oon nevö hööd mistään nobelvoittajasta, joka juuri on kuollut ja siitä keskustellaan tai En oo lukenut koskaan yhtään kirjaa

Ja yksi aika ärsyttävä kehuskelun aihe minusta on se, että kehuskelee asialla, joka johtuu vain hyvistä geeneistä ja/tai tuurista, mutta kehuja ottaa kunnian siitä itselleen. Esim. Että koska pidän itsestäni niin hyvää huolta, niin minulla ei ole sitä tai tätä vaivaa, en rypisty eikä hiukset harmaannu jne.

Lähettäjä: mmmmmm 
Päivämäärä:   10.2.25 20:50:35

persuus. ylivoimaisesti nolointa sillä elvistely. aiheuttaa niin paljon myötähäpeää että haluaa juosta karkuun.

Päivämäärä:   10.2.25 21:24:15

Mun eräs ystävä ylpeilee kinkyydellään. Verhoaa sen muka noloksi/hävettäväksi ja ai kauhee kun hän on tällainen lortto. En jaksa korvaani lotkauttaa toisen mieltymysten purkamisen suhtee. Jos oikeasti häpeisi/nolostelisi ei kyllä tasan puhuisinasiasta vähän joka sivulauseessa. Ja se että tykkää seksistä, ei tee kenestäkään erityisen lorttoa :D

Päivämäärä:   10.2.25 21:37:25

Asiat, joiden eteen ei ole itsr tehnyt mitään.

Esim kehuu ettei ole koskaan ollut lihava. No ei kai läpipaskogeeneillä lihokaan. Kuitenkin isottelee miten on syönyt litran jäätelöä tai juonut taas viiniä.

Elintasopröystäily, joka toteutetaan miehen hyvillä tuloilla. Ollaan olevinaan seurapiirirouvaa muttei osata edes käytöstapoja. Ja sillä miehellä ei ole edes pääomatuloja eli kaikki pannaan haisemaan että näyttäisi hyvältä.

Päivämäärä:   10.2.25 21:45:00

"Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 10.2.25 20:36:24

No kun se "mun moes" kuulostaa säälittävän takertuvalta. Se ei ole sun. Tosin kuin lapset on sun lapsia ja äiti on sun äiti."

Jos se ei ole "sun aviomies" tai "avioemieheSI", niin kenen sitten?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   10.2.25 23:36:55

Jos kuvittelee olevansa parempi kuin muut.

Päivämäärä:   10.2.25 23:39:36

Arvasin, että joku ottaa herneet nenään kommentistani. Onneksi valtaosa kuitenkin ymmärsi, mitä tarkoitin tuolla lapsilla ylpeilyllä.

Lähettäjä: mmmmmm 
Päivämäärä:   10.2.25 23:45:24

"Jos kuvittelee olevansa parempi kuin muut."

no mutta jos on?

Lähettäjä: Siima 
Päivämäärä:   10.2.25 23:55:30

Mun mielestä on noloa ylpeillä sillä, että on mukamas paljon järkevämpi kuin kaikki muut ja itsellä on asiat niin paljon paremmin kuin muilla. Samalla sitten haukkuu ja vähätelee kaikkien muiden mm. ammattitaitoa ja elämänvalintoja. Minun käsitykseni mukaan ne keillä menee oikeasti hyvin ja he voivat hyvin, niin heillä ei todellakaan ole tarvetta arvostella ja vähätellä muita.

Lähettäjä: Joo! 
Päivämäärä:   11.2.25 00:20:35

Asuttiin parikymmentä vuotta sitten Oulussa ja naisten enitenylpeilynaihe oli "mieheni on Nokian insinööri"
Sitä oli pakko viljellä joka ikiseen asiaan mukaan.
Esim. Lasten päiväkerhossa lapset pelaili jotain lautapeliä, sen verran pieniä että oltiin siinä auttamassa, tuli "mitenhän Nokialla "Mika" tämän ratkaisisi? On siellä insinöörinä" "ei tulla ensi kerralla kun "jarilla" on työreissu, mennään mukaan hotelliin, joutuu tekemään reissuja kun on Nokialla insinöööörinä"

