Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten suhtautuisitte?

Lähettäjä: En tiedä 
Päivämäärä:   9.2.25 21:34:18

Miten suhtautuisitte nykyajassa, jos menneisyydessä on ollut pahoja ongelmia? Jos esimerkiksi 5-10 vuotta sitten on ollut useita vuosia kestävä hankala ajanjakso lähisukulaisen, esim äitin tai siskon kanssa, sen tarkemmin erittelemättä tilannetta tai suhdetta.

Ajanjakso on vaikuttanut sinuun henkisesti, ei fyysisesti. Tämä henkilö on aiheuttanut sinulle pahaa mieltä, tilanteet ovat olleet henkistä satuttamista ja kiusaamista. Olet puolustautunut, mutta kokenut avuttomuutta.

Nyt tämä henkilö ei enää tee kiusaa ja on rauhoittunut. Ette tapaa usein, mutta säännöllisesti kuitenkin. Miten suhtautuisitte? Itse en tiedä kuinka suhtautua. Vieläkään. Olen hyvin varautunut joka kerta, kun tapaan tämän henkilön. Muistan joka kerta tavat, jolla tämä henkilö on minua satuttanut. Pelkään joka kerta, että hän aloittaa taas.

Pitääkö minun antaa menneisyys anteeksi ja ilomielin ottaa hänen uusi minänsä vastaan ja kestitä häntä? Vai voinko olla kylmän viileä, torjuva ja pitää hänet etäällä? Henkilö yrittää tapaamisilla luoda suhdetta, mutta en haluaisi häntä lähelleni.

Pitääkö antaa anteeksi?

Re: Miten suhtautuisitte?

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   9.2.25 21:37:48

Onko kysymyksessä vanhempi naispuolinen sukulainen? Jos hän on saanut avun terapiasta, lääkkeistä tai hormonikorvaushoidon? Ja elämä ja mieli tasaantunut

Ota selvää mikä muuttunut?

Varuillaan kannattaa olla eikä kaikkea voi unohtaa vaikka ehkä antaisikin anteeksi

Päivämäärä:   9.2.25 21:43:14

On nuorempi naispuoleinen. Ja hyvin mahdollisesti on saanut terapiaa jo menneisyydessä tilanteen ollessa päällä. Terapian nykytilanteesta enkä lääkkeistä silloin tai nyt tiedä.

Lähettäjä: Lotta 
Päivämäärä:   9.2.25 22:16:20

Sinähän saat suhtautua, kuten itsellesi parhaaksi koet. Ei ole mikään pakko antaa anteeksi ja unohtaa. Jos et kykene, etkä halua, niin sitten et.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   10.2.25 06:56:12

Onko huonon käytöksen taustalla ollut selkeä syy, joka on myöhemmin poistunut?

Jossain poikkeuksellisen vaikeassa tilanteessa tapahtunut selkeistä syistä huono käytös on mahdollista ohittaa myöhemmin, jos huonosti käyttäytynyt haluaa käytöksensä selittää ja pahoitella tapahtunutta. Jos perustelut on hyvät, voi ihmiseen suhtautua taas normaalisti, kun huonosta käytöksestä ei ole vaaraa.

Jos huonosti käyttäytynyt ei perustele, miksi huono käytös oli vain tilapäistä ja ymmärrettävää, joutuu häneen aina suhtautumaan sillä varauksella, että tilanne voi uusia koska tahansa.

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   10.2.25 07:23:35

Pitäisin kylmät ja etäiset välit. En kaipaa ankeuttajia elämääni, en vaikka he olisivat sittemmin parantaneet tapansa, etenkin jos eivät millään tavalla pahoittele, pyydä anteeksi tai edes myönnä aiempia pahoja tekojaan.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   10.2.25 07:28:19

Itse pitäisi etäiset ja kylmät välit. Ei kukaan saa kuvitella olevansa niin erityinen, että hänen mielensä mukaan muuta sopeuttavat käytöstään.

Päivämäärä:   10.2.25 16:09:44

N: ei ole yhtä tiettyä selkeää syytä, joka olisi poistunut. Henkilö ei ole pahoitellut menneitä tapahtumia, vaan luultavasti pitää niitä yhä minun syynäni.

Muu perhe/suku on sitä mieltä, että menneet tulisi unohtaa kokonaan ja olla tyytyväinen nykytilanteeseen ja elää onnellisena henkilön kanssa nyt.

Kiitos ajatuksistanne ja vahvistuksesta, ettei kaikkea tule sietää. Pidän jatkossa viileät etäiset välit.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.2.25 16:57:28

Jos huono käytös on jatkunut useita vuosia, ei tarvitse heti ensimmäisestä muutoksesta olla taas hyvin läheisiä. Voi se toinenkin osapuoli nähdä vaivaa.

Sua on ihan selkeästi satutettu. Anna aikaa itsellesi ja sit kun susta tuntuu siltä, voit lähentää välejä.

Päivämäärä:   10.2.25 17:17:41

Kiitos piste!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.