Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työtunnit vs työteho

Lähettäjä: Pohtii 
Päivämäärä:   8.2.25 07:38:39

Samoissa hommissa toinen kuluttaa 8h ja kaveri tekee 6,5h. Molemmilla hommat tulee tehtyä ja työn jälki on hyvää. Tämä kauemmin töitä tekevä kuitenkin tuo itseään jatkuvasti esille että on parempi, ahkerampi ja ties mitä.. Palkkaakin pitäisi saada enemmän tai ainakin lomapäiviä. Huokaus...
Miten muilla, samanlaisia kokemuksia? Opitteko helpolla ingnooraamaan tuollaisen joutavan itsensä esiin nostamisen?

Re: Työtunnit vs työteho

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.2.25 07:42:16

Tuki sen turpa sanomalla, että teet samat hommat lyhyemmässä ajassa eli se puuhastelee jotain ihan turhaa. Pätevämmän ei tarvitse turata.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   8.2.25 08:06:37

Noinhan se menee. Mutta monilla aloilla työtehoa on sen verran vaikea mitata, että on todella vaikeaa saada samaa palkkaa samasta työmäärästä. Tehokkaitten pitää sitten vaan haaskata osa päivää lukemalla uutisia ja selailemalla nettihuutokauppoja tmv. ollakseen samat 8h koneen äärellä.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   8.2.25 08:17:04

Ihmisillä on eri vahvuuksia. Olen itse melko nopea ja opin nopeasti uudet ohjelmat. Näen suuret kokonaisuudet ja koska olen laiska, yritän koko ajan keksiä uusia tapoja saada työt valmiiksi mahdollisimman vähällä vaivalla. Toisaalta olen tosi huono nyhräämään yksityiskohtien kanssa ja joudun todella tsemppaamaan, että huomaisin vaikka oikolukiessa jonkin virheen. Kyllästyn helposti, joten pitkäaikaiset projektit on kauhistus, kun esim. kk ahertamisen jälkeen tuntuu, että maaliviiva ei ole tullut kuin millin lähemmäksi.

Onneksi esimies on huomannut alaistensa vahvuudet ja heikkoudet. Harvoin laittaa mua ja pahinta pilkunviilaajaa saman asian kimppuun, koska me ei vaan työskentelytavoiltamme sovita yhteen. Toisaalta, jos haluaa, että tulee nopeasti tulosta ja hyvin pienellä varoitusajalla, työ tulee minun pöydälle. Tärkeintä olisi jokaisen työyhteisössä tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet, mutta myös arvostaa työkaverin vahvuuksia. Heikkoudet on aina helppo nähdä. Mulla kesti vuosia, että pääsin yhden työkaverin kanssa samalle sivulle. Nyt jo sujuu ok, kunhan ei koko ajan olla samojen projektien kimpussa.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   8.2.25 08:18:57

Onneksi ei ole työajanseurantaa, niin voin häipyä kun on tehty riittävästi.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   8.2.25 08:26:25

Viestini lähti ennen aikojaan. Pointtini oli, että se toinen, jolla kestää kauemmin, voi aidosti kokea, että tekee tosi paljon, koska saattaa tehdä ns. ylilaatua. Varmistaa esim. jonkin asian monta kertaa, vaikka sille ei välttämättä ole mitään tarvetta. Mutta hän ei voi itselleen ja omalle työskentelytavalleen mitään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.2.25 08:38:46

Juu, on kokemusta, siitä toisesta puolesta nimittäin. Meillä nämä tehokkaat ja nopeat tekevät työnsä todellisuudessa niin huonosti, että meitä muita oikein hävettää. Se näkyy myöskin sitten siinä, että kun edellispäivänä on tehty nopeasti ja hutiloiden, niin meillä tunnollisemmilla on sitten tuplatyö edessä seuraavana päivänä. Ja itsehän he varmaan ovat täysin samaa mieltä kuin aloittaja.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   8.2.25 08:40:29

Kaupan alalla on laskettu, ja työaika käytetään minuutilleen firman hyväksi. Jos homma hoituu joltakulta 6,5 tunnissa, se pitää hoitua muiltakin tai lähtö tulee.

Lähettäjä: Toinen uupunut 
Päivämäärä:   8.2.25 08:52:29

Samoja kokemuksia. Olen työntekijänä hyvin samantapainen kuin Bink, paitsi että jaksoin kiinnittää huomiota yksityiskohtiinkin. Normaalina työpäivänä selviydyin siis työtehtävistä puolessa ajassa, joten loppuaika piti käyttää joutavaan netissä surffailuun tai johonkin omiin projekteihin. Kumpaakaan tietenkään ei olisi työnantajan mielestä saanut tehdä... Samaan aikaan työpaikalla oli työkulttuuri missä ylitöitten tekeminen oli omituisen arvostettua ja ihailtavaa. Ylitöihin jäävät ihmiset osasivat korostaa kuinka _minä_ taas joudun jäämään, voi voi kun on niin paljon tekemistä minulla... Samaten työkulttuurissa oli ettei kahvitaukoja vaan ehdi pitää ja lounastauollakin pitää syödä mahdollisimman nopeasti. Näihin asioihin suhtauduttiin siis ihan normaaleina asioina, tietenkään en ehdi kahville kun minulla on tässä niin paljon tärkeitä työtehtäviä kun olen tärkeä työntekijä. Suuri osa tästä johtui siitä että työtavat olivat pääasiassa työläitä ja monimutkaisia ja työnantajakin oli hyvin nihkeä millekään parannuksille kun "aina on tehty näin". Esimerkiksi järjestelmässä olisi ollut siellä ihan varta vasten kehitettyjä tehokkaampia ominaisuuksia mutta niitä ei vaan käytetty. En tiedä johtuuko tämä venäjänvallanalaisesta kulttuuriperinnöstämme mutta tällainen epätehokkuus ja sillä oman kilven kiillottaminen on ihan yleistä. Itse olen tällaisessa työkulttuurissa palanut loppuun.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   8.2.25 09:52:56

