Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaako ostaa toinen koira?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.2.25 09:10:37

Meillä on nyt 1,5-vuotias koira. Energinen, leikkisä, hyvin toisten koirien kanssa toimeentuleva tapaus.

Välillä mietinnässä toinen koira. Meneekö se toinen koira siinä missä tuo yksikin? Ja minkälaisilla ikäeroilla teillä on koirat otettu? Onko taloudessa samaa sukupuolta, vai molempia?

Re: Kannattaako ostaa toinen koira?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.2.25 09:14:56

Kyllä kaksi menee siinä missä yksikin jos koirat vain tulevat toimeen eikä kummallakaan ole isompia käytösongelmia. Itsellä vuoden ikäerolla olevat mutta "turvallisempi" valinta on odottaa että ikäeroa olisi edes se pari vuotta.

Lähettäjä: Po 
Päivämäärä:   9.2.25 09:17:07

Rahaa menee ainakin tuplat ja kynsien leikkuuta ja turkinhoitoa on tuplasti. Oon myös huomannut että kaksi koiraa on vaikeampi saada hoitoon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.2.25 09:25:55

1 vs 2 koiraa tilanteessa hyötyjä on enemmän kuin haittoja. Koirille on toisistaan seuraa, ne liikkuvat yhdessä enemmän, itsellä on molemmille käsille rapsutettavaa ja treenit saa jaettua tasaisemmin kun yhdellä koiralla ei tartte tehdä kaikkea. Kaksi lenkittää siinä missä yhdenkin ja kaksi ei vielä ole lauma kuten kolme koiraa on (esim irti metsässä).

Joo, ell ja ruokakulut tuplaantuu, samoin jos vaativa turkki niin se tuplaantuu. Ja pestävien kuratassujen määrä tuplaantuu 

Päivämäärä:   9.2.25 09:28:36

Noin nuoren kaveriksi ottaisin suurinpiirtein samanikäisen ja energiatasoisen, menee paremmin hölmöilyt yhteen eikä pinna pala.

Lähettäjä: maksa 
Päivämäärä:   9.2.25 10:05:20

Riippuu myös täysin siitä, onko aloittajalla varaa vai ei. Kulut tulee tuplana ja kannattaa huomata, että mahdolliset tarttuvat vatsataudit tulee myös sitten tuplana - mm. mahdolliset sairaalakulut.

"Energinen, leikkisä,"

Entäs oletko kyennyt opettamaan sen käyttäytymään hyvin? Millaisia arkihaasteita teillä on? Toista ei voi ottaa, jos jo 1. kanssa on toistuvasti hankalaa.

Päivämäärä:   9.2.25 10:14:19

Mulla on ollut uros ja narttu 3 vuoden ikäerolla, nyt on kaksi narttua 8 vuoden ikäerolla. Kummatkin toimii.

Kaikkea on tuplasti. Hyvässä ja pahassa, on seuraa toisilleen, mutta lenkitettäessä kaksi välillä liikaa. Nämä ovat vahtiviettisiä, eivät aggressiivisia, mutta haukkuvat kyllä. Kun toinen haukkuu, toinen haukkuu myös, ihan sama mitä, vaikka lumikolaa. Etenkin ruuhka-aikaan, kun koko naapurusto lenkillä (alkuillasta) lenkitän mieluummin yksi kerrallaan. Kokoa molemmilla sellaiset 25 kg.

Mulla on vakihoitopaikka, mutta mihinkään koiriiin tottumattomille sukulaisille en näitä kahta saisi, sen verran aktiivisia.

Kulut todellakin tuplana. Ja kyllä. Niitä eläinlääkärikuluja aina tulee. Itse sanoisin, että ei se toinen todellakaan mene siinä missä toinenkin. Mutta jos siihen sitoutuu, ja se on elämäntapa, mikäs siinä. Meillä on ollut kaksi koiraa yli 15 vuotta, usein vielä kolmas hoidossa, ja mikäs tässä. Mutta aika monta valintaa joutuu tekemään koirien ehdoilla.

