Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Orthex altakasteluruukut ja viherkasvit, Miten??

Lähettäjä: Epätoivo 
Päivämäärä:   9.2.25 14:26:21

Ihan epätoivoista hommaa yrittää pitää viherkasveja elossa :( Toinen satsi kukkakaupasta ostettuja viherkasveja menossa, yksi viidestä edellisestä ihan hikeen elossa (pieni sirovuoripalmu), muut kuolleet ja uusistakin moni jo menossa.. Kaikkeni yritän mutta ei tule mitään, kaikki kuolee.

1. Satsissa tein mokan, kun laitoin kasvit reijällisiin ruukkuihin aluslautasella JA salaojitin pohjan ruukkusoralla. Joo, ylimääräinen vesi valui lautaselle, mutta eihän kasvi sitten pääse imemään tarvitsemaansa vettä lautaselta. Nyt olen laittanut yhden ohjeistuksen mukaan kaikkiin nämä orthexin pauliina altakasteluruukut. Orthexin ohjeissa sanottiin kastelemaan ensimmäiset 8 viikkoa päältä. No, kastelin myös kodinonnea päältä ja se kituu nyt viime hetkiään, aivan kuivuneena. Sitähän ei sitten ilmeisesti olisikaan saanut ikinä kastella päältä, kun tiheä kasvusto mätänee sisältä päältä kastellessa. Aloin siis kastelemaan kaikkia torven kautta, kun huomasin että pintamulta pysyy kosteana "jo nyt" eli multa imee kosteutta vesitilasta. No mutta, kun lisään vettä ruukkuun, en millään saa mittatikkua näyttämään muuta kuin ihan minimiviivoja, vaikka tuntuu että olen laittanut vettä jo vaikka kuinka. Kaikki kasvit näyttävät siltä, että ovat ihan kuolemassa, ihan kuivia ja rusehtuminen vaan lisääntyy kokoajan. Minulla ei ole MITÄÄN hajua, kuinka usein noihin oikeasti pitää laittaa vettä?? Jos on vaikka 20cm ruukku, jossa on 1l vesitila, enkö saa pitää kokoajan sitä yhtä litraa vettä siellä, että multa on kostea ja kasvilla on aina vettä saatavilla? Mistä ihmeestä tiedän koska sinne pitää laittaa vettä, kun en edes nää onko siellä vettä?
Kasveina ovat tällä hetkellä sirovuoripalmu (sinnittelee), saniainen (kuollut), kodinonni (muutamaa versoa vaille kuollut), rosmariini (muutamaa havua vaille ruskea), kääpiökissus (sinnittelee mutta tekee kuivaa enemmän kuin vihreää), kultapalmu (toistaiseksi vihreä) ja kuultomehiruusuke (kaikki isoimmat lehdykät painuneet kasaan toistensa päälle).

Mitä ihmettä teen väärin? Voinko vaan noille muille kun mehikasville laittaa esim kerran viikossa sen oman ruukkunsa vesitilan verran vettä? Kun missään ei ole mitään edes ohjeistavaa kastelun väliä millekkään kasville, en yhtään tiedä kuolevatko ne nyt liian vähäiseen vai liialliseen kasteluun. Tälläkin hetkellä kaikkien pintamulta on kuiva (olen aiemmin pöyhinyt pintamullat), enkä ole kastellut päältä. Eli ei luulisi olevan hukkumassa.

Re: Orthex altakasteluruukut ja viherkasvit, Miten??

Lähettäjä: lovi 
Päivämäärä:   9.2.25 14:29:43

Kaikkia ei ole huonenkasvin pitäjiksi tarkoitettu, jossain vaiheessa on vain aloittajankin hyväksyttävä ettei onnistu asia ja jättää homma sikseen.

Näin tein itsekin, enkä ole katunut.

Päivämäärä:   9.2.25 14:33:36

Siltä alkaa tuntua, muttakun niin haluaisin osata ja pystyä.. ihan hassua miten surulliseksi voi tulla kun yrittää ja yrittää mutta kaikki vaan kuolee. Toki virheistä oppii, mutta kun ei ole ketään opettajaa niin itse joutuu kantapään kautta oppimaan. Paitsi kun luulee korjanneensa jonkun virheen paremmaksi, ei silti tuloksia näy :')

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.2.25 14:44:22

Sun tekstin perusteella ei voi kyllä tässä kohtaa päätellä onko ne saaneet liian vähän vai liikaa vettä. Se, että siellä on se vesitila, ei mun mielestä tarkoita sitä, että se vesitila tulisi pitää koko ajan "täynnä". Multa kastuu muuten hiton märäksi, halusi se kasvi sitä vettä tai ei. Multahan sen veden sieltä ylemmäs nostaa, ei itse kasvin juuret.