"Meillä nämä tehokkaat ja nopeat tekevät työnsä todellisuudessa niin huonosti, että meitä muita oikein hävettää. Se näkyy myöskin sitten siinä, että kun edellispäivänä on tehty nopeasti ja hutiloiden, niin meillä tunnollisemmilla on sitten tuplatyö edessä seuraavana päivänä. Ja itsehän he varmaan ovat täysin samaa mieltä kuin aloittaja."

-Tämäkin on täysin totta. Ongelma on siinä, mitä asiakas vaatii. Jos 2 päivän työn hyvin tehden vaativalle tehtävälle on 2h käytettävissä, niin sitten työ on vaan suoritettava miten kuten 2h aikaikkunassa pystyy, jotta saadaan rahaa taloon. Usein tuo liian kiireellä tehty työ sitten kostautuu jossain kohtaa prosessia vaatien ylimääräistä työtä, mutta puolitoista päivää myöhässä alkujaan toimittamalla olisi menetetty koko asiakkuus. Ongelma ainakin meidän alalla on joustamattomat ohjelmistot. Joka hankkeelle pitäisi nyhertää valtava määrä taustatyötä ennen kuin mitään saa ohjelmistosta ulos. Oikein tekeminen alusta asti ei siten käytännössä ole useinkaan vaihtoehto hankeen alkuvaiheessa, vaan alussa aikataulusyistä ohitetut prosessit joutuu jälkikäteen korjaamaan "ylimääräisenä" työnä.

On kuitenkin iso ero siinä, tekeekö joku ylitöitä siksi, että on talon ainoa, joka osaa jonkin asian ja työkuormaa on siksi liikaa, vai siinä paljon tyypillisemmässä tilanteessa, että on niin epävarma omasta osaamisestaan, että menee ylitöiksi, kun jahkailee ja tarkastelee asiaa maailman tappiin pelätessään virhettä.

Lähettäjä: Se tehokas 
Päivämäärä:   8.2.25 10:02:36

"
Juu, on kokemusta, siitä toisesta puolesta nimittäin. Meillä nämä tehokkaat ja nopeat tekevät työnsä todellisuudessa niin huonosti, että meitä muita oikein hävettää. Se näkyy myöskin sitten siinä, että kun edellispäivänä on tehty nopeasti ja hutiloiden, niin meillä tunnollisemmilla on sitten tuplatyö edessä seuraavana päivänä. Ja itsehän he varmaan ovat täysin samaa mieltä kuin aloittaja."

Ja sitten on niitä, jotka tekevät sekä nopeasti että tarkasti ja saavat hommat kerralla oikein mikä parantaa tehoa entisestään. Mä oon itse sellainen ja sekös muutamaa kollegaa ärsyttää. Mun "salaisuus" on siinä, että tarkistan kaiken ennen kuin laitan sen eteenpäin. Vaikka tarkistukseen menee hetki ylimääräistä aikaa, se maksaa itsensä takaisin siinä, että yhden virheen korjaamiseen menee useampi tunti helposti. Meillä on useampia niitä, joilla on koko ajan kiire ja jätetään tarkistamatta ja päästetään turhiakin virheitä läpi. Sitten onkin taas kiire, kun korjaamiseen menee kymmenkertainen aika.

Meillä on tiettyjä mittareita, joilla tekemisiä pystytään mittaamaan ja mä teen 80% työajassa saman tai melkein saman kuin tehokkaimmat 100% työajassa, reilusti enemmän kuin tavoitteet olisi. Verrattuna keskikastiin ja huonoimpiin tehoihin teen tuplat, vaikka työaika on lyhyempi. Sen mitä teen, teen lähes 100% virheettömästi ja en muista tilannetta, jossa joku muu olisi korjannut mun tekemisiä. Sen sijaan itse olen kyllä usein korjannut muiden tekemisiä.

Onneksi myös työnantaja on todennut tilanteen ja se on palkassa huomioitu.

Lähettäjä: +++++ 
Päivämäärä:   8.2.25 10:12:13

Lomittajissa ainakin huomaa että nopeasti tekevät tekevät herkemmin huonompaa jälkeä ja tarpeellisia asioita jää huomaamatta.

Lähettäjä: Kiulu 
Päivämäärä:   8.2.25 10:30:47

Mä olisin lomittamisessa tai muussa fyysisessä hommassa se hidas. Mutta koneella tehtävässä tietotyössä olen se nopea ja tehokas. Kuten nimimerkki "Se tehokas" yllä, äärimmäisen harvoin kukaan korjailee mun tekemisiä (ei edes osaisi, olen firmassa ainoa joka handlaa tietyt hommat) mutta minä kyllä korjailen muitten tekemisiä monta kertaa viikossa. Onneksi olen tunti- enkä kuukausipalkalla, teen tehokkaasti sen minkä teen ja lähden sitten tallille :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.