Lähettäjä: 2r4 
Päivämäärä:   9.2.25 10:28:14

En kyllä kahta jaksaisi elleivät olisi minejä. 2 jättiä oli liikaa, nyt elän vain yhden kanssa ja ollaan tyytyväisempiä näin. Narttukin rennompi kun ei ole kilpailua ruosta lelusta tilasta saati huomiosta

Päivämäärä:   9.2.25 10:31:09

Laumaeläimiähän ne ovat eli siltä pohjalta vastaus on helppo.

Päivämäärä:   9.2.25 10:31:37

Sanoisin että kannattaa, koira on koiralle paras kaveri, ihminen ei pysty korvaamaan oman lajitoverin seuraa. Negaa on että "laumassa tyhmyys tiivistyy" eli esim remmirähinä tai saaliin perään karkaaminen tapahtuu helpommin. Hoitopaikka hankalampi saada. Ideaali ikäero 2-3v, jos ottaa narttu/uroskombon niin todennäköisesti sujuu suht ongelmitta, jos samaa sukupuolta niin on mahdollista että eivät tule juttuun.
Koiran näkökulmasta plussat ehdottomasti voittavat, ja olen itsekin vähän sitä mieltä että parempi olla kaksi.

Päivämäärä:   9.2.25 10:33:03

"Meneekö se toinen koira siinä missä tuo yksikin?"

Olen aina ihmetellyt tätä sanontaa, vaikka minulla yleensä on ollut kaksi koiraa kerrallaan.

Okei, tämä riippuu tosi paljon elinolosuhteista, ihmisestä ja hänen resursseistaan sekä niistä koirista. Mutta se, missä kenenkään kohdalla ei pidä paikkaansa, että kaksi menee siinä missä yksi ovat kulut. Ruokintakuluja, ell. kuluja ym. tulee tuplasti.

Työmäärä ja ajankäyttökin ovat sellaisia, mikä helposti lisääntyy. Riippuu taas toki olosuhteista. Ääriajatteluna, jos koirat ovat pääasiassa ulkohäkissä eläviä koiria, niin se saattaa jopa helpottaa omistajan työtä, että niitä on kaksi ja ne touhuavat keskenään. Meille muille kaksi koiraa tarkoittaa sitä, että niitä pitää kouluttaa myös erikseen (on totta, että parhaassa tapauksessa vanhempi osittain kouluttaa pentua, mutta huonoimmassa tapauksessa vanhempi opettaa joitakin huonoja tapoja, joita pitää yrittää koulia erikseen molemmilta pois) ja itse olen sitä koulukuntaa, jonka mielestä molemmat tarvitsevat omaa aikaa oman ihmisen kanssa myös ilman sitä toista koiraa. Kummankin on hyvä käydä välillä lenkillä kahdestaan ihmisen kanssa ja kummankin on hyvä tottua jäämään yksin myös ilman sitä toista koiraa.

Tilaa menee myös enemmän, kun petejä saa olla enemmän, autossa kaksi koiraa vie enemmän tilaa jne.

Lisäksi kaksi koiraa = tuplasti turkinhoitoa, kynsien leikkaamista, hampaiden harjaamista jne. Tässä varsinkin sitten tulee se, kuinka helposti ne sujuvat sen ensimmäisen koiran kanssa. Jos jo yhden koiran turkinhoitoon menee vaikka 2 h aikaa pesupäivinä, niin toisen samanlaisen kanssa siihen saakin sitten kulumaan sen 4-5 h yhteensä. Isovillakoira on tässä asiassa toki siis vähän eri juttu kuin whippet. Tosin whippetin kanssa sitten saa talvipakkasille tai räntäviimakeleille pukemiseen kulumaan kahden kanssa varmaan ihan kivasti aikaa. :D

Sitten vielä kannattaa pohtia sitä vaihtoehtoa, että kaikista koirista ei tule ylimpiä ystävyksiä tai huonossa tapauksessa ne eivät tule ollenkaan toimeen. Tällöin voidaan joko joutua luopumaan toisesta tai sitten hyväksymään se, että joudutaan tekemään jatkuvia järjestelyjä asioiden suhteen. Tai sitten voi olla, että koirat tulevat toimeen keskenään, mutta niistä ei erityisesti ole seuraa toisilleen. Kaikki skenaariot ovat mahdollisia.

