Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En saanut päätöstä lapsen henkilökohtaisesta avu

Lähettäjä: Anja 
Päivämäärä:   5.2.25 09:41:05

Lapseltani (hänellä kehitysvamma) evättiin henkilökohtainen avustaja. Nyt olisin tehnyt valituksen, mutta päiväkodista sanottiin, etteivät vanhemmat saa päätöksiä itselleen ollenkaan. Mitä ihmettä. Miten valitan asiasta?

Re: En saanut päätöstä lapsen henkilökohtaisesta avu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.2.25 09:51:12

Hmm. Onko päätös siis mennyt päiväkotiin? Kuulostaa oudolta, mutta ota nyt ainakin isompaa roolia. Ole sosiaalipuoleen yhteydessä ITSE. Soitat sinne ja sanot, että päätös tulee lähettää lapsen huoltajalle. Ja lain mukaanhan ne tulee toimittaa henkilölle itselleen, joten kotiosoitteeseen vaan pyydät.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.2.25 09:52:41

Päiväkotiko haki lapsellesi avustajaa? Voisitko yrittää itse hakea? Tarvitseeko lapsi avustajaa muualle kuin päiväkotiin?

Päivämäärä:   5.2.25 09:59:14

Itse siis hain varhaiskasvakselta hlökoht. avustajaa lapselle.

Päivämäärä:   5.2.25 10:04:03

Anja, täytitkö jonkun lomakkeen? Mistä sait tiedon, että päätös on evätty?

Päivämäärä:   5.2.25 10:05:14

Ja kysytääs nyt vielä, että mihin hait avustajaa? Päiväkotiin lapsen kanssako? Vai kotiin?

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   5.2.25 10:42:27

Ota yhteyttä ylemmäs. Päiväkodin johtaja, varhaiskasvatuksen johtaja (tai muu vastaava vaka- ja opetustoimen johtaja), opetuslautakunnan jäsenet (ja heitä pyytää kysymään viranhaltijoilta). Viranomaisella on päätöksentekopakko, ja vasta päätöksen saatuaan voi käyttää oikeussuojakeinojaan. Voit painottaa kaikille viranhaltijoille, että heidän on tehtävä asiasta kirjallinen päätös.

Päivämäärä:   5.2.25 10:49:22

Täytin lomakkeen kyllä. Hain siis päiväkotiin avustajaa. Täytyy soittaa ylemmille tahoille. Aloin vaan ihmettelemään, kun tuo sanottiin minulle ns itsestäänselvänä asiana, ettei asiasta saa kirjallista päätöstä. Ja aloin itseäni epäilemään, että kehtaako tässä vaatia.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.2.25 11:22:18

Totta kai kehtaat vaatia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.2.25 11:32:56

Tarkennatko vähän, että mistä puhut? Henkilökohtainen avustaja on sosiaalihuollosta, vammaispalvelujen palvelutehtävästä haettava sosiaalipalvelu. Päiväkoti ei hallinnollisesti liity mitenkään tähän. Päiväkoti ei saa vammaispalvelujen päätöksiä, etkä sinä voi sosiaalihuollon päätöksiä saada sosiaalihuollon ulkopuolelta.

Jos taas kyse on jostain päiväkodin sisäisestä resurssoinnista sinun lapsesi vuoksi, niin kyse ei ole henkilökohtaisesta avusta. Siellä puhutaan jostain erityisestä tuesta tms, ei ole minulle tuttua varhaiskasvatuksen maailma. Mutta oli mikä oli, toki varhaiskasvatuksesta täytyy saada myös hallintopäätös.

Mutta mistä tässä siis kyse? Jos pyydät henkilökohtaisesta avusta päätöstä varhaiskasvatuksesta, niin sitä et tule koskaan saamaan.

Lähettäjä: osduh 
Päivämäärä:   5.2.25 12:01:34

Aloittaja nyt sotkee monta asia ja on käsittänyt asiat väärin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.