Lähettäjä: koikis
Päivämäärä: 9.2.25 11:32:23
"koikis: Niin, tarkoitin tietysti sitä, että olisi hyvä jos kissa pääsisi ulkoilemaan vapaasti.
Toki kissan voi opettaa valjaisiin ja on hyvä, että yhä useampi näin tekee. Minä kuitenkin mietin tässä nuoruuteni kissaa joka tuli meille kolmiviikkoisena pentuna katukissana (asuttiin ulkomailla). Se ei koskaan tottunut valjaisiin. Saimme kuitenkin tehtyä pihastamme sellaisen, että kissa pystyi oleskelemaan siellä vapaana. Kissa oli tyytyväinen kun sai itse valita, milloin oli ulkona ja milloin sisällä. Ja olihan tämä ihmisillekin todella helppoa, ei tarvinnut kuin avata ovi kissalle."
Auts, okei. Tekään tuskin nuoruudessasi esimerkiksi naksutinkoulutusta osasitte vielä käyttää, viitaten niihin valjaisiin.
Jos mielikuva kissan "aktivoinnista" on tosiaan se, että ei muuta kun ovi helposti auki ja nähdään taas, jos nähdään, niin onhan se niin kokevalla ihmiselle helppoa. Voi jäädä sohvalle istumaan.
Entä miksi et koiralle avaisi ovea ja toivottaisi näkemiin?
"Kissan voi totuttaa moneen asiaan, mutta harvasta kissasta tulee kuitenkaan ihan yhtä rohkeaa kuin koirasta. Siis että sen voisi ottaa milloin tahansa mukaan vaikkapa kaupungin vilinään, kahvilaan jne. Tässä mielessä koira on tosiaan helpompi."
Montako reissuissa iloisena kulkevaa kissaa sinun lähipiirissäsi on? Niinpä, ymmärrän, että ihminen helposti tuppaa muodostamaan kokemuksettomana käsityksensä muista lajeista sen perusteella, mitä näkee lähellään. Tuollaisen mutukäsityksen perusteella ei kuitenkaan tietenkään voi esittää "faktoja" yleistyksinä. Minun kuplassani on paljon yhtä aktiivisia perheenjäseniä, koska olen osin tahattomasti ympäröinyt itseni itselleni tärkeällä asialla.
Tietysti kissatuttujani lähellä on myös nämä aikuisena loukutetut kissat, niistä varmasti suht. harva koskaan em. rohkelikoksi tulee. Osa kyllä niistäkin tulee.
|