Sitten kaksi koiraa usein tietyllä tavalla kuitenkin "ryhmäytyy" ja esimerkiksi saattavat käyttäytyä lenkillä / omassa pihassa eri tavalla ulkopuolisia kohtaan kuin yksi. On siis aika yleistä, että vaikka yksi koira ei juuri reagoisi tontin ulkopuolella kulkeviin tai kotipihassa vastaan tuleviin, kaksi koiraa saattaakin reagoida paljon herkemmin ja yllyttävät samalla toisiaan. Aina näin ei tietysti käy, mutta ei se harvinaista ole.

Meillä tapahtui suuremman ikäeron koirien kanssa sitten sillä tavalla, että vanhempi hetkellisesti taantui ja sille alkoi tulla takaisin jotakin käytöksiä, joita sillä oli ollut nuorena ja joista se oli jo vuosia sitten kasvanut yli. Liittyi varmasti stressiin, jota pennun tulo aiheutti ja tämä tosiaan tasaantui taas pennun kasvaessa. Vanhempi olikin välillä jopa hoidossa vanhemmillani, että sai rauhaa pennulta. Lisäksi se pääsi kanssani päivittäin lenkille ilman pentua (toki myös siksi, ettei pikkupentu jaksa ihan samoja lenkkejä samalla tahdilla kuin aikuinen aktiivinen koira).

"Ja minkälaisilla ikäeroilla teillä on koirat otettu?"

Ekat parin vuoden ikäerolla ja toisilla oli kuusi vuotta ikäeroa.

"Onko taloudessa samaa sukupuolta, vai molempia?"

Minulla on ollut samaan aikaan kaksi narttua sekä sitten narttu + uros -yhdistelmät.

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   9.2.25 10:40:50

Ei kannata.

Päivämäärä:   9.2.25 10:41:56

^^ Se vielä piti sanomani, että meillä jokainen koira oli enemmän sitten kuitenkin "ihmisen koira" kuin "koiran koira". Ehkä onnistuin vain tekemään ns. huonot valinnat kavereiksi, mutta kummatkaan parit eivät olleet mitenkään erityisen läheisiä toisilleen. Nartut sietivät toisiaan, mutta eivät leikkineet tai nukkuneet lähekkäin ja joskus harvoin saattoivat välit resursseista hieman kiristyä. Pystyivät kuitenkin olemaan samoissa tiloissa koko elämänsä, erottelemaan ei tarvinnut ruveta.

Narttu ja uros sentään joskus leikkivät keskenään, mutta eivät kovin usein. Nämäkään eivät nukkuneet yhdessä, mutta uros kyllä hakeutui kuitenkin usein nartun lähistölle, narttua ei niinkään kiinnostanut. Nämä ottivat silloin tällöin resursseista yhteen, ehkä kerran vuoteen, mutta se oli enemmän ääntä kuin oikeaa toimintaa ja ärähdys riitti keskeyttämään kyseisen toiminnan. Enemmän nämäkin hakivat ihmisen seuraa kuin toistensa.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   9.2.25 10:46:41

Olen huono vastaamaan kun en enää muista millaista elämä oli yhden koiran kanssa. Mutta useamman koiran kanssa täytyy varautua mm siihen että koirat joutuu lenkittämään erikseen. Mulla on harva koira mennyt siinä samassa missä toinenkin, kyllä ne aina on vaatinut enemmän.

