Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kani ja kissa samassa kodissa?

Lähettäjä: Kanikissa 
Päivämäärä:   8.2.25 15:18:28

Minulla on 3-vuotias kääpiökani, joka viettää valtaosan ajasta vapaana asunnossa. Sillä on häkki, missä on wc-astia, heinäputki sekä mökki, mutta ovi on aina auki. Aiemmin minulla oli koira, mutta vuosi sitten se jouduttiin vanhuuden vaivojen vuoksi lopettamaan. Koira ja kani tulivat toimeen hyvin, mutta koira oli todella rauhallinen jo osittain ikänsäkin puolesta.

Olen itse todella eläinrakas, mutta minulla on alkanut olla erinäisiä selkä- ja lonkkavaivoja, joten valitettavasti olen joutunut myöntämään itselleni, etten voi koiraa enää ottaa. En pystyisi sen kanssa ulkoilemaan ja kävelemään tarpeeksi.

Olenkin miettinyt, että olisiko kissa minulle hyvä vaihtoehto. Kissaa minulla ei ole koskaan ollut, vuosia sitten exäni vanhemmilla oli kissa jonka eloa seurasin joitakin vuosia, mutta siinä se.

Haluaisin mieluiten ottaa kotia vailla olevan olevan jo aikuisen kissan esim. eläinsuojeluyhdistyksen kautta. Onko ihan tuhoon tuomittu idea, että samassa asunnossa on sekä kani että kissa? Tietysti riippuu myös yksilöistä, mutta noin yleisesti ottaen? Eläinten pitäisi pystyä elämään vapaasti asunnossa yhdessä eikä niin, että ovat esimerkiksi eri huoneissa tms.

Asun kerrostalossa ja minulla on lasitettu parveke, jonne kani pääsee kesäisin melko vapaasti kulkemaan ja myös kissa saisi oleilla siellä kesällä.

Re: Kani ja kissa samassa kodissa?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   8.2.25 15:23:41

Useampi vuosikymmen sitten meidän kissa toi pennuilleen rusakon ruoaksi, niin en itse pientä kania kissan seuraan laittaisi.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   8.2.25 15:29:42

Meillä ollut sekä sisällä että tallissa kani ja kissat samassa tilassa. Tallissa kani oli siis karsinassa, jonne myös kissat pääsivät ja menivät nukkumaan, ei häkissä. Ei ole tullut pupupaistia, sisällä ennemmin kissat juoksi kania karkuun, kun se hyökkäili niitä päin.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   8.2.25 15:32:28

Meillä on kaksi kania ja kuusi kissaa. Lisäksi muutama koira.

Kolme kissoista välillä koittaa hieman härkkiä kania josko saisi sen juoksemaan, mutta pääasiassa antavat toistensa olla. Kissat tykkää nukkua kanien häkeissä missä on heinää ja hamppua kuivikkeena. Pentuna tulleet on ne haastavammat, aikuiset on ottanut kanit paremmin. Mulla on yhtä lukuunottamatta kaikki kissat esyltä.
Mun kissat on kaikkea 2kg ja 7kg välillä ja kanit on 4kg ja 1kg.

Vähän täytyy kissan luonnetta katsoa millainen sopisi kanin kaveriksi, kovin leikkisä ja raju kissa ei välttämättä ole paras vaihtoehto.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.2.25 15:33:11

Kani "juputtaa" sitä kattia ja katti ihan kypsänä.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   8.2.25 18:21:38

Ota toinen kani.

Itse en uskaltaisi pitää kania ja meidän kissaa yhdessä vapaana edes valvotusti.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   8.2.25 18:36:11

Hyvin mennyt. Tietty alkuun ei pidä jättää niitä valvomatta mutta kun huomaa että ovat kavereita niin käy hyvin. Voi olla että kaikki kissat ei yhtä fiksuja kuin meidän kissa. Ja tosiaan sekin tuonut joskus ulos karattuaan pienen jäniksen poikasen oven taakse .

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.