Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi kukaan enää haluaa käyttää ahtaita kenkiä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.2.25 20:04:40

Nykyääb paljasjalkakenkiä saa ihan joka keliin ja tarkoitukseen. Hassua miten kukaan enää haluaaa sulloa varpaat kapeaan kenkää niin että varpaat on kiinni toisissaan. Paljasjalkakengär on ainat mitkä ovat oikeasti jalkaterän mutoiset. Itselle suuri kynnys sulloa jalkoja enää muihin kenkiin vaikka en aikaisemminkaan ole käyttänyt kärjestä kapeita kenkiä

Re: Miksi kukaan enää haluaa käyttää ahtaita kenkiä

Lähettäjä: Vika 
Päivämäärä:   9.2.25 20:08:38

Jalassa rakenteellinen virheasento joten toinen jalka ei kestä kovaa alustaa ilman vaimennusta. Kiristäviä kenkiä en käytä.

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   9.2.25 20:08:52

Erikoisia kenkiä sulla.

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   9.2.25 20:08:55

Älä muuta sano.
Itse tyhmyyksissäni viime kesänä ahdoin vanhat Converset jalkaan erään tapahtuman ajaksi ja seuraukset tiesi, kamalat vesikellot pikkuvarpaissa.

En oikein ymmärrä, että mistä tuo kärkeen kapeneva tyyli on oikein tullut, kun niin kauan kuin muistan, nii 90 % kenkävalikoimasta on noita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.2.25 20:10:15

Ei mun tavalliset kengät kyllä tunnu ahtailta. Ihan hyvin pystyy liikuttelemaan varpaita. Oletkohan käyttänyt liian pieniä kenkiä tai ehkä sulla on normaalia leveämpi jalka.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.2.25 20:11:15

Mä olen pieni ja aika hento nainen mutta kengänkokoni on... 42!

Osaatko kuvitella millaiset räpylät ihan tavalliset kengät on jalassani? Miltä näytän? :D

Paljasjalkakengät näyttävät ihan kuin olisin köyttänyt lumilapiot jalkaani. Jokin raja sitä pelleltä näyttämisessä sentään on.

Pjkengät sopii pienijalkaisille.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.2.25 20:14:19

Ei kai normaalit kengät tarkoita ahtaita kenkiä?

Mutta vastaus: kengät on osa tyyliäni ja kaikki näkemäni paljasjalkakengät ovat olleet hiton rumia.

Lähettäjä: Kass 
Päivämäärä:   9.2.25 20:15:26

Minäkin rakastan nykyään paljasjalkakenkiä. Jalat ovat muuten suht kapeat, mutta varpaat tarvitsevat paljon tilaa leveyssuunnassa. On vaikea löytää ns. normaalit kengät, jotka eivät puristaisi ukkovarvasta, pikkuvarvasta tai molempia. Paljasjalkakenkien ainoa raivostuttava puoli on ohuet pohjat. Sileällä alustalla kaikki on ok, mutta kävelepä vaikka asfaltilla, jonka päällä on pieniä kiviä. Siksi käytön lisäpohjallisia.

Päivämäärä:   9.2.25 20:15:31

Pj:t on usein niin ohuet, ettei mun päkiät kestä kovilla alustoilla. Pakko olla vaimennusta.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   9.2.25 20:18:33

Normaalit kengät tosiaan on varpaille ahtaat.
Pari edellistä kommenttia kuitenkin kiteyttää sen, miksi sellaisia halutaan kuitenkin käyttää: "paljasjalkakengät ovat hiton rumia".

Toivottavasti muoti muuttuu pikku hiljaa ja silmä tottuu "lumilapioihin".

Itse käytän sekä paljasjalkakenkiä että normaaleja.

Päivämäärä:   9.2.25 20:19:44

Saa toki linkittää, jos jostain löytyy vaikkapa sirot nahkaiset korolliset nilkkurit paljasjalkakenkinä :D epäilen...

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   9.2.25 20:22:41

Ei läheskään kaikkia paljasjalkakenkiä erota "tavallisista" kengistä paitsi ehkä pyöreämmästä kärjestä. Etenkään jos on kapea jalka, johon on paljon isompi valikoima kuin meille akuankoille... :D

Päivämäärä:   9.2.25 20:23:20

Jos ei voi paljasjalka kenkiä käyttää vain sen vuoksi, että oma jalka näyttää isolta niin suosittelen ehkä vähän terveempää suhtautumista omiin jalkoihin. Kuka edes katselee toisten jalkoja ja minkä kokoiset ne?

Päivämäärä:   9.2.25 20:31:33

Ei ne mitkään joka jalkaan takuulla sopivat kengät ole nekään. Kaikki ei pysty käyttämään niin saakelin kovia kenkiä jatkuvasti.

Lähettäjä: Jhg 
Päivämäärä:   9.2.25 20:45:13

Tavallisissa kengissä isovarvas ei saa olla suorassa kun kärki kapenee ja painaa isovarvasta keskelle.

Kuulemma ratsastusjalkineista johtuu nuo kapeat kärjet. Ajalta kun ei ollut autoja vaan liikuttiin hevosilla.

Olen käyttänyt pj-kenkiä kohta 4 v enkä todellakaan voisi enää käyttää kenkiä joissa isovarvas ei voi olla neutraalisti. Minulla on "normaalin levyinen" jalka, ei mikään lapio tai räpylä. En allekirjoita tuota että pj-kengät sopivat vain pienijalkaisille.

Päivämäärä:   9.2.25 20:48:51

Ei ne paljasjalkakengät varmasti sovi ihmiselle jolla on kompleksi jalkojensa koosta ja joka pitää ulkonäköä tärkeämpänä kuin terveyttä.

Lähettäjä: Jhg 
Päivämäärä:   9.2.25 20:51:44

Pj-kengissäkin voi käyttää pohjallisia pehmentämässä ja vaimentamassa. Ei niiden tarvitse olla ohuet ja tossumaiset/sukkamaiset.

Minulla on joka kengissä 1-2 pohjalliset vaimentamassa. Toki kaupan valmispohjalliset sellaisenaan ei käy kun ne on tehty kapeakärkisille kengille. Pitää ostaa pj-kenkiin tehdyt pohjalliset tai sitten reilusti isompaa kokoa jotka voi leikata sopiviksi jos leveys riittää.

Lähettäjä: Gvi 
Päivämäärä:   9.2.25 20:57:28

Itse ostan ergonomisia tai leveälestisiä kenkiä. Yhtä hyvin tilaa varpaille kun pj-kengissä, mutta hyvät pohjat.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   9.2.25 20:57:58

Eniten käyttämäni kengät ovat töissä turvajalkineet ja kotona saappaat: kesä-, talvi- tai metsurin-. Mihinkään näistä käyttökohteista ei paljasjalkakenkä sovi, mutta toisaalta nämä kengät eivät ole kärjestä kapeatkaan. Lenkillä käytän lenkkareita, pj kengän pohja aivan liian ohut sorakolle ja metsään. Muita kenkiä en sitten käytäkään kuin satunnaisesti, joten ne saavat olla, mitä ovat. Ei siis mitään tarvetta pj kengille.

Lähettäjä: Gvi 
Päivämäärä:   9.2.25 20:59:32

"Kuulemma ratsastusjalkineista johtuu nuo kapeat kärjet. Ajalta kun ei ollut autoja vaan liikuttiin hevosilla."

Onneksi nykyään saa ratsastussaappaitakin leveälestisenä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.2.25 21:16:33

Mulla on 41 numeron jalka, mutta käytän 42- 44 koon kenkiä. Aivan sama miltä näyttää. Kunnon pohjalliset ja villasukat ja ei varpaita ahdista. Toki sandaalit ja avonaiset kengät on se 41.

Liian kalliita budjetille paljasjalkakengät, ois kiva sellaisia joskus kokeilla. Mut kun noita miesten kenkiä löytyy hyvin kirpparilta, niin mennään niillä.

Päivämäärä:   9.2.25 21:22:11

"Ei ne paljasjalkakengät varmasti sovi ihmiselle jolla on kompleksi jalkojensa koosta ja joka pitää ulkonäköä tärkeämpänä kuin terveyttä."

No hohhoijaa. Mun jalka on kokoa 36, ei ole mitään kompleksia. Mutta edelleen ne kengät on ainakin minulla osa pukeutumista enkä voisi kuvitellakaan meneväni esimerkiksi juhliin jossain paljasjalkakengissä.

Mutta sovitaan niin, että me kaikki normaalien kenkien käyttäjät ollaan pinnallisia bimboja, joilla on kompleksi :D

Päivämäärä:   9.2.25 21:32:58

Lähettäjä--

Päivämäärä9.2.25 20:19:44

Saa toki linkittää, jos jostain löytyy vaikkapa sirot nahkaiset korolliset nilkkurit paljasjalkakenkinä :D epäilen...

No ei tietenkään ole olemassa tuollaisia pj kenkiä kun niihin ei korot kuulu. Muut kriteerit täyttäviä kenkiä kyllä löytyy.

Päivämäärä:   9.2.25 21:34:48

Lähettäjä--

Päivämäärä9.2.25 21:22:11

"Ei ne paljasjalkakengät varmasti sovi ihmiselle jolla on kompleksi jalkojensa koosta ja joka pitää ulkonäköä tärkeämpänä kuin terveyttä."

