Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Valehteleminen selvitymiskeinona?

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   10.2.25 10:05:34

Miksi jotkut oppivat jo lapsena valehtelemaan sen kummemmin asioita miettimättä, on vaan helpompi valehdella kuin keskustella ikävästä totuudesta? Kaikki on myös aina jonkun muun syytä, omassa toiminnassa ei ole mitään moitittavaa.

Re: Valehteleminen selvitymiskeinona?

Lähettäjä: ,., 
Päivämäärä:   10.2.25 10:07:41

Minun lapsuudenkaverillani oli todella tiukat vanhemmat, jotka löivät vyöllä jos lapset myöhästyivät kotiintuloajasta tai muuta. Paitsi tietysti, jos syy oli hyvä. Arvaa vaan oppivatko kaikki lapset kertomaan uskottavia tarinoita.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.2.25 10:10:58

Naapurissa asu yh äiti ja 2 lasta. Pienestäkin virheestä isompi sai viikon kotiarestia. Äiti huusi aamusta iltaan, kiroili ja haukku lapset tyhmiksi. Pienempi oli pari vuotias poika. Vuosien aikana näin monet kerrat aivan järkyttävää käytöstä äidiltä tätä poikaa kohtaan. Alle koulu ikäsenä poika valehteli jatkuvasti mun lapsille. Lopulta tein ilmoituksen ja lapsi oli 3 viikkoa isällä. Äidin käytös muuttui ainakin jonkin verran, tarkemmin en tiedä kun muuttivat vähän kauemmas.

Lähettäjä: Lgl 
Päivämäärä:   10.2.25 10:11:36

Moni lienee oppinut jo lapsena, että totuuden kertominen saa toiset pettyneiksi tai vihaisiksi. Jossain välissä ovat ehkä huomanneet, että valehtelemalla voi saada itselleen etuja. Kun jostain käytösmallista tulee ihmiselle normi, niin siitä onkin jo vaikeampi päästä eroon. On helpompaa käyttäytyä totutulla tavalla kuin opetella uutta.

Lähettäjä: Popcorn 
Päivämäärä:   10.2.25 10:22:39

Itse opin lapsena valehtelemaan välttääkseeni väkivaltaa, fyysistä ja henkistä sellaista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.2.25 10:35:28

Omat kokemukset eivät lainkaan yhtä ikäviä kuin aiemmilla. Mutta oma vanhempi oli sellainen valheenpaljastin, että jos ja kun jäit siitä kiinni, niin nöyryytys oli taattu. Pääsi jopa vähemmällä kun puhui totta.

Hieman olen kateellinen niille, jotka osaa silmät kirkkaina puhua mustan valkoiseksi. Omaa etuani ei rehellisyys ole tähän päivään mennessä ajanut juurikaan. Toisissa tilanteissa olisi jopa turvallisempi vaihtoehto valehdella.

Lähettäjä: ffp 
Päivämäärä:   10.2.25 10:50:24

mun kaverilla on sellanen tapa, että valehtelee aika usein ihan pikku asioistakin ja kaikki ei edes liity esim muhun tai kaveriin itseensä. esim siskostaan kertoi mulle kolme eri juttua, joista sitten se eka olikin totta ja ne kaks muuta oli valheita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.