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   11.2.25 01:49:15

Joolle
Ihan ymmärrettäävää
Elokuvassa polkupyörävaras mies on ylpeä kun sai töitä

Päivämäärä:   11.2.25 03:16:02

Onhan näitä. Ainakin viime vuonna tuli hyvin esille se tietämättömyydellä kehuskelu, kun sekä Coldplayn että Taylor Swiftin kiertueet olivat hyvin tapetilla. Tällä ja muillakin palstoilla oli useita "Enpä ole ikinä kuullutkaan niin eivät varmaan kummoisia ole" -tyylisiä viestejä. Jos ei seuraa nykyajan popmusiikkia niin ei varmaan tiedä. Mutta en ymmärrä miksi sitä pitää tulla kuuluttamaan, en minäkään seuraa hiihtoa eli en todellakaan tiedä ketään huippuhiihtäjiä, mutta en silti ole jossain paasaamassa että enpä ole tästäkään Heikki Hiihtäjästä ikinä kuullut, ei mahda olla kummoinen.

Mun mielestä tuo "mun mies" on ihan neutraali ilmaisu, kun se pelkkä mies on vähän epämääräinen ja voi periaatteessa tarkoittaa ketä tahansa. Eli "käytiin mun miehen kanssa eilen syömässä" on mielestäni ihan normaalia sanoa. Mutta jotkut saattaa käyttää tuota mies-juttua vähän sellaisena "nyt tämä asia on näin" lyömäaseena, tyyliin "mun mieskin sanoi että asia x on näin". Eli kai näiden ihmisten mielestä asia on justiinsa niin kun kerta ihan mieskin sanoo.

Yksi minkä voisin lisätä on sellainen jatkuvalla kiireellä/väsymyksellä kehuskelu. Tai ettei ikinä ole ollut sairaslomalla (vaikka olisi ollut syytä). Oma äiti kuuluu jälkimmäisiin ja olen sanonut että turhaan tapatat itseäsi siellä töissä, silloin jos on sairas niin kuuluu levätä. Kukaan ei ole niin korvaamaton. Vaikka kuolisi sinne töihin niin kohta siellä on jo joku uusi eikä kukaan muistele että olipa se Pirjo hyvä työntekijä kun ei ikinä pitänyt edes sairaslomaa.

Päivämäärä:   11.2.25 03:21:03

Tulipa mieleen vielä tämä ht.netistä tuttu marttyyriylpeily. "Kun minä olin yh, niin kyllä minä hoidin kolme lasta, tein viittä työtä, lenkitin koirat, ratsastin viidesti viikossa, tein terveellistä ja ravitsevaa ruokaa lapsille alusta alkaen itse sekä opiskelin yliopistossa ja sinä et pärjää edes yhden lapsen kanssa työelämässä?"

Päivämäärä:   11.2.25 03:23:40

"Kun minä olin nuori, hiihdimme kouluun kymmenen kilometriä kesät-talvet ja aina oli ylämäki..."

Molemmat täysin epärealistisia esimerkkejä ja ylpeilyä turhalla ja kuvitteellisella kesinnöllä.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   11.2.25 03:47:30

"Ja yksi aika ärsyttävä kehuskelun aihe minusta on se, että kehuskelee asialla, joka johtuu vain hyvistä geeneistä ja/tai tuurista, mutta kehuja ottaa kunnian siitä itselleen. Esim. Että koska pidän itsestäni niin hyvää huolta, niin minulla ei ole sitä tai tätä vaivaa, en rypisty eikä hiukset harmaannu jne."

Tämä. Ollaan niin ylpeitä siitä kun luullaan että ollaan tehty itse kaikki oikein siinä missä muut ovat varmasti tehneet virheitä kun ovat harmaantuneet tai saaneet sairauksia.

Toinen on se ylpeily rahalla joka ei ole itse ansaittua. Etenkin perinnöllä kehuskelu on jotain ihan kamalaa kuunneltavaa.