No hohhoijaa. Mun jalka on kokoa 36, ei ole mitään kompleksia. Mutta edelleen ne kengät on ainakin minulla osa pukeutumista enkä voisi kuvitellakaan meneväni esimerkiksi juhliin jossain paljasjalkakengissä.

Mutta sovitaan niin, että me kaikki normaalien kenkien käyttäjät ollaan pinnallisia bimboja, joilla on kompleksi :D

No kyllähän sinä kengät selvästi valitset ulkonäkö eikä terveys edellä. Se on sinun asiasi ja se on aivan ok valinta mutta mielestäni myös turha loukkaantua kun joku sen toteaa ääneen.

Päivämäärä:   9.2.25 21:36:43

"No kyllähän sinä kengät selvästi valitset ulkonäkö eikä terveys edellä. Se on sinun asiasi ja se on aivan ok valinta mutta mielestäni myös turha loukkaantua kun joku sen toteaa ääneen."

Niin, kuten selvästi sanoin, ulkonäkö on yksi tekijä - suuremmalla osalla ihmisistä varmasti on. Ei se silti tarkoita, että kenkien pitäisi olla epämukavat. Omistan monia erittäin mukavia kenkiä koroilla ja ilman.

Lähinnä ihmettelin tuota, että paljasjalkakenkiä käyttämättömällä on kompleksi jalkojensa koosta. Aika villi väite :D

Päivämäärä:   9.2.25 21:41:31

Korollinen kenkä ei luo jalalle oikeaa asentoa eli hieman epäilen tätä mukava kenkä jalalle. Tai voihan se siltä tuntua kun ei paremmasta tiedä. Lestin muodosta ja eritoten toeboxin mallista en jaksa alkaa edes paasaamaan, hyvää ei tavallisista kengistä tahdo löytyä.
Tuo väite taisi tulla siitä kun joku sanoi ettei voi käyttää pj kenkiä kun jalka muutenkin iso..

LähettäjäKukkuu 
Päivämäärä:   9.2.25 21:50:08

Paljasjalkakengät eivät sovi kaikille. En käytä ahtaita kenkiä, mutta en myöskään paljasjalkakenkiä. Käytän yleensä hyvillä iskunvaimentimilla varustettuja, joustavia ja hyvin muotoiltuja kenkiä. Minulla on selkävika ja paljasjalkakenkiä kokeilu johti selän kunnon totaaliseen romahtamiseen. Fysioterapeuttini oli kauhuissaan ja käski heivata kyseiset kengät roskiin ja olla enää kuunaan käyttämättä.

Päivämäärä:   9.2.25 21:57:53

Kapeakärkiset kengät eivät sovi ihmiselle, jolla on kompleksi jalkojensa koosta ja joka pitää ulkonäköä tärkeämpänä kuin terveyttä... Sellainen ihminen tunkee kaikki varpaansa sinne kärkeen, vaikka sinne mahtuisi vain keskivarvas, koska hänen mielestään jalkojen on näytettävä mahdollisimman pieniltä. Voisihan ne varpaat jättää taemmas ja sen kärjen tyhjäksi koristeeksi.

Lähettäjä: Maire 
Päivämäärä:   9.2.25 22:05:04

Linkittäkää tai vinkatkaa leveälestisiä kenkiä! Todella vaikea löytää.

Lähettäjä: Lyra 
Päivämäärä:   9.2.25 22:19:40

Vitsit mä tunnen muutamia paljasjalkakenkäuskovaisia, jotka ovat todella raskaita ihmisiä. Kengät parantavat heidän mukaansa ihan kaiken, jalkaongelmista tyyliin kariekseen ja taloudellisiin ongelmiin.

Varmasti moni jalka- tai selkäongelma voi niillä ratketa, mutta luulen että monelle riittäisi se, että tarjolla olisi vaan leveämpiä lestejä. Itselläni on trauman seurauksena pahaa nivelrikkoa jalkapöydän pienissä nivelväleissä enkä voisi ajatellakaan käyttäväni ohutpohjaisia kenkiä. Mitä pehmeämpi ja rullaavampi pohja kengissäni on, sitä kivuttomampia askeleeni ovat. Mutta sitkeästi vaan nämä tietyt ihmiset paljaskalkakenkiä minulle tyrkyttävät. Leveän lestin ottaisin kyllä mielelläni ihan kaikkiin kenkiin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.2.25 22:45:58

Ihmisey oppineet tsjusmaan miten tärkeää on terveet jalat.

Päivämäärä:   9.2.25 23:25:41

Pj kengät ei auta siihen, että tupataan käyttämään liian pieniä kenkiä.
Ja mitä itse olen katsellut, ovat kalliimpia kuin vastaavat normikengät

Päivämäärä:   9.2.25 23:41:33

Oon paristi testannu ihan ajan kanssa rauhallisesti aloittaen, niin valitettavasti niiden jäljiltä niin järkyttävät kivut jaloissa, ettei vaan pysty.

Mun kengissä täytyy olla sen verran pohjaa, että jonkinlaista iskunvaimennusta löytyy.

Päivämäärä:   9.2.25 23:51:51

En käytä ahtaita kenkiä, enkä ollenkaan tunnista kuvausta varpaiden sullomisesta. Ongelmani kenkäostoksilla on ennemminkin löytää riittävän kapealestinen kenkä, ettei jalkani hölskyisi kengässä sivuttaissuunnassa täysin ilman tukea. Useimpiin kenkiin joudunkin lisäämään pohjallisia tai käyttämään paksuja sukkia, että jalkaterän pituuden puolesta sopiva kenkä sopisi paremmin leveyssuunnassa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.2.25 01:32:16

Ihan tavallisiakin kenkiä saa leveällä lestillä. Käytän niitä.

Lähettäjä: Bella 
Päivämäärä:   10.2.25 07:02:06

"Lähettäjä: Lyra
Päivämäärä: 9.2.25 22:19:40

Vitsit mä tunnen muutamia paljasjalkakenkäuskovaisia, jotka ovat todella raskaita ihmisiä. Kengät parantavat heidän mukaansa ihan kaiken, jalkaongelmista tyyliin kariekseen ja taloudellisiin ongelmiin."

Tämä. Ja lisäksi pj-kengät näiden ihmisten tyyliin (tyylittömyyteen) sopivat. Ovathan ne aivan hirvittävän rumia edelleen ja näin ollen kukaan joka haluaa siistimmältä näyttää ja ilmentää tyyliään pukeutumisella, ei voi sellaisiin turvautua.

Päivämäärä:   10.2.25 07:12:23

Niin siis itse en voi käyttää paljasjalkakenkiä, mutta oma kommentti oli tarkoitettu pisteelle jonka mukaan vain pieni jalkaiset voi käyttää paljasjalkakenkiä. Ei se jalka siitä pienene käytti sitten nilkkureita tai paljasjalkakenkiä ja jos ainoa syy olla käyttämättä pj-kenkiä on se, että jalat on "isot" niin kannattaa ehkä miettiä omaa suhtautumista omiin jalkoihin.

Ole 163 cm pitkä ja jalan koko vaihtelee 40-42 kengästä riippuen enkä ole kokenut minulla olevan huomattavan isoa pellejalkaa vaan ihan normi jalat.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   10.2.25 07:13:12

Tämä on kuin kuukuppi tai veganismi. Parantaa kaikki vaivat, ja jos ei tykkää, niin on jotenkin viallinen.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   10.2.25 07:14:02

"Ja mitä itse olen katsellut, ovat kalliimpia kuin vastaavat normikengät"

-Siinäpä se. Isommalla budjetilla myös normaalien kenkien joukosta voi löytää mukavia yksilöitä. Hinta edellä etsimällä on varmasti jalalla vaikeaa. Kendät voi olla todella hyvät tai todella huonot riippumatta siitä onko korolla vai ilman ja paksummalla vai ohuemmalla pohjalla.

Päivämäärä:   10.2.25 12:13:16

N, kun ei niitä epäsopivia kenkiä ole pakko ostaa! Stasen budjetilla saa jo ihan kivat tavalliset kengät, joita ei myöskään tarvitse ostaa kokoa tai kahta liian pienenä.

Päivämäärä:   10.2.25 12:19:11

"Lähettäjä.

Päivämäärä9.2.25 20:15:31

Pj:t on usein niin ohuet, ettei mun päkiät kestä kovilla alustoilla. Pakko olla vaimennusta."

Jalkasi voi kyllä vielä tottua toimimaan luonnollisesti jos epämuodostuma ei ole liian paha!

Jalan mallin kuuluisi olla pitkäsivuinen kolmio kantapäästä alkaen, levenevä. Ja varpaita pitäisi pystyä käyttämään siinä missä sormiakin tarttumiseen.

Paljasjalkakengät ovat ihan huiput talvella kun ei tarvitse enää liukastella!

Päivämäärä:   10.2.25 12:19:34

Laittakaa linkkiä niihin tavallisiin ja hyviin kenkiin? Joissa varpailla on tilaa

Päivämäärä:   10.2.25 12:27:23

En ole nähnyt kunnon varvastilaa yksissäkään normaaleissa kengissä. Paljajalkakenkä on ns. Räpylän mallinen, ei löydy tuota muotoa mistään muista. Äkkiseltään mietin jotain "leveäkärkistä" normi kenkää niin martens tai vaikka kuoma, niin ei ne ole silti lähellekään oikeasti jalan muotoisia. Ihmiset ovat vain tottuneet siihen että on normaalia et pikku varvas on vähän kyljellään ja siitä seurvaava kääntynyt vasaravarpaaksi. Kyllä sellainen mahtuu kapeaankin kenkään mut ei edistä varpaiden toimintakykyä. Ja paljasjalkakenkiin voi laittaa vaikka kevyet iskua vaimentavat pohjalliset eikä niiden edut katoa silti minnekään. Joku jalkapohjan tukeminen kovin raskaasti on myös huuhaata. Jos jalassa on virheasentoa niin yleensä se tulee kyllä ylempää esim. Lantiosta ja lantiossa on niin suuri voima et jotkut tuet jaloissa ei ihan hirvestä auta sen lantiokorin ongelmiin.

