Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kastajaisiin kutsumatta jättäminen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.2.25 20:21:48

Meillä on tulossa kastajaiset ja kutsuimme sellaisia sukulaisia joiden kanssa olemme olleet viimeisen kuukauden aikana yhteyksissä. Kutsuimme minun kummini sekä kaksi hänen lapsistaan, joista toinen on alaikäinen ja toinen yhden lapsemme kummi.

Sitten pääsemmekin ongelmaan. Emme kutsuneet yhtä hänen aikuista lastaan, koska emme ole olleet hänen kanssaan missään tekemisissä. Mieheni on nähnyt hänet kerran ohimennen 9 vuotta sitten ja minä olen nähnyt hänet kerran sukulaisen luona tämän 9 vuoden aikana. Nyt kummini kuitenkin vaatimalla vaatii, että hänen lapselleen on lähetettävä myös kutsu.

Olenko turhan pikkumainen, kun mielestäni on asiatonta vieraiden päättää kutsuttavat? Olemme jättäneet läheisempiäkin sukulaisia kutsumatta, koska mielestäni kastajaiset on kuitenkin melko intiimi juhla. Kutsut saivat tosiaan vain lähimmät sukulaiset sekä kaksi ystäväämme, jotka ovat kummeja.

Kertokaa vaikka, että keitä te olette yleensä kutsuneet kastajaisiin tai mielipide tästä asiasta.

Re: Kastajaisiin kutsumatta jättäminen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.2.25 20:25:05

Ristiäisiin kutsuttiin vain lähiperhe, vanhempien sisarukset perheineen, isovanhemmat, tulevat kummit perheineen.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   4.2.25 20:27:59

En ole omia kummeja kutsunut ollenkaan.

Ristiäisissä on ollut läsnä vauvan vanhemmat, isovanhemmat, isoisovanhemmat, vanhempien sisarukset ja heidän mahdolliset lapsensa eli vauvan serkut. Sekä tietty vauvan kummit, jos ovat tuon porukan ulkopuolelta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.2.25 20:27:59

Ristiäiset harvemmin ovat kovin suuri juhla. Kaikki, joissa olen ollut, on paikalla ollut max vanhemmat, isovanhemmat, kummit mahdollisen kumppaninsa ja (alaikäisten) lastensa kanssa, syntyneen sisarukset ja vanhempien sisarukset (+ heidän lapsensa) ja toki kastettava itse.

Miksi jotain kaukaista kummin lasta pitäisi pyytää, jos vanhemmat eivät ole hänen kanssaan tekemisissä? Ette kutsu ja siinä se.

Päivämäärä:   4.2.25 20:29:09

Ja joo, kummella tarkoitat kastettavan kummeja. Vanhemman kummeja ei ole tapana kutsua.

Päivämäärä:   4.2.25 20:33:50

Niissä ristiäisissä missä minä olen ollut, on kutsuttu vanhempien vanhemmat (sekä mahdolliset isovanhemmat jos vielä elossa) ja sisarukset perheineen sekä vauvan kummit. Jos minä saisin nyt vauvan, niin tekisin samoin. En kutsuisi kummejani eikä varmaan mieskään.

Päivämäärä:   4.2.25 20:33:55

Kutsuin oman kummini siksi, että hän on osallistunut myös babyshowereihini. Jos ensi kerta vielä tulee, aiomme kutsua alun perinkin vain isovanhemmat, sisarukset ja kummit.

Harmittaa. En haluaisi myöskään sukuriitaa, mutta toisaalta myös raja on aina vedettävä johonkin.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   4.2.25 20:35:12

Vieraat eivät todellakaan päätä ketä juhlin kutsutaan. Toisaalta ymmärän kummiakin. Varmasti hänestä tuntuu epäreilulta, että kaksi hänen lapsistaan kututaan mukaan ja yksi jätetään kutsumatta. Siinä mielessä ymmärrän että hän haluaa kolmannenkin lapsensa mukaan, etenkin jos ovat keskenään läheisiä.

Mutta edelleen, vieraat eivät päätä keitä kutsutaan ja keitä ei. Hassuahan se olisi kutsua lähipiirin juhlaan joku jonka kanssa ei ole ollut missään tekemisissä vuosikausiin. Kahdelle muulle on pätevä syy kutsua heidät mukaan, mutta sille kolmannelle ei ole.

