Lähettäjä: Kansas
Päivämäärä: 10.2.25 13:21:04
"Lähettäjä: Mies
Päivämäärä: 10.2.25 13:04:36
Aika moni kuitenkin kokee, että parisuhteen pitäisi rullata omalla painollaan ilman jatkuvaa yrittämistä. BDSM-suhteet sitten erikseen, mutta en näe yleisenä mallina realistiseksi sellaista, jossa kumpikin yrittää koko ajan olla paras versio itsestään. Se ei myöskään asiantuntijoiden mukaan kannata, vaan altistaa ainoastaan mielenterveysongelmille."
Hmm. Niin, siis sehän on totta, että tosi moni kokee, että parisuhteen pitää "rullata omalla painollaan ilman jatkuvaa yrittämistä". Mutta toisaalta meillä on hirveä määrä suhteita, jotka loppuvat juuri siksi, että kumppani/kumppanit kokevat tulleensa toiselle itsestäänselvyydeksi ja toisen laiskistuneen. Minusta tässä on syy-seuraussuhde.
Vähän ehkä yllätyinkin tuosta, kun sanoit, että sinusta ei ole realistista, että parisuhteessa pitäisi yrittää olla paras versio itsestään. Kukaan meistä ei varmasti ONNISTU aina olemaan paras versio itsestään, mutta noin niin kuin yleisenä trendinä ainakin minä koen, että se paitsi parantaa parisuhdetta myös omaa itseäni. Jos ajatellaan, että paras versio minusta on se, että kehitän itseäni, pidän huolta itsestäni ulkonäöllisesti ja henkisesti, pyrin huomioimaan kumppanin ja kohtelemaan häntä reilusti ja kauniisti, pysyn elämässäni aktiivisena ja ajattelen parisuhdetta kauniina kukkana, jota kannattaa vaalia, niin on vaikea ymmärtää, miksi tämä johtaisi siihen, että minulle tulee mielenterveysongelmia. Vastakohtahan olisi se, että pidän kumppania itsestäänselvyytenä ja laiskistun henkisesti ja fyysisesti. Sekö on sitten hyvä? Miksi sitten emme kohtele uusia deittejä tylysti ja itsestäänselvyyksinä, jos se kerran johtaa parisuhdeonneen?
"Jos mies vaikka rupeaa vaatimaan puolisoltaan jatkuvaa laittautumista ja edustavuutta, niin ei se oikein kuulosta järkevältä."
Ennemmin ajattelen itse niin päin, että ihmisen itsensä täytyy haluta olla paras versio itsestään. Ei ketään voi pakottaa toisenlaiseksi, vaikka voikin asettaa tiettyjä rajoja ja toiveita (esim. sanoa, että kyllä sinun täytyy pestä hampaasi minun kanssani seurustellessasi tai että olisiko aika vaihtaa nuo reikäiset kalsarit parempiin). Jos "parhaana versiona itsestään oleminen" tulee vain kumppanin vaatimuksista eikä itse koe sitä luontevaksi, ei pari vain ole sopiva toisilleen ja silloin kannattaa erota.
Ja ääripäät harvoin muutenkaan toimivat. Harva pukeutuu iltapukuun joka päivä tai meikkaa tunnin käydäkseen hakemassa kaupasta maitoa. Mutta on muutakin kuin ääripäät. Esimerkiksi itse en edes ota vaatekaappiini reikäisiä vaatteita tai Halinalle-T-paitoja, joten kaikki, mitä sieltä löytyy, on siistiä ja kivan näköistä. Tai on siellä parit pitkät välikalsarit, mutta niitä taas en käyttäisi koskaan kotihousuina vaan ne menevät vain pakkasella toppahousujen alle ulkotöihin. Edelleen: ei siistiä, kivannäköistä pukeutumista estä mikään muu kuin oma laiskuus, eikä kivannäköinen ole sama kuin Oscar-gaala-look.
|