Päivämäärä:   10.2.25 12:30:28

Vinkki muuten mistä saa tilattua kauniita paljasjalkakenkiä niin natural movement. Siellä on joka lähtöön ja näyttää ihan normikengiltä. Itse sieltä pikkuhiljaa täydentänyt kokoelmaa. Vielä tarvis lenkkikengät hankkia ja kesäks ehkä jotkut tennarit

Lähettäjä: Uuuu 
Päivämäärä:   10.2.25 14:43:42

"Onneksi nykyään saa ratsastussaappaitakin leveälestisenä."

MISTÄ????
Vaikka kuinka olen koettanut etsiä ratsastussaappaita tai -kenkiä, en löydä sellaisia, joissa kärki ei kapene ja pakota varpaita suppuun.

Linkkaa sopivia kenkiä ja saappaita tai kerro merkki ja malli niin etsin itse.

Lähettäjä: Dgj 
Päivämäärä:   10.2.25 14:57:08

Kyllä pj-kengistä löytyy myös kauniita juhlakenkiä monilta merkeiltä. Myös miehille ns. pukukenkiä. Esim. Shapen tai groundies tekee ainakin nättejä kenkiä.

Korkokenkiä ei tietenkään pj-kengistä löydä koska pj-kengissä ei ole kantakorkoa.

Kaikille pj-kengät ei sovi erinäisistä syistä, joten moni tekee kompromisseja. Pahin vaihtoehto jalalle on ohut joustava pohja + kapea kärki. Eli jos käyttää kapeita kärkiä niin pohja ei saa joustaa. Jos pohja joustaa, pitää varpailla olla tilaa.

Ja on myös paljon "tavallisen" näköisiä pj-kenkiä, esim. minun groundies universeja lähes kaikki on luulleet Adidas superstareiksi.

Jos kengissä on korkeussuunnassa tilaa niin kannattaa käyttää pohjallisia ihan jo siksi, että kenkien tuulettaminen ja puhtaanapito on helpompaa kun saa pohjalliset ulos ja tarvittaessa pestyä tai vaihdettua. Ja saahan niillä vaimennustakin jos sitä kaipaa. Itse lenkkeilen kesällä sujuvasti tossumaisilla "rantakengillä" vaikka lenkkeilyreitillä onkin kiviä ja käpyjä.

Lähettäjä: Jjh 
Päivämäärä:   10.2.25 15:22:27

"Oon paristi testannu ihan ajan kanssa rauhallisesti aloittaen, niin valitettavasti niiden jäljiltä niin järkyttävät kivut jaloissa, ettei vaan pysty.
Mun kengissä täytyy olla sen verran pohjaa, että jonkinlaista iskunvaimennusta löytyy."

Kannattaisi varmaankin kiinnittää huomiota kävelytyyliin ja askellukseen ja kropan virheasentoihin. Ei syy välttämättä pelkästään kengissä ole.

Kaverillani oli jatkuva plantaarifaskiitti ja selkä, lonkka yms kipeänä. Vaihtoi pj-kenkiin ja vaivat katosivat. Mutta niin katosi kyllä kantapäät edellä paukuttava kävelytyylikin ja huonoryhtinen seisomis- ja kävelyasento.

Pj-kengillä ei voinutkaan rymistelllä menemään kantapäitä maahan hakaten ja oli pakko laittaa lantiokori neutraaliin asentoon eikä edetä selkä notkolla.

Eli hänelläkin ne ongelmat aiheutuivat omista vioista, jotka oli muutettava pj-kenkien myötä.

Moni tekee sen virheen, että vaihtavat ohuisiin pj-kenkiin ja kävelevät entiseen malliin, josta tulee kipuja ja ongelmia. Kun kengistä katoaa tuki ja vaimennus, se tuo kropan virheet ja joustamattomuuden esiin.

Minullakin oli eteenkippaantunut lantio ja selkä notkolla. Oli pakko alkaa jumpata että sain lantiokorin suoraan, kun kengät ei enää tuoneetkaan kantakorkoa joten selän notko paheni tasaisten kenkien myötä. Ja kun kävelin paljain jaloin, niin vauhti hidastui automaattisesti, eli en voinut kävellä miten sattuu vaan oli pakko opetella askeltamaan pehmeämmin. Kävinkin paljon kävelylenkillä ihan paljain jaloin, niin opin käyttämään jalkojen lihaksia eri tavalla ja oikea askellus löytyi sitä kautta.

Mutta kaikille pj-kengät ei sovi ja monilla ne tuovat kropan virheitä esiin, jolloin moni luulee, että pj-kengät aiheuttivat ongelmia. Oikeasti ongelmat oli jo olemassa, pj-kengät vain paljastivat ne. Ja jos ongelmia ei osaa tai voi korjata, niin pj-kenkiä ei välttämättä voi käyttää. On myös olemassa sairauksia, joissa pj-kenkiä ei suositella (kuten aktiivinen reuma, jalkaterien nivelrikko, kehitys- tai kasvuhäiriöt tai esim tapaturman jälkeinen tila) ja jotkut tosiaan tarvitsevat kengät, jotka tukevat jalkoja tai vaikka nilkkoja tai tuovat pohjan muotoilun avulla askeleeseen rullaavuutta kun oma jalka ei rullaavaa liikettä voi tehdä.

Ainahan kokeilla voi. Mutta jos ei voi kävellä paljain jaloin tai sukkasilteen ulkona kun jalat tai kroppa kipeytyy, niin silloin pj-kengätkään ei välttämättä suoraan sovi. Ja joissain urheilulajeissa tarvitaan vaimennusta pohjiin, suojaa varpaille, tms. Joitakin ongelmia pj-kengät voivat korjata, mutta lähes jokaisen on alettava pitää huolta kropastasn ja jaloistaan pj-kenkiin siirryttyään, kun alkaa käyttää jalkojen lihaksia eri tavalla ja se kuormittaa kudoksia eri tavalla kuin aiemmin.

Minulla tuli eteenkippaantuneen lantion lisäksi esiin toisen lonkan ulkokierteisyys, toisen jalan pohjeluun vinous, akillesjänteen ja pohkeen kireys ja isovarpaan laiskuus. Suurimmat ongelmat ilmeni kuitenkin keskiselän kipeytymisenä, joten tietenkin yritin itse jumpata selkää, joka ei auttanut. Fyssari sitten antoi neuvoja, ei suinkaan selän ja keskivartalon suhteen vaan jalkaterän jumppaamiseen. Selvä... Muutama käynti fyssarilla, aina kuukausi välissä ja ai että mikä ero!!!! Pj-kengistä en luovu, mutta mietin tarkkaan, millaiset kengät minulle passaa ja millaisessa käytössä ne ovat. Esim. Lumikenkäilyä en harrasta tossumaisilla talvikengillä ja lenkkeilemään en pj-vaelluskengissä lähde.

Kumisaappaat minulla on ihan "tavalliset". Kaikki muut pj-tä. Yhdet kompromissilenkkarit löytyy, eli muuten pj, mutta pohjat paksummat. Vaimentaahan ne kovalla alustalla paremmin, mutta kyllä minä enemmän ohutpohjaisista tykkään.

Päivämäärä:   10.2.25 15:25:36

"Tämä on kuin kuukuppi tai veganismi. Parantaa kaikki vaivat, ja jos ei tykkää, niin on jotenkin viallinen."
Jep. Korjaat kaikki mahdolliset muut ongelmat, jotta voit kävellä paljasjalkakengillä niin oikeastaan ne kengäthän ne kaikki ongelmat korjasivat.

Lähettäjä: Yt 
Päivämäärä:   10.2.25 15:37:22

"Jep. Korjaat kaikki mahdolliset muut ongelmat, jotta voit kävellä paljasjalkakengillä niin oikeastaan ne kengäthän ne kaikki ongelmat korjasivat."

Niinpä. Ja kun olet saanut kaikki ongelmat korjattua, niin et enää kykenekään käyttämään tavallisia kenkiä, jotka aiheuttivat ja ylläpitivät ongelmia :)

Oli aika hauska tunne sovittaa vanhoja kenkiä jalkaan. Ihan tavallinen kantakorko missä tahansa kengissä tuntui kuin kaatuisin nokalleni kun kantakorko kippasi eteen. Varpaat puristuivat vanhoissa kengissä läjään niin ettei veri kiertänyt ja isovarpaan tyvinivel vääntyi sisälle niin että kengät oli pakko riisua kun olin tottunut olemaan isovarvas suorana enkä kyennyt enää käyttämään kenkiä, joissa isovarpaan linja kaartuu yhtään sisään.

Päivämäärä:   10.2.25 15:38:21

^ hienoa että nykyään myönnät, ettet osaa valita kenkiä

Lähettäjä: Yt 
Päivämäärä:   10.2.25 15:58:39

"Lähettäjä.
Päivämäärä10.2.25 15:38:21
^ hienoa että nykyään myönnät, ettet osaa valita kenkiä"

Kenelle tämä kommentti oli osoitettu?
Jos minulle, niin väärin meni.

