Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitääkö naisen osata kävellä korkkareissa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.2.25 09:51:12

Tuli tällainen asia mieleen nyt vanhojen tanssien aikaan. Monella nuorella naisella on valkoiset tennarit juhlamekon kanssa. Saahan jokainen pukeutua vaikka mustaan säkkiin mutta eikö sen vertaa voi kunnioittaa perinteitä ja laittaa asuun sopivat jalkineet? Ei niiden korkkarien tarvii mallia transsu olla mutta onhan se yybernoloa laittaa valkoiset tennarit. Vai onko kaikilla jotakin fyysisiä rajoitteita ettei voi pukea muuta kuin tennarit? Taitaa se rajoite olla korvien välissä kun ei viitsitä edes yrittää.

Tuossa vähän provosoiva aloitus.

Mitä mieltä olet, 'tarviiko' naisen osata kävellä korkokengissä?

Re: Pitääkö naisen osata kävellä korkkareissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.2.25 09:54:06

Ei. Naisen ei "tarvitse" käyttää sellaisia kenkiä, mitä ei halua käyttää.

Päivämäärä:   7.2.25 09:54:31

Ei 'tarvii'. Tennarit eivät kuulu ihan joka paikkaan, mutta juhlakenkiä on muitakin kuin korollisia.

Lähettäjä: riisikakku 
Päivämäärä:   7.2.25 09:59:34

Mielestäni ei tarvitse, korkokengät ei ole mikään naisen perusasetus.
Mutta itse toki sanon tämän näin liikuntarajoitteisen näkökulmasta (toisessa jalassani on proteesi, ollut lapsesta asti), joten minulta ei ole varmasti koskaan odotettukaan korkokenkien jalkaan laittamista samalla tavalla kuin muilta tytöiltä. Olen siis saanut kulkea vaikka valkoisissa tennareissani ilman yhtä pahaa silmää ja sillä tavalla päässyt helpolla asiassa ilman vänkäämistä kenekään kanssa :D
Mutta silti en ymmärrä miksi ne muka olisi joku pakollinen asia. Olen siis itsekin ihan naisellisesta pukeutumisesta nauttiva nainen, mutta korkokenkä ei silti minusta määritä naisellisuutta. Minä en näe siinä mitään noloa, jos jalassa on jotain muuta omaan makuun paremmin sopivaa jalkinetta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.2.25 09:59:49

Pitäkää osata pukeutua etiketin mukaan, koskien kaikkia sukupuolia. Iltapuvun kanssa tennarit eivät ole sopivat, mutta juhlakenkiä on muitakin, kuin korkkarit.

Itse osana korkeilla kun koroilla kävellä, mutta iso osa ei.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   7.2.25 10:01:03

Ei tarvitse. En ole koskaan kävellyt korkokengillä ja elossa edelleen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.2.25 10:01:14

Olishan se toki suotavaa osata. Aika moni kävelee korkkareissa kuin pingviini kynttilä persuuksissa, ei ole kovin kaunista katseltavaa. Tiettyihin juhla-asuihin kuuluu korolliset kengät.

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   7.2.25 10:05:29

No ei tarvitse, nykyaikana jokainen nainen saa ihan itse päättää millaiset kengät jalkaansa laittaa ja millaisista kengistä tykkää ja mitkä itse kokee omaan tyyliinsä ja asuunsa sopivaksi. Jos ei tykkää korkokengistä, niin sitten ei niitä tarvitse jalkaansa laittaa.

Lähettäjä: Simple 
Päivämäärä:   7.2.25 10:05:39

Ei tarvitse. Ja 17-vuotiaiden keskinäiseen juhlaan tennarit on ihan ok. Mutta minkään ikäisen ei tarvitse käyttää korkkareira jos ei halua.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   7.2.25 10:14:56

No ei tarvitse. Tietysti jos haluaa ja tykkää korkokenkiä käyttää, niin sittenhän se kävely on ihan hyvä opetella. Tosin silloinkin se oppi tulee vain kävelemällä, joten turha täällä on seuraavaksi haukkua niitä (nuoria) naisia, jotka kävelevät korkokengillä kuin pingviinit. Ja tiedä sitten kuinka kaunista katsottavaa se nuorien tanssiminen olisi, kun jokainen tanssiaskel olisi epävarmaa horjumista.

Korkokengät eivät sitäpaitsi ole jaloille ollenkaan terveelliset, niin on täysin typerää nykypäivänä puskea jotain agendaa siitä, että ne olisivat naisille jotenkin pakolliset juhlakengät.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   7.2.25 10:18:09

En tiedä viitataanko tässä näinä aikoina oleviin vanhojen tansseihin, mutta meillä oli omien vanhojen tanssien yhteydessä kerrottu pukeutumisesta etiketin mukaan. Tanssikengät piti tuoda jo harjoituksiin alusta asti eikä kukaan yrittänytkään tulla tennareilla. Korkkarit ei olleet pakolliset, osalla sellaiset oli, mutta kenelläkään ei ollut mitään kovin korkeita korkoja.