Itse en ole kastellut ohjeen mukaisesti päältä kasveja kuin hetken. En todellakaan 8 viikkoa.

Mulla ei ole ollut ongelmaa kumpienkaan ruukkujen kanssa, tosin aluslautasellisiin ruukkuihin en ole laittanut mitään salaojaa. Salaojat olen laittanut vaan umpiruukkuihin. Kasvista riippuen kastelen ne joko päältä tai aluslautaselta, tai sen torven kautta, mutta en mä multia kokonaan ja jatkuvasti kosteina pidä. Esimerkiksi nukkumatit kastelen silloin kun tikku näyttää säiliön olevan tyhjä, tai lähes tyhjä. Mehikasvit mulla on umpiruukuissa ja ne saa vain lirauksen vettä sillointällöin päältä. Kovin janoisat vehkat saatan kastella sekä alta että päältä, jotta saan multaa niille kosteammaksi, juoppoja kun ovat.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.2.25 14:46:27

Kaikki nuo sinun kasvisi ovat aika hankalia. Palmut ja saniaiset ruskistuvat herkästi kuivasta huoneilmasta, vaikka miten kastelisit. Ja ei ole kodinonnikaan todellakaan helppo saada pysymään kaunnina ja hengissä. Samoin rosmariini huonekasvina. Ensimmäinen mokasi on nyt kasvivalinnat.

Kääpiökissusta en itse ole saanut oikein myöskään menestymään, vaikka olen yrityänyt kastella oikein.
Altakasteluruukun säiliö ei saa olla koko ajan täynnä ja multa kostea, koska juuret mätänevät. Ja sen jälkeen on sama miten kastelet, kasvi on jo kuolemassa. Säiliön pitää tyhjentyä ja mullan kuivua pinnalta ja vähän kun sormin kaivat. Ei koko multaa rutikuivaksi. Kyllä se säiliö täyttyy, kun vettä kaadat. Yleensä kuulet jo veden lorinasta, kun alkaa täyttyä.

Reiälliseen ruukkuun ei kuulu laittaa sorakerrosta pohjalle, kuten huomasit, ruukkuun ei imeydy lautaselta vettä. Tosin jos kastelet mullan märäksi, ei tarvitsekaan. Kaada vartissa imeytymätön vesi pois.

Päivämäärä:   9.2.25 14:49:26

Ja hei, älä lannistu. Mieti uusiksi kasvivalinnat ja valitse opetteluvaiheeseen helpompia.

Päivämäärä:   9.2.25 14:52:58

Hanki helpompia kasvatettavia. Kastelun lisäksi valo ja lämpö vaikuttaa kasvin elossa pysymiseen.

Lähettäjä: Ojitus 
Päivämäärä:   9.2.25 14:55:30

Omat kasvit kiinteissä ruukuissa ja sorasta yms. Tehnyt salaojat. Kaikki kastelen päältä ja kastelen uudelleen, kun multa päältä kuivunut. Veteen sekoitan välillä kasviravinnetta. Oma palmu kaipasi ison ruukun eikä tykkää yhtään vedosta. On nyt aika hämärässä ja vedottomassa paikassa ja voi siinä hyvin. Muut kasvit sitten viihtyy valoisamassa ikkunoiden läheisyydessä.

Yritän nyt joulutähteä kasvattaa. Katsotaan kuinka onnistuu.

Päivämäärä:   9.2.25 14:58:18

Oman kokemuksen mukaan yleisin ongelma kasvien kanssa on liikakastelu eikä kuivuminen. Altakasteluruukuissakaan harvoin kannattaa antaa olla jatkuvasti vettä säiliössä, vaan niissäkin kannattaa antaa säiliön tyhjentyä ja pintamullan kuivahtaa ennen uutta vesisatsia. Mitään yleispätevää ohjetta kasteluväliin ei pysty kukaan antamaan, sillä se riippuu hyvin paljon kasvin sijainnista, valon määrästä, huoneenlämpötilasta, patterin läheisyydestä jne.

