Lähettäjä: Sara
Päivämäärä: 7.2.25 12:05:13
En tiedä olenko ainoa josta tuntuu, että etenkin viimeisen vuoden aikana kaverit ovat hiipuneet jonnekin. Ymmärrettävästi sosiaalinen elämä ei ole samanlaista enää, kuin parikymppisenä opiskelijana, mutta 30 v. täytettyäni meno on muuttunut entistä yksinäisemmäksi.
Kuluvana talvena olen saanut kutsun vain pari kertaa jonnekin illanviettoon, kun vielä vuosi sitten niitä tuli vähintään kerran kuussa. Sellaisetkin ystävät, ketä näin lyhyellä varoitusajalla ja pienellä kynnyksellä, ovat lakanneet pitämästä yhteyttä tai kysymästä enää minnekään. Ilmiö koskee niin kahden kesken näkemiäni kavereita kuin muutamien kaverien porukoitakin. Ainoat, joita edelleen näen, ovat harrastuskaverit, yksi lukiokaveri ja yksi kaveripariskunta, joka välillä järjestää jotain.
En voi tietysti olla syyttämättä itseänikin asiasta, kun aiemmin ei ole itse tarvinnut olla se niin aktiivisesti tapaamisia järjestävä tyyppi. Mutta entistä vaikeammalta tuntuu nyt aloittaa, kun kaikki vaikuttavat jo valmiiksi liuenneen jonnekin. Pelottaa, että jään yksin kotiin puolison ja koiran kanssa, vaikka ystävät ovat aina olleet merkityksellisiä itselleni. En koe, että kenenkään kanssa olisi tapahtunut mitään ihmeellistä, mikä selittäisi välien viilenemisen. Itselläni on ollut rankat pari vuotta, mutta en ole niillä asioilla mitenkään erityisesti kuormittanut ketään, pikemminkin pitänyt liikaa kaiken omana tietonani. Tällaisessa elämäntilanteessa kuitenkin erityisesti tarvitsisi ystäviä.
Lähinnä olen ihmeissäni ja olisi kiva kuulla, ovatko muut havainneet samanlaista tänä vuonna tai ylipäätään tässä iässä? Onko siihen vain totuttava, että yksin on asiat tehtävä ja ketään keneen tukeutua ei enää aikuisena puolison ja äidin lisäksi ole?
|