Päivämäärä:   7.2.25 10:20:29

Eiväthän kovin monet miehetkään sellaisia enää käytä.

Lähettäjä: Mrs Smith 
Päivämäärä:   7.2.25 10:33:56

Vastaus otsikkoon: ei tarvitse, mutta etikettiin olisi hyvä tutustua. Eli kengät tilaisuuden mukaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.2.25 10:37:17

Tennarimuoti tuli joku vuosi sitten hameenkin kanssa mutta ei ne kuitenkaan vanhojen tansseihin kuulu ja niillä huono tanssia.

Päivämäärä:   7.2.25 10:39:58

Jos käyttää korkokenkiä, niin pitää osata.

Mutta ei ole pakko käyttää, jos ei halua.

Päivämäärä:   7.2.25 10:40:52

Millaiset kengät pojilla sitten oli?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   7.2.25 10:45:15

Jos niitä käyttää niin hyvähän se olisi, mutta ei niitä onneksi ole pakko käyttää.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.2.25 10:45:15

Etiketistä. Nämä on nyt kuitenkin "vaan" wanhojen tanssit. Päivällä- ja iltapäivällä vanhemmille tanssitut tanssit. Muoti ja tavat myös muuttuvat. Kasarin alussa tanssittiin oikeasti vanhoissa, mummon vinteiltä löytyneissä vaatteissa. Tavat ja muoti muuttuvat, pääasia on oppilaille ihana ja erilainen päivä arkeen, kun heistä tulee lukion vanhimmat. Mitä väliä jollain tennareilla on.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   7.2.25 10:49:02

Ei.

Päivämäärä:   7.2.25 10:50:46

Ei tietenkään tarvitse.

Päivämäärä:   7.2.25 10:54:20

"Vai onko kaikilla jotakin fyysisiä rajoitteita ettei voi pukea muuta kuin tennarit?"

Tämä onkin aina mielenkiintoinen heitto, miksi fyysinen rajoite on hyväksyttävä syy mutta tavikset voi tuomita?

Itse en jalkavamman vuoksi voi käyttää korkkareita ja muillakin juhlakengillä klihnuttelu on kovin hankalaa. Mutta minun vammani ei näy ulospäin. Saako minun kenkiäni paheksua vapaasti siihen saakka kunnes selviää (jos selviää) ettei vaihtoehtoja ole, vai oletetaanko automaattisesti että tuolla varmaan on joku fyysinen vamma ettei pysty.
Vai saisiko nykypäivänä jo ihminen käyttää sellaisia kenkiä kuin itse haluaa?

Päivämäärä:   7.2.25 11:02:31

Ei. On muitakin juhlakenkiä, jotka sopii etikettiin, jos sellainen vaaditaan. Vanhojen tansseissa tuskin.

Itse inhoan korkokenkiä, en halua olla yhtään pidempi kuin nyt olen. Tykkään kengistä joissa on paksu pohja ja syvä pitokuviointi, mielellään myös tukeva nilkkaosa. Kaikista raivostuttavin on sellainen kapeneva tai piikkikorko, tulee tosi hutera olo.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   7.2.25 11:03:07

Ei tarvitse, mutta täytyy myöntää, että näin kolmekymppisenä, kun muistelen omia ekoja baarivuosia, kun oikein kilpailimme, kenellä on isoimmat korot yökerhossa, itselläkin on vielä iso varasto sellaisia 20-25cm piikkikorkoja, mitä blingimpi, sen parempi. Nykypäivänä, kun mennään kerta vuoteen yökerhoon ja nuoriso kulkee niissä tennareissa niin olen kyllä ihmetellyt, miksi ja millon tuo muoti muuttui.

Muuten vaatetus on saman tyyppistä kuin meillä nuorempana, mutta korkkarit vaihtuneet tennareihin tai lenkkareihin.

Päivämäärä:   7.2.25 11:20:57

” miksi ja millon tuo muoti muuttui.”

Onneksi muuttui.

Mä olen 25v, eikä korkkareita enää näkynyt yökerhoissa kun 18-vuotiaana baareissa kävi.

Jos pitäisi joku vuosiluku veikata, milloin muutos tapahtui, sanoisin 2016.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.2.25 11:23:23

Korkokengät ovat myrkkyä jalalle. Ketään ei pidä velvoittaa sellaisten käyttöön. Siinä taas yksi tapa alistaa naisia pistämällä meidät kärsimään huonoista kengistä jotka aiheuttaa kipua ja pilaa jalat.

Itse käytin nuorempana korkokenkiä paljon ja palkkioksi siitä sain vaivaisenluut jotka vaativat leikkaushoitoa. En enää ikinä tule laittamaan korkkareita jalkaani!

Päivämäärä:   7.2.25 11:27:07

Ja siis hyvä että muoti on muuttunut niin toivottavasti nykyajan nuoret naiset eivät joudu jalkaleikkauksiin vanhemmalla iällä koska ovat käyttäneet korkkareita nuorina.