Kuulostaa oudolta, ettet näe säiliössä olevaa vesimäärää oikein mittatikusta. Minulla vastaavat toimii ihan hyvin. Oletko kokeillut kuivata tikun hyvin ennen kuin käytät sitä säiliössä ja tarkastat veden määrän? Voithan myös mitata kaatamasi veden määrän muilla keinoin ja saada sitä myötä tuntoa siihen, mikä määrä toimii ja kuinka usein joudut kaatamaan lisää.

Mainitsemista kasveistasi voin sanoa sen verran, että useimmat ovat mielestäni hieman haasteellisia oppikasveja. Etsi sellaisia kasveja, jotka sietävät paremmin sekä märkyyttä että kuivuutta, niin pääset testaamaan mitä kasvut juuri sinun tarjoamissa olosuhteissa tarvitsevat pärjätäkseen. Esim. kultaköynnökset, rönsyliljat, palmuvehkat opettavat hyvin, ja pärjäävät yleensä paremmin vähän vähemmällä kuin enemmällä.

Päivämäärä:   9.2.25 14:58:59

Mulla on sama juttu tuossa altakasteluruukussa, tikku näyttää minimiä ja lisäsin vettä vaan, kunnes sitten pääli multa alkoi homehtua. Oli ihan märkä, mutta tikku näytti ettei vettä ois ollut ollenkaan. Toinen vanha ruukku näyttää mitan oikein, mutta tämä Orthex ei. Joku vika siinä tikussa on, en keksi mikä.

Päivämäärä:   9.2.25 15:06:08

Ei sitä tikkua ole pakko kastelussa käyttää. Kaada säiliöön vettä sen verran, kun sen tilavuudeksi tiedät. Ja eihän sitä mikään pakko ole aivan täyteen laittaakaan. Sen tyhjenemisen sitten varmaan tikustakin huomaat, jos se on rutikuiva.

Päivämäärä:   9.2.25 15:10:45

miksi siitä pitää tehdä noin vaikeaa.
ensinnäkin. meistä kukaan ei tiedä asutko kerrostalossa= hitonkuiva ilma.
miksi edes yrität vaikeimman kautta. ota helppoja kasveja jotta opit miten valo kulkee, miten juovat.
nuo ruukut, no. en huoli en todellakaan.
saviruukku, lecasoraa rippu alle ja se multa tärkein mihin sen laitat. suurin osa pärjää pelkällä hiekalla.itse vannon kaktusmultaan.
kastelussa nelannoitteetbtai suoraan purkkiin,mitä tarvitseekaan. kahvinporoja, hevosenkakkaa,merilevää,kananmunankuoria.
opettele nyt ensin perusasiat.

Päivämäärä:   9.2.25 15:12:40

Tässä Orthexissa mittatikku menee ihan minimiin vasta, kun ruukku on aivan äärimmillään vettä ja liikaa. Toisessa tikun mittaviivat nousevat koko ajan, kun vettä lisää. Se on siis joku vanha ruukku,en tiedä merkkiä.

Lähettäjä: Virheistä oppii 
Päivämäärä:   9.2.25 15:13:01

Kuultomehiruusuke ei sovellu altakasteluruukkuun. Sen pitää mielestäni olla tavallisessa ruukussa.
Talvella pitää olla tarkkana muutenkin tuon kastelun kanssa. Ei saa kastella liikaa.
Jos hoito- ohjeissa lukee että mullan pinnan pitää antaa kuivahtaa kasteluiden välillä niin silloin pitää miettiä onko kasvi järkevää istuttaa altakasteluruukkuun. Mehikasvia jolla on pieni juuristo kannattaa kastella vaikka niin että laittaa ruukun vesialtaaseen tai vatiin imemään vettä vaikka tunnin ajaksi. Kastelen itse kaktukseni noin. Tarvitsevat harvoin vettä mutta silloin annan kunnolla kerralla.
En oikein ymmärrä miksi et mittatikusta näe vesitasoa noissa altakasteluruukuissasi.
Minulla on kultapalmu altakasteluruukussa ja sen se todella tarvitsee koska on oikea juoppo varsinkin kesällä! Talvella pidän vaan huolen että ruukussa on aina vettä.Vettä lisään isoon ruukkuun parin viikon välein ja todellakin kastan niin että putkikin on täynnä vettä. Sen kyllä ihan kuulee koska vesi on siellä asti.
Kodinonnea en ainakaan päältä kastelisi. Suihkuttaisin vaan.Tuo kasvi on hankala pitää hengissä kuivassa huoneilmassa.
Rosmariini on myös sellainen kasvi jota en altakasteluun laittaisi. Yrttikasvi joka pitää hiekkaisesta maasta talvetetaan tyypillisesti viileässä ja valoisassa. Harvalla on sellaisia olosuhteita.
Taidat kastella liikaa talvella. Altakasteluruukku on todella hyvä joillekin kasveille mutta kyllä sun pitää oikeasti tajuta että talvella ei kastella samoin kuin kesällä ja olosuhteet pitää ottaa huomioon. Viileä ja valoisa paikka ja vähäinen kastelu olisi monille kasveille optimi talvella. Kasvivalo kannattaa ostaa krantuimmille kasveille talven ajaksi. Minulla siitä hyötyy kiinanruusu joka muuten taatusti kuolisi .Sekin on tyypillinen kukka joka tarvitsee tasaisen kosteuden ja altakasteluruukun mutta kohtuus siinäkin talvella koska kasvi viettää lepokautta eikä ota silloin niin paljoa vettä kasvuunsa.