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   4.2.25 20:35:58

Me kutsuimme kummien lisäksi lapsuuden perheemme perheineen, meidän isovanhemmat sekä minä, että mieheni kutsuimme omista kummeista ne joiden kanssa olemme olleet läpielämän tiiviisti tekemisissä.

Pidimme ristiäiset kotona ja meillä tuli jo tästä porukasta 23 vierasta. Lisäksi tilasin suurimman osan tarjottavista pitopalvelusta ja tein vain osan itse. Samoin astiat tulivat pitopalvelusta koska meillä ei noin isoa astiastoa ollut. Tuli ihan oikeasti itku kun anoppi imoitti 2 päivää ennen ristiäisiä miehelleni puhelimessa, että hän oli välittänyt kutsun omille sisaruksilleen perheineen eli 11 ylimääräiselle ihmiselle joita minä tai mieheni emme olleet kutsuneet emmekä olleet varautuneet mitenkään. Keittiömme ja olohuoneemme on aika pieni ja mietimme jo tuon 23 ihmisen kutsumista, mahtuuko. Lisäksi tarjottavat ja astiat oli jo tilattu jo aikaa sitten. Sain onneksi tilattua näin lyhyellä varoitusajalla pitopalvelusta lisää astioita ja oma äitini pelasti tilanteen auttamalla minua leipomaan lisää tarjottavaa. Esim kaikki suolaiset tarjottavat oli pitopalvelusta ja 11 ylimääräistä vierasta lisää oli jo niin paljon, että epäilin tarjottavien riittämistä.

Olin tästä todella loukkaantunut anopille. Häneltä se oli vain ilmoitusluonteinen asia, että on kustunut omat sisaruksensa perheineen juhliin kun me emme olleet heitä älynneet kutsua. Minä sitten paniikissa tilasin lisää astioita, kävin kaupassa ja leivoin lisää kun muutakin järjästeltävää olisi ollut sekä stressasin miten vieraat mahtuvat edes sisälle.

Päivämäärä:   4.2.25 20:36:28

Me kutsutaan lähipiiri, eli perhe ja lapsen tulevat kummit. Näin on toimittu aina meidän suvussa.

Päivämäärä:   4.2.25 20:39:24

Nana, miksi kynnysmattoilit? Olisit sanonut, että ei käy.

Päivämäärä:   4.2.25 20:42:04

Nanan ja hänen miehensä olisi pitänyt osata sanoa anopille että ei käy, ei onnistu, teidän juhlat, te päätätte ketä kutsutaan. Tuo oli kyllä omaa heikkoutta täysin.

Päivämäärä:   4.2.25 20:43:27

Voi herranen aika Nana, miksi ihmeessä toimit noin? Miehesi tehtävä olisi todellakin soittaa anopille ja sanoa, että peruu kutsut heti paikalla. Ihan helkkarin moukkamaista toimintaa.

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   4.2.25 20:47:31

Heidät oli jo kutsuttu niin olisi ollut tympeää soitella, kaikille, että älkää tulko vaikka anoppi on kutsunut teidät. Minulle tuli olo, että minä olen ihan hormoonihuuruinen hirviö joka ei halua vieraita. Varsinkin kun en tiennyt kuinka kauan aikaa sitten anoppi oli heidät jo kutsunut. Heille jotka me kutsuimme olimme lähettäneet postissa kutsut hyvissäajoin. En edes tunne anoppini sisaruksia niin hyvin, että minulla olisi heidän yhteystietonsa eikä miehellänikään ole kun ei ole heidän kanssaan tekemisissä.

Päivämäärä:   4.2.25 20:49:00

Voi luoja Nana, olisit laittanut sen tossukan miehesi asialle, hän olisi soittanut raivoisan puhelun anopille ja anoppi olisi ihan itse saanut kuule perua kutsunsa. Veikkaan, että anoppi määrää teillä paljon muustakin.

Päivämäärä:   4.2.25 20:54:02

Nana/ huh. Ihan kamalaa!

