Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työsuhde-edut, tyhmähkö kysymys

Lähettäjä: Njähhh 
Päivämäärä:   5.2.25 16:33:17

Vääntäkää mulle nyt rautalangasta noi Edenredit ja Smartumit. Jos minulla vaikka on 200 euron saldo kultttuuriedussa ja ostan lipun teatteriin niin kuka sen oikeasti maksaa? Vähennetäänkö se palkastani, vai maksaako työnantaja sen? Yksi kaveri kehui kuinka ostaa edullaan leffalippuja ja vaikka mitä ja toinen sanoi että oikeasti ne joutuu maksamaan itse ja ainoa voitto asiassa on verovapaus. Onko nuo edut oikeasti siis satoja vai vain muutamia euroja?

Re: Työsuhde-edut, tyhmähkö kysymys

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   5.2.25 16:38:27

Mä ainakin kuvitellut että on "ilmaista rahaa", tiedä sitten oonko oikeassa. :D meillä e-passi korvaa tyky-päivät kun on niin suuri alue/paljon työntekijöitä että hankala olisi järjestää mitään tyky-päiviä koko porukalle.

Lähettäjä: Säsä 
Päivämäärä:   5.2.25 16:42:33

Työnantaja maksaa virike-edut. Jos et käytä niin etu "häviää". Et joudu maksaa siitä mutta et pysty hyödyntämäänkään kuin rajattuihin palveluihin.

Työsuhdepyörä on eri juttu, siinä tulee tosiaan vain veroetu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.2.25 16:45:33

Meillä on 300e epassilla ja sillä voi maksaa esim terveysvakuutuksen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.2.25 16:48:17

Se on ihan miten se on kullakin työpaikalla sovittu. Osa työnantajista antaa ns. vastikkeetonta virike-etua ja osa on määrännyt omavastuun. Omalla työpaikalla edenred latauksesta joutuu itse maksamaan 50% ja työnantaja maksaa toisen puolen. Eli voin ostaa Edenredillä asioita ns. puoleen hintaan. Jos mitään omavastuuta ei ole, niin työnantaja maksaa 100%. Virike-edut taitaa olla verovapaita johonkin summaan asti eli mitään veroja niistä ei makseta.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   5.2.25 16:56:57

Yleisempää oman kokemuksen mukaan on, että kyse on täysin ilmaisesta. Joissain paikoissa työntekijä maksaa osan, jos sen ottaa käyttöön.

Lähettäjä: kissa 
Päivämäärä:   5.2.25 17:04:15

Meillä on E-passilla 500 e / vuosi. Ja sen saa käyttää siis ihan itse kokonaan, jokaista euroa myöten. Ei tarvi itse maksaa _mitään_.

Esim. uimahallissa tänään maksoin lipun sillä. Elokuvissa voin ostaa lipun itselleni (mutta en kaverille). Hierojalla maksan e-passilla koko hieronnan, itse en maksa siis mitään omasta pussistani.

Tuttusi on varmaan tarkoittanut, että jos tuon summan saisi vaikka palkankorotuksena, niin silloin siitä jäisi vähemmän käteen, kun siitä menisi vielä verot ennen kuin summa päätyisi sinulle. Virike-etuna se on työntekijällekin parempi ja hyödyllisempi kuin palkanlisänä.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   5.2.25 17:08:44

Meillä on omavastuu Smartumilla 25%. Eli jos ostan 100€ lipun johonkin festareille, maksan 25€ itse ja työnantaja maksaa 75€.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.2.25 17:12:59

Joillakin on käytössä ns. lounassetelit joilla ta maksaa osan ja loput pidätetään palkasta.

Lähettäjä: Kummitus 
Päivämäärä:   5.2.25 17:35:03

Nykyisellä työnantajallani ePassissa on 400€ ja saa käyttää vapaasti työmatka, hyvinvointi tai kulttuurietuihin ja itse ei tarvitse laittaa omaa rahaa. Lounasedusta jota tulee lisäksi joka kk työpäivien verran menee palkasta suoraan se oma osuus, mutta lounasta ostettaessa maksan sen sillä ePassin edulla kokonaan.
Edellisellä työnantajalla piti itse ladata 50€ saldoa niin sen jälkeen sai käyttöönsä työnantajan 150€ kulttuuri ja huvinvointi edut.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   5.2.25 17:43:43

Tyypillisesti on kyse tietystä kiinteästä summasta jonka yritys maksaa. Taas esim lounasetuihin saattaa olla sidottu joku omavastuu. Meillä on virikerahaa Edenredin kautta 200/ vuodessa ja sen voi käyttää mihin haluaa, ihan sentilleen. Perehdytys tai sisäinen ohjeistus huono, jos työntekijä ei tiedä tätä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.2.25 20:54:48

"Perehdytys tai sisäinen ohjeistus huono, jos työntekijä ei tiedä tätä."

Tässähän oli kyse siitä että aloittajan kavereiden työpaikoilla on erilaiset käytännöt, ei aloittajan työpaikan ohjeistuksesta.

"Meillä on E-passilla 500 e / vuosi. Ja sen saa käyttää siis ihan itse kokonaan, jokaista euroa myöten. Ei tarvi itse maksaa _mitään_."

Jos koko 500€ on virike-etua, maksaa verot 400€ ylittävästä osasta. Tilanne eri, jos tuossa on osa jotain muuta etua.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   5.2.25 21:21:00

Juu verottaja on määrittänyt että työnantaja saa antaa työntekijälleen max 400 e edestä verotonta virikerahaa, eli siis ilmaista rahaa josta ei veroja makseta. Osa työnantajista haluaa työntekijän osallistuvan jollain omavastuulla tuohon virikerahaan niin se kannustaa ihmisiä käyttämään tuota etua kun siitä itsekin pitää jotain maksaa. Lounasetu taas on verollinen etuus aina.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.2.25 21:22:09

Meillä e-passin omavastuu 50 %, 200 e on käytettävissä työnantajalta, eli mikäli haluaa käyttää tuon koko 200 e, tulee itseltä laittaa myös saldoa 200 e (e-passilla ladataan omaa rahaa).
Käytännöt vaihtelevat työnantajittain ja kaikilla ei ole samat säännöt.

Päivämäärä:   5.2.25 21:56:18

Niin siis kulttuuri- ja liikuntaetu = lyhensin nopeasti virike-eduksi. :)

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.2.25 22:02:46

"Niin siis kulttuuri- ja liikuntaetu = lyhensin nopeasti virike-eduksi. :)"

No nämä kulttuuri- ja liikunta etu nimenomaan on se virike-etu, jota voi tarjota verottomasti 400€ ja ylittävä osa on veronalaista. Sitten jos tuossa on vähintään 100€ muuta etua (työsuhde matkalippu esim.) ja Max 400€ virike-etua, tilanne on eri eikä verotettavaa etua synny.

Päivämäärä:   5.2.25 22:12:54

No joku flex-etu se on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.