Päivämäärä:   9.2.25 15:21:37

Mä jäin miettimään, että olethan kasannut ruukun oikein? Se torvi pitää painaa siihen pohjaan kunnolla kiinni. Jos se ei ole kunnolla kiinni, niin olettaisin, että mittatikku jää näin liian ylös, eikä se näytä veden määrää.

Päivämäärä:   9.2.25 15:22:06

Ota ne nyt pois ruukuista ja katso onko juuret märät, jos on, anna kuivua vähän aikaa ennen kuin kastelet uudelleen. Lehtien rusehtuminen voi kieliä myös liiasta kastelusta.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   9.2.25 15:29:50

Jokaista kasvia hoidetaan yksilöllisellä tavalla ja jokaisen kotona on erilaiset kasvuolosuhteet. Siksi yleispäteviä neuvoja on vaikeaa antaa.

Mieti mikä on kyseisen kasvin alkuperäinen kasvupaikka ja sen perusteella pohdi esim. veden tarvetta. Nahkealehtiset tarvitsevat vähemmän vettä kuin sademetsäkasvit.

Valitse helppoja ja vähään tyytyviä kasveja aluksi: esim. kultaköynnös, rahapuu, anopinkieli ovat aika helppoja.

Altakasteluruukussakin on hyvä antaa mullan kevyesti kuivahtaa kastelujen välissä, muuten juuret tukeutuvat. Huomaa kuitenkin, että kuivahtaminen ja kokonaan kuivuminen ovat eri asioita. Mullan kosteutta voi tutkia esim. työntämällä sormen multaan, vähän syvemmälle, ei pelkkään pintaan.

Talvella kun valoa on vähän (jollet käytä kasvivaloja) veden tarvekin yleensä vähenee. Tämä ei kuitenkaan välttämättä päde, jos kasvit ovat ikkunalaudalla lämpöpatterin yläpuolella. Seuraa siksi kasviesi veden kulutusta, niin opit sopivan kasteluvälin.

Onko altakasteluruukun mittatikku oikean pituinen, jos se aina näyttää minimiä? Vai onko eksynyt pienempään ruukkuun kuuluva tikku?

Päivämäärä:   9.2.25 15:38:10

hämmentynyt kai hiukan.kastelen talvessa ehkä 4-5 kertaa ja kunnolla lotraten. silti tuo olkkari on ihan rehottava viidakko. enminä niitä hoida. keväällä nakkaan kuistille mitä siirrettyä saa. tälle kevättä kai kaksi saa. muita ei leikkaamatta liikuteta mihinkään.
perinteisiä vanhoja. ehkä siellä syy miksi jaksavat rehottaa ilman hössätystä.
isoisoisoäidin reseptillä kasteluvesi riittää lannoitteeksi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.2.25 15:49:05

Kodinonni kuolee myös liiasta kastelusta. Pitäisi hieman kuivahtaa ennen uutta kasteluam. Se tykkää myös suihkuttelusta.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   9.2.25 16:09:22

Mulla on kaikki huonekasvit altakasteluruukuissa ja kasvaa todella hyvin, useita vuosia jo. En useinkaan katso tikusta veden määrää, vaan tälläsen sormen multaan. Jos se on kostea, en kastele yhtään lisää. Odotan, että on kuivahtanut. Tietysti jotkut kasvit vaativat eri juttuja. Lisäksi lannoitan talvet Biolan merilevällä ja kevät- kesä- Biolan kasvilannotteella (nestemäisiä).