Minä olin aiemmin sitä mieltä, että kaikki käyttämäni kengät olivat todella hyvät jaloille. Kunnes sitten totuin toisenlaisiin, jolloin vanhat kengät tuntuivat oudoilta. Liian pieniä kenkiä en ole koskaan käyttänyt.

Linkkaa ihmeessä tavallisia kenkiä, jotka ovat todella hyviä jaloille. Minä en ole löytänyt tavallisista kengistä vieläkään sellaisia, joissa isovarvas saa olla suorana ja kantapäässä ei ole korkoa.

Se ei paljoa auta, että lesti on päkiän kohdalta leveä, jos varpaista kapenee.

Kyllä minäkin mahduin aiemmin liikuttamaan varpaita kengissä eikä kengät puristaneet tai hiertäneet. Kun en tuolloin tiennyt miltä tuntuu, kun isovarvas saa olla suorassa ja akillesjänne luonnollisessa asennossa.

Lähettäjä: Prea 
Päivämäärä:   10.2.25 16:29:54

^ hienoa että nykyään myönnät, ettet osaa valita kenkiä

Sanoo hän, joka itse käyttää huonoja kenkiä. Ei vain tiedä sitä, kun ei ole kokenut parempaa. On niin tottunut siihen että kengät kapenee kärjistä ja kannan alka on korko ja pitää niitä jaloilleen hyvinä :D

Päivämäärä:   10.2.25 16:30:30

"MISTÄ????
Vaikka kuinka olen koettanut etsiä ratsastussaappaita tai -kenkiä, en löydä sellaisia, joissa kärki ei kapene ja pakota varpaita suppuun."

Ratsastussaappaaissa lienee kapeat kärjet olevan turvallisuuskysymys. Leveä jää helpommin jumiin jalustimeen

Lähettäjä: Nm 
Päivämäärä:   10.2.25 16:46:50

Ariatilta ainakin löytyy. Ilmeisesti Toggillta myös ja muillakin merkeillä. Jos ostat mittatilaustyönä niin toki saat juuri sitä mitä haluat.

Leveälestisyys ei tarkoita mitään vasaramuotoilua, ei se hieman leveämpi tila vaikuta jalustimeen kiinni jäämiseen jos on oikeankokoiset jalustimet. Muutenhan koon 42+ tyypit olisivat koko ajan kiinni jalustimissaan.

Päivämäärä:   10.2.25 18:16:59

En ole yhtään yllättynyt ettei kukaan ole vielä linkannut niitä "leveitä ja hyviä" normaaleja kenkiä.

Lähettäjä: Qwwe 
Päivämäärä:   10.2.25 18:46:21

"Ratsastussaappaaissa lienee kapeat kärjet olevan turvallisuuskysymys. Leveä jää helpommin jumiin jalustimeen."

Lestin keveys ja kärjen kapeus on kaksi eri asiaa.. Miten varpaita puristamaton kärki jäisi sen paremmin jalustimeen kiinni?

"En ole yhtään yllättynyt ettei kukaan ole vielä linkannut niitä "leveitä ja hyviä" normaaleja kenkiä."

Niinpä :D

Lähettäjä: Uuuu 
Päivämäärä:   10.2.25 18:48:52

"Ariatilta ainakin löytyy."

Laita linkki tai kerro tarkka malli? En ole itse löytänyt yksiäkään.

Päivämäärä:   10.2.25 19:10:59

mun työkengät on leveellä lestillä ja onhan ne melkoiset monot. mutta hyvät jalassa ja surutta käyn kaupassakin ihmisten ilmoilla :D

Päivämäärä:   10.2.25 19:50:50

Qwwe: et sitten huomannut kommenttia johon vastasin:
"en löydä sellaisia, joissa kärki ei kapene ja pakota varpaita suppuun."

Jos käännähdät selästä alas sivusuunnassa, leveä kenkä kiilautuu jalustimeen eri tavoin kiinni kuin kapea.

Päivämäärä:   10.2.25 19:54:03

mä käytän joko saappaita (leveät ja isot) tai sitten joustavia kenkiä, sukkalenkkareita (siis sellaista sukkamaista joustavaa neulosta se pääliosa ja normaali pohja) ei ahdista eikä purista

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   11.2.25 08:32:49

Jos kengät puristaa niin eikö ne oo sillon liian pienet? Ei mulla yhdetkään kengät purista varpaita ja ihan tavallisia kenkiä kaupasta ostan.

Lähettäjä: Melissa 
Päivämäärä:   11.2.25 09:21:07

En käytä ahtaita, vaan sopivia. Itselläni on kapea ja siro jalka ja holvikaari on matala. Minulla ei koskaan ole ollut ongelma löytää tarpeeksi tilavia kenkiä. Sen sijaan on vaikea löytää sellaisia, jotka ovat tukevat eivätkä hölsky jalassa, kun pituutta pitää kuitenkin olla tarpeeksi. Paljasjalkakengät eivät sovi mun jalalle yhtään. Tarvitsen tukea ja muotoilua, ettei lättäjalkani kipeydy.

Päivämäärä:   11.2.25 09:52:59

https://seura.fi/terveys/10-kysymysta/paljasjalkakengat/

Lukekaa tuo. Paljasjalkakengät eivät sovi kaikille. Esimerkiksi jos on akillesjänteen kanssa ongelmia.

Mutta nämähän on toki niin kuin jokin erikoisruokavalio - parantaa kaiken päänsärystä syöpään :D

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   11.2.25 09:58:18

Turvakärjelliset on mulle must arkena. Ja juhliin en kyllä mitään paljasjalkakenkiä laita. Jos tekee toimistotyötä tms. Niin mikäs siinä. Minä.haluan pitää varpaani/jalkapöytäni..

Päivämäärä:   11.2.25 10:00:08

Kenkä voi olla liian iso ja leveä ja siitä huolimatta kääntää isovarvasta väärään asentoon. Pj kengän idea on olla oman jalan mallinen, eli niitä on myös kapealle jalalle. Tärkein olisi se oikean mallinen toebox jota ei moni nyt tunnu hiffaavan. Pj kenkään voi myös laittaa vaikka tukipohjallisen jos se oma lättäjalka sitä vaatii;)

Päivämäärä:   11.2.25 10:20:50

Juu tottakai liian iso kenkä on huono. Siksi etsinkin juuri sen omalle jalalle sopivan. Mutta tosiaankaan tilavuuden kanssa ei ole ollut koskaan ongelmaa.

Mutta mä tarvitsen TUKEVAN kengän. Paljasjalkakenkä nyt vaan ei ole sellainen eikä sovi minulle. Joo voin kaikkia siihen oikein jäykät ja tukevan pohjallisen, joka ohjaa jalkaani oikeaan asentoon. Mutta miksi edes silloin valitsisin paljasjalkakenkää, kun tuhoan sen idean tukipohjallisilla. Miksi en vaan suoraan osta jalkaani sopivaa kenkää.

Enkä muutes myöskään käytä kuukuppia, vaikka sekin on jonkun mielestä ainoa oikea ja kaikessa autuaaksi tekevä asia.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   11.2.25 10:30:17

"En ole yhtään yllättynyt ettei kukaan ole vielä linkannut niitä "leveitä ja hyviä" normaaleja kenkiä."

Minun varpailla on yllinkyllin tilaa mm. Hokan juoksulenkkareissa, Nike Metcon treenikengissä (tila vaihtelee vähän eri mallien välillä) ja Eccon varrellisissa nahkakengissä. Paljasjalkakengät eivät sovi jalalleni yhtään. Tarvitsen tukea ja valmennusta.

Päivämäärä:   11.2.25 10:34:46

"Kenkä voi olla liian iso ja leveä ja siitä huolimatta kääntää isovarvasta väärään asentoon. Pj kengän idea on olla oman jalan mallinen, eli niitä on myös kapealle jalalle."

Mulla on ainakin luonnostaan kapea jalka, jossa isovarvas kääntyy vähän sivulle. Näin ollen normaalit kengät eivät tunnu mitenkään puristavan tai kääntävän jalkaa väärään asentoon. Liian pienet kengät on sitten eri asia.

En ole koskaan kokenut mitään ongelmia esim. normaaleissa lenkkareissa, kunhan ne ovat oikeaa kokoa. Jos kengillä jaksaa kävellä mukavasti vaikka 20 km putkeen, niin ei ne varmaan ihan pjaskat voi olla? :D

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.2.25 10:47:47

Altran lenkkareissa ja vaelluskengissä on samanlainen lesti kuin paljasjalkakengissä ja nolladroppi, mutta kunnollinen pohja.

Minulla ei ole mitään ongelmia jalkojen kanssa ja harrastan urheilua, jossa ollaan paljain jaloin, jossa jalkaterän lihakset treenaantuvat, joten en koe tarvetta paljasjalkakengille. Minulla on kapeat jalat, joten varpaat mahtuvat levittymään monissa tavallisissakin lenkkareissa. Kengissä joissa etupäässä istun ja potkin pois jaloista (töissä) ergonomialla ei ole niin väliä, eikä sellaisilla joita käytetään harvoin (juhlissa), joten silloin mennään ulkonäkö ja muut vaatimukset (EMD) edellä.