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   7.2.25 11:29:54

"Pitäkää osata pukeutua etiketin mukaan, koskien kaikkia sukupuolia. Iltapuvun kanssa tennarit eivät ole sopivat, mutta juhlakenkiä on muitakin, kuin korkkarit."

Tämä juuri.

Päivämäärä:   7.2.25 11:30:46

Jokainen käyttäkööt juuri niitä kenkiä jotka kokee sopiviksi ja joissa pystyy liikkumaan. Maailma muuttuu, samoin pukeutuminen.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   7.2.25 11:32:39

Ne kärjestä kapeat tennaritkin on kyllä myrkkyä jalalle, ei ehkä yhtä pahasti kuin siihen korot päälle, mutta yhtälailla epäsopivat

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   7.2.25 11:41:04

Korkkareita on hyvin erilaisia. Esimerkiksi 3-5 cm:n koroilla kävelee helposti, mutta korkeammilla ei ainakaan multa onnistu, eikä mielestäni tarvitse onnistuakaan. En k tennareita laittaisi juhliin, ennemmin vaikka ballerinat tms.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.2.25 11:45:53

Ei. Korkokengät vaurioittavat jalkoja. Kapea kärkk vaivasenluun, akillesjänne kutistuu jos pitkään ja usein käyttää korkkareita, siis yli 5cm..

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.2.25 11:53:06

Kohta 50 v olen selvinnyt ilman tuota taitoa. Juhlakenkiä on kyllä ollut, mutta niissä korko max 5 cm.

Päivämäärä:   7.2.25 11:57:13

Kengät ei näy ison mekon alta. Tuttu oli jopa häissään tennarit jalassa, kukaan ei huomannut pitkän mekon alta eikä näyttänyt mitenkään hassulta.

Mutta ei tartte jos ei halua. Parempi jopa jättää käyttämättä jos ei halua edes opetella, helposti nilkat taittuu tai kenkä jää kii johonkin jos ei tiedä mitä tekee.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.2.25 12:21:57

Ei tarvitse.

Ovat epäterveelliset jalalle ja tekevät oikeaa vahinkoa. Tanssiessakin kivempi kun ei väsy heti.

Korkokengät naisilla on ajalta jolloin haluttiin naisen sipsuttavan ettei se pääse pakoon.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.2.25 12:36:08

Tennareissa lähti tytär tanssimaan. Ei huolinut juhlakenkiä. Kuulema ihan tavallista tanssia vanhat tennareissa.

Päivämäärä:   7.2.25 12:39:36

"Nykypäivänä, kun mennään kerta vuoteen yökerhoon ja nuoriso kulkee niissä tennareissa niin olen kyllä ihmetellyt, miksi ja millon tuo muoti muuttui."

Minä taas en yhtään ihmettele miksi muoti muuttui. Ihan tappovehkeitähän ne korkeat korkkarit oli.

Päivämäärä:   7.2.25 12:53:53

Jo vuosia on vanhat tanssineet tennareissa. Pojillekin annetaan ohjeeksi vain, että kenkien tulee olla mustat.

Pitkän mekon alta ei tennarit paljoa näy, ja kyllä mä ymmärrän hyvin, ettei korkkareilla halua tanssia. Eilen oli oman lapsen vanhat ja tänään tanssivat vielä kaksi esitystä. Onhan tennarit nyt miljoona kertaa mukavammat, ja ne kengät sieltä ei tosiaan paljoa vilku.

Eli olen samaa mieltä, kun moni muukin, ei tarvitse, jos ei tahdo. Itse nuorempana joskus matalia korkkareita käytin, mutta en ikinä niistä tykännyt, vaan jalat oli aina muussia, jos pitempään piti kengät jalassa olla.
Nyt, kun on polvet huonossa kunnossa, ei tulisi pieneen mieleenkään laittaa korkkareita jalkaan, oli mitkä juhlat sitten hyvänsä.

Päivämäärä:   7.2.25 13:43:37

Jo minun aikanani, yli 15 vuotta sitten, osa tanssi tennareissa. Miksikäs ei, kun eivät ne pääsääntöisesti mekon alta näy. Ymmärrän hyvin, vaikka itselläni oli korottomat juhlakengät. Me nimittäin esiinnyimme illalla vanhemmille ja kiersimme koko seuraavan päivän kotikunnan ylä- ja ala-asteilla tanssimassa. Tuli sen verran monta tanssiaskelta 1,5 vuorokaudessa, että tennarit olivat varmasti mukavin vaihtoehto jalalle - varsinkin kokemattomille tanssijoille.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.2.25 14:04:12

Ei tarvitse olla korkkarit, mutta siistit juhlakengät kyllä. Tennarit eivät sellaiset ole.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   7.2.25 14:10:20

Ei tietenkään, aivan ääliömäinen kysymys.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.