Lähettäjä: Nkiy 
Päivämäärä:   11.2.25 07:33:36

Miksi Teslan omistajat alleviivaavat asiaa kokoajan? Kävin Teslalla kaupassa, pesin Teslani, vien Teslan huoltoon...

Lähettäjä: julla 
Päivämäärä:   11.2.25 08:56:33

Mitä sitten, jos ei mun mies / mieheni? Kyllä välillä sanon myös puolisoni, mutta en aina jaksa. Ja tietty tutummille puhun puolisosta vaan etunimellä. En sano sitä mitenkään ylpeilläkseni, vaan samaan tapaan kuin "mun äiti", "mun veli", "mun kaveri".

Päivämäärä:   11.2.25 09:07:20

Muutin jo 15 vuotiaana pois kotoa, tein kahta työtä opiskellessa, ajoin pyörällä 20 km työpaikkoihin päivässä, ei ollut opintotukia ja olen siitä lähtien elättänyt itseni...

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   11.2.25 09:13:07

Vegaanius
vihreä siirtymä
sähköauto

Lähettäjä: Tiukkis 
Päivämäärä:   11.2.25 09:13:41

Se kun ylpeilee elämänsä kaaoksella ja kiireellä. Ensin haalii itselleen hirveän määrän eläimiä, lapsia ja harrastuksia. Sitten joka käänteessä jaksaa jauhaa siitä, miten kiirettä ja kaaosta kaikki on ja kuinka heidän kotinsa on sellainen iloinen huvikumpu. Ja oikeasti mitään asiaa ei saa hoidetuksi kunnolla, ei edes töitään. Tekisi mieli sanoa, että pitäskö sun miettiä vähän tuota sun elämänhallintaa ja karsia puolet noista ei pakollisista asioista tuossa kaaoksessa, niin saattaisi koko perhe voida vähän paremmin.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   11.2.25 09:28:33

Suokilla kouluratsastus. Se vain jotenkin on kuin yrittäisi tanssia balettia traktorilla.

Päivämäärä:   11.2.25 09:35:06

Juu: vitsailetko vai etkö tiedä, mitä kouluratsastus tarkoittaa?

Päivämäärä:   11.2.25 09:37:45

... , kouluratsastus näyttää kyllä tietyillä roduilla paljon kauniimmalta kuin suokilla. Ei tuo mitään vitsailua ole. Vaikka hevonen osaisi liikkeet, ei se tee siitä optimaalista.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   11.2.25 09:38:26

Ihmiset, jotka kertovat toistuvasti kuinka älykkäitä he ovat.

Yleensä älykkyyden huomaa ilman kertomistakin ja mutta se on jotenkin noloa kun tutustuessa uuteen ihmiseen, tämä alkaa jauhamaan omasta ÄO:staan.

Päivämäärä:   11.2.25 09:42:35

No joo, ei tarvitse tulla katsomaan meidän työskentelyämme. Joka päivä ei voi hypätäkään ja en halua maastoon pimeällä, vaikka kuinka on o a rata ja metsä.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   11.2.25 09:45:03

Eräs tuttu leveili sillä ettei kuulemma ollut koskaan lukenut yhtään kirjaa (siis romaania)

Päivämäärä:   11.2.25 09:46:42

Hmmm, tuo lukemattomuus on kyllä tosi outo juttu, olen törmännyt siihenkin. Kirjoista oppii kuitenkin paljon - romaaneistakin. Pidän tosi surullisena, jos ei lue lainkaan.

Lähettäjä: Tauno 
Päivämäärä:   11.2.25 09:46:57

Kateus, se näissä teidän kommenteissakin kuuluu.

Päivämäärä:   11.2.25 09:49:31

Tauno, joo, me kaikki kadehditaan sitä, ettei joku tiedä nimeltä jotain edesmennyttä julkisuuden henkilöä, ole lukenut yhtään kirjaa tai jolla ei ole lasta, joka on oppinut kävelemään. :D

Olet ilmeisesti juuri kuvatunlainanen henkilö.

Päivämäärä:   11.2.25 09:49:59

Siihen miehellä ylpeilyyn ja omisteluun kuuluu monesti elintason nojaaminen miehen tuloihin sekä se "kysyn vielä mun mieheltä et sopiiko".