Päivämäärä:   11.2.25 10:59:35

Lähettäjä-

Päivämäärä11.2.25 10:34:46

"Kenkä voi olla liian iso ja leveä ja siitä huolimatta kääntää isovarvasta väärään asentoon. Pj kengän idea on olla oman jalan mallinen, eli niitä on myös kapealle jalalle."

Mulla on ainakin luonnostaan kapea jalka, jossa isovarvas kääntyy vähän sivulle. Näin ollen normaalit kengät eivät tunnu mitenkään puristavan tai kääntävän jalkaa väärään asentoon. Liian pienet kengät on sitten eri asia.

En ole koskaan kokenut mitään ongelmia esim. normaaleissa lenkkareissa, kunhan ne ovat oikeaa kokoa. Jos kengillä jaksaa kävellä mukavasti vaikka 20 km putkeen, niin ei ne varmaan ihan pjaskat voi olla? :D

Hieman epäilen että varpaasi on ollut vauvasta asti sisäänpäin kääntynyt. Toki voihan näinkin olla mutta uskallan väittää että varvas on kääntynyt sisään vääränlaisten kenkien takia. Jos siis puhutaan että painon ollessa jalalla varvas on sisäänpäin kääntynyt. Levossa varvas saakin olla sisään kääntynyt mutta tosiaan kun jalalle laitetaan painoa tulisi isovarpaan levittyä.

Päivämäärä:   11.2.25 11:00:22

LähettäjäM

Päivämäärä11.2.25 10:47:47

Altran lenkkareissa ja vaelluskengissä on samanlainen lesti kuin paljasjalkakengissä ja nolladroppi, mutta kunnollinen pohja.

Minulla ei ole mitään ongelmia jalkojen kanssa ja harrastan urheilua, jossa ollaan paljain jaloin, jossa jalkaterän lihakset treenaantuvat, joten en koe tarvetta paljasjalkakengille. Minulla on kapeat jalat, joten varpaat mahtuvat levittymään monissa tavallisissakin lenkkareissa. Kengissä joissa etupäässä istun ja potkin pois jaloista (töissä) ergonomialla ei ole niin väliä, eikä sellaisilla joita käytetään harvoin (juhlissa), joten silloin mennään ulkonäkö ja muut vaatimukset (EMD) edellä.

Altrat ovatkin hyvät kengät jos kaipaa vaimennusta!:)

Päivämäärä:   11.2.25 11:04:03

"Hieman epäilen että varpaasi on ollut vauvasta asti sisäänpäin kääntynyt. Toki voihan näinkin olla mutta uskallan väittää että varvas on kääntynyt sisään vääränlaisten kenkien takia. Jos siis puhutaan että painon ollessa jalalla varvas on sisäänpäin kääntynyt. Levossa varvas saakin olla sisään kääntynyt mutta tosiaan kun jalalle laitetaan painoa tulisi isovarpaan levittyä."

Kyllä jalkani on lapsesta asti näyttänyt samalta (kasvanut se on toki).

Varvas levittyy hieman kun varaa painoa jalalle, mutta ei tuo jalan sisäsyrjä siltikään ole mikään täysin suora linja kantapäästä isovarpaan päähän.

Päivämäärä:   11.2.25 11:11:55

Olisi mielenkiintoista nähdä kuva siitä jalasta mihin nike metconit sopii? Saa olla todella todella jyrkästi laskeutuva varvasrivi että toebox olisi oikean mallinen. Eikä tuo isovarpankaan linja ihanteellinen ole vaikkei myöskään pahimmasta päästä. Eccolla niin monenlaista kenkää että niistä en sano mitään. Suurin osa todella kapeakärkisiä mutta on heillä myös pj kenkiä kapeaan jalkaan:) siksi toivoinkin linkkiä suoraan kenkiin enkä ympäripyöreitä vastauksia.

Joku myös teilasi tukipohjalliset ja pj kengät. Lättäjalat eivät ensinnäkään automaattisesti tarvitse tukea, ne tarvitsevat tukea jos ne oireilevat. Ja silloin ainoa oikea tapa tukea on ne on hommata omaan jalkaan tehdyt pohjalliset. Se mitä lättäjalka tarvitsee aina on lihasten vahvistaminen, silloin saattaa jopa parhaimmillaan tulla holvikaarta näkyviin. Lättäjalka hyötyy todella paljon pj kengistä ja vaikka sinne laittaa sen oman tukipohjallisen jää jäljelle se hyvä toebox joka on todella tärkeä jalkaterveyden kannalta. Onneksi tällä alueella on jalkaterapeutti joka osaa kannustaa ihmisiä pj kenkien käyttöön tukipohjallisista huolimatta:)

Päivämäärä:   11.2.25 11:17:54

Nyt on kyllä sellainen paljasjalkakenkäuskovainen vauhdissa, että ne paljasjalkakengät varmaan keittää perunatkin.

Kyllä mä olen vuosikymmenten aikana oppinut tuntemaan omt jalkani ja niiden virheasennot, jotka eivät rajoitu jalkaterään. Käytän niitä tukipohjallisia ja hyväksi havaittuja kenkämalleja. Paljasjalkakenkiä olen kokeillut ja sitten puoli vuotta korjaillut niiden jäljiltä kiputiloja. En kokeile enää.

Päivämäärä:   11.2.25 11:25:18

Melissa: kuten sanoin niin onneksi täällä on hyvä jalkaterapeutti joka minutkin opetti käyttämään pj kenkiä vaivoistani huolimatta. Tai oikeastaan juuri niiden takia. En ole väittänyt että pj kengät sopisivat kaikille mutta turhauttaa myös nämä "pj kengät ovat aina hirveät" kertomukset ja nämä että kuinka tavallisista kengistä löytyy hyviä lestejä. Jokainen käyttäköön niitä kenkiä joita haluaa mutta mielestäni on yrittää turha väittää että kengät olisivat oman jalan mallisia.

Lähettäjä: Xkx 
Päivämäärä:   11.2.25 12:47:45

Jos jalkaterän malli on luonnostaan sellainen, että varpaat ei puristu suppuun, niin silloin "tavalliset kengät" joissa on kapea kärki, puristavat varpaat suppuun. Kun siihen on tottunut, niin sitä ei edes huomaa. Eikä siihen auta se, että ostaa isommat kengät. Tuolloin ongelmaksi tulee se, että kengät on liian isot ja ihan sukset, jolloin ne eivät istu jalkaan ja ne jalassa on hankala kävellä.

Kuinka monilla teistä on luonnostaan varpaat supussa? Ilmeisesti aika monilla...

Oletteko kokeilleet laittaa jalkaterää "tavallisen" kengän pohjallisen päälle? Onko pohjallinen saman muotoinen kuin jalkaterä, vai tuleeko jalka pohjallisista yli?

Minulla ei ole vaivaisenluita ja kykenen harittamaan varpaita. Tavalliset kengät pohjallisineen kapenevat kärjistä niin, että varpaat tulevat tavallisista pohjallisista reunoilta yli ja kenkä puristaa varpaat yhteen. Saan ottaa aika monta numeroa isommat pohjalliset, että varpaat mahtuu suorassa pohjallisen päälle...

Kengänkokoni on 38-39 ja vasta koon 46 pohjallisen päälle mahtuu varpaat olemaan suorassa. Tarkoittaako tämä joidenkin mielestä siis sitä, että vaikka pj-kengistä mahtuu ongelmitta koko 38-39, niin minun pitäisi tavallisista kengistä käyttää kokoa 46 että ne olisivat sopivat eikä purostaisi varpaita läjään? Sen kokoiset kengät ei sitten kyllä muuten istu ollenkaan, koska ovat muualta aivan liian leveät ja pituutta on ihan hirveän paljon liikaa...

Eikä minulla ole mitenkään räpylämäiset jalat. Kuten sanoin, vaivaisenluita ei ole, eli päkiä ei ole kamalan leveä. Varvaslinja on laskeva ja jonkun laskurin mukaan jalkateräni ovat normaalin levyiset ja hitusen kapeahkon puolella. Lisäksi minulla on matahkot jalat, muttei kuitenkaan jalkaholvit. Eli jalkaholvi erottuu kunnolla mutta jalkaterä ei ole sivusuunnasta katsottuna paksu.

Hyvä puoli tuossa on se, että kaikkiin käyttämiini kenkiin mahtuu pohjalliset vaimentamaan. En todellakaan halua käyttää pelkästään ohuita tossumaisia kenkiä vaan esim. asfaltilla vaimennus on tarpeen ja sitä saa pohjallisilla.

Lähettäjä: Dkdk 
Päivämäärä:   11.2.25 12:51:27

"Lukekaa tuo. Paljasjalkakengät eivät sovi kaikille. Esimerkiksi jos on akillesjänteen kanssa ongelmia."

No tuotahan täällä on moni pj-kenkiä käyttävä hokenut, mutta et ilmeisesti osaa lukea niitä kommentteja...

Lähettäjä: Mirfu 
Päivämäärä:   11.2.25 13:06:02

Melissa:
Pj-kengän tärkein ominaisuus on se, että isovarvas saa olla suorassa eikä kenkä muutenkaan purista varpaita suppuun. Kengän tuettomuus, lötköys ja pehmeys ei todellakaan ole tärkein kriteeri eikä noita ominaisuuksia saa kengissä edes olla, jos kärki pakottaa varpaat läjään. Kenkähän ei ole pj-kenkä pelkästään pohjan ohuuden perusteella vaan nimenomaan varvastilan muodon perusteella. Vaikka kaikki muut kriteerit täyttyvät, niin kenkä ei ole pj-kenkä, jos varvastila kapenee.