Mutta on koirista seuraa toisilleen.

Mulla on nyt viisi koiraa, kolme urosta joista yksi kastroitu, ja kaksi narttua joista toinen sterkattu. Nartut ei hyväksy toisiaan mutta muuten lauma on hyvin sopuisa. Koirien energian ja koon takia vain kahta näistä voi viedä lenkille yhdessä, loput vaatii oman lenkkinsä, tosin tontti on aidattu kahteen lohkoon niin saavat kaikki olla vapaana pihalla. Paitsi terrieri joka karkaa tosi pienestä raosta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.2.25 11:52:00

Olen miettinyt samoja asioita.
Minulla on ollut kaksi koiraa yli 20 vuoden ajan, tämän jälkeen olin pari vuotta kokonaan ilman koiraa.
Nyt on ollut taas pari vuotta yksi koira ja mielessä käynyt josko hommaisi toisenkin.

Mutta. Siinä missä aiemmin todellakin meni kaksi koiraa kulujen osalta, nykyään se yksi koira on jo kalliimpi kuin kaksi koiraa vuosia sitten. Muutoin en epäröisi hetkeäkään hommata toista, mutta rahallisesti se on aika merkittävä muutos.

Päivämäärä:   9.2.25 12:01:14

Kaksi koiraa menee siinä missä yksi, mutta vain omakotitalossa tai muussa talossa, missä on kunnon piha. Se oikeasti helpottaa elämää, mitä enemmän koiria on.

Ja kyllä se lompakossakin tuntuu kun kaksi koiraa syö ja mahdollisesti vielä toinen erikoisruokaa. Ja kaksi kroonisesti sairasta koiraa on kallista ja muutenkin raskasta - tämäkin mahdollisuus kannattaa ottaa huomioon.

Sanoisin että lompsa ja asuinolosuhteet kuntoon, sitten kaksi menee siinä missä yksi. Kokemusta on elää 1-3 koiran kanssa kerrallaan.

Lähettäjä: voofvoof 
Päivämäärä:   9.2.25 12:09:54

Rotu? Iso, pieni, siltä väliltä? Olisiko toinen koira samaa rotua tai edes samankaltainen? Riittääkö sulla rahat kahden huoltoon, vakuutuksiin, ruokintaan, harrastuksiin sikäli kuin harrastat jotain lajia? Onko sulla tarpeeksi iso asunto johon kaksi koiraa menee ja saatko ne tarvittaessa erotettua pitemmäksi aikaa? Vaikea sanoa kannattaako, parempi kysymys kuuluu onko sulla paukkuja ja aikaa kahdelle koiralle.

Mulla on ollut useampi koirakaksikko yhtä aikaa, yleensä samaa sukupuolta. Isoja pk-rotuja. Voisi sanoa että tämä on jo elämäntapa mikä asettaa omat vaatimuksensa arjessa. Iän karttuessa toisinaan tulee mieleen miten paljon helpompaa elämä olisi jos olisi vain yksi koira tai pienempää rotua edustava koira. Tai edes vähän vähemmän aktiivinen koira :D Josko hommais eläkepäiville pari kavaljeeria XD

Päivämäärä:   9.2.25 12:15:01

Kannattaako? Ei kannata.

Jos leikkiseuraa kaipaat koirallesi, niin sitä löydät kyllä varmasti ilman että otat toisen koiran. Jos elämä nykyisen kanssa on jollakin tavalla tylsää, niin aloita sen kanssa vaikka joku harrastus. Ja jos rahaa on liikaa, niin käytä sitä nykyiseen, vie koirauimalaan, käytä hieronnassa jne.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   9.2.25 13:30:49

Koira on laumaeläin, joten jos rotu ei ole mikään koira-aggressiivinen voimarotu, niin ehdottomasti kaveri. Varmin valinta on uros ja narttu. Ja todellakin kaksi menee siinä, missä yksikin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.