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   11.2.25 09:51:01

Ehdottomasti noloin on kännisekoiluilla ylpeily. Tämän ymmärtää joltain teiniltä joka vielä kokee uusia ja ihmeellisiä asioita mutta aikuisetkin harrastavat tätä. Oikeasti, kenen mielestä on hienoa että Tane 30v päätyi putkaan koska kouri tyttöjä baarissa ja yritti vetää poistamaan tullutta portsaria turpaan? Hyi hele.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.2.25 09:54:20

Alkoholin juominen ja kirjojen lukemattomuus

Päivämäärä:   11.2.25 09:56:26

"Siihen miehellä ylpeilyyn ja omisteluun kuuluu monesti elintason nojaaminen miehen tuloihin sekä se "kysyn vielä mun mieheltä et sopiiko"." Tuo on vain niin surullista: jos nainen kertoo kysyvänsä vielä mieheltään, niin vieraat naiset pahoittavat mielensä. Ylpeilee mokoma, vai eikö saa itse päättää? Jos mies sanoo kysyvänsä varmistusta vaimoltaan, niin samat naiset haukkuvat sitten sen vaimon pirttihirmuksi. Mies ei kuitenkaan ole pirttihirmu...

Ja oi kyllä, minä kyllä kyselen mieheltäni ennen kuin sovin menoja kovin kummallisiin aikoihin tai jos menoille "tarvitaan" meidät molemmat. Joo, jossain toisessa perheessä taas on yhteinen kalenteri, josta voi katsoa, sopiiko. Meilläkin on, muttei siihen kukaan merkkaa koskaan mitään.

Päivämäärä:   11.2.25 09:58:33

"Lähettäjä...

Päivämäärä11.2.25 09:56:26

"Siihen miehellä ylpeilyyn ja omisteluun kuuluu monesti elintason nojaaminen miehen tuloihin sekä se "kysyn vielä mun mieheltä et sopiiko"." Tuo on vain niin surullista: jos nainen kertoo kysyvänsä vielä mieheltään, niin vieraat naiset pahoittavat mielensä. Ylpeilee mokoma, vai eikö saa itse päättää? Jos mies sanoo kysyvänsä varmistusta vaimoltaan, niin samat naiset haukkuvat sitten sen vaimon pirttihirmuksi. Mies ei kuitenkaan ole pirttihirmu...

Ja oi kyllä, minä kyllä kyselen mieheltäni ennen kuin sovin menoja kovin kummallisiin aikoihin tai jos menoille "tarvitaan" meidät molemmat. Joo, jossain toisessa perheessä taas on yhteinen kalenteri, josta voi katsoa, sopiiko. Meilläkin on, muttei siihen kukaan merkkaa koskaan mitään."

Tähän mieheltä kysymiseen liittyy aika paljon valta-asetelmia puolin ja toisin.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   11.2.25 09:59:02

- Se, ettei ole lukenut yhtään kirjaa

- Se, että tappelee jonkun kanssa baarissa tai tulee heitetyksi ulos, tai ylipäätään huonolla käytöksellä leveily

- Aikuisen kännisekoilut

Päivämäärä:   11.2.25 10:00:17

No niin liittyy. Ihan se valta siitä, etten jätä lapsia yksin myöhään illalla kun mies onkin vasta tulossa töistä. Tai ettei mies sovi koko perheen kyläilyä samaan aikaan kun minulla on valmennus.

Lähettäjä: Jamelia 
Päivämäärä:   11.2.25 10:14:35

Ei nyt saa loukkaantua, mutta yliopisto-opinnot. Siis hieno juttu, että pääsit yliopistoon lukemaan filosofian maisteriksi, mutta se haalareilla ja opiskelijabileillä ylpeily on noloa.