Veikkaan, että sinunkaan jalkasi eivät kipeydy niinkään siitä että kengät ovat tuettomat vaan siitä, että kengät puristavat varpaat läjään eikä tue jalkoja tarpeeksi, jolloin ne kipeytyvät. Tuskin sinun jalkasi menisivät kipeiksi siitä, että kengissä olisi varpaille tilaa olla suorana eikä supussa ja sen lisäksi olisi paksumpi pohja ja kantakorotusta ja holvikaaren tuki ja niin edelleen, mitä kaikkia tukia nyt jaloillesi kaipaatkaan.

Minulla oli joskus paritkin tennarit, joissa oli melko ohut pohja, ne joustivat kävellessä ja ei ollut juurikaan koroketta kantapäissä. Kärki kapeni melko maltillisesti, eli ei ollut hirveän terävä. Toiset oli jotkut ecco-merkkiset ja toiset jotkut muistaakseni cittarin omaa merkkiä tai "merkittömät". Ja noista molemmilla kipeytyi jalat, koska kengät eivät tukeneet jalkoja ja puristivat varpaat yhteen. Eli olivat jaloille todella huonot. Kärjistä kapenevien pitää olla tukevat ja tuettomat eivät saa kaventua kärjistä.

Tässäkin ketjussa aloittaja pohtii, että mikä järki on kärjestä kapenevissa kengissä, kun ne ei tee kenenkään varpaille hyvää.

Ja kun tuo kengän kärjen malli on kaikkein tärkein asia kengissä, niin minkä ihmeen takia tehdään kenkiä, joissa kärki kapenee? Miksi ihmeessä ei voida tehdä jalan muotoisia kenkiä, eli sellaisia joissa varpaat voivat olla suorassa ja sen lisäksi olisi sitten vaimentava pohja, tukea jalkaholville, kantakorotusts yms. mitä ihmiset nyt ovatkaan kengistä tottuneet saamaan. Lisäksi voisi olla pj-kenkiä, jotka ei tue ja rullaa vaan jalkojen lihakset tuovat itse sen tuen ja rullaavuuden.

Mutta mikä järki siis on kapeakärkisissä kengissä, kun yhtä lailla voisi tehdä kenkiä, joissa kärki ei kapene?

Lähettäjä: Glela 
Päivämäärä:   11.2.25 13:31:33

Mihin te tarvitsette tukea ja vaimennusta? Onko teillä diagnosoitu joku jalkasairaus tai tule-vamma?

Minäkin luulin tarvitsevani tukea ja vaimennusta, laitoin ties mitä tukipohjallisia ja muuta kenkiin, että kengät tukevat jalkoja ja vaimentavat. Ja jalkani muuttuivat aina vain kipeämmiksi.

Lopulta kuulin pj-kengistä ja aloin kävellä ulkona paljain jaloin (kesällä) ja etsin netistä jalkojen jumppa- ja hierontavinkkejä. Minun jalkani eivät tarvinneetkaan tukea, tukipohjallisia ja vaimennusta vaan nimenomaan jalkojen lihasten oikeanlaista käyttöä. Minulla oli jäykät akillesjänteet, lähes voimattomat jalkaterät ja pohkeen ihan jumissa.

Ei kuitenkaan lättäjalkoja tai vaivaisenluita. Eli sinänsä osasin askeltaa ihan oikein.

Olen käyttänyt pj-kenkiä alle 4 vuotta ja en todellakaan käytä pelkästään ohuita sukkakenkiä vaan laitan edelleen pohjalliset vaimentamaan. Mutta on iso ero nykyään kun kävellessä jalkateriä saa käyttää eikä jalat enää kipeydy. Metsässä ja pehmeillä alustoilla en vaimennusta tarvitse ja tukea en kengistä tarvitse ollenkaan. Asfaltilla sitten huomaa pidemmän matkan käveltyään, että vaimennusta pitää olla, mutta silti pidän enemmän joustavista pj-kengistä kuin paksumpipohjaisista, vaimentavista kengistä, joissa on kaikki muut pj-kenkien ominaisuudet paitsi kiertolöysä pohja. Varpaat saa siis olla suorassa eikä kengissä ole kantakorkoa, mutta pohja on paksumpi ja jäykempi. Ja ne kengät tuntuvat vähän oudoilta kun on tottunut lötkömpiin kenkiin. Mutta nuo kengät sitten passaavat asfaltilla lenkkeilyyn.

Kannattaisi siis kiinnittää huomiota askellukseen ja jalkojen lihasten käyttöön jos kengistä kaipaa todella paljon vaimennusta ja tukea. Ihan koko terveyden suhteen. Minulla loppui jalkakipujen lisäksi selkäkivut, kun lopetin liian tukevien kenkien käytön. Aiemmin jalkateräni eivät jaksaneet olla kuten kuuluu joten sisätiloissakin sukkasilteen kävellessä ja seistessä jalat eivät jaksaneet kun olin ne itse liialla tukemisella pilannut eikä jalkaterissä ollut omaa tukea tai lihasvoimaa. Tuo vaikutti sitten selkään kun olin huonossa asennossa ettei jalat väsyisi.

Toki kuka tahansa ei voi jalkojaan treenata paljain jaloin ulkona kävelemällä. Esim. Diabetikoille se ei sovi. Toki moni diabeetikko käyttää pj-kenkiä ja sukkakenkiä sen sijaan, että olisi täysin paljain jaloin.

Mutta pj-kenkäilyä ei pidä kylmiltään aloittaa kävelemällä kuin ennen, jos jalkojen lihaksisto ei ole siihen valmis. Siksi minäkin aloitin kävelemällä paljain jaloin, jumppaamalla jalkoja varpaista lonkkiin ja käytin myös tossumaisia pj-kenkiä. Eron huomasi nopeasti ja vaikutus tosiaan oli iso, kun enää ei pohkeet ole jumissa ja jalkaterät väsy siksi, että kengät ovat niin tukevat että jalkaterien lihakset on toimettomana ja joutuvat silti kantamaan kroppani painon. Toki en ole lihava, bmi on 20.

Jos kropassa on isoja ongelmia jotka rasittavat jalkateriä, niin suora siirtyminen pj-kenkiin ei ole hyvä tai suositeltava. Esim jalkaterien nivelreuma yleensä estää pj-kenkien käytön. Lisäksi jos on ankkamaisesti jalkaterät kääntyneet ulospäin, niin pj-kengät on huonot. Lisäksi pihtipolvet, lättäjalat joissa jalkaholvi laahaa maata ja iso ylipaino on asioita, joiden kanssa pj-kengät pahentaa jalkojen ongelmia ja kipeyttää jalat. Harvalla oj-kengät korjaavat olemassaolevia ongelmia jos niiden korjaamisen eteen ei mitään tee. Minäkin jouduin vahvistamaan ja venyttänään akillesjänteitä, kun ne olivat liian kireät ja heikot. Muuten olisi tullut ongelmia.

Jostain syystä harva tajuaa, mitä tavallisten kenkien vaimennus ja kantakorko aiheuttaa ja sitten eivät pj-kenkiin siirtyessään tajua jumpata jalkateriä ja venyttää pohkeita ja akillesjänteitä ja sitten jalat kipeytyy ja sitä syytetään vain pj-kenkiä, eikä sitä, että jaloissa oli ongelmia, kireyksiä ja laiskuutta ennen pj-kenkien käyttöä ja pj-kengät vain toivat ne esille.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.2.25 13:39:25

Paljasjalkakengät ovat tuhottoman leveitä jalkapöydän kohdalta. Kaipaisin kapealestisiä pj-kenkiä.

Lähettäjä: pop 
Päivämäärä:   11.2.25 13:45:33

Paljasjalkakengät eivät vain sovi kaikille vaikka nämä pj lahkolaiset niin väittävätkin. En minäkään käytä ahtaita kenkiä vaikka en käytäkään pj kenkiä. Kapeaan jalkaani kyllä löytyy hyllystä laadukkaita ja sopivia kenkiä juhlakengistä vaelluskenkiin.

Omaankin silmään pj kengät on tolkuttoman rumia kärjestä pyöreitä räpylöitä, joten miksi ihmeessä sellaisia käyttäisin, kun löytyy itseltä kymmenittäin sopivia pareja ns normaaleja kenkiä korkokengistä vaelluskenkiin? Eikä ole jalkaongelmia. Pj uskovaiset muistuttavat vegaaneja. Ei tarvitse kummankaan porukan osalta kysyä mitä edustavat. He kyllä kertovat sen itse ja paasaus alkaa.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   11.2.25 13:50:23

"Olisi mielenkiintoista nähdä kuva siitä jalasta mihin nike metconit sopii? Saa olla todella todella jyrkästi laskeutuva varvasrivi että toebox olisi oikean mallinen. Eikä tuo isovarpankaan linja ihanteellinen ole vaikkei myöskään pahimmasta päästä. Eccolla niin monenlaista kenkää että niistä en sano mitään. Suurin osa todella kapeakärkisiä mutta on heillä myös pj kenkiä kapeaan jalkaan:) siksi toivoinkin linkkiä suoraan kenkiin enkä ympäripyöreitä vastauksia."