Tein kompromissin ja kerroin kummilleni, ettei minulla ole yhteystietoja, mutta että hän olisi tervetullut. Hän vastasi, että ”lapselle” on lähetettävä oma kutsu, jotta hän tulisi. Kyseessä tosiaan on niin tuntematon henkilö, ettei minulla ole mitään hänen yhteystietoja.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   4.2.25 20:54:13

Meillä molempien lasten ristiäisissä ovat olleet meidän vanhempien:
omat vanhemmat
sisarukset perheineen
tädit ja sedät
mun puolelta serkut perheineen ( ollaan tekemisissä ja heitä vain 2)
mun kummitäti, joka on isäni serkku, miehen kummit menee tuohon tädit/sedät kategoriaan.
Miehen serkkuja ei olla kutsuttu, kun nähdään vain satunnaisesti jossain juhlissa.

Aloittajan tilanne on siinä mielessä ongelmallinen, että on vähän hölmöä kutsua samasta perheestä muut paitsi yhtä. Se on epäkohteliasta. Toisaalta ymmärrän aloittajan perustelut. Noloa kummilta alkaa vaatia häntä mukaan. Itse varmaan myöntyisin kummin tahtoon. Sama se yksi vieras lisää joukossa on.

Päivämäärä:   4.2.25 20:55:12

Se olisi ovella viimeistään pitänyt käännyttää kutsumattomat vieraat pois. Ja he nimenomaan olivat kutsumattomia kun te ette heitä teidän juhliin ollut kutsutunut. Kerran on noin vaikeaa laittaa anoppi oikaisemaan omat mokansa.

Lähettäjä: yrttitäti 
Päivämäärä:   4.2.25 20:55:14

Minua ei kutsuttu yhdenkään veljen lapsen (4) ristiäisiin. Ei kyllä olla oltu kauheasti yhteyksissä, kun asun satojen kilometrien päässä ja elämä pohjoisessa muutoinkin. Jos olisivat kutsuneet, niin olisin edes jotenkin aina jokaista muistanut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.2.25 20:59:17

Onhan nuo Nanan ristiäisten ylimääräiset vieraatkin vähän tyhmiä ja tahdittomia, kun tuollaisen toisen käden kutsun hyväksyvät. Fiksumpi olisi vielä varmistanut, että onhan tämä ok, kun teidän juhliin saatiin kutsu.

Päivämäärä:   4.2.25 21:01:37

Meillä ollut isovanhemmat ja elossa olevat isoisovanhemmat sekä kummit. Tätini oli yksissä, koska asuu ulkomailla ja sattui olemaan Suomessa ristiäisten aikaan.

Päivämäärä:   4.2.25 21:07:15

Kai Nanna laitoit anopille laskun ylimääräisistä kuluista

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   4.2.25 21:28:11

Kutsuisin vain omat vanhempani ja sisareni puolisoineen. Miehen sukua en kutsuisi paikalle.

Päivämäärä:   4.2.25 21:31:45

7, etkö siis haluaisi, että lapsella on sukulaisia miehen puolelta? Aika tylyä...

Nana saa varmaan jatkossakin olla kynnysmatto. Olisihan tuossa pitänyt heti tehdä anopille ilmi, että peruu ITSE kutsunsa, teille ei mahdu ja ei ole mahdollisuutta järjestää suuria juhlia.

Päivämäärä:   4.2.25 21:39:29

Helppoa olla jälkiviisas, mutta itse olisin hämmästellyt kun nämä anopin vieraat tulevat, että "Voi voi, meillä on tässä nyt ristiäiset alkamassa, voi voi, kukas sä muuten olet, Miehen tätikö se nyt oli? No tule peremmälle, meillä vaan on ihan just ristiäiset alkamassa" jokaisen noiden kohdalla. Ja joo, itsellänikin on sellainen anoppi, että ensin kysyy, onko joku asia ok. Ei ole. Sitten kysyy uudelleen. Ei edelleenkään ole. Sitten huutaa, että "Tämä asia tehdään nyt näin!" Edelleen, ei. Sitten se vaan tekee. Mieheni kun hälle sanoo, niin itku kurkussa joko muisti meni tai "en ymmärtänyt ja nyt on syyttömällä paha mieli". Itse en ole enää muuten tekemisissä kuin jouluna saa käydä kahvilla jos haluaa tavata lapsenlapsiaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.2.25 21:39:54

Ällö: olisitko ollut ihan yhtä timmi ja johdonmukainen kaikissa entisissä suhteissasi, jos olisit ollut lapsihommissa ja miesten äidit siinä.
Anna olla, älä jankkaa,

Päivämäärä:   4.2.25 21:42:21

... , tekstistäsi ei saa mitään selkoa, mitä koetat sanoa. Onko korkki jo avattu?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.