Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uusioperhe&raha asiat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.2.25 21:56:12

Ollaan miehen kanssa seurusteltu n. 1,5 vuotta. Yhteenmuutosta puhuttu jossain vaiheessa.
Mies tienaa huomattavasti enemmän kun minä.
Minulla yhteiseen kotiin muuttaisi 2 lasta ja miehen 2 lasta olisivat meillä joka toinen vkloppu.

Lähinnä mietityttää miten kulut olisi tälläisissä tilanteissa järkevä hoitaa. Asuntolaina varmaan molemmille omat, mutta miten jakaa kuluja, kun meitä olisi kuitenkin minun lisäkseni lapset muuttamassa ja miehen lapset vain joktatoinen vkloppu.
Itse vaikka tienaan huomattavasti vähemmän, pystyn tietysti omien lasteni elämisen kustantamaan, enkä sitä odota miehen tekevän.

Ja sitten toinen asia mikä mietityttää. Miehellä tulotaso parempi = pystyy lapsilleen ostelemaan kalliita juttuja ym. Miten pystyisi takaamaan sen, ettei omat lapset koe olevansa ns. Alakynnessä? Itsellä ei kuitenkaan tulot niin hyvät ole, että pystyisi tuosta noin vaan kaikkea kallista ostamaan tai hirmu isoja summia lapsille säästämään, kun taas miehellä säästämiseen vara.

Miten te muut uusioperheläiset hoidatte raha asiat? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia.
Vai onko tämä ihan tuhoon tuomittu idea :D

Re: Uusioperhe&raha asiat

Päivämäärä:   4.2.25 21:57:30

Pitäiskö sun jutella miehen kanssa eikä kysellä täältä?

Päivämäärä:   4.2.25 21:57:30

Ja toki miehenkin kanssa näistä keskusteltu jo. Molemmat siis sitä mieltä, että laina ns. Puoliksi ja kuluja jaetaan yhdessä. Lähinnä kiinnostaa muiden kokemukset.

Lähettäjä: Eebd 
Päivämäärä:   4.2.25 22:02:29

Käytännössä miehen täytyy hyväksyä se, että jossain määrin hän elättää ja ruokkii sinunkin lapsiasi. Ette voi elää tervettä perhe-elämää samassa taloudessa, jos kaikki vessapaperista ruokaan jaetaan tyylillä sun ja mun. Toki voitte taustalla sopia, että sinä maksat vaikka ruokakuluja enemmän, mutta arjessa elämän on kuitenkin soljuttava yhdellä jääkaapilla ja samasta padasta syömällä.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   4.2.25 22:03:30

Piste: tämä on keskustelupalsta, täällä kuuluu keskustella. Odotellaan omakohtaisia kokemuksia muilta.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   4.2.25 22:32:54

Minusta kuulostaa että fiksuin olisi jakaa kulut puoliksi. Tai jos mies halaua vähän kalliimman asunnon, sitten hän maksaa siitä vähän enemmän (jos ostatte asunnon, ostatte sen esim 70-30 osuuksilla).

Kumpikin maksaa itse omiin lapsiinsa liittyvät kulut (vaatteet, harrastukset yms) ja ruuat ja asumisen kulut kuten myös yhteiset matkat yms maksetaan puoliksi.

Puoliksi jakaminen on minusra reilua siksi, että sinun lapsesi kuitenkin lisäävät yhteisiä kuluja (tarvitaan omat huoneet, huonekaluja, vettä, ruokaa…) mutta koska mies tienaa paljon enemmän, on minusta sopivaa että mies maksaa myös sinun lasten kuluja.

Jos teidän tulot menisi tasan, sanoisin että sinä maksat vähän enemmän kuluja per kuukausi, mutta tuloerolla maksatte puoliksi.

Puoliksi maksamiseen suosittelen lämpimästi yhteistä tiliä: kumpikin siirtää saman summan joka kuukausi ja sieltä maksetaan ruuat, yhteinen asuntolaina jos on, muut asumisen kulut ja asuntoon liittyvät hankinnat. Kummallekin hankitaan kortti kyseiselle tilille, niin kumpikin voi maksa kaupassa yhteisiä ruokaostoksia yms.

Miehen lapsilleen ostamat kalliimmat jutut on vähän hankala juttu. Sanoisin että esim pelikonsolit yms ostetaan yhteisiksi. Reissut tehdään mieluummin myös yhdessä. Mutta jos lapset vaikka harrastaa jotain kalliimpaa, se pitää vaan hyväksyä. Tärkeintä on, että miehen lapset ymmärtää, ettei asioilla pröystäillä.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   4.2.25 23:08:18

*UUSPERHE, ei uusioperhe

Lähettäjä: Bea 
Päivämäärä:   4.2.25 23:08:42

Kyllä siinä kohtaa kun muutettiin saman katon alle loppui "sun" ja "mun" erottelu. Me rakastetaan toistemme lisäksi myös toistemme lapsia. Ostettiin sellainen talo johon rahat riittää ja jossa kaikille on omaa tilaa. Asuntolaina on puoliksi ja muut arjen kulut maksellaan myös puoliksi. Toki jos mun lapsi tarvii harrastukseen uudet kengät, niin kyllä mä ne käyn usein ostamassa. Mutta sitten taas mies esim. Vei mun tytön ja omansa viime viikolla uimahalliin ja oli ladannut molemmille kortteihin lisää käyntejä, kun olivat lopussa. Ei laittanut mulle laskua perään.

Meidän tulotasot on sellaiset että molemmille jää palkasta myös rahaa omaan säästöön. Mies tienaa 650e enemmän, joten makselee vähän enemmän sähkölaskua tms.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.