Kaikella kalliilla krääsällä ylpeily on noloa. Ai sulla on tonnin käsiveska? No hienoa, mukavampi oksentaa vappuna siihen kuin cittarin kolmenkympin laukkuun. :)

Omalla seksuaalisella suuntautumisella ylpeily

Päivämäärä:   11.2.25 10:14:48

Ei nuo kaikki kyllä välttämättä ole ylpeilyä. Minäkin olen joskus pikkujoulujen jälkeen "ylpeillyt" kännisekoilulla tai jollain muulla nololla jutulla. Kerron sen siksi kaverille, että kun sen kertoo ja nauraa sille yhdessä, niin se ei ehkä enää tunnu ihan niin nololta ja maailmanlopulta kuin tuntuisi yksin omassa päässä pyöriteltynä.

Tai itselle ainutlaatuinenjuttu on vaan ihanaa jakaa muiden kanssa, vaikka varmasti tietääkin, että useimpien muidenkin lapsi on oppinut kävelemään

Toki on niitäkin, jotka ihan oikeasti ylpeilee tuollaisilla ja ajattelee sen olevan ihan ainutkertaista ja hienoa kaikkien mielestä

Päivämäärä:   11.2.25 10:17:30

"Ei nuo kaikki kyllä välttämättä ole ylpeilyä."
Suuri osa vastanneista näyttää lukeneen juuri ja juuri otsikon kaksi ensimmäistä sanaa.

Päivämäärä:   11.2.25 10:21:31

”no mutta jos on?”

Yleensä vain ihan omaa kuvitelmaa se paremmuus.

Lähettäjä: Lii 
Päivämäärä:   11.2.25 10:24:46

Ihan normaalia kysyä puolisolta, jos tulee yllättävää menoa. Periaatteessa siinä ei kysytä edes lupaa, vaan ilmoitetaan sopiiko tämä. Perheessä voi olla lapsia/koiria hoidettavana ja toisen yhtäkkinen poissaolo sotkisi tilannetta. Eihän kukaan parisuhteessa oleva vain jätä yhtäkkiä tulematta kotiin mitään ilmoittamatta.

Päivämäärä:   11.2.25 10:26:41

Tämä keskustelu on hyvä muistutus siitä, miksi on parempi olla hiljaa, eikä ainakaan kirjoittaa someen yhtään mitään. Ketään ei oikeasti edes kiinnosta, ymmärretään takuulla asia väärin ja sitten selän takana kerrotaan eteenpäin, kuinka hölmö sekin on kun kertoi lapsensa täyttävän 7v. somessa!

Päivämäärä:   11.2.25 10:29:49

.... , ja uhriuduit siellä sitten heti?

Päivämäärä:   11.2.25 10:35:09

Niin, joku voi uhriutumiseksi tämänkin tulkita. Tuokin on hyvä jossa suokilla mennään kouluratsastusta, kamala sentään! Luuleeko se nyt olevansa sitten se parempi, joka ratsastaa koulua paremmilla hevosilla siihen? Vai mikä siinä on niin noloa, jos kertoo suokilla menevän kouluratsastusta?

Päivämäärä:   11.2.25 10:36:05

On erikseen asiat, jotka nyt vaan eivät ole hienoja: esim kännisekoilut ja kaikenlainen sivistymättömyys. Sitten on positiivisia asioita, jotka tuottavat iloa ja ovat itselle tärkeitä, mutta muille eivät niinkään. Jos elämän täyttää tällä hetkellä haalarit ja opiskelijabileet, vauva, koiranpentu, lapsenlapsi tai vaikka vain uusi auto, niin kyllä ilostaan saa kertoa muillekin sen olematta noloa ylpeilyä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   11.2.25 10:37:37

"Siihen miehellä ylpeilyyn ja omisteluun kuuluu monesti elintason nojaaminen miehen tuloihin sekä se "kysyn vielä mun mieheltä et sopiiko"

Puolisoni tekee työtä kolmessa vuorossa ja lapsi on sen verran pieni, etten halua jättää häntä esim koko illlaksi yksin. Siispä kysyn mieheltä, sopiiko. Jos joku tuosta sairaanhoitajapuolisosta, hänen työstään tai tuloistaan on kateellinen tai luulee minun jotain kuvittelevan itsestäni, kun on ihan sairaanhoitaja puolisona, niin minkäs minä sille voin :D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.