Metcon 9:ssä on todella iso varvastila. Metcon 7:ssa sitten taas selvästi kapeampi. 9:ssä pystyn liikuttelemaan varpaita joka suuntaan ja levittämään niitä myös. Toki minulla on varsin kapea ja pitkä jalka. Käytän kokoa 43. Minulla ei ole vaivasenluuta ja ilman kenkiä varpaat ovat hyvin "levällään" eikä siis mitenkään suppuun painuneet. Kannattaa itse ensin katsoa ja kokeilla kenkää ennen kuin haukkuu se huonoksi. Ja kaikki kengät ei sovi kaikille. Minulle ei sovi ohut flätti pohja kengissä. Samoin treenatessa tarvitsen kenkään vakautta ja kiertojäykkyyttä. Näitä en ole vielä paljasjalkakengistä löytänyt.

Päivämäärä:   11.2.25 13:54:37

Mulla on matala jalkaholvi ja sisäänpäin kääntyneet jalkaterät. Toinen jalka vielä enemmän kuin toinen. On ollut lapsesta asti ja virheasento lähtee lonkasta saakka. Kävelen päivittäin paljon asfaltilla. Kokeilin paljasjalkakenkiä muutaman kuukauden ja sen jälkeen mulla oli plantaarifaskiitti ilonani 2 vuotta. Joten mun puolesta riitti se kokeilu. Kokeilin juuri tuota, että astun pohjallisen päälle. Ei mulla kyllä leviä varpaat yhtään mihinkään pohjallisen reunan yli, joten aion edelleen käyttää ihan tavallisia lenkkareita, jotka olen parhaiksi havainnut. Turha lähteä enää hajottamaan jalkoja minkään fanaattisen mainostajan yllytyksestä.

Lähettäjä: Xlx 
Päivämäärä:   11.2.25 14:03:31

"Paljasjalkakengät ovat tuhottoman leveitä jalkapöydän kohdalta. Kaipaisin kapealestisiä pj-kenkiä."

Eri merkit ovat eri levyisiä. Kapeille jaloille sopii esim merrel ja jotkut shapenin mallit ainakin. Leveille sitten esim feelmax ja belenka. Kaikki merkit ei sovi kaikille ja kaikki merkit ei ole samanmallisille jaloille tehtyjä.

Lähettäjä: --ll 
Päivämäärä:   11.2.25 14:51:28

Kun aloin käyttää pj-kenkiä, en enää osaa olla paksupohjaisilla kengillä. Ei siis onnistu edes se, että laittaisin pj-kenkiin paksut tasaiset pohjalliset. Tuntuu, kuin seisoisin korokkeiden päällä ja tuntuu, että jos vähänkään horjahdan, niin nilkka vääntyy :D Olen niin tottunut siihen, että pohja on ohut, että paksu pohja, vaikka olisikin joustava ja tasainen, tuntuu todella kummalta ja epävakaalta.

Samoin jos laitan kantakorolliset kengät jalkaan, niin tuntuu kuin kaatuisin eteenpäin. Vaikka kengät ei puristakaan varpaita läjään, niin kantakorotus tuntuu oudolta. Minulla on siis edelleen Sievin pitkävartiset kumpparit sekä jotkut sukkamaiset juoksulenkkarit. Kummatkaan ei ole vähällä käytöllä siksi, että varpaita ahdistaa vaan siksi, että paksu pohja ja korotettu kanta ei vain enää tunnu omalta.

Toinen akillesjänteeni on teinistä asti ollut heikko ja jäykkä ja pohje samoin, joten sen kanssa tuli ongelmia kun siirrryin pj-kenkiin. Mutta eihän nuo ongelmat poistu tavallisiin kenkiin palaamalla, joten sen sijaan että olisin hylännyt pj-kengät, aloinkin jumpata, vahvistaa ja venyttää pohjetta ja akillesjännettä. Ne kun olivat olleet ongelmana jo noin vuosikymmenen ihan tavallisia kenkiä käyttäessäni ja ongelmat johtuivat polvivammasta kun aloin polvikivun vuoksi kulkea jalka vinkurassa ja se sitten jäi päälle.

Selän kanssa on myös ollut ongelmia teinistä asti, eikä ne ole korjaantuneet pj-kengillä, koska ongelmat eivät johdu kengistä vaan monesta muusta asiasta. Esim. putosin hevosen selästä teininä ja selkänikama murtui. Lisäksi kaaduin pyörällä pari kertaa pahasti 17- ja 20-vuotiaana, joiden vuoksi polven kanssa on ollut ongelmia ja haittaa etureittä ja se sitten heijastuu lonkkaan ja siitä selkään.

Kuten täällä moni pj-kenkiä käyttävä on sanonut, niin pj-kengät ei sovi kaikille. Mutta ei se silti tarkoita, ettei ne sovi kenellekään tai jos suoraan alkaa käyttää niitä kropan vioista huolimatta, niin se automaattisesti tarkoittaisi, että pj-kengät on sopimattomat.

Plantaarifaskiitti johtuu jalkaterän ongelmista. Tiedän ihmisiä, joilla pj-kengät on parantaneet plantaarifaskiitin ja ihmisiä, joilla pj-kengät on aiheuttaneet plantaarifaskiitin. Eli ei kaikilla mene asiat samalla tavalla. Ne, joilla plantaarifaskiitti on tullut pj-kenkien myötä, eivät ole tajunneet vahvistaa jalkaterää oikein, jolloin heikkoihin kudoksiin on kehittynyt plantaarifaskiitti. Ne, joilla plantaarifaskiitti on parantunut pj-kenkien myötä, ovat osanneet vahvistaa jalkateristään sitä asiaa joka plantaarifaskiitin aiheuttaa. Mutta ihmiset on erilaisia. Minulla ei ole tuota ongelmaa ollut eikä tullut. Plantaarifaskiitin hoitohan on kudoksen vahvistaminen.

Lähettäjä: jennu 
Päivämäärä:   11.2.25 15:11:16

"Omaankin silmään pj kengät on tolkuttoman rumia kärjestä pyöreitä räpylöitä, joten miksi ihmeessä sellaisia käyttäisin"

Kauneus on katsojan silmässä ja minusta kapeat kärjet näyttävät rumilta.

Ei kaikki pj-kengät ole kauniita mutta ei todellakaan myöskään rumia räpylöitä. Ja mielestäni vain kaikista leveimmät merkit ovat "räpylämäisiet" tai "pellekengät". Siis sellaiset, jotka sopivat vain niille, joilla on todella leveä ja tasainen (ei-laskeva) varvasrivi. Oma varvasrivini on laskeva, joten en käytä räpyläkenkiä, joten omat kenkäni eivät mielestäni ole rumat. Varvasmalliset kengät ovat mielestäni rumia, mutta monet nilkkurit ja tennarit nättejä. Mutta sitten on sellaisia kenkiä, jotka ovat mielestäni rumia, vaikka olisivat miten hyvät jalassa. Esim. näistä en pidä

https://www.groundies.com/out/pictures/master/product/4/gnd-110150-
06-h_pic4.jpg

https://www.groundies.com/out/pictures/master/product/5/gnd-120112-
32-h_pic5.jpg

Nämä taas näyttävät mielestäni hyvältä

https://www.groundies.com/out/pictures/master/product/4/gnd-110055-
35-h_pic4.jpg

https://www.groundies.com/out/pictures/master/product/5/gnd-120148-
01-h_pic5.jpg

En käsitä, miten joku voi käyttää kapeakärkisiä kenkiä... Varpaisiin sattuu nykyään jo näitä katsellessa, vaikka itsekin käytin ongelmitta kapeakärkisiä kenkiä vielä muutama vuosi sitten.

https://www.zalando.fi/buffalo-vegan-juliette-korolliset-avokkaat-beige-
bu311b0ae-b11.html

https://www.clickshoes.fi/cdn/shop/files/F4544-00-224-g1_864x864.jpg?
v=1730446606

https://i8.amplience.net/i/jpl/jd_156841_e?qlt=92&w=950&h=673&v=1&fmt=auto

Minulla ei ole mitään pj-kenkäpakkomiellettä. Voisin aivan hyvin käyttää edelleen tavallisia kenkiä ja välillä niitä kaupassa sovitankin, mutta en vain löydä sellaisia tavallisia kenkiä, jotka tuntuvat jaloissa hyviltä. En myöskään ole mikään fanaatikko enkä paasaa muille että kaikkien pitäisi käyttää vain pj-kenkiä. Ja aina kun joku kysyy, kannattaisiko hänenkin siirtyä pj-kenkiin, aloitan kertomalla ettei ne kaikille sovi ja ongelmia korjaa. Ihan siksi, etteivät ihmiset siirry ohutpohjaisiin kenkiin noin vain, kipeytä jalkojaan ja sitten syytä siitä pj-kenkiä, vaikka vika oli omassa askellukssessa, väärän mallisissa pj-kengissä tai kropan virheasennoissa ja kudosten heikkoudessa ja kireydessä.

Päivämäärä:   11.2.25 16:15:14

Metcon 9:ssä nimenomaan on todella jyrkästi laskeva kärki, ihan helppo todeta kuvista

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   11.2.25 17:06:05

Minä kaipaan oikeasti lämpimiä paljasjalkakenkiä talvelle.

Päivämäärä:   11.2.25 17:19:12

Nyt on kyllä sellaiset uskovaisten kokoontumisajot käynnissä, ettei tosikaan. Samassa kirjoituksessa todetaan ensin, että ei sovi kaikille. Mutta sitten heti perään todetaan, että jos jalat kipeytyi, niin se on käyttäjän vika. Väärin käytetty. Ei mitenkään voi johtua siitä, että kenkä ei vaan ehkä olekaan ollut sopiva tälle henkilölle. Ja tavallisia kenkiä käyttämällähän ei tietenkään voi jumpata jalkojaan kuntoon. Mutta jatkakaa toki jumalanpalveluksen pitämistä tälle suurelle ihmeelle, paljasjalkakengälle

Päivämäärä:   11.2.25 17:22:50

Virheasento jalassa. Jos haluaisin paskoa jalkani lopullisesti, käyttäisin paljasjalkakenkiä.

