Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nukkuuko muiden miehet näin paljon?

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   10.2.25 13:06:48

Ikää on miehellä 47v ja nukkuu pitkien yöunien lisäksi vähintään yhdet päikkärit, välillä lounastauolla työpäivänkin aikana saattaa vetäistä tunnin unta kun ei kuulemma muuten selviä. Uniapnea on tutkittu ja pois suljettu, ei ole hengityskatkoksia, kuorsaa satunnaisesti ja vain selällään nukkuessaan. Veriarvot hyvät.

Nukkuuko muiden miehet noin paljon vai pitääkö huolestua? Tekee sitä kuuluisaa vaativaa asiantuntijatyötä, välillä pitkää päivää ja tulostavoitteet painaa, ei jaksa töiden jälkeen liikkua. Monesti vapaa-ajallakin opiskelee työhönsä liittyviä asioita, on tosi kiinnostunut työstään.

Re: Nukkuuko muiden miehet näin paljon?

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   10.2.25 13:07:34

Niin ja tosiaan viikonloppuisin monesti nukkuu kahdet päikkärit.

Lähettäjä: Bri 
Päivämäärä:   10.2.25 13:13:16

Toisilla vain on isompi unentarve. Mieheni nukkuu 9-10h yössä ja silti on viikonloppuisin väsynyt että vasta lomilla jaksaa lähteä minnekään tai tehdä mitään "ylimääräistä". Ikää 38vuotta.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   10.2.25 13:16:40

Huomannut samaa, uni maistuisi ja koko ajan väsynyt. Ollaan nyt syöty terveellisemmin puhdasta ruokaa, sokerit pois! Sen lisäksi vitamiineja, magnesiumia ja macaa. Molempiin tullut energiaa ja toki aurinkokin alkaa sieltä pilkottamaan pikku hiljaa.

Lähettäjä: Tyyne 
Päivämäärä:   10.2.25 13:17:06

Mun mies on jokusen vuoden vanhempi, 54 v. On aina pärjännyt melko vähillä yöunilla. Arkisin nukkuu noin 6h yössä ja viikonloppuisin 7-8h. Nyt vanhemmiten alkanut välillä nukkua tunnin päikkärit viikonloppuisin, jos on aikaa. Tekee fyysisesti raskasta ulkotyötä ja lisäksi kotona vielä päivittäin tallitöitä ja kiinteistön huoltotöitä. Herää arkisin aamulla 4.30 ja menee nukkumaan 22-23 välillä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.2.25 13:17:13

Mikä on "pitkät yöunet?"

Mä tarvitsen itse 9h unta vkloppuna ja 10h unta työpäivänä.

Jos en saa tätä määrää, mulla menee univaje varastoon ja saatan vkloppuna nukkua vaikka 15 tuntia.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   10.2.25 16:08:14

Mun mies vajaa 60v nukkuu juuri ja juuri sen 6-7h, menee aikaisin nukkumaan ja herää aikaisin. Todella harvoin päikkäreitä, aina jaksan ihmetellä miten jaksaa mennä, lomilla nukkuu enemmän. Itse tarvitsen sen väh 8h.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   10.2.25 20:27:39

Nukkuu paljon ja usein. Mies 47v. Sama homma edellisen kanssa, aikaisin yöunille ja lisäksi päikkärit tai kahdet.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   10.2.25 20:33:37

No jos tekee vaativaa työtä ja vielä opiskeleekin vapaa-ajan niin keho tarvitsee lepoa ja reilusti. Juuri joku aivotutkija taas painotti että neljäpäiväinen työviikko olisi hyväksi ja ihminen pystyy keskittymään 4h vuorokaudessa töihin. Kaikki muu on melkein haitallista ja kuormittavaa. Kehon pitää toipua kovasta rasituksesta. Opiskelin neljä vuotta AMK:ssa, tein töitä, urheilin ja harrastin. Tarvitsin joka yö melkein 10-15h unet että koin jaksavani taas. Vapaapäivinä saattoi mennä 18h yöunet. En suosittele kenellekään. Miehesi siis kannattaisi muuttaa elintapoja tai voi kohta jäädä elämä lyhyeksi. Töitä saa tehdä, mutta vapaa-ajalla pitää myös ehtiä levätä, urheilla ja virkistää mieltä. Toisaalta joskus elämäntilanne on se, että pitää vaan takoa kun rauta on kuumaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.2.25 20:58:24

Ei nuku. Max 8h yössä. Joskus nukkuu päikkärit. Ei kyllä ole mitenkään pirteä.

