Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi Suomi ei markkinoi itseään?

Lähettäjä: olen suomalainen 
Päivämäärä:   10.2.25 13:25:30

Otetaan esimerkiksi Ruotsi. Monet ulkomaalaiset menevät Ikeaan syömään "autenttisia ruotsalaisia lihapullia". Moni matkustaa useita tunteja vain sen takia, että pääsee syömään tätä maagisen hyvää ruokaa, ja some on pullollaan ohjeita, miten ruotsalaisia lihapullia voi tehdä kotona. Vastikään somehitiksi ovat nousseet myös ruotsalaiset irtokarkit, jotka ulkomailla maksavat maltaita, mutta silti kauppa käy kuumana ja karkkikauppojen ovelle muodostuu pitkiäkin jonoja, kun ihmisen haluavat päästä käsiksi näihin viraaliksi muodostuneisiin ruotsalaiskarkkeihin. Paitsi että osa näistä karkeista on suomalaisia.

Mennään takaisin Ikeaan. Olin muutama vuosi sitten Saksassa, ja kävin saksalaisen tuttuni kanssa Ikeassa, jossa oli niin ikään paljon Fazerin tuotteita, ja hintalappujen vieressä isot Ruotsin liput ja mainostekstit ruotsalaisesta suklaasta. Tutulle tätä asiaa ihmettelin, ja hän ihmetteli takaisin, että eikö Fazer olekaan ruotsalainen. No ei ole.

Näiden muutaman esimerkin varjolla olen alkanut pohtimaan, että mikä suomalaisessa markkinoinnissa on pielessä, kun moni ei edes tiedä suomalaisten merkkien olevan Suomesta. Samaan aikaan ruotsalaiset ovat onnistuneet markkinoimaan kaiken ruoasta sisustustyyleihin (scandi decor) ja laittautumiseen (Stockholm style). Olenpa joskus jutellut myös sellaisten ruotsalaisten kanssa, jotka väittivät Tove Janssonin, Arabian ja Fiskarsin olevan ruotsalaisia. Osa ehkä vitsillä, osa tosissaan. Eikä tietysti unohdeta koko maailman tuntemaa Nokiaa, joka vastaajasta riippuen on kotoisin joko Kiinasta, Japanista tai Yhdysvalloista.

Väittäisin, että suomalaisuutta kuitenkin ulkomailla arvostettaisiin, sillä onhan suomalainen merkki lähtökohtaisesti laadukasta ja kestävää. Miksei kansainvälisille markkinoille suunnattaessa tuotaisi suomalaisuutta enemmän esille sen sijaan, että kansainvälisyyden nimissä sitä yritettäisiin peitellä?

  Re: Miksi Suomi ei markkinoi itseään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.2.25 13:33:02

No mene Helsinkiin ja katso kivijalkaliikkeiden nimiä, kaikki englanniksi vaikka olisi kampaaja tai siivousmoppeja myyvä kioski. Suomalaisuus ei ole muodissa.

  Re: Miksi Suomi ei markkinoi itseään?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.2.25 13:33:58

Heh, teen töikseni markkinointia ja tämä näkyy siellä yritysmaailmassakin. Suomessa tehdään tosi vähän rohkeita ja isoja päätöksiä markkinoinnin suhteen ja ajatellaan helposti, että "ei meidän tarvitse markkinoida, kyllä meidät tunnetaan muutenkin." Markkinointi on sellaista... kotikutoista verrattuna muihin maihin. Toki Suomi on pieni maa ja meillä on vähän ihmisiä ja siten myös vähän osaajia, mikä selittää osan tästä. Mutta meillä on myös valitettavan vaatimaton asenne.

Tuohon Fazeriin sanon kuitenkin, että Fazerhan toimii useassa eri maassa - jopa Australiassa asti. Toivon todella, ettei jengi luule Fazerin olevan ruotsalainen - itse en ole tällaiseen mielikuvaan onneksi koskaan törmännyt.

Ja onhan suomalaisissa elämäntavoissa paljon sellaista mitä ihaillaan. Saunominen, luonnossa liikkuminen, luonnonsuojelu jne. Kai suomalainen designikin on jonkin verran ulkomailla tunnettua? Siis esimerkiksi sistususesineet. Ja vaatteista ainakin Marimekon kuosit on suosittuja Japanissa :D

Veikkaan kuitenkin, että suomalaisten tuotteiden on vaikea kilpailla ulkomaisten toimijoiden kanssa ihan jo hinnan takia. Let's face it, kaikki täällä on kallista.

  Re: Miksi Suomi ei markkinoi itseään?

Lähettäjä: ivar 
Päivämäärä:   10.2.25 13:59:01

Ilmaisia ämpäreitä kannattais markkinoida ulkomaita myöten.

  Re: Miksi Suomi ei markkinoi itseään?

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   10.2.25 14:12:52

Voitaisiin tosiaan trendata sellaiset perisuomalaiset asiat, mitä ei muualta Euroopasta taatusti löydy, kuten mämmi ja leipäjonot.
Lusikallinen mämmiä abcilla 30e lusikallinen ja elämyskierros minkä tahansa tuppukylän ympäri pulsu- ja narkkibongausta ja lopuksi pällistelemään leipäjonoa.

Eikö Fazer muuten ole siirtämässä ainakin suklaansa tuotannon Ruotsiin muutenkin?

  Re: Miksi Suomi ei markkinoi itseään?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   10.2.25 14:35:02

Suomalaiset osaavat varsin hyvin itsensä mollaamisen. Mämmiä markkinoidaan paskana ja karjalanpiirakoita p*llun muotoisina piirakoina, joten yhtään ihmettele etteivät ne houkuttele ulkomaalaisia. Ja jos oikein muistelen, niin eikö Armeniassa/Azerbaidzhanissa tms. ole jokin mämmiä muistuttava ruoka? Ei sekään toki mikään maailmanlaajuinen ilmiö ole, mutta eipä sitä myöskään markkinoida saatesanoilla "vain täällä syödään ruokia, jotka muistuttavat ihmisen jätöksiä".

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.