Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko läheisesi haudattu ilman muistotilaisuutta?

Lähettäjä: Outo 
Päivämäärä:   9.2.25 22:22:48

Suvun vanhin kuoli. Suurin osa suvussa on ei niin sosiaalisia introverttejä, varsinkin vainaja itse. Nyt oli puhetta, että "ei mitään juhlia järjestetä". Tuntuu oudolta, sanoin että kyllä nyt joku pieni tilaisuus voisi olla, keittää kahvit tms. Ei tarvitse pitää puheita. Tarvitsen nyt vahvistusta, ettei olla ihan outoja. Kertokaa että jollain muullakin on tällaista.

Re: Onko läheisesi haudattu ilman muistotilaisuutta?

Lähettäjä: Rane 
Päivämäärä:   9.2.25 22:35:41

Niitäkin hautajaisia kait on että ketään ei ole saattamassa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.2.25 22:38:45

Veljelleni ei järjestetty muistotilaisuutta eikä hänen tuhkiakaan tuotu Suomeen. Oli hyvin selvästi jo eläessään sanonut, ettei sellaista halua tehtävän. Pienen hiljaisen hetken pidin hänelle sen paikan ulkopuolella, jossa hän kuoli. Sisarukseni tai äitini eivät sitäkään.

Lähettäjä: Bri 
Päivämäärä:   9.2.25 22:38:52

Isoisäni joutui hyvästelemään rintamalla nopeasti oman isänsä ja veljensä, siis hauttasivat sinne, muutama kaunis sana ja se oli siinä. Hän toivoi samaa itselleen. Siksi hautajaiset pidettiin suoraan haudalla, ei edes kirkon menoja vaan haudalla vain yksinkertainen maahan siunaus, ei muistotilaisuutta. Ei kukka laitteita haudan päälle, vaan jokainen joka tahtoi, heitti kukan suoraan hautaan arkun päälle jonka jälkeen haita lapioitiin umpeen.

Lähettäjä: Kipi 
Päivämäärä:   10.2.25 03:23:46

Jo 4 tuttua mennyt suoraan polttoon ilman mitään tilaisuuksia, vain lähimmät tuhkat sirotelleet kuka mihinkin ja 2 oli pienet n. 10henkeä kahvit ilman puheita.. Ihan normaalia nykyään ettei mitään kummempia tilaisuuksia pidetä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.2.25 03:47:34

Tuntuisi oudolta jos omaisia kumminkin on. Muistotilaisuus on kai ensisijaisesti omaisten mielenrauhaksi ja yhteiseksi tukitilaisuudeksi tarloitettu, mutta tietty jos ketään ei kiinnosta niin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.2.25 07:02:41

Mitä väliä sillä on onko outoa vai ei? Jokainen tekee ihan miten tykkää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.2.25 07:07:27

Ei ole asiallista. Kyllä pitää perinteitä kunnioittaa. Eihän kaikki elämässä voi olla aina vaan kivaa ja mukavaa!

Tuo on kyllä jo aika törkeää, eikä mitään muuta kun laiskuutta. Itsekkäistä syistä jättää muistilaisuus kokonaan järjestämättä..? Todella surullista käytöstä! Nämä yhteiskuntakelvottomat sisäänpäinkääntyjät voivat jäädä kotiinsa, mutta eihän tuollaisessa ole mitään järkeä. Juhlaperinteet kuuluvat maan kulttuuriin ja niitä on tärkeää vaalia ja pitää yllä. Tällaiset sosiaaliset kokoontumiset ovat tärkeitä ja niiden merkitystä arvostaa yleensä jälkikäteen. Muuten on perheessä ja suvussa jotain jo pahasti vinksallaan jos tällaisesta aletaan tinkiä.

Päivämäärä:   10.2.25 07:11:04

Ei ole mitään "nornaalia" vaan täyttä saamattomuutta ja epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan että ei edes vähää viitsitä nähdä vaivaa! Jos ei kukaan halua puhua, voi kuunnella musiikkia tms.
Onko suomalaiset oikeasti jo henkisesti ja sosiaalisesti näin laiskoja että tällaisetkin asiat laiminlyödään koska "ei huvita"? Olen kyllä aika sanaton. Ihan kamalaa.

