Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muuttaisitteko ystävän luo jolla on lapsi?

Lähettäjä: Muutto 
Päivämäärä:   8.2.25 10:50:00

Olen paljon ystäväni kanssa tekemisissä ja lapsi ei ns haittaa mua. Mutta en jaksa esimerkiksi sitä että viikonloppuisin joudun heräämään meteliin tai iltaisin kun tulee kotiin niin on kauhea härdelli kun lapsi isompi. Lapsi on alle puolivuotias nyt. Ihan symppis tapaus.

Ystävä siis erosi miehestään ja on iso talo josta ei halua muuttaa pois. Hyvä alue ja eläimille paljon tilaa. Itsekin juuri erosin ja olisi taloudellisesti molemmille tosi hyvä tämmönen järjestely ja lisäksi minusta olisi apua koirien kanssa. Pystyisin muuttamaan esim alakerran huoneeseen missä oma sisäänkäynti tai sitten keskikerrokseen.

Muuten uskon että yhteiselo sujuu hyvin mutta kuormitunkohan kauheesti lapsesta? En ole ikinä perhe-elämästä haaveillut eikä se ole minua varten.

Re: Muuttaisitteko ystävän luo jolla on lapsi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.2.25 10:51:12

Vauvan itku kuuluu taatusti seinien läpi ja sitä varmasti riittää tuon ikäisellä. Myöhemmin helpottaa, isomman lapsen herääminen toisella puolella taloa ei häiritse läheskään yhtä paljon. Käy viikonloppu yökylässä?

Päivämäärä:   8.2.25 10:57:47

Olen käynyt! Nukun siis aina korvatulpat korvissa kun exäni kuorsasi niin tapa jäi että ilman niitä en saa edes nukahdettua. Pitää joku päivä ehkä kokeilla että kuuluuko tuolla välikerroksessa myös vai olisko alin kerros parempi :)

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   8.2.25 11:06:45

Yksi vastaus: Ei. todellakaan. kannata.

Ihan totta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   8.2.25 11:15:19

Lapsi ei ole tuossa isoin ongelma, jos ei ole koliikkivauva.

Jos kaverisi tarjoaa edullisen asunnon, hän ehkä olettaa, että olet ilmainen seuraneiti ja piika. Sovi tarkkaan, minkä verran autat koirien ja lapsen kanssa, ja mitä muuta teet. Kerro esim., että haluat olla illat x, y ja z yksin, ja aamuisinkin olet mieluiten netissä, etkä herää aikaisin. La saattaa tulla miesvieras yökylään. Et lainaa autoasi.

Ota suosiolla se alakerran huone ja maksa vaikka vähän enemmän.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   8.2.25 11:17:12

Älä. Parin viikon päästä muutosta ystäväsi haluaa apua vaippojen vaihdossa ja muutaman tunnin lapsenvahtina. Kuukauden päästä oletkin lapsenvahti koko päivän, ja siitä vielä toinen kuukausi niin huolehdit koko huushållista aina viikonloppujen yli ja heräät öisin vaihtamaan vaippoja.

Vanhemmat aina luulee itsensä olevan oikeutettuja ilmaiseen lapsenvahtiin, vaikka ystävä vihaisi lapsia. He ajattelevat että sinussa on jotakin vialla kun et tykkää lapsista, ja haluaa että pakosta tykkäät heidän lapsista. Varsinkin jos tämä sinun ystävä haluaa säästää rahaa, tulet olemaan ilmainen apukäsi.

Eli jos sinua ei haittaa olla lapsenvahti ja vaihtaa päivittäin paskaisia vaippoja, muuta ihmeessä ystäväsi luo että säästyy rahaa :)

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   8.2.25 11:18:28

Jos haluat alkaa ilmaiseksi lastenhoitajaksi ja paikkojen kunnossapidon maksajaksi. Yksityisyyttä ei sitten myöskään enää ole.

Eli ei missään tapauksessa !

Päivämäärä:   8.2.25 11:25:30

Ollaan tunnettu aika kauan ja ystävä tietää etten auta lapsen hoidossa oikeastaan yhtään. Tykkään käydä lenkillä niin samalla saisi koirat mukaan :)

Olen myös paljon poissa kotoa. Käyn virka-aikaan töissä, joka päivä tallilla ja pari kertaa viikossa joogassa.