Tällä hetkellä multa löytyy kultaköynnös, varjoviikuna, sirovuoripalmu ja kirjovehka. Meinasin vielä jonkun yhden kasvin hankkia tässä kevättalven aikana kun löydän mieleisen.

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   9.2.25 16:16:54

Ei tarvitse luovuttaa. Olin ennen pahamaineinen kasvintappaja, mutta erehdysten ja opettelun kautta niitä on nykyään jo useita.

Mitään ohjeellista kastelumäärää per kasvi ei voi antaa sen kummemmin kuin että joku viihtyy kuivemmassa ja joku vaatii paljon kastelua. Kasvin koko, kasvualusta, ruukku ja muut olosuhteet vaikuttaa ratkaisevasti.
Yhteistä näille on se että yleisesti ottaen oli se kasvupohja mitä tahansa, niin se ei saa olla liian tiivistä ja etenkin pelkkä multa paljon kasteltuna tuppaa tiivistymään helposti liikaa.

Kasveista itselle helpoimpia on olleet viirivehka, juorut ja rönsyliljat sekä palmuvehka ja kultaköynnös (se perinteisin lajike). Nuo jälkimmäiset on pitänyt sijoittaa niin ettei niitä tule hoidettua kuten viirivehkaa. Ja rahapuu on myös mukavan helppo selviytyjä kunhan sitä ei kastele liikaa.

Alkuun kannattaa valita helppohoitoisia ja siihen omaan talouteen sopivia kasveja. Hoito-ohjeita löytyy monenlaisia ja osin ristiriitaisiakin mutta hulluna.fi on sellainen mistä usein itse tulee etsittyä vinkkejä.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   9.2.25 17:55:13

- Säiliöt täytetään vasta, kun pintamulta on kuiva. Ihan niinkuin umpiruukuillakin.

- Täyttymisen kuulee äänestä. Ota mittatikku pois, kaada vettä säiliöön niin kauan, kunnes ääni muuttuu korkeammaksi, tarkista veden taso kuivalla mittatikulla.

- Eri kokoisissa ruukuissa on eri mittaiset mittatikut. Kokosithan ne oikein? Mittatikun pitäisi juuri ja juuri yltää ruukun pohjaan paikalla ollessaan, ei jäädä roikkumaan torven laitojen varaan.

- Ethän salaojittanut altakasteluruukkuja?

- Päältäkastelu ei tarkoita veden kaatamista kasvin sisään, vaan mullan päälle kasvin viereen.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   9.2.25 20:59:49

Se ruukkusora kannattaa sekoittaa mullan sekaan, ilmavoittaa multaa ja juuret voi paremmin.
Altakasteluruukkuunkin voi mullan sekaan sotkea ruukkusoraa.
Itse suosin aluslautasellisia ruukkuja. Kastelen juurelle kun lehdet vähän nuupahtaa.

Helppoja kasveja on esim. kultaköynnökset ja neulavehka.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   9.2.25 21:03:05

You tubessa on ohje altakasteluruukun kokoamiseen

Päivämäärä:   10.2.25 09:21:41

Äh, olisi pitänyt kirjoittaa aloitukseen, että kasvit ovat valittu siksi, että ovat kissaturvallisia. Olen valinnut tietämäniäni kissoille turvallisia kasveja.

Lähettäjä: Mömmi 
Päivämäärä:   10.2.25 09:41:12

Kasvivalinta vaikuttaa oleellisesti onnistumiseen. Mulla rönsylilja, pullojukka ja orkidea kukoistaa. Kun taas begonia, värinokkonen ja saniaiset on käyneet meillä vain kuolemassa. Kastele mieluummin liian vähän kuin liian paljon. Varsinkin pimeä talvikausi on vaikeaa myös kasveille, joten uusia kasveja hankin mieluummin keväällä kun onnistumisen edellytykset on muutenkin paremmat.

Päivämäärä:   10.2.25 09:46:01

Googlaamalla löydät kissakotiin sopivia kasveja.

Edelleen kyllä kysyn sitä samaa kysymystä, että onhan ne ruukut koottu oikein?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.