Lähettäjä: Aasi 
Päivämäärä:   10.2.25 07:39:24

Molemmat vanhempani, omasta toiveestaan,tuhkat siroteltiin sovittuun paikkaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.2.25 07:41:36

Mummuni haudattiin koronahysteriassa ilman muistotilaisuutta, ei saanut järjestää.

Päivämäärä:   10.2.25 07:51:02

"Ei ole mitään "nornaalia" vaan täyttä saamattomuutta ja epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan että ei edes vähää viitsitä nähdä vaivaa!"

Ei se vainaja enää mitään vaivannäköä kaipaa, siihen on aivan turha vedota. Kannattaa kunnioittaa ja nähdä vaivaa jo ihmisten elessä niin ei tarvitse yrittää hyvitellä kuoleman jälkeen kun se on jo myöhäistä.

Monttubileet on aina eloonjääneille, kuollut ei niistä saa enää mitään irti.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   10.2.25 07:51:28

Tutun sisko haudattiin pari vuotta sitten. Tuhka laitettiin hänen rakkaaseen kukkapenkkiin ja siinä oli sitten sisaret mukana .

Lähettäjä: Vilja 
Päivämäärä:   10.2.25 07:52:30

Isoäitini haudattiin suvun hautaan ilman mitään kirkollisia menoja, ne kun ei ollut hänen juttu koskaan. Kyllä siinä läsnä oli pappi ja sukulaisia kourallinen, mutta ei puhuttu mitään, uurna laskettiin itse ja kukat haudalle.
Jälkikäteen ystävät järjestivät pienen tilaisuuden baarissa, joka oli heidän kohtaamispaikkana toiminut.
Enimmäkseen näissä on kyse siitä, mitä se vainaja olisi halunnut. Jonkun sitten täytyy vaan tehdä ne pienet järjestelyt.

Lähettäjä: ..m 
Päivämäärä:   10.2.25 08:47:22

Jotenkin arvasin, että täällä taas länkytetään suomalaisista...

Lähettäjä: ..m 
Päivämäärä:   10.2.25 08:48:10

"
Mummuni haudattiin koronahysteriassa ilman muistotilaisuutta, ei saanut järjestää." Kysyttekö muutenkin luvan kaikkeen, hysteerikot?

Lähettäjä: maikku 
Päivämäärä:   10.2.25 08:56:34

Äitini.

Oli kunnon juoppo, enkä ollut tekemisissä enää yli 20 vuoteen. Sosiaalitoimisto soitti mulle ja sanoin, että viekää vaikka jätesäkissä kaatopaikalle.
Ei ole edes muistomerkkiä, saati hautakiveä. Oli kuulemma vaan siroteltu tuhkat muistolehtoon

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.2.25 10:50:37

Perhepiirissä on kahviteltu jälkeenpäin.

Päivämäärä:   10.2.25 11:13:07

Äitini oli ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen. Oli kirjoittanut muistilistan asioista, joita piti hoitaa hänen kuoltuaan. Testamenttia ei ollut. Listaan hän oli painavasta alleviivaten kirjoittanut, ettei halua mitään hautajaisia. Näin sitten toimittiin ja veljeni kanssa vain laskimme uurnan.

On todella epäkunnioittavaa tulla määkimään ettei "viitsitä ja kyllä sen verran pitäisi nähdä vaivaa". Ei, jos tämä on vainajan tahto niin silloin se on EI. Piste.

Lähettäjä: Outo 
Päivämäärä:   10.2.25 11:35:58

Kiitos näkökulmista. Tässä tapauksessa ei ole mitään selvää toivetta, mutta eipä tuo mitään syntymäpäiviä tms koskaan halunnut viettää joten olisi ihan linjassa sen kanssa. En siis ala väkisin vääntämään tästä vaan katson mitä tulee. Vien sitten kukkia haudalle jos ei muuta.

Päivämäärä:   10.2.25 12:10:36

Itse erakkona ja introverttinä en voi sietää ajatusta siitä, että minulle järjestettäisiin joku muistotilaisuus, siksi varmaan olenkin sinnitellyt hengissä näinkin pitkään. :D Mutta ihanaa, jos nykyaikana on yleistymässä tapa, että voidaan vaan sirotella tuhkat ilman sen suurempia seremonioita. En haluaisi vanhemmillenikaan joutua mitään järkkäämään, eli todella helpottava tieto tämä.