Ei asunto mitenkään överiedullinen ole, kulut puoliksi mutta halvempi se on kuin asua Helsingissä yksin.

Lähinnä mietityttää se että kun lapsesta tulee isompi, herääkö lauantaisin seittemältä kiljumaan ja leikkimään sekä availemaan huoneeni ovea.

Olen ollut parin eri miehen kanssa avoliitossa ja uskoisin että tämä on helpompaa mutta lapsesta en tiedä. :D miesten kanssa kaikki kotityöt kasaantu minulle vaikka maksettiin 50/50 ja sillon vasta piialta tuntuikin. Nyt voin tehdä vaan omat ruokani ja pitää oman huoneen järjestyksessä sekä siivota omat jäljet.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   8.2.25 11:26:10

Ei. Itku on nyt jatkuvaa, ja kohta alkaa kiukkuikä.

Päivämäärä:   8.2.25 11:27:20

Ja siis ystävällä on myös tukiverkkoja mihin lapsen ja elukat saa hoitoon eli tuskin tulen olemaan heidän vankina. Ja olen usein ollut koiravahtina eikä minua haittaa erikseen kysyttäessä olla koirien kanssa tai ottaa koirat mukaan. Koirille on myös oma tila mihin ne voi jättää kun lähtee pois.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.2.25 11:27:37

Jos saat lukon oveen ja teillä on sopimuksessa että et auta lapsenhoidossa ehkä voisi toimia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.2.25 11:27:48

Huoneen oveen saa varmaan salvan sisäpuolelle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.2.25 11:29:07

Teette määräaikaisen sopimuksen ja muutat pois sitten kun sopimus päättyy tai jatkatte, esim 6kk kerrallaan.

Lähettäjä: Lotta 
Päivämäärä:   8.2.25 11:29:33

Lapsi alle puolivuotias ja sanotaan "symppikseksi" :D Aika ihana...

Muuttaisin, mutta minä olenkin lapsirakas ja kestän ne uhmaiätkin ilman, että kehitän vatsahaavan ja mielenterveysongelmia.

Päivämäärä:   8.2.25 11:46:54

Ajateltiin että tehdään semmonen sopimus että kk irtisanomisaika. Ehtii molemmat järjestellä asiat.

No en tiedä miten lasta nyt kuvailisin sen tarkemmin :D en pidä lapsista sen erityisemmin kuin naapurin Anterostakaan. Ei se lapsi minua haittaa jos ei mölyä 247 mutta en ole silleen wau lapsi<333

Ja en kehitä vatsahaavaa tai mielenterveysongelmaa mutta en halua asua jatkuvasti hälyisessä ympäristössä varsinkaan kun perhearki ei ole oma unelma.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.2.25 11:48:38

Ei se kyllä helpota vaan vasta alkaa kun vauva muuttuu taaperoksi :D

Sitten alkaa se juokseminen, kiljuminen, kiukkuhuuto ja riemunkiljunta. Heräävät toki edelleen kuudelta.

Voit muuttaa jos ymmärrät olevasi lapsen kodissa eli lapsi kuuluu sinne ja sinä olet se ylimääräinen.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   8.2.25 11:53:00

Ei kai se eri kerroksessa haittaa sen enempää kuin että kerrostalossa yläkerran naapurilla olisi lapsi.

Päivämäärä:   8.2.25 11:54:31

Joo en ole häätämässä lasta kodistaan :D

Lähinnä siksi mietin kumpi huone. Se välikerros on paljon valoisampi ja kivempi muuten mutta siinä on lapsivaara. Pohjakerrokseen pääsee eteisen omasta pikkuovesta ja siihen portaisiin saa vielä lapsiportin, mutta siellä on tosiaan vähän pimeetä.