Päivämäärä:   11.2.25 17:38:45

LähettäjäMinni

Päivämäärä11.2.25 17:06:05

Minä kaipaan oikeasti lämpimiä paljasjalkakenkiä talvelle

Xero alpine on minun jalkaani todella lämmin, villasukkia ei voi käyttää kuin vasta yli 15 pakkasella. Oletko kokeillut niitä?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   11.2.25 17:41:57

” Ei kai normaalit kengät tarkoita ahtaita kenkiä?”

Tämä. Mä käytän jalaksen ja Sievin kenkiä ja hyvin mshtuu varpaat eikä kärjet kapene. Se on sitten eri asia, jos haluaa käyttää jotain kapeakärkisiä kenkiä.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   11.2.25 17:54:26

Minua aina hämmäsyttää näissä pj kenkä topikeissa kuinka monella hötöläisellä on pahat asentovirheet jaloissa jotka vaativat tukemista. Lieviä hoidetaan kuitenkin jumppaamalla eikä tukemalla..
T. Fyssari

Lähettäjä: hups 
Päivämäärä:   11.2.25 18:04:13

Paljasjalkakengät on tosiaan hiton rumia. Ja pidäpä tallilla jotain hiton paljasjalkakenkiä :D Siellä tulee kuitenkin vietettyä monta tuntia joka päivä. Muualla mä käytän paljon esim. Skechersin tossuja ja niistä ainakin jalkahoitaja sanoi viimeksi että ovat hyvät mulle. Ja ihan normaaleja kenkiä tulee myös käytettyä eikä ne purista mitenkään, kun on aina sopivan kokoinen kenkä.

Päivämäärä:   11.2.25 18:11:53

Estääkö normaaleiden kenkien käyttö jotenkin jalkojen jumppaamisen asentovirheiden hoidossa?
Asentovirheitä on todellakin paljon. Ja kyllä usein on paikallaan jumpan lisäksi tukea jalkaa oikeaan asentoon tai mittaan ennen kuin virhe aiheuttaa esim. selkävaivoja.

Lähettäjä: oppo 
Päivämäärä:   11.2.25 18:31:23

"Minua aina hämmäsyttää näissä pj kenkä topikeissa kuinka monella hötöläisellä on pahat asentovirheet jaloissa jotka vaativat tukemista. Lieviä hoidetaan kuitenkin jumppaamalla eikä tukemalla..
T. Fyssari"

Tämä.

Aika harvoja ongelmia oikeasti tarvitsee hoitaa tukemalla. Kuitenkin heitä on hötölän sennuissa valtaosa..?

Ei taviskenkien käyttö estä jumppaamasta jalkoja terveiksi, mutta aika hyödytöntä se on, kun kenkiä käyttämällä nollaa tilanteen joka kerta...

Ei minulla aiemmin tavalliset kengät hiertäneet ja puristaneet ja kengissä oleva holvikaaren tukikin oli täydellinen. Mutta kun jalkaterän lihakset pääsivät töihin niin huomasin, että myös jalkapohjiin tuli lihaksia niin, että holvikaaren tuki tuntui inhottavalta ja turhalta. Se painoi jalkaa. Lisäksi oli outoa kävellä kun nilkoista alaspäin jalkaterät olivat ihan tönköt kun ei niiden tarvitse liikkua ja tehdä mitään. Rullaavaksi muotoiltu kenkä teki kaiken jalkaterien puolesta ja tosiaan tuntui kuin olisi seissyt korokkeella.

Mutta nämä on asioita joita ei ymmärrä ennen kuin kokeilee. En ole paljasjalkakenkäfanaatikko enkä niitä ole kenellekään esitellyt, mutta olen itse joutunut käymään fyssarilla jalkaterien ongelmien vuoksi kun jalkaterien kuormitus oli väärä ja liikkuvuus olematon. Minulla ei ollut jalkaterässä kiertoa käytännössä yhtään, kumpaankaan suuntaan, eikä isovarvas ponnistanut kävellessä ollenkaan. Vaikka kyseinen fyssari ei itse pj-kenkiä käyttänytkään, hän sanoi että minulle ne tekevät hyvää kunhan jumppaan jalkateriä niin, että ne kykenevät kiertymään ja saan aktivoitua isovarpaan. Minulla oli ongelmia mm. selässä ja ne ongelmat johtuivat jumisista jalkateristä.

Sekin on jännää miten moni kertoo, ettei heillä ole jalkaongelmia, kun eivät vain tajua, mitä kaikkia ongelmia heillä on. Olihan minullakin omasta mielstäni terveet jalkaterät, mutta kun fyssari jumppasi jalkateriäni ja huomasin välittömästi sen vaikutuksen mm. jumisiin takareisiin, niin tajusin, että kyllä minullakin jalkaterissä on ongelmia, vaikka ne ilmenevätkin vasta reilusti ylempänä...

Päivämäärä:   11.2.25 18:34:58

Ihmisillä on paljon asentovirheitä ja ryhti ongelmia. Hierojana on tullut nähtyä. Vaikka pj kengät ovat tämän hetken hittituote, se ei tarkoita sitä että ne sopisi kaikille.

Päivämäärä:   11.2.25 18:35:51

"Minua aina hämmäsyttää näissä pj kenkä topikeissa kuinka monella hötöläisellä on pahat asentovirheet jaloissa jotka vaativat tukemista. Lieviä hoidetaan kuitenkin jumppaamalla eikä tukemalla..
T. Fyssari"
Ihan sama se on vegaaniketjuissa. Osa tuputtaa juttuaan väkisin ja osalla on kaikki mahdolliset ruoka-aineongelmat. Sama tässä, tuputusta ja siihen reagoidaan kehittämällä ties mitä ongelmia.

Päivämäärä:   11.2.25 18:37:22

Eikö kenkäkauppa ole kannattanut tarpeeksi hyvin viimeaikoina

Lähettäjä: mamarsa 
Päivämäärä:   11.2.25 18:42:02

Kyllä minä käytän tallilla myös paljasjalkakenkiä. En pelkästään niitä ja muiden hevosia en käsittele pj-kengät jalassa. Omat hevoseni on opetettu, ettei iholle tulla luvatta eikä siten myöskään ihmisen varpaille tallota. Ratsastan ja ajan pj-kengät jalassa ja jonkin verran tallihommiakin teen. Mutta toki ajattelen myös turvallisuutta ja en osallistu hommiin, joihin ei ole asiaa ilman turvakenkiä. En siis ole koskaan omistanut turvakenkiä ja omat hevoseni on täysi- tai puolihoidossa niin ei ole ollut turvakengille tarvetta. Ja joskus käytän ihan taviskumppareita, pj-kumppareita en omista.

Tallikengät ei ole mitkään tossut vaan kunnolliset, nahkaiset vaelluskengät joita rasvaan usein. Samanlaiset minulla on myös kotikäytössä ja ne ovat hyvät mm. lumikenkäilyyn. Lämpimätkin ne ovat kun ovat malliltaan sellaiset että mahtuu eristävä pohjallinen + huopapohjallinen + ohut merinosukka + paksu villasukka. Tarkenen seistä ulkona eikä sukat kastu tai varpaat palellu.

Työn ja harrastusten vuoksi on jonkin verran käveltävä metsässä ja kivikossa ja siinäkin hommassa minulla on nahkaiset pj-vaelluskengät. Ei ole tarvetta tuetuille paksuille kengille edes tuollaisissa hommissa. Ei myöskään kaverillani, jonka kanssa käymme joskus vaeltamassa viikonloppureissuja painavat rinkat selässä.

Päivämäärä:   11.2.25 18:44:13

No ehkäpä tämäntapaisissa topiceissa juuri ne jalkaongelmista kärsivät tulevat kertomaan asiasta. Tietenkin. Siksi varmasti otanta vääristää tulosta. Kai sen nyt pystyy ihan omalla järjellä päättelemään. Ei siinä ole mitään "jännää" tai keksittyä, että usea vaivoista kärsivät tulee siitä kertomaan. Ihan yhtä jännää on, että myös paljasjalkakengistä avun kaikkeen saaneiden määrä on valtava tässä otannassa. Kuitenkin suurimmalle osalle ihmisistä asia on aivan se ja sama. Ei ole ongelmia tällä eikä tuolla kengällä. Mutta ketä kiinnostaa osallistua kenkäkeskusteluun, jos aihe on itselle yhdentekevä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.2.25 18:49:47

Sopiiko paljasjalkakenkiä käyttää, jos on kummassakin jalassa vaivaisenluuta? Joskus ovat tosi kipeät, vaikka käytänkin leveitä kenkiä. Toisessa jalassa isovarvas kääntyy enemmän sisään kuin toisessa

Lähettäjä: jjhhg 
Päivämäärä:   11.2.25 18:51:52

Niitä tukea vaativia jalkavikoja vasta pitääkin jumpata. Harvoin ne hoituvat vain tukevia kenkiä käyttämällä... Kyllähän kipsin poistonkin jälkeen raaja vaatii paljon ja pitkään fysioterapiaa.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.