Päivämäärä:   10.2.25 14:17:24

Ei vielä, mutta tulevaisuudessa varmaan tulee. Anoppi on erakko omasta tahdostaan. Tapaa vain miestäni, eli poikaansa. Lähettää kyllä aina terveisiä meille kaikille. Muuta sukua hänellä ei enää ole. Ikää kun on 90v niin lienee 10 vuoden kuluessa juomma vain kotona kahvit perheen kesken.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   10.2.25 14:26:42

Olen nähnyt sketsin tuosta tuhkien heittelystä jossain yleisessä puistossa... Vai oliko se peräti piilokamera.
Tuuli kuitenkin vei tuhkat penkillä istujien silmille.

En haluaisi olla lähelläkään kun viskelette niitä tuhkia ties minne!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.2.25 14:27:16

"Ei ole mitään "nornaalia" vaan täyttä saamattomuutta ja epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan että ei edes vähää viitsitä nähdä vaivaa! Jos ei kukaan halua puhua, voi kuunnella musiikkia tms.
Onko suomalaiset oikeasti jo henkisesti ja sosiaalisesti näin laiskoja että tällaisetkin asiat laiminlyödään koska "ei huvita"? Olen kyllä aika sanaton. Ihan kamalaa."

Eli olisi vastoin vainajan tahtoa pitänyt järjestää jotakin, vaikka hän oli eläessään selvästi tuonut esille, ettei missään tapauksessa sellaista halua ja tämä oli omaisten tiedossa?

Päivämäärä:   10.2.25 14:41:32

No mä olen ainakin kirjoittanut testamenttiin, että polttoon ja tuhkat jonnekin, ei missään nimessä hautausmaalle eikä mitään siunauksia ja uskonnollisuuteen viittaavaa. Jotkut bileet saa jäljelle jäävät järjestää tai olla järjestämättä.

Mut jos arkussa yritetään kiikuttaa kirkkomaalle tai yksin virsi veisataan, niin tuun kyllä kummittelemaan niin et koko maailma tietää.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   10.2.25 15:05:13

Isäni hautajaiset viime vuonna. Ihan hänen omasta toiveestaan, isä ei olisi halunnut minkäänlaista hautapaikkaa. Äiti ja veli halusivat sitten uurnahautapaikan, en tapellut vastaan.

Siunaustilaisuudessa olivat paikalla äitini ja veljeni sekä minun perheeni. Porukalla käytiin sitten vielä syömässä ja juotiin kahvit päälle äitini kotona. Myöhemmin laskettiin uurna hautaan samalla kokoonpanolla.

Samaa kaavaa toivon itselleni, mutta totta kai jäljelle jäävät saavat halutessaan hoitaa miten tahansa. Ei sitä vainaja itse ole näkemässä.

Olen itse lähtöjäni "juureton uusmaalainen", jonka vanhemmat muuttivat sinne muualta. Asun nykyään aivan muualla, ja olen matkan varrella asunut opiskelun tai töiden perässä useilla paikkakunnilla. Koen kotiutuneeni nykyiseen(kin) paikkaan, mutta ei minulla ole tänne sellaisia siteitä, että kokisin pakottavaa tarvetta tulla haudatuksi tänne. Tuhkat saavat läheiset minun puolestan sirotella vaikka takapihalle. Mutta ymmärrän myös sen, että joku haluaa tulla haudatuksi rakkaan kotiseudun multiin tai läheiset järjestävät vaikka isommankin muistotilaisuuden. Kukin muistaa tavallaan.

Lähettäjä: Uppi 
Päivämäärä:   10.2.25 15:13:44

Komppaan Ällöä, siis vainajan toiveiden mukaan. Ja sen vainajan olisi hyvä ilmoittaa oma tahtonsa hyvissä ajoin ja kirjallisesti.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.2.25 18:27:55

"Siunaustilaisuudessa olivat paikalla äitini ja veljeni sekä minun perheeni. Porukalla käytiin sitten vielä syömässä ja juotiin kahvit päälle äitini kotona"

Aika tavallisen kuuloinen muistotilaisuus. Ei niitä omaisia usein enempää ole ainakaan hengissä tai kunnossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.