Ja siis kokemukseni lapsista on juurikin sitä että herätään kuudelta ja mölistääm. Ainakin veljen lapset on tämmösiä.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.2.25 11:58:30

En muuttaisi lapsen takia, enkä senkään että tuo järjestely on takuuvarma keino saada välit rikki kaverin kanssa. Ongelmia tulee lähes varmasti, kun toinen alkaa olettaa että samoissa neliöissä asuva ihminen auttelew siinä ja siinä.

Päivämäärä:   8.2.25 12:04:57

Sellasiahan ne ja sitä enemmän lähtee ääntä ja menoa, mitä enemmän saavat oikeasti touhuta eikä istuta nenä ruudussa kiinni.

"Ja siis kokemukseni lapsista on juurikin sitä että herätään kuudelta ja mölistääm. Ainakin veljen lapset on tämmösiä."

Lähettäjä: (y) 
Päivämäärä:   8.2.25 12:08:38

Kyllä se lapsi haittaa erilailla kun kerrostalossa. kaikki tavarat levällään niin keittiössä kun kylppärissä jne. Vanhemmiten huomaat että lapsi tonkii tavaroitasi jos et saa ovea lukkoon ja pidä sitä aina lukossa. Jos et alusta alkaen lukitse huonetta mutta myöhemmin alkaa kaverisi epäillä että et luota häneen jne. Kaksi naista samassa asunnossa...

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   8.2.25 12:27:43

Lapsen voi opettaa esim siihen että sinun huoneeseesi ei tulla koskaan. Toki opettamisessa on vaivaa ja vaatii toistamista ja sitä että itse jaksaa pysyä säännöissä vaikka lapsi välillä kiukkuaisikin.

Ei tuosta kukaan tiedä etukäteen. Lapset on temperamentiltaan tosi erilaisia, toiset on aikuisessa kiinni koko ajan, toiset osaa olla enemmän itsekseen. Osa tykkää leikkiä vaikka sillä puupalikkapinolla, toiset on koko ajan menossa. Ihan mahdoton tietää tässä vaiheessa.

Kyllä mä nyt sitä ainakin kokeilisin ellei sulla ole just nyt joku tosi hyvä kämppä josta ei kannata luopua. Pääsevän tuosta järjestelystä myös eroon.

Itse olen asunut anopin ja apen kanssa samassa talossa. Viereisessä huoneessa oli miehen sisko lapsensa kanssa (oli muistaakseni 1-3v silloin kun tuolla asuttiin). Miehen veli oli myös yhdessä huoneessa. Olohuone (niitä oli kaksi), keittiö ja kylppärit jaettiin. Ei mitään ongelmia kellään.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.2.25 12:30:53

En muuttaisi, yllä jo mainittu miksi ei.

Päivämäärä:   8.2.25 12:31:45

Olen itse melko sosiaalinen tuttujen ihmisten kanssa ja esim avoliitto tai tämmönen kämppistely varmasti sopisi että voisin viettää aikaa samalla ihmisten kanssa. Muuten arjessa tulee harvemmin oltua muiden kanssa kun on menoja ja tulisi varmaan yksinäistä.

Ei ole tällä hetkellä hyvää kämppää, asun mun ja exän yhteisessä asunnossa joka on irtisanottu kun on turhan kallis yhdelle.

Päivämäärä:   8.2.25 12:39:30

Ei kai se iso homma ole kun kokeilla, ilmeisesti olet muutenkin eron myötä muuttoa miettinyt?

Mutta käykää nyt vielä läpi tarkemmin sinun maksamaasi summaa. Tuo on käytännössä yhden huoneen alivuokraus vauvataloudesta. Kyllä sen aika edullinen pitäisi olla. Ja sitten ajattelit, että et siivoa kuin jälkesi ja oman huoneesi. Et sitten ilmeisesti käytä vessaa tai olohuonetta koskaan? Tai kulje muissa tiloissa? Keittiöstä omat jäljet joo, mutta on sitä siivousta muutakin. Eli varmaaan vähän tasaisempi työnjako siinä, että sinäkin edes joskus autat muidenkin tilojen siivouksessa. Muuten on riidat taattu ja heti aiheesta.

Mutta siis itse voisin muuttaa vastaavassa tilanteessa, mutta vain parhaan ystäväni kanssa, en muiden. Se on kokeilemalla todettu, että toimii.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.