Paljonko miehesi nukkuu yöllä? Onko diabetes tutkittu? Ja rauta-arvot tsekattu?

Lähettäjä: Hilma 
Päivämäärä:   10.2.25 21:02:00

Miksi juuri miehet? Minun mieheni 52 v. tarvii kuusi tuntia yössä unta. Joskus saattaa torkahtaa hetkeksi töiden jälkeen.

Minä taas tarvin 10-12 h yöunta...

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   10.2.25 21:10:14

Eikö kolesterolissa mitään huomautettavaa?
Mutsin mies väsyi pikkuhiljaa eikä lopulta jaksanut töiden jälkeen tehdä enää mitään ylimääräistä, lepäsi vaan. Kuoli kuumetaudissa sydänkohtaukseen, oli 54v ja avauksessa paljastui sepelvaltimotauti joka oli kaiken ryytymyksen ja äkkikuoleman aiheuttaja.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   10.2.25 21:21:26

Sydänvika voi oireilla väsymyksenä. Voi päästä aika vaikeaksikin, ennen kuin kukaan huomaa mitään. Oireet tulee pikkuhiljaa ja eka selkeä oire on usein infarkti sydämessä tai aivoissa tai keuhkoissa.

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   10.2.25 22:10:21

Ei nuku noin paljoa. Nukkuu kyllä enemmän kuin nuorena. Ei kyllä jaksa juuri mitään kosin ulkopuoleista menoa mutta enpä jaksa itsekään, ihana vaan olla rauhassa.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   10.2.25 23:08:09

Mun nukkui ja syyksi löytyi kakkosdiabetes. Nyt sokeritestiin tai osta apteekista oma sokeritesteri n 50e. Hiilarit pois.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.2.25 23:25:04

Diabetes, uniapnea tai molemmat? Ehkä myös kilpirauhasen vajaatoiminta? Mars lääkäriin!

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   11.2.25 00:23:26

Vitamiininpuutos? C- ja D-vitamiinikuuri.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   11.2.25 03:43:35

Miten se syö? Ulkoileeko tai hengästyykö arjessaan? Ei tuo normaalia ole

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   11.2.25 13:51:37

Oletkohan sinä kimpassa miun puolisoni kanssa ;) Ikäkin täsmää. Tämä tosin kuorsaa kovaa ja korkealta, ei harrasta liikuntaa (työ ajoittain fyysistä, sitten voi mennä pitkäkin aika, ettei ole) eikä syökään kovin terveellisesti. Menee ysiltä nukkumaan, ja sitten ihmettelee, kun herää aamuyöllä ;)

Minä väitän, että ikä ja elämäntavat suuressa roolissa. Ainakin itselläni ovat (esi?)vaihdevuodet tuoneet suuria muutoksia ja ajoittain tuntuu, että voisi nukkua koko ajan. Mutta tunnen itseni ja tiedän, että jos jatkuvasti torkutan ja jään sinne sohvanpohjalle, niin väsyttää vaan enemmän. Ja kierre on valmis, jos jatkuvasti otat päikkäreitä -> rikkonaiset yöunet -> taas nukuttaa päivällä.

Itselläni ovat nykyisin työ ja vapaa-aika tosi hyvässä tasapainossa, varmaan ensimmäisiä kertoja elämässäni. Olen suorittanut ihan riittävästi ja liikaa nin töissä kuin muussakin elämässä. Pahimpina työvuosina fyysisen kunnon ylläpito piti minut paitsi pystyssä myös järjissäni. Jos olisin jäänyt sohvalle, olisin varmasti ollut burnoutissa. Joku toinen olisi ehkä tarvinnut enemmän lepoa.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   11.2.25 14:50:51

Oma puolisoni on unikeko (ei tosin mies). Ikää 54 ja nukkuu helposti 12 tunnin yöunet, joka päivä pitäisi saada nukkua päiväunet. Kuorsaa voimakkaasti mikä varmaan osasyy. Syö epäterveellisesti ja liikaa. Lääkärissä käynyt, väittää ettei mitään vikaa ole löytynyt, vaikka säännöllisiä lääkityksiä on lukuisia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.